1. Tales of the Abyss (3DS)

Tales of the Abyss (3DS)

3DS-bezitters met een voorliefde voor RPG’s, er is reden voor vreugde! Bandai-Namco besluit Europa eindelijk weer eens op een nieuwe Tales of... game te trakteren. Dat is niet alleen goed nieuws omdat de 3DS dringend toe is aan zijn eerste grote RPG, maar ook omdat de game in kwestie Tales of the Abyss is. Dit specifieke deel uit de reeks is in 2006 al uitgekomen in Amerika, maar sloeg toen Europa over. Bandai-Namco geeft de game echter een tweede kans in de schappen en slaat nu de Europeanen niet over. Dat is maar goed ook, aangezien Abyss een prima Japanse RPG is.

Het getrainde oog van de IG bezoeker zal opmerken dat de game het zoveelste Japanse rollenspel is dat barst van de clichés die het genre typeren. Dat klopt, maar Abyss interesseert het weinig dat het zo traditioneel is. Hoofdrolspeler Luke Fon Fabre is een typische protagonist met piekhaar die natuurlijk een groots avontuur tegemoet gaat waarin hij een heldenrol zal gaan vervullen. Ondersteund door nieuwe vrienden moet hij de wereld behoeden van de ondergang. De originaliteitprijs zal Abyss zeker niet winnen, maar de manier waarop het verhaal verteld wordt en hoe de personages langzaam uit de doeken worden gedaan is anders dan in andere titels binnen het genre. Vooral Luke’s transformatie van egoïstisch rijkeluiszoontje naar een meer volwassen en verantwoordelijk personage is bijzonder om te zien. Niet alleen hij, maar ook de rest van de cast voelt menselijker aan. Vooral in vergelijking met andere titels in het genre waarin de hoofdrolspeler(s) vooral positief ingestelde idealisten zijn.

Ondanks dat de personages zich anders ontwikkelen dan normaal blijft Tales of the Abyss zonder twijfel een typische Japanse RPG. Er zijn altijd excentrieke personages aanwezig en er wordt een paar keer gesproken over de voorgevel van een vrouwelijke partymember. Geen RPG is compleet zonder dubbele betekenissen. Dit wordt wel duidelijk gemaakt tijdens Skits, gesprekken tussen teamgenoten die de situatie op dat moment bespreken. Deze zijn optioneel, maar het is wel aan te raden om ze te lezen. Dankzij de Skits zal de speler meer te weten komen over de gedachtegangen van Luke en co. Het is jammer dat deze gesprekken als het ware “afgespeeld” moeten worden. Het is niet mogelijk zoals in een normaal dialoogvenster om de tekst door te drukken waardoor sommige gesprekken wellicht net iets te lang duren. Al is dat maar een klein puntje van kritiek, aangezien de gesprekken zoals gezegd optioneel zijn. Zelfs al duurt een skit een moment langer dan gedacht, het haalt nooit het tempo uit de game.

Dat is misschien wel de grootste kracht van Abyss en de Tales of... serie in zijn geheel: het tempo ligt behoorlijk hoog. Niet alleen omdat het verhaal met iets meer vaart verteld wordt, maar ook door het makkelijk te begrijpen vechtsysteem dat de reeks kenmerkt. Het Linear Motion Battle systeem zet Luke en zijn vrienden in een soort arena waarin hij en de verscheidene partymembers vrij rond kunnen bewegen. Via standaard aanvallen en speciale “Artes” wordt er korte metten gemaakt met de verscheidene tegenstanders. Deze aanvallen worden ingezet door vooral de a- en b-knoppen te gebruiken. Het mag misschien wat simpel klinken, maar doordat de controls prima werken en de gevechten gemiddeld dertig seconden duren (boss battles uitgezonderd) valt die simpelheid te waarderen. Nu is het wel zo dat de gevechten meer diepgang krijgen naarmate je verder komt. Je kunt Artes krachtiger maken met voorwerpen genaamd Capcity Cores, aanvallen met elementen laten versmelten door middel van “Fonon fields” of de aanvalspatronen van partymembers tijdens een gevecht veranderen. Al zal de game je niet veel in de weg staan wanneer buttonmashen je sleutel tot succes is.

Door de hierboven genoemde pluspunten is Tales of the Abyss een zeer prettige ervaring te noemen. Zelfs het feit dat de game op technisch gebied een wat gehaaste klus is doet niks af aan de kwaliteit. Bandai-Namco had wel meer tijd kunnen besteden aan de afwerking van deze 3DS versie. Grafisch gezien is de titel zeker niet onaardig, maar het gevoel overheerst dat er toch meer in had gezeten. De kleuren zijn een beetje flets en er zijn toch een paar kartelrandjes te veel. Daarnaast is het een beetje knullig te noemen dat een paar oneffenheden uit de PS2 versie zijn mee genomen. Zo vertraagd het spelverloop wanneer de speler op de wereldkaart in beboste gebieden gaat lopen. Voor een game die in de meeste gevallen zeer soepel verloopt zijn dit soort foutjes onbegrijpelijk te noemen. Wat dan wel weer is opgelost zijn de behoorlijke laadtijden die PS2 versie kende. De 3DS versie heeft zeer korte laadtijden waardoor Tales of the Abyss lekkerder wegspeelt dan zijn grote broer. Een probleem zoals deze is dan gelukkig opgelost, maar er blijft wel een vraag achter: waarom wordt één probleem opgelost en de ander niet?

Ongeacht dit soort slordige fouten zal niemand die houdt van een traditionele JRPG deze draagbare versie kunnen afslaan. Het is een groots avontuur waar met gemak 40 uur in gestopt kan worden. Voor de spelers onder ons die graag de sidequests willen beleven kunnen met gemak verscheidene uren daarbij op tellen. Wat de 3DS gewoon miste was een avontuur waar je als speler je tanden in kunt zetten. Tales of the Abyss voldoet met gemak aan die eis.

Conclusie en beoordeling

Tales of the Abyss is gewoon een oerdegelijke Japanse RPG. De formule binnen het genre is bekend en als je een liefhebber bent, dan is deze game absoluut geen miskoop. Het is alleen jammer dat de port een wat gehaaste klus is geworden. Het staat gelukkig de ervaring niet in de weg dankzij het aangename tempo en de leuke personages. Een aanrader.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Gevechtssysteem
  • Prima tempo
  • Leuke personages
  • Minpunten
  • Port die gerushed is
  • Skits niet door kunnen drukken
  • Soms wat te makkelijk

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Yeuy Spyborgs

  • De enige nieuwswaarde is de releasedate van het spel. De overige informatie vond ik weer wat overbodig…

  • Als je maar niet te veel hoeft te zwiepen met de Wiimote vind ik het best ;)

  • De laatste keer dat we Jelle hebben zien lachen was toen hij de vorige stagiair de trap afgooide en op hem insloeg met een hamer. Jep.



    Bevestigt nog eens mijn gedachten: Jullie zijn gestoord, awesome! :D



    Serieus: Ben benieuwd. Ratchet & Clank zijn heerlijke games, hopelijk word dit ook zo :)


  • @ jelle



    In de preview op IGN blijkt van niet, en met die coop is het eigenlijk weer een goede titel voor op wii.



    Maar ik ga toch gaan voor die metroid trilogy en dead space extraction in september :P


  • dead space is poep. Het is gewoon een rail shooter. Bleh.



    Deze game lijkt me wel \"grappig\".



    Baal nog steeds dat de Wii geen achievements heeft.


  • De laatste keer dat we Jelle hebben zien lachen was toen hij de vorige stagiair de trap afgooide en op hem insloeg met een hamer. Jep.





    Ook via de Wii neem ik aan dan :-)

  • Ohja, hier zat ik ook nog op te wachten xD

    Even wachten op reviews, als die een beetje positief zijn ga ik deze halen. Jeeujj!



    Wat een geweldig nieuwsbericht ook weer xD

  • ik koop metroid prime trilogy op de dag dat DE GAME uit komt :)

  • niet deze

  • @ obvious



    ok het is on rail, maar echt waar het is echt goed gedaan, je kan kiezen welke weg je uit gaat, het is nog steeds eng, veel wapens, mooie graphics, leuke coop puzzels, alleen nog hopen dat ie lang genoeg is.

  • Haha! daar komen ze al aan de waarschijndelijke goede spellen voor ons!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren