1. GC: In gesprek met Hideo Kojima

GC: In gesprek met Hideo Kojima

Er is veel geschreven over Hideo Kojima. Is hij een visionair of beperkte ontwikkelaar? Getuigen zijn games van brille of onvermogen? Is het überhaupt een gamemaker of haastwel een filmregisseur? Een gesprek met één van de meest prominente gezichten in de game-industrie.

Hideo Kojima wordt, vooral sinds de release van Metal Gear Solid in 1998, gezien als een pionier op het gebied van het vertellen en uitbeelden van verhalen. Grootse, (soms te) lange cut scenes vertellen in zijn games verhalen die putten uit intellectueel materiaal en soms grenzen aan het filosofische. Een duidelijke grens tussen goed en slecht is er doorgaans niet, waardoor relaties tussen personages niet te beschrijven zijn met enkel woorden als liefde of haat.

In vele ogen is zijn vermogen om verhalen te vertellen ongeëvenaard, een aanname die hij zelf lijkt te delen. Wanneer gevraagd naar de huidige standaard qua storytelling binnen de gameswereld, kan hij geen enkel positief voorbeeld aanhalen. Ontwikkelaars zijn momenteel meer bezig met het perfectioneren van gameplay, waardoor het verhaalelement blijft steken op een bepaald niveau.

Verhaal en gameplay worden, aldus Kojima, nog teveel als aparte onderdelen behandeld. Waar de traditionele vorm van verhaal lineair is, ligt de essentie van games in het interactieve. Dit is een tegenstelling waartussen tot op heden nog geen goede balans is gevonden. Kojima acht zichzelf in staat deze tegenstelling te doorbreken en voelt zich dan ook verantwoordelijk stappen hierin te zetten en als voortrekker te fungeren. Niet zozeer door de nadruk te leggen op enkel het belang van het verhaal, maar door – achter de schermen – het experiment aan te gaan. Als hij het niet doet, doet niemand het, zoals Kojima zelf zegt.

Of we de uitwassen van zijn experimenten al in een game als Metal Gear Solid: Rising gaan zien, is te betwijfelen. Zoals bekend geeft hij de ontwikkeling van deze titels grotendeels uit handen aan een jonger team binnen Kojima Productions. De grootmeester zelf fungeert bij Rising slechts in een overziende rol op de achtergrond en heeft niet eens een vinger, maar slechts een kleine teen in de pap. Zou dit een voet zijn, dan weet Kojima dat hij zich niet kan inhouden en zich met elk detail gaat bemoeien.

Castlevania

Op de E3, afgelopen juni, werd bekend dat Hideo Kojima ook zijn medewerking verleent aan de nieuwe Castlevania-game. Dat is echter moeilijk een 'Kojima-game' te noemen, aangezien hij daar niet meer dan een ondersteunende en adviserende rol vervult. Ook hier geldt dat hij zich amper bemoeit met het creatieve proces, om zijn neiging zich met alles te bemoeien in te perken.

Of de grote creatieve vrijheid van zijn team er niet voor zorgt dat Rising te ver van de gehele Metal Gear-franchise gaat staan, vraag ik hem. Kojima is zich bewust van dit risico, ook omdat Rising de eerste Metal Gear-titel is die bij de release op meerdere platforms verschijnt, én Solid Snake en Big Boss voor het eerst niet van de partij zijn. Wanneer zijn andere grote klus, Peacewalker voor de PlayStation Portable, erop zit, functioneert Kojima zelf echter gewoon weer als eindverantwoordelijke en kan hij de game alsnog flink naar zijn hand zetten, geeft hij lachend toe.

De keuze om Rising naast de PlayStation 3 ook op de Xbox 360 en PC uit te brengen lag redelijk voor de hand, puur omdat de drie platformen qua technische mogelijkheden zo dicht bij elkaar liggen. Kojima had eerdere Metal Gear-titels best ook multiplatform uit willen brengen, maar weet dat PlayStation-bezitters zijn opgegroeid met de serie, waar gamers met enkel een Xbox dat niet zijn. Zou Metal Gear Solid 4 dan bijvoorbeeld multiplatform uitgebracht zijn, dan was de groep mensen die geen bal van het verhaal snapten nog veel groter geweest. Rising is een nieuwe stap in de serie, een frisse start, en daardoor een mogelijkheid voor een grotere groep gamers om in contact te komen met de intrigerende wereld van Metal Gear. Het klinkt als een aannemelijke verklaring van Kojima's kant, aangezien Microsoft ook ten tijde van Metal Gear Solid 4 ongetwijfeld met een flinke zak geld heeft staan zwaaien om de game op hun console uit te laten brengen.

Zoals gezegd heeft Metal Gear Solid: Peacewalker momenteel echter de volledige aandacht. In het begin overwoog Kojima ook deze titel grotendeels uit handen te geven, maar het onderwerp – de Koude Oorlog – zou te ver van het jongere team af staan. Omdat Peacewalker een directe opvolger van Metal Gear Solid: Portable Ops is en daardoor volwaardig onderdeel van het doorlopende verhaal (in tegenstelling tot Rising) besloot hij het project zelf op zich te nemen.

Dat betekent dat, hoewel Peacewalker een nieuw project is, Kojima toch telkens weer terugkomt bij Metal Gear. De vraag werpt zich op of hij de serie ooit echt kan loslaten. Het antwoord is nee, momenteel niet. Hoewel Kojima al sinds het derde deel in de MGS-verhaallijn roept dat hij ermee stopt, kan hij het gewoon niet helpen. Hij zou er niet aan moeten denken de serie en haar personages volledig los te laten, wat helaas in de weg staat nieuwe IP's te beginnen.

Stel dat deze nieuwe projecten van de grond komen, fantaseer ik even, zou hij dan overwegen gebruik te maken van iets als een motion controller? En wat is bijvoorbeeld zijn opvatting over de correlatie tussen deze motion controls en verhaal, ben ik benieuwd. Ziet hij het verdwijnen van de controller – zoals bij Project Natal – als een mogelijkheid om de speler nog dichter bij het verhaal te krijgen?

Jarig!

Hideo Kojima werd geboren op 24 augustus 1963 en is vandaag dus alweer 46 jaar oud geworden. De gamegoeroe boekte zijn eerste succesje op de MSX met Penguin Adventure in 1986, maar brak door met Metal Gear dat een jaar later verscheen. Na games als Boktai, Policenauts en Snatcher behaalde hij zijn grote succes met Metal Gear Solid, dat in 1998 verscheen op de eerste PlayStation.

De reden dat we games uit de stal van Kojima Productions nog enkel zonder motion controls hebben gezien, vertelt hij, is dat de games waaraan het bedrijf werkt puur de 'hardcore' gamers aanspreken. De Metal Gear-games staan redelijk ver van het meer casual publiek af, terwijl fans van de serie – zo verwacht hij – geen heil zien in de implementatie van zwiepen, zwaaien of iets soortgelijks. Een techniek als Natal ziet Kojima echter wel als een interessant project, omdat het de potentie heeft de algehele ervaring rondom het gamen te veranderen. Het kan de gamer volledige vrijheid bieden in beweging, maar kan bijvoorbeeld ook gezichtsuitdrukkingen herkennen en dit vertalen naar een game. Het vertellen van een verhaal vereist, áls de techniek naar behoren werkt, een algehele herwaardering om spelers dit ook op een nieuwe manier te laten ervaren.

Graag wil ik verder vragen, maar de tijd is alweer om. Dertig minuten zijn eigenlijk veel te weinig met een man als Hideo Kojima, die ook na meer dan twintig jaar games ontwikkelen nog altijd vol met frisse ideeën zit. Het vleugje arrogantie wil ik hem graag vergeven, hij heeft zijn sporen inmiddels dubbel en dwars verdiend. Het interview betekent voor mij een passend einde aan de gamescom, nu rest mij weinig anders dan te wachten op Peacewalker, Rising en Castlevania, en, wie weet, ooit een splinternieuw project.

Dit artikel delen

Over de auteur

Arthur van Vliet Eindredacteur van Gamer.nl.

Reacties

  • Kojima is echt een baas! bring on the next metal gear!

  • Volgende keer graag een interview met Sakurai.



    Sakurai: *laughs*



    En zoals iemand anders onder mij ook al zegt, geen vragen over Zone of the Enders is fail.


  • Spijtig dat er niets gevraag dis geweest over zone of the enders… :(

  • tja hij is een maal de meester

  • Kojima is echt een genie, ongetwijfeld m'n favoriete game-goeroe!

  • Het is dat Snake een ijzersterk personage is en de gameplay tof is. Het verhaal is echter het zwakste punt van de hele serie. Veel te ver gezocht allemaal en geen touw aan vast te knopen. Ik was er na deel 4 dan ook helemaal klaar mee. MGS 1 was verreweg de beste en zal nooit meer evenaard worden, al kwam hij met deel 3 nog enigzins in de buurt. MGS 5, eventueel zonder Snake, kan ie wat mij betreft dan ook in een plaats steken waar het daglicht nooit komt.

  • Kojima, genius in it's purest form

  • @Colonel_Kilgore



    lol \"Stick it where the sun don't shine!\" fav opmerking sinds een aantal jaren. ;)

  • Hij is in principe een falend scriptwriter, MGS zit ook vol met inconsistenties en dat weet hij. In games kom je er echter mee weg.

  • Veel te ver gezocht allemaal en geen touw aan vast te knopen.



    Heeft waarschijnlijk meer met jou te maken aangezien ik als nieuwkomer in de serie bij MGS4 het hele verhaal zelfs snapte…..

  • SNATCHER is zo'n goeie game met een prachtig verhaal. Daar zou ik graag nog eens een remake of deel 2 van zien!

  • eerlijk gezegt nog nooit van gehoord

  • Die interviews vind ik niet zo intressant

  • Die interviews vind ik niet zo intressant

  • hopelijk komt er een nieuwe metal gear solid

  • Dit is echt een super interessant persoon. In de OPM is er een (gedeeltelijk) een column over hem.

  • Die interviews vind ik niet zo intressant



    Wat een interessante reactie zeg…



    Kojima is wel cool, trouwens. Ik wil steeds liever eens een MGS game spelen.


  • metal gear solid zijn echt vette games.

  • die frontpage foto van hem gangster hoor :')

  • Wel interessant dat iemand zoals Kojima Natal wel boeiend vindt. De rare dingen die hij ermee zou kunnen bedenken… Stel je voor dat een personage in de game ineens een opmerking maakt over de kleur kleren die je aan hebt. Zou zeker wel een typisch Metal Gear-momentje zijn :P

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren