1. Onimusha 3

Onimusha 3

Toen de PlayStation 2 in zijn kinderschoenen stond, viel er amper wat te genieten. Sterker nog, de toptitels waren op één hand te tellen. Gelukkig bracht Capcom al snel het spel Onimusha: Warlords op de markt. We maakten kennis met het middeleeuwse Japan en de samurai Samanosuke Akechi. Samen met hem nam je het op tegen de demon Nobunaga. Het spel was uitstekend, wat in de verkoopcijfers terug te lezen was. Daarna volgde een onoverkoombaar vervolg. Onimusha 2 was qua gameplay vooral meer van hetzelfde en had als enige vernieuwing een zogenaamd trade-systeem. Spullen die onderweg waren gevonden konden aan karakters gegeven worden, om zo hun vriendschap en steun te kopen. Het vervolg verkocht wederom goed, maar wist de verkoopcijfers van het eerste deel niet te overtreffen. Misschien dat dit deel drie wel gaat lukken?

In dit derde en naar verluidt ook laatste deel, neem je de rol van twee helden op je. Aan de ene kant is daar wederom Samanosuke Akechi en aan de andere kant is er de Fransman Jacques Blanc, die door de acteur Jean Reno (Leon, Mission Impossible en Godzilla) wordt gespeeld. Beide krijgers komen elkaar tegen als Nobunaga de wereld voor de derde keer naar zijn hand wil zetten. Samanosuke komt dan in de moderne Franse tijd (inclusief Notre Dame, Arc de Triomf en de Eiffeltoren) en Jacques komt in het oude Japan terecht.

Dat beide heren in een andere tijd terecht komen betekent overigens niet dat ze niks met elkaar te maken hebben. Dankzij het elfje Ako, dat over de mogelijkheid beschikt om tussen tijdzones te reizen, kan er tussen de karakters worden gewisseld en kunnen voorwerpen uitgewisseld worden. Dit tijdreizen geeft de serie een compleet nieuwe wending. Zo zijn er sommige plaatsen waar alleen Jacques kan komen. Als hij dan op de te bereiken plaats is, is er meestal iets van een voorwerp of een schakelaar te vinden, waardoor Samanosuke zo’n 400 jaar later, op dezelfde locatie, verder kan in zijn avontuur.

De beste verbetering in dit derde deel ligt niet op het visuele gebied. Alhoewel het allemaal beter oogt en de makers zijn afgestapt van de pre-rendered achtergronden, is de grootste verbetering te vinden in de besturing. Voor het eerste kan Onimusha met de analoge pookjes bestuurd worden, waardoor de karakters een stuk flexibeler zijn en je minder snel in de fout gaat. Tevens kun je als de analoge besturing niet bevalt gewoon overstappen op de digitale besturing, zoals we die kennen uit de vorige delen.

Verder is al het goede dat we uit de vorige delen kennen, gebleven. Het vechtsysteem is niet al te moeilijk en snel op te pakken. De variatie in vijanden en hun intelligentie is uitstekend en het verhaal weet de speler als snel te boeien. Het enige dat ik als minpuntje kan noemen is de lipsynchronisatie van de karakters, die soms nog steeds wat van oude ninjafilms weg heeft...

Conclusie en beoordeling

None

Ik was helemaal weg van het eerste deel, smulde van het tweede en ook deze keer heb ik weer met volle teugen genoten. Visueel zit het spel weer uitstekend in elkaar en door de invoering van de analoge besturing speelt het spel ook een stuk beter. Daarnaast valt er enorm veel vrij te spelen, zodat de replay waarde ook hoog is. Fans van de eerdere delen en liefhebbers van actiespellen zullen met dit spel veel plezier beleven. En stiekem hoop ik dat er nog een vierde deel aankomt. Het einde van Onimusha 3 laat die mogelijkheid namelijk wel open!
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Twee hoofdkarakters
  • Analoge besturing
  • Visuele pracht
  • Minpunten
  • Lipsynchronisatie

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Hebben jullie gelijk in 60hz is echt veel beter met dit soort aktie spellen. Ik snap ook niet waarom de devolpers er geen 60hz optie in verwerken want tegenwoordig heeft toch bijna iedereen wel een tv met 60hz optie.

  • Tja, dat heeft Nintendo dan weer wel goed gedaan voor de verandering he :P

  • O ja dat maakt alles weer goed. ;)

  • Weer een + punt voor de kubus! Hoera!

  • waarom zou je in godsnaam in dit spel willen springen??? Samurai's springen niet, die hebben genoeg kilo's in hun pak verwerkt…

  • Lol weet niet welke onimusha 3 PAL versie jij heb maar mij PAL versie heeft wel een NTSC 60 hz optie.

  • ow



    maar de xbox kan je standaart op 60 hz zetten :P

  • Damn nu pas komt die recensie!!! Ik heb allang de review gecheckt en heb het spel ook allang uitgespeeld.

    Het is een leuk tussendoortje. Wel vrij makkelijk.

  • lol ik heb ook gewoon 60hz optie dus weet niet wat sommige mensen lopen te zeuren. Verder zou springen wel leuk zijn. Maar mensen DMC 3 komt er ook ooit aan dus dan is er weer genoeg te springen.

  • @ Infinito



    Jacques is dan geen Samurai met een kilo's zwaar pak maar een oude verotte fransman en die kunnen ook niet springen ;)

  • wahahahahaha de dreamcast had ook al de 50/60 hz functie beter goed gejat als slecht verzonnen dan maar.

  • gadver wat zeuren jullie nu om welke console 60 hz aan kan, het gaat om de tv niet om de console toch. Hoe zou t er uit zien in 100 hz, hmm lijkt me onmogelijk. 60 hz is goed genoeg. Ben nu nog bezig met deel 2 , echt een geweldige game. 3 haal ik wel als ie goedkoper is.

  • @correctie

    uhm er zit gewoon een 60Hz optie in hoor..

    Die optie gaf bij mij wel major slowdown als het ook maar een klein beetje druk werd op me scherm.. jammer want 60hz speelt veel lekkerder. Zeker bij action games.



    @Ultra-shadow

    uhm? so what? alsof de dreamcast het eerste apparaat was dat 60hz ondersteunde.. 'De keuze tussen 50/60Hz zou standaard in elke game moeten zitten..




  • P2G-er: de dreamcast was gewoon zijn tijd ver vooruit :D ik speel er nog steeds op heb nu 380 games er voor ;) dus

  • nix voor mij, gewoon weg omdat de genre mij niet aanspreekt…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren