1. Deus Ex: Human Revolution (X360)

Deus Ex: Human Revolution (X360)

Je hebt van die zweverige types die spreken over ‘het wonder van het menselijk lichaam’. Zij weten niet waarover ze het hebben. Het menselijk lichaam stelt in vrijwel alle opzichten teleur, en dan heb ik het niet alleen over vroegtijdige kaalheid (… waar sommige mannen last van schijnen te hebben, zo heb ik mij laten vertellen…). Een belangrijkere eigenschap van een lichaam is bijvoorbeeld de topsnelheid en bij de mens ligt die slechts op een armzalige 45 kilometer per uur en daar moet je dan nog hard voor trainen ook! Of denk aan botten die we kunnen breken, ziektes die we kunnen krijgen etc. Kortom, als er al een Schepper bestaat, heeft hij weinig reden om trots te zijn op zijn creatie. Gelukkig bestaat er zoiets als technologie! Wat als wij bijvoorbeeld iemand die beide benen is verloren, kunnen voorzien van onverwoestbare protheses waarmee hij enorm hard kan lopen en enorm hoog kan springen? Enerzijds prachtig natuurlijk, maar is dat dan niet zielig voor diegenen die hun benen niet zijn verloren? In feite worden dat dan de gehandicapten van de toekomst. Misschien dat iedereen dus maar aan de superprotheses moet. En waarom stoppen bij de benen? Omdat we anders onze menselijkheid verliezen? Wie zegt dat? En waaruit bestaat die menselijkheid dan? Het zijn allemaal vragen die aan bod komen in “Deus Ex: Human Revolution” (hierna: “Deus Ex”)! En dan zeggen ze dat computerspellen weinig diepgang hebben…

Jullie kunnen gerust zijn: Deus Ex is geen saaie filosofieles, integendeel. We hebben hier te maken met een explosief spel waarin het boeiende verhaal je over bovenstaande zaken laat nadenken. Deus Ex laat zich niet eenvoudig definiëren. Dat komt omdat je het spel op verschillende manieren kunt spelen. Als Adam Jensen, Hoofd Beveiliging van een firma die voornoemde superprotheses (zogenoemde ‘augments’) produceert, moet je je een weg banen door een wereld vol gespuis. Dat kun je natuurlijk doen door vol de aanval te kiezen, in welk geval Deus Ex een meer dan volwaardige ‘First-Person Shooter’ is, maar je kunt de zaken ook subtieler aanpakken door mede aan de hand van tal van alternatieve routes om je vijanden heen te sluipen waarmee dit een parel van een ‘Stealth Game’ is. Tel daarbij op dat Deus Ex beschikt over een strak verhaal en enkele goede RPG-elementen, en je weet dat je te maken hebt met een topspel.

Laat duidelijk zijn dat Deus Ex géén ‘Role-Playing Game’ is. Toch bevat het spel, zoals gezegd, wel enkele RPG-elementen en die zijn heel goed uitgewerkt. Zo krijgt Adam Jensen aan het begin van het verhaal een ongelukje waarbij hij op een haar na het leven laat. Die ene haar is zo ongeveer meteen het enige ‘echte’ stukje Adam dat nog resteert wanneer hij weer wakker wordt, want de heren en dames doktoren hebben hem tijdens zijn coma noodgedwongen – en zeer tegen zijn zin – aan alle kanten voorzien van augments. Die kunnen gaandeweg worden geüpgraded en de keuzes zijn niet alleen talrijk, maar bepalen deels ook écht de spelervaring. Bovendien zijn de upgrades zo zeldzaam, dat je goed moet nadenken waaraan je ze besteed. Zo kun je ervoor kiezen om hoger te kunnen springen, door muren te kunnen slaan of immuun te zijn voor giftig gas (elk van deze keuzes maakt bepaalde locaties/routes bereikbaar), maar je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om meer overtuigingskracht te hebben of om beter te kunnen ‘hacken’. Alleen voor dat laatste bestaan overigens alweer tal van verschillende upgrades, en dat is niet onlogisch, omdat hacken een belangrijk onderdeel is van Deus Ex.

Veel ruimtes in het spel zijn namelijk afgesloten met deuren die voorzien zijn van een elektronisch slot. Door dat slot door middel van een bij vlagen best lastige minigame te hacken, kun je de ruimte alsnog betreden. Ook de oneindige hoeveelheid computers die je zult tegenkomen, kunnen doorgaans worden gehackt waarmee onder meer de op die computer staande e-mails kunnen worden gelezen. Nu hoef je niet alle sloten en computers te hacken, want als je de code van het bewuste slot of de bewuste computer hebt gevonden (bijvoorbeeld in de binnenzak van een uitgeschakelde vijand), kun je daarmee natuurlijk ook de benodigde toegang verkrijgen. Het is overigens opvallend hoeveel beveiligers een code in hun binnenzak bewaren… Hoe subtieler je het spel speelt, hoe meer je zult moeten hacken en dat is zeker zonder de nodige upgrades op dit vlak niet altijd eenvoudig, hetgeen tot een hoop frustraties kan leiden! De codes kunnen ook worden vermeld in e-mails of palmtops die overal verspreid liggen. Helaas zijn lang niet alle e-mails of virtuele teksten die je aantreft relevant. Sommigen zullen het misschien heerlijk vinden om zich helemaal onder te dompelen in de wereld van Deus Ex door allerlei (voor het spel onnodige) achtergrondinformatie tot zich te nemen, maar zelf vond ik het vooral heel veel leeswerk, waar ik al snel doorheen klikte. Gelukkig kan dat dus ook.

Overigens is dat hacken niet het enige frustrerende aan Deus Ex. Ook de ‘Artificial Intelligence’ vond ik van enorm hoog niveau. Zozeer zelfs, dat ik het spel tot mijn grote schaamte zelfs op de makkelijkste stand heb moeten spelen. Vijanden zien je heel snel, en meer dan een paar rake schoten kun je ondanks al je augments niet verdragen. Overigens kampt die AI op sommige punten nog wel met problemen. Zo ben je te allen tijde veilig in een ventilatieschacht. Zelfs wanneer je enkele vijanden eerst hebt aangevallen, en ze je vervolgens in die schacht hebben zien (!) kruipen, hoor je ze tegen elkaar zeggen dat ze geen idee hebben waar je bent… Ook wanneer je ze vervolgens vanuit die schacht aan flarden schiet, gaat er nog altijd geen lampje branden. Uitermate dubieus dus. Zoals je ook iemand zijn bureau kan leegjatten waar hij naast staat… Maar over het algemeen vond ik het best een pittig spel, waarbij je je voortgang gelukkig wel op elk gewenst moment kunt opslaan. Daarmee kun je het jezelf natuurlijk zo makkelijk maken als je zelf wilt. Toch is het niet te doen om het spel steeds op te slaan en te laden – nog daargelaten of dat ook echt leuk is – , want het laden van een savegame duurt (te) lang.

Toch zijn dit natuurlijk allemaal slechts schoonheidsfoutjes. Doet Deus Ex dan niets fundamenteels fout? Ja en nee. Het spel is weliswaar heel goed op verschillende manieren te spelen (en daarvoor verdient ontwikkelaar Eidos Montreal echt een heel groot compliment), maar de ‘stealthy’ aanpak wordt de speler toch wel iets te nadrukkelijk opgedrongen. Zo krijg je meer ‘experience points’ als je iemand in leven laat dan wanneer je hem volpompt met lood, en levert ook het kruipen door geheime gangetjes bergen experience points op. Daarnaast gaan ook de tussenfilmpjes helemaal uit van een ‘stealthy aanpak’. Zo kwam ik ooit ergens al schietend à la Rambo binnenstormen met als gevolg dat de personen in die ruimte logischerwijze ineen doken van angst. Vervolgens startte er een tussenfilmpje waarin een van deze angsthazen uitermate beheerst aan mij vroeg of ik toevallig de persoon was die langs zou komen voor een inspectie… Zulke dingen doen wel een beetje afbreuk aan de spelervaring, al is het waarschijnlijk ook een beetje onvermijdelijk bij een spel van deze omvang. Wat zeker met het oog op de omvang van het spel dan weer in positieve zin opvalt, is dat de presentatie van Deus Ex dik in orde is (al is het spel zelf niet zo mooi als die gruwelijk dikke trailer waarmee het allemaal begon) en dat het verhaal (dat zelfs licht beïnvloedbaar is door bepaalde keuzes die je als speler maakt!) gedurende het hele spel blijft boeien! 

Conclusie en beoordeling

Zoals ik al verklapte aan het begin van de recensie is Deus Ex: Human Revolution een topspel. Niets meer en niets minder. Bovendien zijn het dus eigenlijk meerdere spellen in één, want je kunt kiezen uit verschillende – geslaagde – speelstijlen. Foutloos is het allemaal niet, en het is jammer dat Deus Ex zo duidelijk laat merken dat je toch eigenlijk voor de ‘stealthy’ aanpak zou moeten gaan. Maar een kniesoor die daarop let.
8,5
Score
85
Score: 85
  • Pluspunten
  • Boeiend verhaal
  • Meerdere speelstijlen mogelijk
  • Geslaagde RPG-elementen
  • Uitdagend
  • Minpunten
  • Nadruk op ‘stealth’
  • Hacken is soms frustrerend
  • Heel veel leeswerk
  • AI hapert soms

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Das wel heel vet, de PSP games gaan ECHT vooruit dit jaar. Ik ga misschien nog wel zo'n Go! kopen.

  • m.a.w. deze MGS is de betere versie van de opvolgers van mgs4. doe je best kojima, ik weet alvast dat dit een topper wordt.

  • Jup, weer iets om naar uit te kijken!

  • Ga hem gelijk vanaf de release kopen, dit wordt echt een

    major-topper

  • Ik wil wel een PSP GO eigenlijk. En verder, tjah, hopelijk wordt het erg goed!

  • op de psp komen echt vette games uit.

    als de psp go uit is koop ik denk ik wel een keertje de oude versie.

  • PSP gaat echt knallen dit jaar met een berg goede games. MGS:PW, Gran Turismo, LBP, MotorStorm etc. Kan echt niet wachten.

  • kan niet wachten:D



    speel nu Metal Gear Solid 1 op de psp echt een goed spel

  • Al behandeld hij het als Xbox spel. Boeit me nog steeds niets.

  • psp krijgt goede games, Gran turismo, littlebigplanet, tekken, gta, mgs, motorstorm, monsterhunter, en ga zo maar door

  • @K.wesley88



    Vergeet je zomaar de nieuwe Assassin's Creed!

  • @ DvT, plaats dan ook geen comment.



    OT: Als het team van MGS 4 hier aan werkt, wie is er dan bezig met de nieuwe MGS op de consoles?

  • Als het team van MGS 4 hier aan werkt, wie is er dan bezig met de nieuwe MGS op de consoles?



    Het team die waarschijnlijk verantwoordelijk was voor Zone of the Enders. Wat opzich geen slecht team is. Het grote probleem is alleen dat Kojima vrij weinig tot niets met die game te maken heeft.



    Peace Walker gaat daarentegen briljant worden denk ik ^^


  • Het team die waarschijnlijk verantwoordelijk was voor Zone of the Enders. Wat opzich geen slecht team is. Het grote probleem is alleen dat Kojima vrij weinig tot niets met die game te maken heeft.

    Bestaat die dan nog?



    Peace Walker gaat daarentegen briljant worden denk ik ^^

    Totally agree!


  • In Peace Walker krijgt Snake een groot aantal verschillende dozen waarin hij kan schuilen



    heb je echt helemaal niets aan:

    http://www.insidegamer.nl/xbox360/battlefieldbadcompany/videos/7668

  • Het kan gewoon niet misgaan met deze game, gezien de diepe betrokkenheid van Kojima. Kan niet wachten op deze titel.

  • Ik ben benieuwd naar deze game, misschien koop ik hem, maar dan moet ik het niet vergeten.

  • insidegamer heeft de laatste tijd wel veel humor. Dat dunkt me enorm.



    ontopic:

    MGS:PW wordt wel een zeer goede game, alleen heb ik toch liever dat 't op de ps3 komt ipv psp, maar goed…

  • Gelukkig maar. De PSP doet het goed de laatste tijd.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren