1. Prince of Persia 2

Prince of Persia 2

Tijdens de E3 konden we onze handen al leggen op het vervolg van één van de beste spellen van 2003. De veranderingen waren voor ons echter niet direct een pluspunt aan het geheel. Immers, de makers hadden besloten zich meer te richten op het maken van een actietitel en zo de avonturenelementen wat weg te schuiven. Ubisoft nodigde ons uit om in London meer te leren over Prince of Persia 2 (een subtitel moet nog aangekondigd worden). En het moet gezegd worden, het spel heeft toch een verpletterende indruk achter gelaten.

De eerste indruk is namelijk al geweldig: het spel ziet er werkelijk fantastisch uit. De scherpte van de textures is te vergelijken met die van Onimusha 3 en Devil May Cry 3, met het verschil dat Prince of Persia 2 volledig in 3D draait en die andere twee titels niet. Voor de PlayStation 2 zal dit spel daarom ook echt baanbrekend zijn. Omdat er ongeveer vijf personen vrijwel fulltime aan de engine hebben gewerkt, is deze met 25% geoptimaliseerd. Dit resulteert gelijk in grotere werelden en dat nog steeds zonder laadtijden.

Op de Xbox zal Prince of Persia 2 echter nóg mooier zijn. Niet alleen de hele weergave is vele malen scherper, ook de realtime shadowing (bekend van Splinter Cell) maakte indruk. Daarnaast zal de Xbox-versie meerdere lichtbronnen bevatten die elk een ander effect hebben op de prins zijn verschijning; de maan zorgt voor een gele gloed over zijn personage en een witte lamp zorgt juist voor witte reflectie. Dit terwijl op de PlayStation 2 alleen gebruikt wordt gemaakt van witte lichtbronnen.

Yannis Mallat, uitvoerend producent, leidde ons door een demo die ongeveer voor 65 tot 70% klaar was. Hij vertelde dat het team achter The Sands of Time nog lang niet tevreden was met het uiteindelijke product. Ze vonden het vechtsysteem zwak, saai en repetitief en de replay value ontbrak. Het tweede deel zal daarom meer controle en diepgang in de verschillende spelmechanismen bieden. De makers hebben bijvoorbeeld voor meerdere eindbazen (tenminste drie) en vier verschillende moeilijkheidsgraden (niet allemaal vanaf het begin te spelen) gezorgd. Maar dat lijkt niet alles te zijn; de ontwikkelaar wilde nog even kwijt dat we konden rekenen op nog één grote speltoevoeging die de lengte van het spel kunstmatig kon oprekken.

Hiermee bedoelde hij niet de toch al aanwezige Xbox Live optie. Inderdaad, Xbox-eigenaren kunnen op twee manieren van hun eventuele Live-abonnement genieten. Ten eerste is het mogelijk een bepaald level zo snel mogelijk door te spelen en hiervan een ghost op te slaan. Deze ghost kan vervolgens op de ranglijsten geplaatst worden. Veel interessanter lijkt ons de Survival Mode. Hierin is het de bedoeling in een arena jezelf zo lang mogelijk staande te houden tegen ontelbare demonen en ondertussen met enkele combo’s toe te slaan. Ook deze scores zijn weer te plaatsen op het Xbox Live netwerk.

Wij persoonlijk denken dat Mallat met de grote toevoeging de mogelijkheid bedoelde om de hele tijdlijn te verkloten en zo meerdere einden te creëren. Hoe dit precies verwerkt zal worden, is echter nog onduidelijk. We kunnen onze aandacht dus maar beter richten op wat we wél zeker weten.

Zeker is bijvoorbeeld dat het nieuwe vechtsysteem (Free Form Fighting) helemaal te gek werkt. Prince of Persia 2 speelt zich kort na het eerste deel af en de zandkrachten zijn dus nog steeds van belang. Omdat de prins de Dagger of Time aan het eind van de voorganger heeft weggegeven, gaat hij alleen nog op pad met de medaillon. Deze zorgt echter nog steeds voor krachten en zuigt al het zand rechtstreeks op. We zullen dus niet meer opgehouden worden omdat we alle lijken nog moeten vernietigen met de dolk. Dit zorgt voor een veel snellere manier van vechten en de mogelijkheid om de tientallen combo’s te gebruiken maakt het alleen maar beter. Daarnaast heeft de prins zijn linkerhand nu vrij en daarmee kan hij 63 verschillende wapens hanteren. Elk wapen heeft weer zijn eigen pluspunt en kan in combinatie met het standaard zwaard voor verschillende, nieuwe aanvallen zorgen.

Uiteindelijk zullen deze toevoegingen ervoor zorgen dat de prins zich veel soepeler en op meer indrukwekkende wijze door een groep vijanden heen knokt. Hij kan de vijandelijke demonen op meerdere manieren door de midden hakken en gebruik maken van verschillende omgevingsonderdelen. Bovendien hebben het de makers bij enkele gevechten wat scripted events toegevoegd die het spektakel wat moeten opvoeren. Erg leuk gevonden zijn ook de interactieve filmpjes tijdens de gevechten. De prins kan met verschillende vijanden een dialoog voeren terwijl hij vecht. Als de camera inzoomt, kan hij zijn vijand nog steeds pijn doen (of andersom). Maar niet alleen die filmpjes zijn interactiever. Op de achtergrond zijn andere karakters met elkaar in gevecht en als je een wurgbeweging uit wilt voeren, moet je oppassen niet ten prooi te vallen aan een andere vijand.

Tel hierbij op dat de tijdkrachten ook functioneel zijn bij het oplossen van puzzels, het mogelijk is om door de tijd te reizen en enkele kleine details zijn aangescherpt. Zo zal het verschuiven van dozen kratten stukken soepeler gaan en kunnen vijanden in een val trappen of deze vallen juist tégen jou gebruiken. Verder zorgt de samensmelting van de spelelementen ervoor dat je niet langer bepaalde onderdelen afwisselt zoals in het eerste deel (acrobatiek, even vechten, acrobatiek, even puzzelen, even vechten etc.), maar ze ook moet combineren. Vijanden lopen alvast door de spelwereld heen en je kunt ze zelfs al sluipend ongezien aanvallen. Maar het kan dus ook voorkomen dat je tijdens het puzzelen hier en daar een vervelende vijand uit zult moeten schakelen. Bedenk wel dat deze vijanden slim genoeg zijn om samen te werken en dat ze dus vaak in groepjes aanvallen.

Prince of Persia 2 mag dan wel een totaal andere spelervaring willen bieden, het spel blinkt juist in die nieuwe elementen weer uit. Het vechtsysteem is verschrikkelijk uitgebreid geworden, de irritante fouten uit het eerste deel zijn verwijderd en vooral op de Xbox oogt het spel geweldig. Niets lijkt de prins nog in de weg te staan om een tijdloze klassieker te worden.

Meer weten over het tijdreizen in Prince of Persia 2? Klik dan hier.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • dit is zo vet spel!

  • lijkt me idd heel vette game worden…. ziet er zeker goed uit

  • zier er wel vet uit man

  • zeer goed had ik niet verwacht

  • Ik moet die xbox versie hebbuhh

  • Ziet er een stuk cooler uit dan het eerste deel, en die was al goed.

  • Ik kan niet wachten man op deze game. Wordt gewoon een geweldig spel dit!

  • ah ik kan echt niet wachten totdat deze game uitkomt, ik vind hem gewoon al graphisch er beter uitzien ! Aangezien ik sands of time ook wel okej vond moet dit ook gewoon wel iets zijn voor mij :D

  • Ik heb een analyse toegevoegd aan het systeem, deze is http://www.insidegamer.nl/content.php?id=2663 op dit adres te bekijken (link staat ook onderaan deze impressie). Puur gedachtenspinsels, maar misschien voor sommigen interessant om te lezen.

  • MOEILIJKKKK!!!

  • Deze heb ik in november meteen in huis! Ziet er zeer mooi uit en heeft een heerlijke sfeer:D

  • deze wordt standaad veel en veel beter dan deel 1

  • Klinkt goed moet ik zeggen. Vechten moest ook wel worden verbeterd, want dat was het enige wat ik een beetje irritant vond aan The Sands of Time. Hopelijk zijn er ook nog steeds van die coole lichtpuzzels. November is al best snel, ik kan niet wachten op het eindresultaat :). Zal hoe dan ook een topspel worden.

  • dit word echt een gaaf spel

    ik heb pop2 sands of time al uitgespeeld en die was super

    ik hoop dat deze nog leuker word

    maar dat zal wel

    en die puzzels met dat licht was ook leuk

    dus conclusie

    superspel




  • uhm ps2 zonder laadtijden?dat moet ik zien ps2 heeft namelijk geen gekko processor om t te ondersteunen..

  • Het eerste deel heeft ook geen laadtijden dus dat vind ik niet zo vreemd.

  • Lijkt me wel leuk man!

    Vooral de xbox versie:D

    Maar kan hem niet betalen ben aan het sparen voor Fable Halo 2 en B.C.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren