1. GC: Dead to Rights: Retribution

GC: Dead to Rights: Retribution

Philip is de man, de bikkel en als ik hem een plezier kan doen, dan is dat voor mij geen probleem. Toen bleek dat zijn schema overliep van het filmen van zwetende dames in te strakke outfitjes, toog ik richting de Dead to Rights: Retribution-afspraak om daar die game voor hem te checken. Nou Epic Phil, dat is dus ook echt de laatste keer geweest dat ik met jou teamtag…

Overigens is de game vooral een sneu verhaal, want aan goede wil ontbreekt het ze niet bij Volatile Games. De presentator gaf namelijk aan dat volgens hem het ontwikkelen van een game begint met een idee vanuit het hart, waar je vervolgens mee aan de slag gaat. Het idee van Retribution: je speelt een politieagent en maakt een episch verhaal mee, samen met je trouwe viervoeter die je ontmoet tijdens je avontuur. De tweede stap is vervolgens het idee van het hart om te zetten naar iets wat ontworpen kan worden met het brein. In het geval van Retribution was dat een Third Person Shooter gecombineerd met een Fighting game.

En hier zit vaak de kink in de kabel, aangezien je bij de derde stap gelijk tegen allerlei problemen aanloopt. De derde stap is namelijk het daadwerkelijke designen, waarbij problemen ontstaan met het level design, control schemes en de kunstmatige intelligentie. ‘Maar’, zo benadrukte de presentator, ‘het is ons gelukt’.

Zo was de man er bijzonder trots op dat je een geweer snel tevoorschijn kunt toveren nadat je iemand een paar rake klappen hebt verkocht en ook het feit dat je meerdere vijanden tegelijkertijd kunt aanpakken doordat je vier kanten op kunt slaan, werd niet onbenoemd gelaten. In beide gevallen deelde ik niet mee in zijn enthousiasme, voornamelijk omdat de animaties er allemaal nogal louche uitzien. Het lijkt wel alsof elke animatie wat versneld is, zodat niet opvalt dat ze stuk voor stuk incompleet zijn. De overgang van schieten naar slaan is bij lange na niet zo soepel als het op papier klinkt en het vechten in ‘vier richtingen’ moet heel letterlijk worden opgevat, waarbij de hit detection (of eerder het gebrek eraan) er nog eens extra voor zorgt dat het er kut uitziet.

Ook de hond Shadow, wiens helpende pootje zo ‘speciaal’ aan de Dead to Rights-games is, deelt mee in de malaise. Het beest ziet er al zo oerlelijk uit dat ik mijn eigen hond er nog vanaf zou schoppen, maar los daarvan was er weinig te merken van een emotionele band die wordt opgebouwd. Je hond haalt wel wapens voor je op en beschermt je, maar is niet slim genoeg om een verbanddoos te vinden als je doodgaat. Graag had ik bijvoorbeeld gezien dat als jij neergeschoten wordt, je Shadow bestuurt en dertig seconden krijgt om je baasje te genezen. Overigens zijn er wel gedeeltes waar je met de hond aan de slag gaat, maar dit zijn stealth-secties. Denk daar even over na...stealth-secties met een hond, hoe boeiend zou dat kunnen zijn?

Slechte actie, een ‘unique feature’ die weinig boeit en om het allemaal af te maken ook nog eens een grauwbruine omgeving waar je weinig meer kunt dan naar voren of achter lopen en waar de claustrofobie al snel toeslaat. Af en toe opent het veld zich wat, waardoor je dan hand-to-hand aan de slag kunt gaan met brute slagen en finishing moves, maar echt bijzonder zag ook dat er niet uit. Dead to Rights: Retribution? Ik zeg: Philip, volgende keer andersom? Mag jij de recensie doen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Kutgame dus.

    Ik vind het altijd wel leuk hoe Gerard slechte games afkraakt. Mooie preview, jongen!

  • jammer…

    leek me wel vet

  • Eerlijk is eerlijk, de game spreekt mij lichtjes aan op het moment. Vooral de woorden episch verhaal. Hoe geloofwaardig dat is moet echter nog blijken…

  • Had ik al verwacht. :D

  • Helaas. Misser dus.

  • Lijkt me een slecht spel, maar hett schijnt dat het heel wat trophies gaat hebben, misschien wel iets leuks binnen 2 jaar, wanneer de game nog 15 euro kost.

  • Het origineel was al bagger, no surprise here.

  • vorige was TOEN leuk deze is denk alleen goed als bier onderzetter.

  • Ken de game toch niet dus boeiend.

    Ps doe epic phill geen plezier lol

  • Achja, weer wat geld extra voor een andere game.

  • jammer leek me net zo vet.

  • Lijkt me een slecht spel, maar hett schijnt dat het heel wat trophies gaat hebben, misschien wel iets leuks binnen 2 jaar, wanneer de game nog 15 euro kost.



    Lol, betalen voor je digitale penis :)

  • een slechte Dead to Rights game ? niets nieuws dus.

  • Ik had nog nooit van deze game gehoord. Terecht zo te zien.

  • Okay eentje om dus niet te nemen. Was ik sowieso niet van plan maar nu weet ik het ook zeker.

  • Alweer een game die ik laat liggen.

  • Net wat ik al dacht.

  • Ik kreeg dezelfde woorden voor mij uitgesproken en alhoewel het wel origineel was zag het er zo… gemaakt uit. Het was niet vloeiend zoals Batman, alles was aan elkaar geplakt en dat was een heel grote bummer. Ik hoopte zelf namelijk op de DMC-formule, deel één gruwelijk, deel twee kut, deel drie nog beter dan deel één.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren