1. Rayman: Origins (PS3)

Rayman: Origins (PS3)

Vreugde of blijdschap is een positieve emotie bij mensen of dieren, een tevredenheid met de omstandigheden of omgeving. Wie blij of gelukkig is, ondervindt geen gebrek of stress, heeft positieve gevoelens over de omgeving of zichzelf en heeft dan ook geen grote behoefte om de omstandigheden te wijzigen. Een bekende uiting van vreugde is lachen, maar soms kan iemand ook huilen van blijdschap. Als de positieve gevoelens langere tijd aanhouden, spreekt men van geluk. Intense, uitgelaten vreugde wordt euforie genoemd.’’- Wikipedia.nl

Wie bij het opstarten van Rayman Origins geen grote glimlach op zijn gezicht krijgt, moet zich snel even na laten kijken. De game doet erg denken aan de traditionele Rayman-games en het brengt een absolute vrolijkheid met zich mee, die hierboven eigenlijk al beschreven staat. Deze vrolijkheid uit zich vooral in het uitgebreide kleurenpalet, dat onze ledemaatloze vriend in een nieuw jasje laat zien. De kleuren spatten werkelijk van het scherm en er is dit keer niet te zuinig gedaan met details in de achtergrond. Het komt vaak genoeg voor dat je als Rayman zijnde even de tijd zult nemen om te kijken naar die prachtige handgetekende bergen of dat ene hilarisch vormgegeven monster dat op de voorgrond de vloer onder je voeten laat verdwijnen.

De interactie met de spelwereld is in Rayman Origins zeer goed verwerkt. Uiteraard zal je sneller uitglijden op glad ijs, maar kun je ook vijanden verslaan door op de buik van een slapende draak te springen, windsurfen op grote citroenen, jezelf met verschillende planten afvuren en slingeren aan baarden van oude mannen. Ook het verdere design van de levels is met afstand de meest originele die ik ooit in een 2D-platformer heb gezien. Zonder echt iets drastisch anders te doen, brengt het een gevoel van vernieuwing met zich mee. Prachtige sneeuwlandschappen, warme jungles en donkere oceanen zijn onderdeel van de vele omgevingen die je in de game tegen zult komen. Ook is elke vijand voorzien van een vrolijk of boos gezicht en komt het hierbij extra goed naar voren dat de game een geheel eigen stijltje heeft. Dit sluit perfect aan met de werelden waar je je een weg door moet banen, dat overigens helaas voor Rayman niet eenvoudig is.

Maar wees niet bang! Rayman Origins is gelukkig niet zo moeilijk dat er ook maar één level praktisch onmogelijk is, terwijl er wel genoeg uitdaging te vinden is. Kijkend naar games als New Super Mario Bros. en Super Meat Boy, slaat Ubisoft naar mijn mening spijkers met koppen door niet een frustrerend moeilijke game af te leveren en het voor iedereen toegankelijk te maken. Voor dit laatste is de vloeiende besturing eigenlijk de grootste oorzaak. Met traditionele knoppenbesturing zul je je met gemak een weg kunnen banen door de levels, zonder dat het oneerlijk aanvoelt als je dood gaat. Uiteraard is hier wel een goede timing bij vereist. Zonder de tijd te nemen om te kijken naar het ritme in het level, zul je het einde niet halen. Al springend, vliegend en glijdend door een level komt het maar vaak genoeg voor dat je je sprong net niet goed genoeg timed en de geheel aan jezelf te danken dood zult vinden.

Dit alles wordt aan elkaar geknoopt door een verhaal dat gelukkig net als de omgevingen lekker plat blijft. Op een dag ligt Rayman heerlijk te relaxen in een grote boom met zijn vrienden, zoals iedereen wel eens doet. Maar als snel wordt het de chagrijnige onderbuurvrouw te veel en stuurt ze een flinke bak monsters op Rayman, Globox en de twee tovenaars af om ze op te sluiten. Uiteraard breekt Rayman uit en begint hij aan zijn reis door de werelden om wraak te nemen op de vrouw, maar tegelijkertijd ook om de vele nimfen van alle werelden te bevrijden. Wanneer je dit doet, zullen deze knappe jongedames je voorzien van een nieuwe kracht, die je nodig zult hebben om afgronden en andere obstakels te kunnen vermijden. Naast de variatie van de omgevingen zorgt dit ervoor dat de gameplay heerlijk fris blijft. Aan het begin zul je alleen nog kunnen springen en slaan, maar later kun je het vertrouwde helikoptertje gebruiken om te zweven en de mogelijkheid krijgen om tegen muren op te rennen.

Buiten dat dit samen met de levels waarin je op een mug moet vliegen voor wat afwisseling in de levels zorgt, is het jammer dat er niet gekozen is voor wat originelere krachten. Het verhaal van zweven over afgronden en je stoten opladen om verder te slaan is nog steeds leuk, maar ik had graag nog een paar goede toevoegingen gezien aan deze typische Rayman-elementen.

Wat dit wel weer goedmaakt is de fantastische co-op modus, waar een game als deze uitermate geschikt voor is. Samen met een vriend door levels springen is toch nét iets leuker dan in je eentje. Natuurlijk kun je elkaar weer lekker tegenwerken en is dit verschikkelijk grappig om te zien. Verder heeft deze modus als groot voordeel dat je, net als veel andere co-op platformers, je vriend kunt redden als hij weer eens in een diepe afgrond is gestort. Op deze manier hoef je niet bij iedere dood opnieuw te beginnen en wordt het tempo er aardig in gehouden. Of toch niet? De enige kanttekening die hierbij gezet kan worden, is dat je niet zomaar verder kan zonder de andere speler. Bij het samenwerken met een minder ervaren medespeler, kan het tempo wel degelijk in de soep lopen. Dit is jammer, omdat de game je juist pusht om als een malle door de werelden te vliegen, terwijl dit hier juist niet helemaal goed uit de verf komt.

Conclusie en beoordeling

Rayman Origins is een geweldige, vrolijke platformer. Het uiterlijk is verschrikkelijk scherp, de verschillende werelden zijn origineel vormgegeven, de co-op modus is goed uitgewerkt en de gameplay is weer ouderwets vloeiend en leuk. De game heeft ook enkele negatieve puntjes, zoals het tempo dat er soms onbedoeld uit wordt gehaald. Maar verder is Rayman Origins niets minder dan een topgame met een vrolijk sausje!
8,5
Score
85
Score: 85
  • Pluspunten
  • Prachtig uiterlijk
  • Leveldesign
  • Moeilijkheidsgraad precies goed
  • Leuke, vloeiende gameplay
  • Co-op is een leuke toevoeging
  • Minpunten
  • Tempo wordt er soms uitgehaald
  • Krachten zijn niet meer origineel

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • haha FAIL!

  • Supervet :') Zal wel een saaie boel zijn daar.

  • Apparatuur dat straling, signalen en dergelijke afgeeft is niet zo snugger om mee te nemen in een nucleaire fabriek… Terecht geschorst.

  • Ha, lol.

  • heel slim ja!



    He ik heb level 3, KLIK… BOEM!

  • Zit je lekker te gamen, ontploft de boel. Das tuurlijk vervelend he :(.

  • tja.. ik zie ook vrij regelmatig conducteurs op de psp gamen. is blijkbaar ook onder werktijd een populair ding.

  • Komkommertijd nieuws :P

  • Haha, das ne mindere. :)

  • best wel dom van die gasten

  • Best wel logisch met al die stralingen. :D

  • Heeft niets met games te maken, wel een grappig nieuwtje!

  • De PSP wodt gemuteerd door straling en krijgt armjes en beentjes (en een paar tentakels met stekels eraan!) :D

  • haha LOSERS!

  • Leip.

  • Nucleaire oorlog wegens slecht signaal psp :S

  • wat een gezeur…

    worden ze geschorst, alleen maar omdat alles had kunnen ontploffen -_-

  • hahahha niet echt slim die luiXD

  • Terecht.

  • umm vraagt niemand zich af WAAROM ze die nucleaire wapens maken? o.o

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren