1. The Elder Scrolls V: Skyrim (PS3)

The Elder Scrolls V: Skyrim (PS3)

Als er iets is waar je mij geen plezier mee kunt doen, dan is het wel een boek. Van jongs af aan werd ik elk jaar geplaagd door de tientallen verplichte boekbesprekingen over boeken met de meest raarste onderwerpen en geschreven door de vreemdste auteurs. Het dieptepunt werd bereikt toen ik ‘Ex-drummer’ moest lezen van Herman Brusselmans, persoonlijk het ergste boek dat ik tot nu toe gelezen heb. Maar toen ontdekte ik Lord of the Rings. De films vond ik fantastisch en dus waagde ik mij ook aan de boeken. Ik was er zo door gefascineerd dat ik sindsdien nog maar enkel boeken lees die over fantasy gaan. Vooral als er draken in voorkomen, ben ik van de partij. En laat nu net het vijfde deel van The Elder Scrolls gaan over draken. Toen ik de eerste trailer zag, was het voor mij al een must-have voor mijn collectie.

Skyrim speelt zich zo’n 200 jaar af na Oblivion. De provincie verkeert in een heuse burgeroorlog waarin je als speler middenin terecht komt. Het spel begint dan ook wanneer je door de Imperials naar een plaatselijke burcht wordt gebracht. Daar wacht de beul om je koud te maken samen met andere gevangen, waaronder de leider van de rivaliserende Stormcloaks. Maar daar beslist het lot anders over. De draak Alduin – zoon van Akatosh – verschijnt na eeuwen van afwezigheid terug op het toneel. Hij voorkomt namelijk je dood en zorgt ervoor dat je de draad weer kan oppikken, maar deze keer als Dovahkiin (of Dragonborn). Met de hulp van anderen leer je al snel de thu’um of the voice (of de taal van de draken). Hiermee kan je een eind maken aan de terugkeer van de draken en zo de ondergang van Skyrim voorkomen.

Zoals elke voorganger van dit spel, is Skyrim een rpg. Je maakt eerst en vooral je eigen personage aan. Er zijn verschillende rassen die elk hun voor- en nadelen hebben en hun uiterlijk kun je tot in de kleinste details naar je eigen hand zetten. En dan begint het echte avontuur pas. De wereld van Skyrim is niet bepaald ongevaarlijk, dus vechten is het meeste en het belangrijkste dat je moet doen. De manier waarop is volledig zelf te bepalen. Er zijn spelers die liever stiekem van op afstand vijanden willen neerhalen met behulp van pijl en boog, maar er zijn ook spelers die liever als een beest willen spelen en hun vijanden afslachten met hun wapens of vernietigende spreuken zonder enige meedogen. Skyrim biedt die twee manieren. Verschillende personages aanmaken met verschillende speelstijlen is zeker niet verkeerd, maar sterk aan te raden voor de ultieme spelers onder ons.

Die verschillende speelstijlen kan je trainen door middel van skills. Spelers die vaak vechten met een zwaard zullen automatisch hun one-handed skill verbeteren naar 100, terwijl spelers die alleen maar vernietigende spreuken gebruiken, zullen hun destruction verbeteren. Telkens als een skill een level omhoog gaat, wordt er xp bijgeteld aan het level van het personage. Hoe hoger dit level, hoe sterker het personage zal zijn. Naast de vecht skills heb je ook nog andere – en handige – skills. Met alchemy traint je personage het maken van verschillende drankjes die hard nodig zijn gedurende de vele gevechten. Met enchantement worden je wapens versterkt met verschillende betoveringen die wederom handig van pas kunnen komen. Door middel van sneak sluipt je personage geruisloos om je vijanden heen en nog vele anderen.

Wie denkt dat Skyrim alleen maar draait rondt het hoofdverhaal, verzoek ik om zich te schamen en meteen naar de winkel reppen voor dit spel. Skyrim is namelijk groot, groter, grootst. Zowel het spel als de wereld op zich. De map is ongeveer 40 km² groot en het spel uitspelen lijkt bijna onmogelijk. Naast het hoofdverhaal zijn er nog andere verhaallijnen. The Dark Brotherhood keert terug, net zoals The Thieves Guild en nog anderen. En daarnaast zijn er nog tal van andere side quests die het spel zo groot en verslavend maakt. Maar soms ook te groot. Chaos kan namelijk de bovenhand nemen als je tientallen quests hebt openstaan die onoverzichtelijk weergeven worden.

Als muzikant van voornamelijk filmmuziek, vind ik muziek in games ook van zeer groot belang. Muziek schept een sfeer die andere elementen zoals graphics of gameplay niet kunnen bieden. En als kenner van dat soort muziek verzeker ik je, de muziek zit steengoed. De speler wordt in het spel meegesleurd als je rustig door de natuur wandelt met die mooie soundtrack in de achtergrond. Ook de verschillende geluidseffecten zijn prachtig uitgewerkt, bijvoorbeeld bij een episch drakengevecht. Kippenvel gegarandeerd.

Zijn er dan werkelijk geen grotere minpunten aan dit spel? Toch wel. En spijtig genoeg consolegebonden. De PS3 versie heeft te kampen met bugs en vastlopers. Ook de andere versies hebben dit, maar de PS3 versie het meest naar mijn ervaring. Gelukkig heb ik er zelf niet al te veel last van gehad terwijl vrienden – en ook andere spelers op het internet – het spel onspeelbaar vonden door de vele vastlopers. Andere vrienden en spelers die het spel op de PC of op de X360 spelen, hadden hier veel minder last van. Bethesda hun games hebben hier wel vaker last van, maar het blijft toch wel jammer. Desalniettemin is dit toch een pracht van een spel.

Conclusie en beoordeling

The Elder Scrolls V: Skyrim is een game die alle torenhoge verwachten volledig voldoet. Met het ijzersterk hoofdverhaal had Bethesda al een pracht van een spel kunnen afleveren, maar het deed meer. Veel meer. Tal van andere side quests in een enorme uitgebreide wereld met op de achtergrond een sublieme soundtrack. Wat wilt een gamer nog meer? Een perfecte game bestaat niet, ook Skyrim is dit niet en dat is vooral te danken aan de bugs en de vastlopers. Toch weegt dit niet door op de geweldige ervaring die dit spel geeft. Een terechte Game of the Year 2011!
9,5
Score
95
Score: 95
  • Pluspunten
  • Grote wereld
  • Talloze quests..
  • Verhaal
  • Soundtrack
  • Uitgebreide skills
  • Minpunten
  • Bugs en vastlopers
  • ..maar soms chaotisch

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Interplay, bestaat die nog? de laatste game die ik ken van hun is clay fighter, en dat is LANG geleden :O

  • Okee dan, Bethesda kickt toch Interplay's ass wel.

  • Clayfighter! Hoe vet was dat zeg! Bad Mr. Frosty, Taffy, Ichabod Clay… Nostalgie!

  • Inderdaad, Interplay is oud en Bethesda groot. Bethesda wint deze rechtzaak toch wel

  • als ze de rechtzaak winnen komt het MMO in gevaar wat natuurlijk jammer zou zijn

  • Wat een gezeik he, typisch geval van geld wat het uiteindelijk weer es gaat winnen van de creativiteit. Interplay is een bedrijf wat naar mijn weten niet meer zo vermogend is, ze kunnen dus alle centen wel gebruiken om fallout MMO zo goed mogelijk te ontwikkelen. Bethesda ziet dat ze er weer een paar centen uit kunnen slaan, en hup daar gaan we weer.



    En waar gaat het uiteindelijk om? Onduidelijkheid richting de consument? Ik heb er in ieder geval geen last van gehad, als ik de titels maar kan kopen dan boeit het me niet zoveel wie het geld uiteindelijk krijgt: kwijt ben ik het toch. Het draait hier dus echt alleen maar om bethesda, en ik had van hen wel wat meer tolerantie verwacht eigenlijk.

  • mp_40_fan » Ontwikkelaar Interplay is aangeklaagd door Bethesda Softworks, wegens het negeren van een contract dat tussen beide partijen in stand is…



    Vind ik anders niet een \"typisch geval van geld\".. Als er een contract is tussen beide partijen, kom je die na.

  • Fall out is de bomb!

  • terwijl interplay fallout groot heeft gemaakt.

  • terwijl interplay fallout groot heeft gemaakt.

  • het draait weer allemaal om geld!!

  • haha geweldig dit! en een beetje triest mrja!:p

  • @ Metian, aan het bericht te zien is het een redelijke vage aanklacht. Het contract is natuurlijk ook vaag, want de IP ligt eigenlijk bij 2 ontwikkelaars. Als bethesda nou gewoon eigenaar was van interplay was dit hele gezeik niet nodig.

  • Verwarring onder consumenten? Ik weet niet beter dan dat Bethesda achter Fallout zit.

  • Ik denk eerlijk gezegd dat Interplay zwaar gaat verliezen.

  • Slechte zaak voor de games, goede zaak voor duidelijkheid.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren