1. GC: Heavy Rain

GC: Heavy Rain

Op de gamescom werden eindelijk de twee laatste hoofdpersonages van het bijzondere project Heavy Rain uit de doeken gedaan. Waar we op de beursvloer al even mochten spelen met Edward Shelby, mocht ik achter gesloten deuren uitgebreid kennis maken met Ethan Mars, misschien wel het meest emotioneel beladen personage van de vier.

Ethan was, zo maakt een trailer duidelijk, een man die het goed voor elkaar had. Met een goede baan als succesvol architect, een mooi huis, een aantrekkelijke vrouw en twee gezonde kinderen. Niets lijkt in de weg te staan van een gelukkig en zorgeloos leven. Ethan belandt echter in zwaar weer wanneer zijn oudste zoon het leven laat bij een auto-ongeluk. De traumatische ervaring heeft niet alleen weerslag op zijn eigen gemoedstoestand, maar het drijft het gehele gezin uit elkaar. Ethan en zijn vrouw gaan uit elkaar terwijl het contact met Shaun, de jongste zoon, alsmaar afstandelijker wordt. Twee jaar na het ongeluk zien we dan ook een man wiens leven in duigen ligt.

De demo die we te zien kregen speelde zich af in het grauwe en enorm verlepte huis van Ethan, een flink contrast met de kleurrijke beelden uit de trailer. Nadat Ethan zijn zoon Shaun heeft opgehaald van school duikt laatstgenoemde al gauw voor de televisie op de bank. Op dit moment krijg je als speler de volledige controle over Ethan en is het dus volledig aan jou hoe de scène verloopt.

Grofweg zijn er twee manieren om vanaf hier te handelen: je gedraagt je als de goede vader die vraagt hoe het ging op school, eten voor zijn zoon maakt en hem naar bed brengt, of je bent streng, laat Shaun voor zijn eigen eten zorgen, zet zonder pardon de tv uit, waarna het jochie huilend zijn bed opzoekt en uitroept dat hij zijn vader haat. De eerste manier van spelen heeft tot gevolg dat de twee langzaamaan weer tot elkaar toe beginnen te groeien. De tweede, nouja, dat lijkt me duidelijk.

Deze manieren van spelen en de keuzes die je hierin maakt, oefenen invloed uit op het verdere verloop van het verhaal. Hoe dit precies in zijn werk gaat is moeilijk te beoordelen op basis van enkele korte demo's – Heavy Rain is daarom misschien ook het beste voorbeeld van een game die totaal niet tot zijn recht komt binnen de vluchtige aard van een gamebeurs – maar mocht dit goed uitgewerkt worden dan hebben we hier wellicht te maken met een nieuwe stap in de richting van een ware interactieve film.

Elk personage heeft een eigen diepe poel van emoties doordat ze op een of andere manier te maken hebben met de Origami Killer. Ethan raakt Shaun kwijt en daar lijkt de papiervouwende moordenaar mee te maken hebben, terwijl een ander personage, de detective Scott Shelby verbeten achter hem aanzit met een persoonlijk motief, terwijl de FBI-agent Norman Jayden er weer een hele andere agenda op na lijkt te houden.

Zulke grote verschillen tussen speelbare personages resulteren in enorme verschillen in 'gameplay', als dat woord hier überhaupt op zijn plaats is. Waar de jonge drugsverslaafde FBI-agent Norman zich met behulp van de nieuwste technische snufjes onderzoek doet op, probeert journaliste Madison Paige op alle mogelijke manieren aan informatie over de moordenaar te komen. Waar het ene personage door zijn rol binnen het geheel in gevechten terecht komt, is dat bij de ander totaal niet aan de orde. Zo is elke scène binnen Heavy Rain een game op zich, waarbij telkens iets anders wordt verlangd van de speler.

Of datgene dat verlangd wordt van de speler genoeg uitdaging gaat bieden voor de gemiddelde gamer is uiteindelijk de grootste vraag die overblijft. De kritiek dat de game enkel uit Quick Time Events zou bestaan verwees producer David Cage resoluut naar het rijk der fabelen, maar ook ik heb al eerder mijn zorgen geuit. In de puurste zin van de term heb ik tijdens de verschillende demo's inderdaad hooguit een zesde van de tijd á la God of War met goede timing op rondje, vierkantje, kruisje en driehoekje moeten rammen, maar elke andere handeling voltooit zich ook door het zo juist mogelijk opvolgen van letterlijke instructies op het scherm. Dat voelt helaas vaker niet dan wel natuurlijk aan, terwijl het in veel gevallen gaat om dagelijkse handelingen als de wasmachine aanzetten, een lichtknopje omzetten of op een bank gaan zitten.

Net echt

Ethan Mars is niet enkel een fictief persoon, tenminste, niet geheel. De verbazing was groot toen opeens Pascal Langdale binnen kwam wandelen, de acteur die Ethan gestalte geeft en heel erg op hem lijkt. Acteurs in Heavy Rain leveren niet enkel hun stem, maar nemen ook de motion capturing van zowel lichaam als gezicht voor hun rekening. Langdale vertelde dat het non-lineair acteren een enorme uitdaging was, vooral omdat vele scènes drie of meer compleet verschillende soorten verloop hebben.

De grote mate van immersie lijkt bij Heavy Rain dan ook vanuit een andere hoek te moeten komen. Niet zozeer de manier waarop je de handelingen verricht, alswel het feit dát je ze verricht moet ervoor zorgen dat je je om personages en gebeurtenissen gaat bekommeren. Door bijna op De Sims-achtige wijze met Ethan eten te maken voor zijn zoontje, zijn huiswerk na te kijken, of beide juist niet te doen en de gevolgen ervan te zien, moeten spelers zonder het gebruik van enkele melodramatische cut scenes gaan geven om dit niet-speelbare personage en de situatie waarin hij en Ethan zelf zich bevinden. Als Heavy Rain dit weet te realiseren en spelers, nee, mensen, zodanig in zijn wereld mee weet te slepen, dan al is ontwikkelaar Quantic Dream geslaagd in haar enorm ambitieuze opzet.

Dit artikel delen

Over de auteur

Arthur van Vliet Eindredacteur van Gamer.nl.

Reacties

  • Goeie impressie. Ben benieuwd ook al heb k geen PS3. Vraag me dus steeds maar af of deze game gaat uitpakken..

  • ben echt benieuwd maar ik heb er maar niet te hoge verwachtingen van dus kan het ook niet tegenvallen:P

  • Er is naar mijn mening niets mis met een goede interactieve film hoor…

  • mij lijkt deze game erg vet :D

  • Jammer dat ik geen playstation 3 hebt.

  • Dit word niet echt een game met gameplay, maar meer een belevenis als in Flower, dat is als nog niet echt in de buurt maar dat wordt het denk ik wel

  • Ik heb zo'n gevoel dat dit spel in het begin misschien onnatuurlijk over kan komen maar dat je er echt gewoon in moet zien te komen, net als een film of een boek..

    Als het echt zo werkt wil je wrs niet meer stoppen met spelen!



    En zo niet.. dan wordt het de teleurstelling van het jaar..

  • Heb de game vandaag gespeeld op de Gamescom en het is echt een hele toffe game. Lekker filmisch en het ziet er kapot mooi uit !!



    check even filmpje, weet niet of het mag maar ach :P



    http://www.youtube.com/watch?v=0Csr6cZzO4A


  • deze komt op mijn wenslijstje

  • Voor degene die er nog geen hebben…..

    PS3 Slim 299,- + Heavy Rain 64,-



    Have fun,, vette game

  • Dit is wel een game die ik nauwlettend in de gaten houd. Ik ben nog steeds zeer optimistisch over deze game.

  • Zeer goede impressie, deze maakt me wel iets optimistischer over de game, maar toch denk ik niet dat ik hem ga spelen.

  • @petje

    ja dat ben ik, jammer genoeg want ik wil deze game zoo graag spelen.



    ik denk toch echt dat dit een topper gaat worden.

    ik zou echt heel graag willen dat deze naar de 360 komt, maar die kans is heel klein.


  • @ bertjeeee

    deze komt never nooit niet naar de xbox 360

    dus de kans is niet klein, de kans is gewoon niet aanwezig

    de makers van de game vonden dat alleen de ps3 dit aankon….

    helaas….

    tog maar die ps3 slim binnenkort aanschaffen dan he ;)



  • Het ziet er wel heel goed uit! Maar ja ik koop liever een game dan een interactieve film…



    Btw natuurlijk kan de 360 dit aan. Dat is gewoon een lulverhaal dat de makers hebben verzonnen om de graphics aan te prijzen.

    De 360 kan toch ook Forza 3 op 60 FPS aan… En wat dacht je van Mafia 2, Assassin's Creed?

  • @DvT

    Achja dat is misschien een beetje een lulverhaal maar elke console heeft z'n exclusives, dat is wat elke console uniek maakt. PS3 staat er toch wel een beetje om bekend dat het een product is van hoge kwaliteit door de prijs en de blueray speler, dus dan is zo'n kreet als ''alleen mogelijk op de PS3'' passend. Zo staat de 360 bekend om ''Jump In'' omdat het allemaal heel toegankelijk is, goedkoop enz.

    Maarja, Heavy Rain lijkt me een interessante game, omdat al die personages uiteindelijk te maken hebben met die moordenaar. Heel origineel, maar het moet wel goed uitpakken.

  • @DvT dat je hier nu nog serieus op in gaat is voor mij niet te begrijpen bij hoeveel spellen is dat nu al niet gezegd

  • Ik vraag me eerlijk gezegd wat de lol ervan is om handelingen uit te voeren als de wasmachine aanzetten, je kind eten geven etc.

  • Ik vind het zo k*t dat hij niet op de 360 of pc komt.

    Het verhaal is zo bijzonder en is nog nooit gebruikt.



    Het is inderdaad wel een lul verhaal. En sowieso:

    Als de 360 de graphics niet aan kan kunnnen ze dat toch een beetje aanpassen. Dat doen ze toch ook met andere spellen.


  • Mensen betalen 10 Euro voor een schijtfilm als Transformers 2 waar je maar 1 keer naar gaat kijken.

    Dan kan je ook wel 60 euro neergooien voor een verdraaid goede, interactieve film, die je vaker moet spelen om verschillende verhalen te krijgen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren