1. GC: Project Natal

GC: Project Natal

Van al mijn afspraken tijdens de gamescom was die van Project Natal degene waar ik het meeste naar uitkeek, maar waar ik tegelijkertijd het meest sceptisch over was. Na de aankondiging en de demonstratie van Natal op de E3 heb ik meermaals geroepen dat Natal mijn inziens niet meer kon worden dan een keiharde flop. Nadat projectleider Kudo Tsunoda mij en een select gezelschap kort toesprak en begon met een demonstratie, nam die scepsis iets af. Waar de registrering op de E3 dikwijls jammerlijk faalde, leek dit heikele punt in Keulen redelijk te zijn opgelost.

Elke Xbox 360, elke lichtomstandigheid

Volgens Kudo werkt Natal met elke Xbox 360 die ooit verscheept is of zal verschepen. Geen uitzonderingen. 'Just plug and play!' Ook werkt de sensor onder elke lichtomstandigheid, vanwege de infraroodfunctionaliteiten van de camera. Speel je in het licht of ben je meer iemand van de donkere kamertjes? Beideen geen probleem met Project Natal.

Dit merkte ik vooral toen ik zelf even aan de slag mocht met het nieuwe stukje hardware. Die eerste aanraking met Natal was in de vorm van Ricochet, een balspelletje. Het doel is één of meerdere rode ballen met je lichaamsdeel terug te kaatsen tegen een bakstenen muur. Dit alles natuurlijk zo snel mogelijk. Het maakt overigens niet uit op welk lichaamsdeel de bal komt, zowel het hoofd als de benen zullen prima fungeren.

Toch was het niet zozeer Ricochet dat wat van mijn scepsis leek weg te nemen. Hoewel Natal de boel op kunstige wijze wist te registreren, was dit concept namelijk niet geheel nieuw. Wild rond staan springen hebben we immers ook eerder gezien in een mal minispelletje met de EyeToy. Een stuk meer beheersing was nodig voor een speciale techdemo gebaseerd op het racespel Burnout Paradise.

Over deze techdemo heb ik alleen verhalen en geruchten gehoord, totdat ik er natuurlijk zelf mee aan de slag mocht. Kudo maakte me bekend met de besturing en het was racen geblazen. Geheel tegen mijn verwachtingen in bleek dit verrassend goed te werken. Zet je rechtervoet een stapje naar voren om het gaspedaal in te trappen of zet hem een stap naar achteren om af te remmen en eventueel achteruit te rijden. Het sturen zelf werkt uiteraard door stuurbewegingen te maken. De eerste paar bochten kwam ik nog wat onwennig door, maar uiteindelijk stuurde ik als een volleerd coureur door de straten van Paradise City.

Intuïtief en makkelijk op te pakken, dat zijn twee sleutelwoorden die ik aan Natal wil ophangen. Na deze speelsessie is mijn overwegend negatieve mening toch iets bijgedraaid. Ik denk echter niet dat Natal de reguliere controller uiteindelijk overbodig maakt, simpelweg omdat ik me niet kan indenken dat er mensen op deze wereld zijn die een hele racegame of shooter willen uitspelen door in het luchtledige te maaien.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Frontpage link werkt niet. Voorderest, het blijft een geweldig idee, maar ik heb zelf nog steeds grote vraagtekens. De normale controller zal nooit overwonnen worden door Natal of dergelijkene, aangezien het bij bepaalde games gewoon totaaaaaaal niet zou werken.

  • PUIK

  • Dit vind ik echt iets heel vets!

    Dit word zeker te weten een must-have voor mij !!

  • Leuk dat IG het ook mocht testen! En ja natuurlijk gaat dit de gewone besturing niet vervangen. De Wii heeft gewoon kutbesturing, moge dat duidelijk zijn…



    Tja… Nou maar wachten op de PS3'ers die dit gaan afkraken. :)

    Ja jongens, het werkt gewoon!

  • Dit had ik niet verwacht, dus het werkt, mooi! :)

    Toch deel ik dezelfde slotconclusie.

    Ik kan me niet voorstellen dat mensen dit liever hebben dan een controller/race stuur.

  • Het werkt, maar hoelang blijft het leuk? Nuja, zolang het leuk wordt toegepast kan het af en toe geen kwad - integendeel. Ik denk wel net als Joey dat een gewone controller toch nog fijner speelt.

  • Dvt jij kraakt natuurlijk nooit de ps3 af he :P

    mij lijkt het wel lache hoor

  • goed verhaal lekker kort

  • @piet hein56: Ik kraak de PS3 niet af (behalve de Slim, want die vind ik veel minder mooi), maar die interactieve film. ;)

  • vindt het ook vet hoor maar heb toch liever een controller.

    en in de magic wand van de Playstation heb ik ook wel vertrouwen..

    ik denk dat daar de hardcore games ook op kunnen komen

  • Ik vind het wel vet dat het werkt, maar net zoals Swiep kan ik me niet voorstellen dat dit dé vervanger van de controller wordt. Imo blijft een controller gewoon altijd preciezer.

  • Drie woorden: First Person Fighting. :)

  • Vertrouwen op IG dan maar en binnenhalen op het moment dat er mooie games voor komen!:D

  • Hmm leuk, maar wat is het verschil met Eye Toy qua hardware? En waarom zou dit zo bijzonder zijn (zoals ze er op de E3 over praatten), is Eye Toy met de Motion Controllers niet gewoon exact hetzelfde (behalve dat je dan knopjes hebt).

  • lijkt me wel tof :D

  • Dus toch wel enigzins interessant. Had ik niet verwacht eigenlijk.

  • Alleen de user interface al gaat zo 2050 aanvoelen. Sony en Nintendo, watch out!

  • Als ze dit goed gaan uitwerken word het een dikke hit!

    en ik denk dat Microsoft wel weet waar ze mee bezig zijn.

  • zuigt

  • Ik denk dat ik dit soort dingen pas leuk ga vinden als je het kan combineren met 3d beelden.

    Voorals nog speel ik liever met een controller.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren