1. Far Cry - Multiplayer

Far Cry - Multiplayer

De multiplayer van Far Cry is bedacht door degene die de ontwikkeling van Dungeon Siege leidde. Een andere grote naam die aan de multiplayer meehielp was Chris Auty. Auty is bekend als officiële map maker voor Counter-Strike, enkele bekende mappen van hem zijn Aztek en Inferno. Onder andere dankzij deze twee grote namen waren de verwachtingen van de Far Cry online modus hooggespannen, overigens geheel terecht.

De beta kent vier mappen, twee van deze mappen waren speelbaar in de speeloptie Assault. In deze speeloptie is er één aanvallend en één verdedigend team. Verspreid over de map zijn drie punten die het aanvallende team moet overnemen, het verdedigende team moet dit tegenhouden. Wanneer je een server binnenkomt, zul je kunnen kiezen uit drie klassen; een gewone soldaat, een engineer en een sluipschutter. Als engineer heb je de mogelijkheid om op verschillende locaties muren en torens te bouwen om het aanvallende team tegen te houden. Als engineer in het aanvallende team zal het werk vooral neerkomen op het genezen van teamgenoten en het opblazen van muren. De mappen in Assault zijn erg groot, daarom is het gebruik van voertuigen hier ook essentieel.

In de beta waren vier voertuigen speelbaar; een buggy, een soort hummer en twee soorten bootjes. In sommige voertuigen zoals de hummer en de buggy zul je met twee personen plaats kunnen nemen. De gevechten met voertuigen zijn niet echt ideaal, het sturen gaat erg sloom en je hebt eerder een nadeel dan een voordeel. Vaak gebruiken spelers de voertuigen alleen als vervoer en niet als gevechtsvoertuig., hopelijk zal hier nog verandering in komen. Het varen met boten is een vrijwel nieuwe ervaring die in nog geen één ander spel goed is uitgewerkt. Gevechten voeren op de schitterende wateren rond de eilanden is dan ook echt een must.

Niet alle mappen zijn zo groot en gevuld met voertuigen, deze mappen zijn voor de meer standaard speelopties zoals free for all en team deathmatch. Deze mappen zijn een stuk compacter, maar leveren net zoveel plezier. Op deze wat kleinere mappen heb je vaker gevechten op korte afstand. Het richten is goed te vergelijken met Counter-Strike. Je hebt een crosshair bestaande uit vier streepjes. Hoe meer je schiet, hoe verder deze streepjes uit elkaar gaan. Om beter te kunnen richten, zul je ook een klein stukje kunnen inzoomen met elk wapen. De terugslag, of te wel je recoil, verandert ook wanneer je rent, loopt, bukt of ligt. Alle wapens met een scope geven een felle reflectie waardoor je zelfs een sluipschutter tussen de bomen zult kunnen lokaliseren.

De omgeving heeft heel veel invloed op hoe je speelt. Overal liggen grote stenen en zijn bosjes. Sommige bomen en stenen zijn groot genoeg om je bijvoorbeeld achter te verstoppen wanneer je achterna gezeten wordt door een vijand. Ook bij de bosjes is dit het geval, als jij tussen de struiken gaat liggen zul je niet makkelijk gevonden worden. De meeste mappen zijn niet zó groot dat je elkaar nooit tegenkomt en ook weer niet te klein zodat je precies kunt weten waar je een vijand moet verwachten. Het hoogteverschil in veel werelden geeft een leuke twist aan het spelconcept.

Visueel zijn er een paar elementen weg gelaten ten opzichte van de single player. Hierbij moet je dan vooral denken aan ontplofbare tonnen en complexe bouwwerken. Dit zijn echter kleine aspecten. Verder zijn alle mooie details zoals vogels in de lucht en vissen in het water nog wel aanwezig. Iedereen heeft door de single player demo kunnen ervaren dat Far Cry offline wel goed zit, wij zijn er van overtuigd dat ook online dit het geval zal zijn als het spel uiteindelijk in de winkels ligt.

Noot van de redactie: deze impressie is gebaseerd op de tweede multiplayer beta. Voor het gemak hebben we de bugs uit de beschrijvingen weggelaten, omdat een beta juist bedoeld is om een spel daarop te testen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Daar is toestemming voor gevraagd.

  • sinds ik het voor de eerse keer gezien heb dit spel ben ik gefacineerd door het spel. De graphics zijn niet alleen gewoon goed, de leveldesign is zo goed doordacht en zoveel aandacht aan besteed. Nu ben ik sowieo fan van 3D shooters die zich veel buiten afspelen (zoals Halo).

  • haha, ja idd dan kan je meteen die boot niet meer gebruiken

  • jah, die dingen ros je zo het strand op als je ff aan het schieten bent met die guns die er op zitten.

  • Ze moeten boten maken waar je met z'n tweeen op kan, 1 schieten 1 varen.

  • Dat van die boten vond ik inderdaad ook vervelend, maar ik denk dat er in het volledige spel nog een optie in komt waarmee je de boten van het strand kunt duwen. Ik neem immers aan dat er heus wel boten op een verlaten strandje zullen liggen in de full version.

  • Full version, Kris? Volledige versie! Oer Nederlands!

  • is die beta nog op een legale manier te krijgen?

  • lijkt me wel een vet spel

  • Voor de beta kon je je iets van 2 of 3 maanden geleden opgeven. Uit iedereen die zich heeft opgegeven zijn 5000 mensen gekozen. De beta is begin januari gestart. Hij is uitgelekt maar hij kan niet online, dus dan heb je meer aan de single player demo.

  • Ja ik ging best wel lekker, alleen ze moeten de recoil wat minder maken en de streepjes wat dichter bij elkaar. ik moet nu elke keer gaan liggen om gericht te kunnen schieten. Je kan de kogels echt zien gaan.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren