1. SSX User Preview Evenement

SSX User Preview Evenement

Naar aanleiding van het user preview evenement rondom de nieuwe SSX ben ik gevraagd een stukje te schrijven over mijn ervaringen met de game. Op een koude donderdagmiddag gingen ik en mijn autootje richting Schiphol-Rijk, alwaar het kantoor van EA Nederland op ons stond te wachten. Na wat ronddwalen door Schiphol zelf, want Schiphol-Rijk stond natuurlijk weer niet aangegeven, en het vragen van een lieve meneer om de richting kwam ik twee minuten voor twee het kantoor binnen gelopen. Aldaar trof ik Jelle en de cameraman die vlak achter me aan kwamen lopen. We werden welkom geheten door een lieftallige dame die mij en de andere twee winnaars meteen een plastic zak gaf met een wel heel toffe verrassing erin. We krijgen de game namelijk gratisch en voor niks opgestuurd voor een platform naar keuze, bedankt EA! <3

Maar we kwamen natuurlijk om de game te spelen, dus we slingerden de ps3 aan en gingen aan de slag. Ik vroeg me af waar Tidow was, Jelle antwoordde dat hij inderdaad ook zou komen. Als bij donderslag kwam Tidow op dat moment binnen gelopen en konden we met z’n vieren onze tanden in de game zetten. Ik had de dag ervoor nog even de Gamecube afgestoft en SSX3 erin gepropt om het gevoel weer te krijgen. Het viel meteen op dat SSX een flinke grafische update had gekregen. En waar SSX3 nog cartoony opgezet was oogde SSX meer realistisch. Dit was heel even wennen, maar al gauw werd ik verbaast door de mooie omgevingen en het geluid van knisperende sneeuw.

Eerst speelde ik het tutorial level even door, om de basis besturing onder de knie te krijgen. Deze is namelijk heel anders in dit nieuwe deel. Tricks doe je niet met de schouderknoppen, maar met de rechter stick en de ABXY knoppen. Dit was flink wennen, maar het viel me mee wat voor trucjes ik op het scherm toverde. En mocht het niet lukken kon je kiezen voor de classic besturing, waarbij je de schouderknoppen moet gebruiken zoals in de vorige delen. Of het aan de wisselende instelling lag, want Tidow moest zo nodig weer de andere besturing gebruiken, weet ik niet, maar om één of andere reden lukten de tricks in de daadwerkelijke afdalingen een stuk minder goed. Wel werd duidelijk dat het niet altijd om trucjes gaat, want in de nieuwe mode “survive it” moet je de brute elementen der aarde trotseren om levend de afdaling te overleven. Hierbij krijg je hulp van gear zoals armor en pikhouwelen die afhankelijk van hun eigenschappen meer snelheid geven of de overlevingskansen  beïnvloeden. Deze afdalingen zijn een leuke toevoeging en bleken ook aardig pittig. Met wat kunst- en vliegwerk wisten we enkele afdalingen te voltooien. Als beloning kregen we de beschikking over een  vliegpak waar ik de naam van vergeten ben. Dit werkte erg tof en al snel waanden we ons als heuse Batmans.

Wat ik persoonlijk erg jammer vond was dat de muziek mij niet super kon bekoren. Teveel “laid back” naar mijn idee, terwijl ik juist de snelle opzwepende muziek uit deel 3 zo leuk vond. We hebben natuurlijk niet de hele tracklist gehoord, dus misschien word ik nog op mijn wenken bediend. Ook miste ik DJ Atomica, die in SSX3 de nummers aan elkaar praatte. Dit mag echter niets afdoen aan het feit dat de nieuwe SSX een heel tof spel gaat worden. Het ziet er goed uit, de geluidseffecten levensecht en de tricks flink over the top, zoals SSX hoort te zijn.