1. World of Warcraft: Cataclysm (PC)

World of Warcraft: Cataclysm (PC)

Wat is het toch met die MMO's. Natuurlijk is het een genre op zich, maar het verschil tussen een normale zestig euro game en een type game als dit is gigantisch. Waar je bij een normale game eenmalig betaald en een pakket voorgeschoteld krijgt wat (vrijwel) nooit meer veranderd, betaal je voor een MMO maandelijks en word de wereld voortdurend voorzien van nieuwe content. Eigenlijk kan je het genre MMO niet meer zien als een game; je moet het zien als een hobby. De tijd die je moet investeren om enige rol van betekenis te kunnen spelen is immens, maar óh wat voelt het goed als je dan uiteindelijk dat punt bereikt wat je van begin af aan voor ogen had. Ik vraag me ook af waarom zoveel media (waaronder ook Insidegamer) al een week na release hun recensie klaar hadden over Cataclysm. Het is onmogelijk om in zo'n kort tijdsbestek te beoordelen hoe goed een uitbreiding daadwerkelijk is. Zo'n recensie hoor je pas tegen het einde te schrijven. Nu dus.

Laat ik voorop stellen dat Blizzard één van de developers is die naar mijn mening eindeloos lof verdient. Ik snap dat je hun games niet onbeperkt met tienen kan belonen, gewoon omdat 'het blizzard is', maar toch moet je enigszins respect hebben voor de pioniers die de volledige industrie op deze manier hebben veranderd. Zelfs als je niks hebt met WoW of met MMO's in het algemeen. Zij waren degene die de stap durfde te maken: een game die je niet moet zien als een game, maar als een service. Een constant evoluerende wereld die 24-uur per dag online is, waar je uur in uur uit nieuwe mensen ontmoet om vervolgens samen mee te gamen. Online multiplayer was nooit eerder zo open en toegankelijk. De basis van dit concept staat nog altijd, zelfs zes jaar na het verschijnen van het origineel. Maar jongens wat is er in die tijd veel veranderd, en niet alles in positieve zin.

Zo lijkt WoW over de loop der jaren te zijn veranderd in een soort warenhuis: een hub waar mensen samen komen om hun geld uit te geven. Waar je voorheen tijd moest investeren om zeldzame items en mounts te verzamelen is het sinds Cataclysm (en eigenlijk al eerder) toegankelijk gemaakt voor iedereen; zij het doormiddel van een raid doorlopen op de makkelijkste moeilijkheidsgraad of het betalen van wat centen. Natuurlijk is dit lichtelijk overdreven, maar ergens geef ik mezelf gewoon gelijk. Het punt wat ik wil maken is dat de game zo toegankelijk is gemaakt dat het haast niet meer is te vergelijken met het origineel. Toen was het de normaalste zaak van de wereld dat je met veertig man dag in dag uit onderuit ging, vechtend tegen de moeilijkste baas uit het spel. De reward? Dat ene wapen of die ene mount, die niemand anders zou kunnen vergaren. Tegenwoordig zit je met een druk op de knop in een zwaar versimpelde versie van diezelfde raid, met vijfentwintig willekeurige mensen die vaak nog dommer zijn dat het achtereind van een koe. Het probleem? Het is allemaal zo simpel dat je er met twee drukken op de knop doorheen loopt, en dezelfde loot vergaart als mensen die de raid doorlopen op de moeilijkste stand, op wat cijfertjes in de tooltip na. De magie is weg, en dit heeft Blizzard aan zichzelf te danken. En nee, ik ben niet de enige die er zo over denkt, kijkend naar de ruim tien procent WoW-spelers die er sinds vorig jaar mee zijn gestopt. Het klinkt misschien niet veel, maar er vanuit gaande dat WoW dertien miljoen spelers kende zijn het er nogal wat...

Maar goed. Die versimpelde versie van de raid dungeons is ergens ook een briljant concept. Veel klachten vanuit de community gingen over verveling in WoW. Eens in de zoveel maanden verschijnt er een nieuwe content patch, met een nieuwe raid, dungeons en overige zaken. Er zat teveel tijd tussen het verschijnen van deze patches en mensen die de tijd niet hebben om elke avond te raiden raakte al snel uitgekeken op de nieuwe content. Blizzard kwam in patch 4.3 met het concept 'looking-for-raid', een in-game tool die het mogelijk maakt met willekeurige mensen van andere servers in een 25-man raid te belanden. Uiteraard is er geen enkele vorm van coördinatie mogelijk tussen deze mensen, dus werd er voor dit systeem een aparte moeilijkheidsgraad ontworpen; eentje die tegenwoordig door het leven gaat als 'dribble-mode'. Het is werkelijk waar: iedere persoon die tot tien kan tellen kan deze moeilijkheidsgraad doorlopen. Het is een systeem gebouwd om te looten, en niks anders. De uitdaging die de normal- en vooral heroic-modes bieden zijn hier nergens te bespeuren. Maar ergens is dit wat het meerendeel van de mensen willen, en ik begrijp dat. De massa heeft de macht. Blizzard had alles lekker moelijk en exclusief voor de elite kunnen houden, maar de harde waarheid blijft dat deze 'elite' slechts één procent van de totale playerbase bevat. Een complete catering naar deze één procent zou resulteren in een nog hardere leegloop, dus ik leg me erbij neer. Het is niet anders.

Genoeg gezeur over de casualisering van WoW, nu even terug naar de start. Een grote feature die kwam met Cataclysm was de vernieuwing van oude leveling content. Level één tot en met zestig is compleet herbouwd en is veel vloeiender geworden ten opzichte van hoe het was. Dit is een goede zaak, vooral met het oog op nieuwe spelers. Ook is het levelen van alts toegankelijker en aantrekkelijker geworden, al helemaal met de introductie van 'bind-on-account' gear. Deze gear zorgt ervoor dat het levelen sneller gaat en is alleen verkrijgbaar als je al een character hebt op het hoogste level. Dit concept bestond al in WotLK, maar is verder verwerkt in Cataclysm, mede door de invoering van het guild leveling systeem. Dit systeem zorgt ervoor dat je guild ook kan stijgen in level en je bij het bereiken van elk nieuw level voorzien word van een nieuwe perk. Bijvoorbeeld een verdubbeling van je flask duratie of het makkelijker skillen van je professions, maar dus ook het kopen van nieuwe 'bind-on-account' gear.

Ook zijn er twee nieuwe rassen toegevoegd: Worgens en Goblins. Elk met een nieuw leveling gebied en nieuwe racial perks, maar niks baanbrekends. Uiteindelijk veranderen nieuwe rassen weinig aan de gameplay, en zie ik liever nieuwe classes; iets wat we weer krijgen in de volgende uitbreiding. Wel een toevoeging was het nieuwe stat systeem in Cataclysm. Nutteloze stats as armor penetration zijn geschrapt en mastery is daarvoor in de plaats gekomen; een stat die een bonus geeft die op je huidige spec is gebaseerd. Ook maakte we kennis met reforging, een systeem die jou veertig procent van één stat laat vervangen door een andere stat. Zo kan je een item met honderd haste rating 'reforgen' naar een item met zestig haste rating en veertig mastery rating. Al met al zorgt dit voor een wat flexibelere mogelijkheid tot het uitzoeken van je gear. Over de rated battlegrounds en archealogy wil ik het eigenlijk niet hebben, want dit zijn regelrechte flops. Ik heb ze dan ook volledig links laten liggen.

En dan de reden waarom ik nog altijd WoW speel: de PvE content. Over de 'looking-for-raid' mode is genoeg gezegd. Uiteindelijk besef ik me ook dat dit niet iets is waar ik me mee bezig moet houden. Heroic raiden is waar voor mij nog altijd de aantrekkingskracht ligt van dit spel. De enige plek waar (naast PvP arena's) nog enigszins uitdaging te vinden is. Bij de lancering van Cataclysm stonden er drie raid dungeons voor ons klaar. Volgens Blizzard 'de moeilijkste tier in raiding tot nu toe', en ze hadden misschien wel gelijk. Drie diverse, uitdagende raids waar het lange tijd heeft geduurd voor de echte laatste baas (Sinestra) door de eerste guild werd verslagen. Het was een hoopvol begin van de nieuwe uitbreiding, die helaas vanaf dat moment alleen bergafwaarts ging. De tweede content patch bracht Firelands, een raid met slechts zeven bazen. Na in rap tempo door de eerste zes bosses heen te zijn gebeukt, beet elke guild zich stuk op Ragnaros, die op zijn beurt weer veel te moeilijk was. De tuning was zoek en ik durf te stellen dat dit de slechtste tier in raiding is tot nu toe. In de laatste patch mochten we het dan opnemen tegen Deathwing: de grote vijand van deze uitbreiding, maar ook dit is een lichtelijke deceptie. Het eerste deel van de Deathwing fight was vele malen moelijker dan het tweede deel, wat de grote finale had moeten zijn. Ik weet niet waar Blizzard mee bezig was, maar hopelijk is het hun nieuwe MMO, waar we dit jaar dan eindelijk meer over moeten horen. Tot die tijd speel ik rustig door, al begint langzamerhand de vraag te doordringen waarom ik dat eigenlijk doe...

Conclusie en beoordeling

Hoewel Cataclysm nog altijd dezelfde verslavende factor heeft als eerdere uitbreidingen, beginnen de gebreken nu dan eindelijk toch echt door te sijpelen. De toenemende toegankelijkheid kan voor veel mensen iets positiefs betekenen, maar voor een grote garde toch ook spelplezier bederven. Cataclysm was in ieder geval de minste uitbreiding tot nu toe.
6,5
Score
65
Score: 65
  • Pluspunten
  • Tier 11
  • Hervorming van level één t/m zestig
  • Minpunten
  • Vercasualisering
  • Latere raid content
  • Tijd tussen patches

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • YES. Worms spelen op me Ipod.. Kan je ook je geluid uitzetten en gewoon je muziek afspelen tijdens het spelen?

  • Ja! JA! JAAAAA!!!!!!



    *download*



    Kan je ook je geluid uitzetten en gewoon je muziek afspelen tijdens het spelen?

    Nee



  • Hell Yeah!

  • Eindelijk het vermiste stukje van mijn collectie :D

  • Deze g aik downloaden

  • Klinkt leuk, is er ook een lite versie van?

  • Ziet er niet zo mooi uit vegeleken met de PSP en DS versie.

  • klinkt lachen lol

  • iPhone… Apple… LAME.

  • Vind ik ook wel een game daarvoor (:

  • PLAY / iPhone… serieus.. gaming platformen?



    Misschien een oldschool game platform speler, maar dit kan ik gewoon niet serieus nemen die copy/paste onzin…

  • Geniaal! Blijft te gek!



    En @Insidegamer: Worms is ook uit voor de Playstation Store, MET trophies, en die staat helemaal niet beschreven op de site!!!!!! En de Trophies ook niet.

  • Vanaf vandaag kun je in de trein, auto, boot of spaceshuttle genieten van het welbekende Worms.



    Dat kon ik allang met zowel de DS als PSP.

  • Heb hem gekocht, wat een topper! En de updates worden alleen maar beter ^^

  • De Iphone/Ipod Touch heeft nu toch wel een mooi aanbod van spelletjes.

  • Wel leuk. Ik wilde hem downloaden, maar ik wacht nog even op de jailbreak ;) Dan zijn alle apps gratis!

  • Kwaliteit voor een heel lage prijs. Zou ik zeker hebben aangeschaft als die verdomde IPhone niet zo duur was.. Misschien krijgen de makers van dit soort spelletjes ook geld binnen via de verkoop van de IPhones zelf? Het zou iig verklaren waarom die spelletjes zo cheap zijn.

  • leuk voor de appel.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren