1. Baldur's Gate

Baldur's Gate

Rond 1998 waren RolePlaying Games een uitstervend ras op de PC. Slechts enkele titels werden uitgebracht en nog minder titels waren van echt hoge kwaliteit, laat staan een commercieel succes. Anno 2004 vinden we, zeker in vergelijking met zes jaar geleden, een grote hoeveelheid RolePlaying Games voor de PC in de schappen. Het spel dat het meest verantwoordelijk was voor deze opleving in het genre was Baldur’s Gate. In dit artikel bekijken we waarom Baldur’s Gate, zijn opvolger en de uitbreidingsset zo’n verrassend groot succes zijn geworden.

Achtergrond

De Baldur’s Gate serie is gebaseerd op het Advanced Dungeons & Dragons systeem en speelt zich af in de Forgotten Realms, een spelwereld speciaal gemaakt voor dat systeem. De makers van de Forgotten Realms lijken flink wat leentjebuur gespeeld te hebben bij J.R.R. Tolkien, schrijver van onder andere The Lord of the Rings, want deze pseudo-middeleeuws aandoende spelwereld zit vol met elven, dwergen, tovenaars, orks, enzovoorts. De naam Baldur’s Gate is de naam van de grootste stad in de regio waarin het verhaal van het eerste deel zich afspeelt. In deze enorme stad vinden ook de belangrijkste gebeurtenissen en ontdekkingen plaats.

Aan het begin van de spellen wordt je eerst gevraagd een karakter te ontwerpen. Hierbij heb je een enorme hoeveelheid aan mogelijkheden voor handen. Geslacht, ras, klasse, moraal, statistieken, specialismen, haarkleur, huidskleur, kledingkleur, stem, noem maar op: je kunt het specifiek aanpassen. Het feit dat er zoveel verschillende karakters waren zorgde ervoor dat het spel een grote herspeelbaarheidswaarde had. Er zat wel degelijk verschil in of je nu als goed of kwaad speelde en of je nu als krijger of als tovenaar te werk ging. Dit maakte elke keer dat je het spel speelde betrekkelijk anders dan voorgaande keren.

Dat is dan ook een van de dingen die kenmerkend zijn voor de Baldur’s Gate serie. Je hebt een hoop keuze in de spellen en de spellen zijn enorm groot. Bij elk dialoog heb je de keuze uit verschillende uiteenlopende gespreksopties waaronder een aantal hele leuke beledigingen. Ook wat betreft je reisgenootschap heb je genoeg keuze. In het origineel zijn er 25 verschillende personages die je aan je groep (van maximaal zes personen tegelijk) kunt toevoegen en in het vervolg zijn dit er zeventien.

Het was de bedoeling dat deze serie een trilogie zou worden maar uiteindelijk bleef het bij twee delen, waarbij het verhaal, ook wel bekend als de Bhaalspawn Saga, werd afgerond in de uitbreidingsset van het tweede deel. Het karakter dat je in het eerste deel ontwerpt kun je dan ook importeren naar de andere delen, zodat je de hele serie met precies hetzelfde karakter door kunt spelen. Hierdoor werd het gevoel dat je met een avontuur bezig was van epische proporties alleen maar versterkt.

Baldur’s Gate

In het eerste deel van deze succesvolle reeks start je met je vers gecreëerde personage in Candlekeep, een klein dorpje met een enorme bibliotheek. Je adoptievader Gorion roept je op een dag naar hem toe en zegt dat je snel je spullen moet pakken om te vertrekken. In de pakweg twintig jaar dat je in Candlekeep hebt doorgebracht ben je nooit buiten de muren van het dorp geweest, dus vanzelfsprekend ben je behoorlijk verrast maar volgens Gorion is er geen tijd voor uitleg. Eenmaal op weg wordt Gorion vermoord door een duister figuur die duidelijk achter de hoofdpersoon aan is. Wie hij was en waarom hij jou moest hebben is één groot raadsel en vanaf hier begint het avontuur van de hoofdpersoon pas echt.

Baldur’s Gate werd een enorm succes. Het spel kreeg bijna overal lovende recensies en de uiteindelijke verkopen liepen in de miljoenen. Dit was vooral te danken aan het feit dat het spel je ongekende mogelijkheden en vrijheid gaf in het doen en laten van de hoofdpersoon. Natuurlijk zijn er een aantal dingen die moeten gebeuren om het verhaal te laten vorderen, maar het de hoeveelheid subquests en de tijd die het in beslag nam waren minstens even groot als het hoofdverhaal zelf. Al met al duurde het gemiddeld 80 uur om Baldur’s Gate zonder voorkennis uit te spelen.

Tales of the Sword Coast

De uitbreiding voor het eerste deel was vrij standaard. Er werden een aantal nieuwe plaatsen met bijbehorende avonturen op de kaart toegevoegd waaronder Durlag’s Tower, een kerker van enorme proporties en puzzels om gek van te worden. Ook werden er nieuwe wapens, spreuken en voorwerpen toegevoegd. Om alles wat Tales of the Sword Coast te bieden had uit te spelen was de gemiddelde speler ook al snel twintig uur verder.

Shadows of Amn

Baldur’s Gate II: Shadows of Amn ging verder waar het origineel ophield. Na je succesvolle avonturen in en rondom de stad Baldur’s Gate, wordt je ontvoerd door een krachtige tovenaar die er op uit is een bepaald onderdeel van je ziel te stelen zodat hij daar zelf krachtiger op wordt. Tijdens een aanval van het plaatselijke dievengilde op de schuilplaats van de tovenaar weet je te ontsnappen. Buiten worden de tovenaar en een van je kompanen opgepakt vanwege het uitspreken van spreuken zonder speciale vergunning. Ze worden meegenomen naar een plek waar je niet bepaald gemakkelijk uit komt. Op dit punt gaat het verhaal weer verder.

Baldur’s Gate II was nog groter en uitgebreider dan zijn voorganger (gemiddeld 100 uur om uit te spelen!) maar de grootste verandering ten opzichte van het origineel was de hoeveelheid interactie met andere personages. Er is voor dit spel heel veel dialoog geschreven en je kunt zelfs een relatie beginnen. Toch had je niet snel het gevoel dat dit alles teveel werd en het versterkte het gevoel dat je als een groep aan het reizen was in een levendige wereld.

Throne of Bhaal

De uitbreiding voor het tweede deel was meer dan een standaard uitbreidingsset. In plaats van simpelweg wat spreuken, plaatsjes, voorwerpen en dergelijke toe te voegen, ging het verhaal zelf verder. In deze uitbreidingsset werd het verhaal van de Bhaalspawn Saga afgerond. Veel mensen beschouwen deze uitbreiding dan ook als het derde deel van de trilogie, hoewel de titel nog gewoon Baldur’s Gate II: Throne of Bhaal luidt. Veel valt er over deze uitbreiding niet te vertellen zonder een aantal verrassingen te verklappen die we liever aan jullie zelf overlaten.

De toekomst

Of het gebrek daaraan. Het verhaal van de Baldur’s Gate serie is afgesloten en er zullen geen nieuwe delen in deze reeks volgen met betrekking tot het verhaal. Wel zijn er nog twee vrij goede console versies verschenen onder de naam Baldur’s Gate: Dark Allaince, maar deze titels hebben weinig tot niets met de Bhaalspawn Saga te maken, die een heel genre op de PC opnieuw tot leven kon roepen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • serie die me nooit echt heeft weten boeien..

  • Dit spel is gewoon de allerbeste game ooit. Zonder twijfel, wat heb ik dit spel dood gespeeld, speel het eigenlijk nog steeds. Ook deeltje 2 was grandioos. Heerlijk gewoon. Leuk dat er wat artikels verschijnen over dit soort klassiekers.

  • Baldur's Gate II: Shadows of Amn staat zeker weten in m'n top 5 favoriete games aller tijden en is ook het spel waar ik verreweg het meeste tijd in heb gestoken. Ook de andere delen bevallen me enorm goed. Al met al, mijn favoriete serie op de PC.

  • baldurs gate vind je of mega kut of ram vet ertussen bestaat denk ik niet.



    ik hoor bij de gasten die het kut vinden jaja komen de reacties weer.

  • Te moeilijk? :P



    Nee, ik kan me prima voorstellen dat mensen Baldur's Gate niet veel aan vinden maar het valt niet te ontkennen dat deze serie een enorm succes is geweest (zoveel PC spellen verkopen niet in de miljoenen dankzij piracy) en veel invloed heeft gehad binnen zijn genre. Zonder Baldur's Gate lagen er nu een stuk minder RPG's voor de PC in de winkels.

  • @Ultra-shadow: Euh, nee hoor, er zijn genoeg mensen die direct zullen toegevn dat dit een aardige game is maar het niet echt geweldig vinden. Je hebt ook een hele hoop mensen die het geweldig vinden, maar een hoop mensen die het slecht vinden en het ook daadwerkelijk een kans hebben gegeven, ik betwijfel of die mensen bestaan. Het kan hooguit je genre niet zijn, maar je kunt niet zeggen dat dit spel slecht is. (of zoals jij zegt: kut)

  • bg2, ach ja, die vs draak battles (afgezien van de wussifed one, de knners weten over welke ik het heb) waren echt geweldig.

  • ALs je dit spel puur binnen zijn genre bekijkt, en beoordeelt als je het de tijd hebt gegeven, nee, dan is het voor mijn oren onmogelijk om te horen dat dit spel slecht is. Mijn excuses als jij daar anders over denkt, maar feit is dat dit spel binnen zijn genre de top is.

    Als je niet van het genre houd dan kun nog niet zomaar gaan roepen dat het een slecht spel is. Dat is heeft helemaal geen donder met inzicht te maken, als je dit spel kut vind dan heb je of de kans niet gegeven of je moet een hekel aan het genre hebben en dat betekent dat je per definitie geen objectief oordeel kan vellen over het spel omdat je het dan ook geen eerlijke kans geeft omdat je het spel op zijn genre beoordeelt, niet op zijn inhoud, concept, grafisch vermogen en alle andere dingen waarop je een spel kunt beoordelen.

    Wat ik probeer duidelijk te maken is dat je dit spel niet als slecht kunt beoordelen om dat alles wat de makers van dit spel probeerde te bereiken ook gelukt is; dus het spel is geslaagd, als je dat niet kunt in zien, dan kan ik daar inderdaad weinig aan veranderen maar ik durf wel te stellen dat iemand die zegt dat dit spel kut/slecht is, dat hij absoluut niet weet waar hij over praat.

    Waarop wil jij een spel dan beoordelen? Op puur objectieve meningen? Dan kun je stellen dat alle games slecht zijn, omdat ik helemaal niet van computerspelletjes houd—> totale bullshit.

  • Kangaxx is een pussy als je een Berserker (Fighter kit) bent, of een Protection from Magic of Protection from Undead Scroll gebruikt. Laat staan als we de Improved Mace of Disruption in beschouwing nemen. Wat dat betreft vond ik de Twisted Rune groep (van wie je de Staff of the Magi kan looten) en Demogorgon stukken lastiger.



    En Havock, ik neem aan dat je Nizi'dramaniyt in Suldanessellar bedoelt? Hij is niet pussified, maar tegen de tijd dat je bij hem aankomt zijn draken niet meer zo'n uitdaging voor je (á la Thaxll'syllia en Firkraag).

  • Dit spel heeft me nooit echt aangesproken, de actie is nogal traag en houterig. Bovendien zijn de dialogen te lang en saai.

    Geef mij maar Diablo 2…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren