1. Kingdom Hearts 358/2 Days (NDS)

Kingdom Hearts 358/2 Days (NDS)

Geen enkele groep fans wordt zo geplaagd als die van de Kingdom Hearts-serie. Bij iedere nieuwe aankondiging gaat hun hartje sneller kloppen; gebeurt het nu dan echt? Komt nu eindelijk het langverwachte derde deel in de reeks? De spanning overheerst en er is zelfs hype voor de aankondiging. De aankondiging komt binnen en... het is wederom een spin-off. Hier en daar worden uit woede wat tafeltjes omver gegooid en delen fans mee dat Square-Enix net zo goed de harten van fans direct uit hun borstkassen kan rukken. Kan zij ook als Heartless door het leven gaan. Ironische opmerking eigenlijk, aangezien de DS spin-off 358/2 Days (wie verzint die subtitels, serieus) juist dat wel een beetje mist: een hart.

Dat geldt overigens niet alleen voor hoofdrolspeler Roxas, maar ook voor verscheidene onderdelen binnen deze spin-off. Het is niet zo dat 358/2 Days een slechte game is, tijdens het spelen overheerst alleen het gevoel dat ontwikkelaar h.a.n.d. te veel hooi op de vork heeft genomen. Vol goede bedoelingen heeft het geprobeerd om de console-ervaring naar de DS te brengen. Tot op zekere hoogte is dat ook gelukt, het beste voorbeeld daarvan is het gevechts-systeem. Dat is gewoon vergelijkbaar met de PS2-titels, waarin de speler het via actievolle gevechten moet opnemen tegen verschillende vijanden. Vijanden komen in real-time in aanraking met de speler, waarbij deze de keyblade van Roxas moet gebruiken om ze te verdelgen. Het is mogelijk om de vele Heartless (de vijand in de game) een kopje kleiner te maken door middel van fysieke aanvallen, maar de speler beschikt daarnaast over magische spreuken zoals Fire en Cure. Het is geen moeilijk systeem om onder de knie te krijgen, zeker wanneer het vechten er vooral om draait  zo vaak mogelijk op de a-knop te rammen . Het is alleen zonde om te constateren dat de lock-on functie ronduit slecht werkt. De bedoeling van een lock-on systeem is om vijanden goed in het zicht te houden en gericht te kunnen aanvallen. In 358/2 Days gebeurt het vaak genoeg dat de camera allerlei rare capriolen uithaalt omdat de vijand uit het beeld verdwijnt.

Nu is het geen geheim dat de kracht van de Kingdom Hearts-serie niet zozeer bij de gevechten en diens camerapositie ligt, maar bij de zeer strakke samensmelting van de werelden van Disney en Square-Enix. Het lijkt vreemd, maar het past daarom zo goed bij elkaar. 358/2 Days laat wederom zien dat het niet raar is om een Square-Enix personage zoals Roxas te zien rondlopen in Disney werelden zoals Beast’s Castle of Agrabah. Over hoofdrolspelers gesproken, in deze KH kruipt men in de huid van Roxas toen hij nog voor het mysterieuze Organisation XIII werkte. Sora en co. zijn niet te vinden in dit KH deel, maar in plaats daar van krijgt Organisation XIII meer tijd in de spotlight. We leren een aantal leden iets beter kennen, waaronder oude bekende Axel. Maar het gaat vooral om Roxas die zich, als “Nobody zijnde”, afvraagt hoe het zou zijn om een hart te hebben of wat nu precies vriendschap is. Dat vraagt hij zich niet één keer af, maar meerdere keren. Zo vaak zelf dat het vervelend begint te worden. Het verhaal is daarom absoluut niet interessant; het gezeur tijdens de dialogen doet vooral denken aan de gemiddelde Dora aflevering. Iedereen die de geestelijke leeftijd van drie jaar heeft bereikt weet het antwoord al. Behalve die gelaarsde aap dan.

Daarom is het een verademing om te horen dat er weer de volgende missie gestart kan worden. Voor die missies wordt hem de tijd gegund om zichzelf goed uit te rusten met zogenaamde panels. Deze panels worden gebruikt om Roxas te voorzien van een hoger level, speciale bewegingen, items, spreuken en andere handige onderdelen. Naarmate het spel vordert is het mogelijk om steeds meer panels te verdienen. Vanaf een bepaald punt kan Roxas ook beschikken over panels die bepaalde vaardigheden krachtiger maakt. Een prima systeem waar lekker gepuzzeld  mee kan worden omdat Roxas maar een bepaald aantal panels met zich mee kan dragen. Het is trouwens grappig om te zien dat diegene waarvan je de panels koopt, een moogle, het enige personage in de game is die uit de Final Fantasy reeks komt. Voor de rest is er geen cameo te bespeuren van een Final Fantasy held. Een kleine teleurstelling is dat wel, omdat de Kingdom Hearts reeks zichzelf maar al te graag profileert als de game waarin die twee werelden wel bij elkaar komen. Enfin, het gaat erom dat Roxas zijn missie kiest en deze voltooit. Daarin weet 358/2 days wel waar voor je geld te bieden. Er is een flink aantal missies te spelen in de game en dat zal verscheidene uren in beslag nemen.

Die missies worden doorgebracht in  verscheidene Disney werelden en een aantal KH omgevingen zoals Twilight Town. Eerlijk is eerlijk, het blijft een charmante ervaring. Er worden bekende werelden aangedaan zoals Peter Pans Neverland en het obscure Nightmare Town uit The Nightmare Before Christmas. Of  wat dachten jullie van Beast´s Castle? Bekende figuren laten hun gezicht zien en voor iedereen die warme herinneringen heeft aan Disney films, kan volop genieten. Tenminste, dat is het gevoel tijdens de eerste bezoeken. De sfeer is goed neergezet en het is een feest van herkenning. Maar na een aantal keer dezelfde wereld te hebben bezocht , beginnen er toch een aantal zaken op te vallen. Zo kent iedere wereld maar een beperkt aantal “ruimtes” waarin men kan ronddwalen. En als deze werelden verscheidene keren bezochten moeten worden, is het effect van herkenning inmiddels ook verdwenen. Doordat het allemaal zo compact is,  begint de spelwereld heel erg saai te worden.

Dit had h.a.n.d.  kunnen oplossen door de missies interessant te houden, maar dat is dus niet het geval. De missies komen al gauw neer op “versla zoveel mogelijk Heartless” of “er is iets raars in de hand in wereld x, ga op onderzoek uit”. De missies blijven hetzelfde en de gebieden die Roxas moet bezoeken zullen niet veel veranderen naarmate de game verder gaat. En na een twintigtal uren komt er langzaam maar zeker een vraag opborrelen: de werelden en missie structuur zijn zeer repetitief, maar is dat voor je geen obstakel om door te gaan? Zeker als andere minpunten de matige camera en een zwak verhaal betreffen. Het zou me niks verbazen als  menig speler 358/2 Days aan de kant schuift en het niet meer kan opbrengen om de game te voltooien. Toch is het jammer: het is duidelijk dat er zoveel mogelijk uit de DS is gehaald om deze game te laten werken. En het werkt wel, maar tijdens het spelen wordt duidelijk dat het meer nodig had dan alleen een basis die oké in elkaar steekt.

Conclusie en beoordeling

Een grotere doodsteek is er niet, maar Kingdom Hearts 358/2 Days is een aardige titel voor de fans. Voor iedereen die graag wil weten wat het verhaal achter Roxas en Organisation XIII is, is dit een leuke game. Al zullen ook de grootste fans met enige regelmaat achter hun oren moeten krabben aangezien bepaalde elementen binnen de game gewoonweg te herhalend aanvoelen. Ondanks alle goede bedoelingen is 358/2 Days niets meer dan matige game geholpen door zijn krachtige licentie.
6,5
Score
65
Score: 65
  • Pluspunten
  • Disney
  • Panel systeem
  • Combat systeem...
  • Minpunten
  • Te herhalend
  • Zwak verhaal
  • … met een matige camera

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • deze keer geen joepiedepoepie?

  • En ze gaan weer meteen vergelijken met xbox.. ;l

  • Hij heeft wel gelijk…

    Ik ga echt geen 40GB downloaden voor een game. Dan ga ik wel liever het doosje kopen in de store.

  • @Maik4ever

    Ja maar ze hebben wel een punt.

    Als je maar 40 GIG harde schijf hebt kan je niks. Ach ik vind het hoesje nog steeds het best :)

  • Ik heb maar 25 GB de maand :p.

  • ik vind het hoesje ook het best.



    ik vind het wel leuk om de doosjes naast elkaar te zetten in je kast ofziets.

    en je kunt alle games spelen wanneer je maar wilt.

  • Ik weet nog niet precies of ik voor of tegen ben. Aan de ene kant is het heerlijk om niet steeds van schijfje te hoeven verwisselen en even een game te downloaden. Ik heb nu ook 30 arcade games o.i.d. en ook een Xbox Original en het bevalt me prima. Al vind ik hoesjes en dergelijke ook prettig om in me kast te hebben.

  • Tja maar in de toekomst, over een jaar of vijf, is het normaal dat je in je Playstation (4?) een schijf van 1 terrabyte hebt en op je mp3 een schijf van 300 gb en op je computer een schijf van 5 terrabyte ofzo :P. Mja de games zullen ook wel groter worden maar als je kijkt hoe snel dit soort dingen gaan, op de eerste pc ofzo was het veel als je 16 kb had :P

  • PS4 over 5 jaar?^^



    Dream on, 7 jaar later wordt ie pas aangekondigd.



    ON: Don`t care, heb liever doosjes.


  • doe mij maar ook doosjes

  • Hoesjes , ik wil het toch graag zien wat ik koop.

  • @maik4ever

    vind je het gek met de Xdoos als grootste concurrent xD



    Ik heb idd ook liever hoesjes, vind een Map pack van CoD5 al nix om te downloaden

  • Niet dat ik anti hoesjes ben, maar ik vraag me wel af hoeveel mensen die hier graag een doosje claimen te willen geen problemen hebben meer met bijv. het downloaden van muziek.



    Zelf voel ik mijzelf steeds meer een dino omdat ik nog graag CDs bezit (terwijl ik ze alleen nog maar digitaliseer en nooit afdraai) en digitale distributie van muziek is ook steeds meer de toekomst aan het worden en de meeste (zeker jonge) mensen lijken daar helemaal geen probleem mee te hebben. Ik denk dat het dezelfde kant zal opgaan voor games of films. Ook omdat 20gig over een paar jaar helemaal niets is. Toen ik begon was het echt WOW als je een harddisk bij je computer had en de eerste was 20mb groot (en net zo groot als de kast van de computer zelf) :p Inmiddels zijn terrabytes zeer betaalbaar en het zal me niet verbazen als we binnenkort niet meer denken in termen van 1 terrabyte, maar 100 of 1000+ zelfs.

  • Ik heb iig geen zin om 9 gig of meer te gaan downloaden met 400 kb/ps.

    En top of that heb ik veel liever iets tastbaars voor mijn geld.

  • Ik wil gewoon dat de hoesjes blijven :S

    - het staat mooier in je kast

    - niet per sé creditcard nodig

    - je kunt hoesjes meenemen naar een vriend

    - en op de achterkant van het hoesje kun je zien of de game iets voor jou is

    - …



  • ^Mee eens. En zo kun je ookgames weer verkopen als je niet meer wilt of aan mensen uitlenen.

  • doosjes moeten blijven

    anders kan ik geen enkele spel meer spelen

    ik heb een limid van 25gb ;p

  • Zolang het er niet is, is de 2de hands handel niet dood. En ook niet de individuele aanbieders met soms hun stunts. Ik zeg doosjes!

  • Viva Pinata ook links van die PS3-games xD

  • lijkt me logisch, als je games met het formaat van MGS4 op je HDD moet zetten ben je snel vol.. dus als je daar drie van heb zit de 120gb ps3 HDD bomvol.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren