1. The Legend of Zelda: Skyward Sword (Wii)

The Legend of Zelda: Skyward Sword (Wii)

Al 25 jaar lang beleeft Link de grootste avonturen. Elke keer lijkt het kwaad voorgoed opgesloten te zijn, tevergeefs keert het kwaad steeds weer terug. Gelukkig maar, want anders zouden wij deze fantastische avonturen niet meer kunnen beleven. Dit keer wordt Zelda opgeslokt en beland op “the surface beneath the clouds”, oftewel het land onder de wolken. Samen met Fi reist Link Zelda achterna om haar te redden van het kwaad.

Fi is in dit epische avontuur je metgezel. Een metgezel dat klinkt gezellig, maar helaas ze is geen leuk personage. Meerdere keren heb ik me lichtelijk geërgerd aan haar stem wanneer ze me kwam vertellen wat ik moest doen of als de batterijen weer eens leeg waren. Wanneer ze begint te zingen is ze eigenlijk gewoon eng (Een deelname aan The Voice kan ze wel vergeten). Ook doet Fi de hele tijd mededelingen zoals: “Er is 90% kans dat…”. Wel héél toevallig dat het altijd klopt als ze dat zegt. Gelukkig zijn er ook een hele hoop personages die wel goed geslaagd zijn, zoals Demon Lord Ghirahim. Met zijn aparte kleding en vreemde karakter is hij een meerwaarde voor de game.

Tijdens je reis, mensen die al eerdere zelda´s gespeeld hebben weten het al, krijg je verschillende items. De items zijn niet allemaal nieuw, maar er zijn wel een paar nieuwe items naast de oude bekende items, waaronder de Beetle. Dat is een handige, vliegende scarabee waarmee je dingen kapot knipt, dingen op pakt en de omgeving kunt verkennen. Dat ding bestuur je door je wii mote te kantelen. Gelukkig werkt het buiten verwachting goed, zo geldt ook voor de andere items

Waar ik van te voren bang voor was, was dat het de nadruk erg op het vechten en nauwkeurige bewegingen zou liggen, maar dat is totaal niet het geval. In het begin is het even wennen, maar als het eenmaal gewend is, wil je niet meer anders! Het zwaard vechten wordt erg goed toegepast. Er is een grote scala aan vijanden die allemaal op een eigen manier verslagen moet worden. Het verveelt nooit. Later in het spel kom je vijanden van eerder ook weer tegen maar dan een slag sterker en met een andere manier van aanvallen.

In het begin is het spel redelijk gemakkelijk. Dat komt doordat je veel dingen op moet sporen met “downsing”, die precies aan geeft in welke richting je moet zoeken en in het begin zitten er best veel hints in. Gelukkig word het spel steeds moeilijker. Je krijgt steeds minder hints en Fi zegt niet zo veel meer voor. Daarnaast worden vijanden steeds moeilijker om te verslaan. Je kan niet gewoon een beetje rondzwaaien met je zwaardje, maar je moet echt nadenken over hoe je de vijand moet doden.

Wat nog een grote verbetering is aan de wapens, is dat je er niet zo veel krijgt. In (bijna) elke dungeon of tempel heb je meerdere wapens nodig om de puzzels op te lossen. Bij bijvoorbeeld Twilight Princess had je een tol die je kreeg, maar die gebruikte je alleen in de tempel waar je hem kreeg, in skyward sword is dit totaal niet het geval. Naast het beter gebruiken van wapens kan je ze ook nog eens upgraden! Met spulletjes die je vindt of krijgt van vijanden kan je bijvoorbeeld jouw schild sterker maken of je beetle langer laten vliegen. Een leuke toevoeging, maar het is niet verplicht om verder te kunnen met het spel.

Dan heb je ook nog de tempels en dungeons. Er zijn aanzienlijk minder tempels dan we gewend zijn, daarvoor in de plaats zijn er heel veel dungeons. Persoonlijk vind ik dat fijner. Meer verschillende omgevingen is altijd leuker dan uren lang met een tempel bezig zijn. Wat hier nog meer positief aan is, is dat het gemakkelijk begint om de speler te laten wennen aan het spel waarna de tempels steeds een stukje moeilijker worden.

Link is in zo’n beetje in elke Zelda musicaal, dus natuurlijk heeft link ook nu weer een instrument. Geen panfluit, ocarina of een grassprietje waar hij op blaast, maar dit keer heeft hij een harp. Alleen, jammer genoeg, voegt het niets toe. Je kunt zelf geen melodieën spelen waarmee je dan bijvoorbeeld teleporteert naar een tempel of iets dergelijks. De harp wordt enkel gebruikt om een deuntje op te spelen om een weg te openen verder in het spel, waarbij Fi dan eng begint te zingen.

Naast het grote hoofdavontuur van Link valt er nog veel meer te beleven. Je kunt beestjes verzamelen om je potions mee te upgraden, spullen verzamelen om je voorwerpen mee te upgraden en side-quests doen bij mensen in Skyloft. Het is erg leuk om iemands huis aftestoffen of een hand in de wc te helpen, maar er zijn nog veel meer van dit soort opdrachten, en als je er meerdere tegelijk start raak je het overzicht kwijt. Je kunt namelijk nergens terug zien welke opdrachten je nog moet doen of die je al afgerond hebt.

Naast alle oude aspecten zijn er ook nog kleine toevoegingen, zoals de Stamina-meter. Dit zorgt ervoor dat je niet oneindig kan blijven rennen of klimmen. Hierdoor moet je van te voren al goed in de gaten houden hoe je moet en kunt klimmen, want als je lang aan de klimop blijft hangen val je naar beneden de afgrond in.

Wat ook nieuw is, is je bank account. Je hebt een “avonturen tas” waar je potjes medailles en schildjes inzitten. Wanneer deze vol is komt het automatisch op de bank te staan waar je dan dingen van af kan halen en op kan zetten. In het begin kan je slechts vier items houden in deze tas, maar je kan er meer bijkopen in de Beedles Airshop. Je vindt hem dit keer niet in een boot of luchtballon maar in een zwevend hutje boven Skyloft.

De grafische stijl van de game geeft het echt een lekker sfeertje mee. Het voelt gewoon heel goed aan. Ik vind het ook zo ongelofelijk knap dat je de meeste gebieden meerdere keren bezoekt, maar het geen één keer als herhaling aanvoelt. Door nieuwe voorwerpen die je inmiddels hebt vrij gespeeld kun je dan bijvoorbeeld een nieuwe richting in en het gebied verder verkennen. Bovendien is Skyloft een geweldig levendig stadje met allerlei mensen die je kunt helpen (Side-quests). Vanuit Skyloft reis je dan op je grote vogel, de loftwing, naar het gebied onder de wolken. Gelukkig duren die reizen niet al te lang. Vliegen op je vogel geeft een enorm gevoel van vrijheid. Het vliegen is snel en alles behalve vervelend, in tegen stelling tot het verschrikkelijke bootje uit de windwaker.

Als je dan uiteindelijk ongeveer 35 tot 40 uur bezig bent geweest met het verhaal, kun alle sidequest nog gaan doen of alle beestje, spulletjes en hartstukjes verzamelen, maar je kan dan ook meteen beginnen aan de Hero mode. Met deze Hero mode beleef je het hele avontuur nog eens opnieuw, maar dit keer doen de vijanden je twee keer zoveel schade en vind je geen hartjes meer in potjes of gras. Je zult aanzienlijk vaker dood gaan waardoor vaak opslaan geen slecht idee is. Het opslaan-systeem is erg goed. Overal vind je vogel beelden, zelfs midden in tempels, waar je kunt opslaan. Handig, want als je midden in een tempel zit en je moet stoppen dan zoek je gewoon een vogel op in de tempel. Bij alle oude Zelda games kon je altijd opslaan, maar als je opsloeg in tempels werd je weer bij de ingang gezet. Bij Twilight Princess werd dit opgelost met de Ooccoo, die is in dit deel dus niet meer nodig.

Conclusie en beoordeling

Deze game is echt een meesterwerk. Grafisch ziet het er goed uit, de muziek is goed en heeft het bekende zelda sfeertje. Het verhaallijn sleept je mee en duurt meer dan 35 uur. Veel oude aspecten zijn behouden maar ook zijn er een aantal nieuwe. Zo kan je nu items upgraden, op de bank zetten en verkopen. Je kan nu rennen, maar je moet wel je stamina-meter in de gaten houden. De levels zijn geniaal ontworpen en Skyloft verveelt nooit door zijn levendige kleurrijke en personages.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Prachtige wereld.
  • Besturing goed toegepast.
  • Over alles is goed na gedacht.
  • Veel vernieuwingen maar ook oude aspecten.
  • Verhaallijn van 35+ uur.
  • Na het uitspelen is er nog veel te beleven.
  • Minpunten
  • Fi is irritant.
  • Soms werkt de Motionplus niet helemaal mee.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Kut kwaliteit.

  • Je ziet het niet eens goed , maarjah.

  • geinig ,maar ik koop liever de normale :D

  • fake fur sure, lijkt beetje te veel op een ps2

  • jahoor ze staan hiermee ook gewoon op de zwartemarkt :P

    kom je thuis maak je hem open zit er een baksteen in xD

  • Geef me maar een goed kwaliteit filmpje en dan kijk ik wel…

  • Ik had hem al eerder gezien en vind het nou niet zo heel erg nep eruit zien, toch het is op de Filipijnen en daar wordt denk ik wel meer nagemaakt.

  • al het bovenstaande..

  • Geloof wel dat er een slimline komt geloof niet dat dit hem is.

    Altijd van die vage filmpjes als het om dit soort dingen betreft.

  • Hij komt er aan maar of dit hem is…

  • Duurt nog wel een jaartje.

  • lol eerst maart eens zorgen voor een normaal kwaliteit filmpje

  • Wat ruk gefilmd.

  • Hmmm, we zullen zien wat Sony er van te zeggen heeft.

  • Vind hem erg lelijk. Had al plaatjes ervan gezien. Tering wat is dat ding lelijk geworden.



    Kutkwaliteit

    Idd. Maar ook wat er in zit natuurlijk… xD

  • Vind hem ook leleijk xD

  • dit is dus zeker nep he :P

  • waarom altijd slim? Waarom niet Fatline?



    Geef mij maar een groot en stoer bakbeest in plaats van een dun klein apparaatje

  • gewoon zwart gemaakt daarom ook maar 260 euro!!

  • Jongens jongens van Insidegamer!! Waarom zetten jullie dit uberhaubt op jullie site??? Kan niet eens waar zijn…..op een markt, hahaha….



    Maar voor de verandering heb net in de achtertuin van oom Piet de opvolger van de blu-ray gekocht, ter grootte van mijn contact lens!! Voordeel: ik heb nu blauwe ogen :D !!!!! –> DUH!!!!!



    Cheers,

    drummertje Vince



Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren