1. Half-Life 2 (Xbox)

Half-Life 2 (Xbox)

Maar liefst zes jaar lang konden de fans zonder medicijnen nog maar nauwelijks slapen, maar in 2004 kwam dan eindelijk het vervolg op de populaire firstperson sciencefiction shooter “Half life”. Oorspronkelijk kwam Half life 2 voor de PC uit, maar met de komst van The Orange Box kunnen mensen de game ook op de consoles spelen. De game is ongelooflijk vaak over de toonbank gegaan en na 39 keer de “Game of the Year” prijs te hebben gewonnen, en door sommigen zelfs tot “Game van het decennium” te zijn uitgeroepen, is de tijd daar om de game eens goed aan de tand te voelen. Is al die publiciteit en populariteit overdreven, of is de game ook anno 2012 nog steeds een pareltje te noemen?

Net als in Half Life, neemt de speler in Half Life 2 de wereld waar door de ogen van de stoïcijnse Gordon Freeman. Doctor Freeman wordt door de mysterieuze G-man uit een slaaptoestand gehaald en bevindt zich in de trein naar City 17. Aldaar vindt hij een stad die is overgenomen door de Combine en Dr. Breen en wordt hij onderworpen aan hun slavernij. Totdat Barney, een undercover Combine-agent en vriend van Freeman, hem vindt en naar het hoofdkwartier van de ondergedoken Black Mesa vrienden en wetenschappers leidt. Hier trek je eens te meer je Hazard Suit weer aan. Vanaf het moment dat je de Hazerd Suit draagt kom je in een achtbaan van verhaal en actie waarin je hopelijk het hoofd kunt bieden tegen de Combine en uiteindelijk de mensen van City 17, waar het verhaal zich afspeelt, uit de slavernij kunt bevrijden.

De Combine is een multidimensioneel rijk. De combine bestaan uit aliens, mensen en synthetische elementen. Ze overheersen de bevolking van de aarde met harde hand. Daarnaast doen ze ook niet moeilijk over het veranderen van mensen tot soldaten en slaven. Dr. Breen regeert over de combine op aarde en is het hoofd van City 17. Al met al is de combine, en dus ook Dr. Breen, je voornaamste vijand.

Dit zijn direct twee hele sterke punten van de game, namelijk het verhaal en de actie. Wel is het verhaal soms enigszins moeilijk te volgen. Deels is dit in mijn geval te verklaren doordat ik deel 1 nooit heb gespeeld, maar daar staat tegenover dat het verhaal langzaam en mystiek wordt verteld. Ook wordt er geen gebruik gemaakt van cinematics, maar praten de verschillende karakters van alle kanten tegen je. Soms kun je hen nu net even niet verstaan als je ofwel bezig bent ofwel als je te ver van hen af staat. Ach, denk je nu misschien, ik praat dan nog wel eens met ze. Maar helaas: de karakters doen niet aan herhalen en ze wachten niet af tot je wat hoort. Ik zie dit helaas wel als een heikel punt, want als je net even lekker aan het schieten bent of je loopt even iets te ver door en dan begint iemand weer iets tegen je te zeggen en heb je de helft niet meegekregen.

Wat je echter aan verhaal meekrijgt (en dat is echt wel voldoende) is echt fantastisch. Zelden speel je een game met zo’n uitbundig en doordacht verhaal. Ik durf te wedden dat (en hier krijg ik vast vele fanboy reacties op), tot op een zekere hoogte, een aantal verhalen uit andere games op dit spel zijn gebaseerd. Denk bijvoorbeeld aan Halo en Gears of War, in welke ik absoluut Half Life enige elementen terug zie. Omdat het een game is die je echt zelf moet spelen en omdat dit een recensie is en geen synopsis zal ik verder niet ingaan op het verhaal.

Vijanden zijn er in alle soorten en maten. Zo heb je de headcrab, waar er verschillende soorten van zijn. De headcrab springt op je hoofd en maakt je dan dood. Vervolgens kan zo'n headcrab het lichaam van zijn slachtoffer gebruiken en deze combinatie vormt als het ware een zombie. Er zijn ook nog eens verschillende soorten zombie's: zo heb je een gewone zombie, een snelle zombie en een poison zombie. Ook heb je nog keverachtigen, namelijk de Antlions. Ook deze hebben weer een apparte klasse: de veel grotere en sterkere Antlion Guards. Vervolgens heb je nog battleships, helikopters, grote spinachtige robotten genaamd Striders, turrets en verschillende soorten combine guards die je het leven zuur proberen te maken. Klik hier voor de volledige lijst met vijanden.

Er zijn ontzettend veel verschillende wapens en vijanden. Zo heb je bijvoorbeeld een tweetal pistolen, een RPG, een boog, een aantal automatische geweren en een shotgun. Daarnaast heb je nog een ander belangrijke tool, namelijk de Gravity Gun. Dit speeltje kun je onder andere gebruiken om explosive barrels op te pakken en naar de vijand te smijten, maar ook heb je ‘em nodig bij het doen van puzzels. En dat is nu het leuke aan dit spel: het is heus niet alleen maar schieten en geweld, ook heb je af en toe welkome momenten van rust en moet je een aantal puzzels oplossen. Altijd ligt de oplossing voor de hand, maar toch heb je er soms moeite mee en blijft het immer leuk om te doen. Ook voelt het puzzelen niet geforceerd aan, maar is het op een hele logische en natuurlijke manier in het spel verwerkt. Een vijand heb je niet alleen aan de Combine, maar ook aan verschillende soorten zombie’s (en Zombine), antlions, hangende griezels met lange tongen, verschillende soorten headcrab’s, een aantal robot’s, gunships en (voordat het echt een enumeratie wordt) nog wel wat afgeleiden daarvan. Allen vereisen ze een net iets andere aanpak en vallen ze je op een net iets andere wijze aan. Nee, ook wat betreft vijanden hoef je je niet te vervelen.

Zijn er dan ook minpunten? Nou, niet echt. Als je een heel erg kritische bril opzet dan moet je stellen dat je van lang spelen wat misselijk kunt worden en dat de kleuren en het licht soms wat fel zijn zodat je hoofdpijn kunt krijgen. De helderheid is bij te stellen, maar ik kon niet echt een goede balans ontdekken. Er moet echter wel gesteld worden dat er rond die tijd meer games waren die voor misselijkheid en hoofdpijn konden zorgen en dat het dus zeker niet specifiek voor deze game is. Ook daarom vind ik dat je deze punten niet kunt meenemen in de beoordeling van het spel.

Bij games is het op schoonheidsgebied niet heel veel anders dan met vrouwen. Sommige games worden heel snel oud en daarmee haast afschrikwekkend lelijk, andere blijven meer geconserveerd over de jaren en behouden wat van hun schoonheid. Er zijn echt wat oudere games die op het grafische vlak nog redelijk mee kunnen. Zoals het water uit outcast nog steeds onvoorstelbaar mooi is, zo zitten er ook in deze game dingen die ook anno 2012 nog verbluffend mooi zijn. Natuurlijk is het zo dat als de game morgen uitkwam niemand de game qua graphics direct op nummer één zou zetten, maar Half Life 2 ziet er ook nu nog heel fatsoenlijk uit. Vergelijk het met Patricia Paay. Vroeger zag ze er heel behoorlijk uit, nu ze ouder is heeft ze de tand des tijds nog aardig doorstaan, maar niemand, behalve de heer van Heemskerk, zou haar nog graag in de Playboy zien staan. De game is grafisch nog steeds mooi, maar je likt het scherm er niet bij af.

De speelduur zal ook geen beperkende factor zijn, want 12 uur is (zeker voor een shooter) een hele redelijke tijd. Dat is zeker twee keer zo lang dan je bijvoorbeeld met Call of Duty bezig bent en voor dat krijg je ook nog eens een verhaal dat ontelbare keren beter is. Helaas, maar toch ook wel logisch, is er geen multiplayer. Logisch omdat het spel zich daar niet echt voor leent, maar ook omdat er in 2004 toch niet zo grootschalig aan multiplayer werd gedaan als dat nu het geval is. Ook de moeilijkheidsgraad is goed. Er wordt behoorlijk raak geschoten zonder dat je iedere vijf minuten opnieuw moet beginnen omdat je weer bent dood geschoten. De puzzels zijn zoals gezegd wel uitdagend, maar niet zo moeilijk dat je een halfuur lang met een chagrijnig rood aangelopen gezicht van het ergeren voor de buis zit.

Al met al is de game alle lovende woorden meer dan waard. Het is een van de beste games die ik ooit heb gespeeld en het doet mij zeer in het hart, maar, God moge hopen van niet, misschien komt er wel nooit meer zo’n origineel verhaal met zulke lekkere actie in een shooter. Het is als zoeken naar een speld in een hooiberg om minpunten te vinden en het lukt mij maar ternauwernood om te zeggen dat ik vind dat als er tegen je gesproken wordt in de game je dit niet altijd mee krijgt. Als je zou kunnen huilen van geluk omdat een game zo goed is, dan kun je met Half Life 2 hele emmers met tranen vullen. Er valt nu niks meer te zeggen, behalve: GA SPELEN DIE HAP!

Conclusie en beoordeling

Wat een fantastische game. De game laat zich omschrijven als een achtbaanrit van verhaal en actie. Op de momenten dat je in de rij staat voor de achtbaan heb je vermaak aan de slimme puzzels die tussendoor komen. De puzzels halen wel enigszins het tempo uit de game, maar omdat het tempo toch al zo hoog ligt en er geen overvloed aan puzzels is, is dit in het geheel niet storend. De manier van verhaalvertelling is interactief, alleen soms mis je daardoor ook zaken die gezegd worden. Gelukkig mis je nooit de strekking van het verhaal, maar het is wel opletten geblazen. Het aantal vijanden en wapens zijn legio en je vermaakt je rustig een goede 12 uur met de game. Nogmaals: wat een fantastische game.
9,7
Score
97
Score: 95
  • Pluspunten
  • Het verhaal
  • De actie
  • Het achtbaan gevoel
  • De hoeveelheid verschillende wapens en vijanden
  • Leuke puzzels
  • De Gravity Gun
  • Grafisch nog steeds mooi
  • Je bent er makkelijk 12 uur mee bezig
  • Minpunten
  • Karakters praten door, ook als je ze niet kunt horen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Xbox 360 (6827 units)

    Dat is wel heel weinig…

  • Mooi zo ik hoop dat Sony er weer helemaal bovenop komt!!

  • okeo lekker veel cijfertjes, en die japanners zijn er altijd als de kippen bij als er wat nieuws is, hoewel ik laatst las dat er evenveel Full HD tv's worden gekocht als in een dorp hiero dus dat viel me dan wel weer tegen van ze :D

  • Sony was er al 'bovenop' maar nu maken ze misschien ook winst :p. Mja Microsoft doet het nooit goed in Azië… iig mooi voor Sony!

  • Dit had Sony echt weer eens nodig. Ik wil eigelijk wel eens zien hoe de totale verkopen inmiddels zijn en hoe ver de PS3 nog achter loopt op de 360..

  • De eerste week…



    Amerika

    144,166



    Japan

    151,955



    Europa

    254,135



    Totaal

    550,256










  • Woohooeeeee!

  • Zozo,Europa heeft weinig (Eigenlijk wel)

  • Oud, dit zijn de cijfers van toen er 1000% meer ps3's werden verkocht. De week ervoor werden er 1000 ps3's verkocht, zie tweakers. Verder maken ze er eerst toch alleen maar verlies aan.



    @Razgritz: klik eens hier of hier. Niet heel precies, maar geeft wel een indruk van ongeveer.

  • Dus, rw1? :')



    Ontopic: Dit had ik wel verwacht en dit heeft Sony inderdaad eens nodig.

  • Ja nu begint de ps3 de 360 te veroveren en ik denk ook wel de wii, yeah!!

  • Zozo das ff nice! :D

  • Surprise. Oh wacht, toch niet

  • IK ga er denk ik ook een kopen, straks met GoW3 en The last guardian :D

  • Flinke opsteker voor Sony. Gun ik ze ook wel.

  • Dat gaat goed :)

  • LOL @ rw1

  • Heeft natuurlijk wel te maken met de slim maar het is goed dat het sony weer voor de wind gaat.

  • Tja, leuk. Er wordt dan ook wel dodelijk veel reclame voor gemaakt.



    @ Hierboven:



    Tuurlijk heeft het te maken met de slim lol. Het ZIJN de verkoopcijfers van de slim. :')


  • Go ps3!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren