1. Blunders van de grote drie

Blunders van de grote drie

Tegenwoordig worden wij verwend met keuzes op gebied van consoles en games, en dit is wel eens anders geweest (vroeger moesten we tien kilometer door de sneeuw lopen om een console te vinden!). Nu hebben wij drie mogelijke consoles om uit te kiezen, handhelds niet meegerekend. We hebben Nintendo’s GameCube, Sony’s PlayStation 2 en Microsofts Xbox, alle drie met hun eigen games. Maar zoals ieder bedrijf maakten zij alle drie fouten op hun weg naar succes. Ik begin met Nintendo.

Nintendo

Nintendo is eigenlijk de granddaddy of them all, zonder Nintendo was de gamesindustrie waarschijnlijk nooit zo groot geworden (respect daarvoor). Maar naast al hun goede keuzes hebben zij ook een lading domme fouten achter hun naam staan. Hun eerste fout is wel dat zij koste wat kost aan hun standaard figuren zoals Mario, Link en Donkey Kong blijven hangen. Als er geen vervolg van één van hun komt dan komt er wel één of andere dwaze spin-off met hun in de hoofdrol uit. Hoeveel Mario Party’s, Tennis, Kart en Golf's hebben we nu wel niet gehad? Voor je het weet krijgen we "Mario Ficks that Pipe” of "Donkey Kong: Fling that Monkey Crap!”

Bijna iedere goede game die op de GameCube uitkomt wordt vertegenwoordigd door één van hun hoofdfiguren (wordt het niet eens tijd voor iets anders?). Ik hoor jullie al brommen, als Kapitein Brom van de Bereboot: "Sakkerse praat, landrotten praat, de GameCube heeft wel nieuwe dingen uitgebracht. Kijk naar Pikmin!” Moeten we nou echt blij zijn met Pikmin, die game is eventjes leuk, maar zo geweldig is het ook weer niet, toch? Iedereen loopt te roepen: "Nintendo is innovatief!”, maar hoe innovatief ben je nou als je zo krampachtig aan je standaard formule blijft hangen? Nintendo moet eens goed gaan nadenken over iets anders, want dit begint wel heel erg te worden.

Een tweede grote fout van Nintendo was hun censuur op games, met het daarbij behorende kiddy imago. Nintendo weigerde in de SNES fase al om in hun games ook maar een hint van geweld of bloed te laten zien. Kijk naar Mortal Kombat tijdens het SNES tijdperk; hoezo een spel vernachelen? Terwijl Sega in die tijd maar bloed en geweld bleef leveren, iets waar vraag naar was in die tijd, bleef Nintendo ontkennen dat geweld was wat de gamers wilden. Volgens Nintendo wilde de gamer geen bloed en overtollig geweld in zijn games, en dus bleef het Japanse bedrijf gebruikelijke geweldloze games maken.

Dus terwijl Sega’s Mortal Kombat wel bloed en alle Fatalities had, kreeg de Nintendo-gamer niets meer als zweetspetters in plaats van bloed en aangepaste Fatalities. Het bleef niet bij Mortal Kombat, vanaf dat moment begon namelijk dat hele kiddy imago gedoe waar we het nu nog over hebben als we het over Nintendo hebben. Nu begint Nintendo het eindelijk een beetje te begrijpen en probeert dit te verhelpen met games als Resident Evil.

De derde grote fout is dat Nintendo gewoonweg weigert om online te gaan met hun console, ze zien het nut nog niet van online gamen, dus moeten hun gamers er maar onder lijden. Ze hebben wel een modem en netwerkadapter uitgebracht, maar verder doen ze helemaal niets aan online gamen. Terwijl Sony en Microsft hun eigen online server/systeem hebben, laat Nintendo het hele online gebeuren aan zich voorbij gaan. Hoogstwaarschijnlijk zullen ze met de volgende console wel online gaan, maar dan is het nog de vraag ‘’Heeft het nog zin en zal Nintendo het wel goed ondersteunen?’’.

Hun vierde grote fout was het niet overstappen van cartrdige naar CD. Toen Sony in beeld kwam met hun PSone die werkte op basis van CD’s in plaats van cartridges, deed Nintendo er alles aan om iedereen te overtuigen dat CD’s niks waren vergeleken met cartridges. Ze bleven op laadtijden hameren en op het feit dat je niks op kon slaan op een CD, dus had je een geheugenkaart nodig (wat niet het geval was bij cartridges). Nou, we weten hoe die strijd afgelopen is.

Nu eindelijk met de GameCube hebben ze de boodschap begrepen, wat ook tijd werd. Hun grootste fout in mijn ogen is de volgende: "Kwaliteit boven kwantiteit.” Kijk begrijp me niet verkeerd, ik wil echt waar voor mijn geld in een game. Het moet zeker een kwalitatief goede game zijn als ik daar 50 of 60 euro’s voor op de toonbank leg bij de plaatselijke gamesboer. Maar ik wil ook weten dat er genoeg (goede) games op mijn console uitkomen, niet één of twee goede games om de zonsverduistering. Deze fout maakt Nintendo al sinds de Nintendo 64.

Nintendo zegt steeds dat het om kwaliteit en niet om kwantiteit gaat. Je wil natuurlijk je games zo goed mogelijk maken, dat begrijp ik. Maar zorg dan ook dat er tussen die goede games ook genoeg degelijke games uitkomen en niet van die matige ééndagsvliegjes die je na twee uur spelen alweer als onderzetter gebruikt. Nintendo probeert dit te verbergen door iedere keer te beweren dat iedere game die uitkomt een instant classic is. Dit is een fout die Nintendo tot de dag van vandaag nog steeds maakt, hun games zo te hypen terwijl ze eigenlijk niet meer als redelijk middelmatige games zijn. Natuurlijk is Nintendo niet de enige die fouten maakt, maar volgens mij zijn zij wel degene die er het meest onder lijden momenteel.

Sony

Sony heeft ook zijn deel aan fouten op hun naam staan. Hun grootste blunder is dat zij, toen de PlayStation 2 uitkwam, met een zwakke launchlijst aan kwamen zetten. Wie herinnert zich Bouncer of Tekken Tag Tournament nog? (Ik wil die uren van mijn leven terug Sony!). Gelukkig voor hen hadden zij eigenlijk geen concurrentie op dat moment (op de Dreamcast na en we weten allemaal wat daarmee is gebeurd).

Nog een zodanige fout was de fabelachtige hoge releaseprijs van de PlayStation 2, als ik het me goed herinner was dit rond de 1150 gulden. (Correct me if I’m wrong). Voor een dergelijke prijs verwacht je toch dat je er haast door de tijd mee kan reizen terwijl de consoles je aardappels schilt!

Sony’s derde grote blunder was dat ze de PlayStation 2 eigenlijk maar half klaar leverden, hoeveel berichten van vastgelopen PlayStation 2 systemen hebben we in het begin wel niet om onze oren gekregen? Het leek wel of we iedere week weer een griezelverhaal kregen over iemand waarvan zijn PlayStation 2 weer eens bezeten was door kwade geesten of dat het apparaat zijn of haar schoothondje had proberen op te eten. (We hoorden de raarste dingen, of was ik dat alleen?).

Hun vierde grote fout was de hoeveelheid troep die er wel niet uitkwam voor zowel de PSone als voor de PlayStation 2. Sony zorgde ervoor dat er heel veel goede games uitkwamen op hun kast, maar tegelijkertijd zorgden zij ook voor een lading schijt. Denk aan de Tombraider games vanaf deel 3, allemaal schijt! Of wat dacht je van games als Parappa The Rapper, Thrill Kill, Jersey Devil, Tekken, The Crow: City of Angles of Fighting Force! (Waar blijven die uren van mijn leven Sony!). Ja, Sony zorgde voor een overvloed aan complete schijtgames in de industrie.

De meest recente en vijfde blunder van Sony is hun online mogelijkheid voor de PlayStation 2. Ik weet nog dat ik een jaartje of wat terug helemaal naar Utrecht vertrok om een persvoorlichting van Sony bij te wonen over hun Netwerk Gaming troep. Toen ik alles te horen kreeg klonk het allemaal zo mooi en geweldig, ik dacht echt dat ze Live van Microsoft weg zouden vagen. Niets bleek minder waar. Sony kon alles wel mooi vertellen en op papier zetten, maar nu blijkt het allemaal zwaar tegen te vallen. De games die online speelbaar zijn blijken vaak erg tegen te vallen en het hele systeem werkt totaal niet naar behoren. Het blijkt dat Sony een te grote mond heeft opgezet als het gaat om hun online mogelijkheden. Sony kan nog heel wat leren van Microsoft als het gaat om online gamen.

Microsoft

Maar Microsoft is natuurlijk niet de enige die geen fouten op zijn naam heeft staan. De eerste fout die het bedrijf maakte met de Xbox is waarschijnlijk de vorm en grootte van de kast, hij is echt te freaking groot. Ook de controller is niet echt ‘je van het’ in mijn ogen. Hun tweede fout is gelijk aan de PS2, de launchprijs! Die was ook van een zodanige hoogte, dat je op z’n minst had verwacht dat de Xbox wereldvrede zou bewerkstelligen terwijl het een kopje thee voor je maakte!

Microsofts derde domme fout is dat als je voor 100% gebruik wilt maken van je Xbox, je allerlei dure randapparatuur moet aanschaffen. Wil je DVD’s kijken op je Xbox dan moet je weer een afstandbediening aanschaffen van 30 euro om die optie werkelijkheid te maken. Wil je online, dan moet je een X aantal euro’s neerleggen voor extra apparatuur/software om online te kunnen en daarna mag je nog een vast bedrag per jaar betalen om online te kunnen. Hier zitten wij als gamers natuurlijk niet op te wachten, wij willen alles in één keer hebben en niet beetje bij beetje.

Nu ik het toch over online heb, beland ik bij blunder nummertje vier, de creditcard. Wil je gebruik maken van Live, dan moet je in bezit zijn van een creditcard, dit is volgens Microsoft bedoeld om alleen de juiste gamers toe te laten en om irritante gamers weg te houden en om te zorgen dat niet al te jonge gamers toetreden.

Nu begrijp ik hun opzet wel enigszins, maar ik vind het een uiterst achterlijk idee dat jij je als gamer alleen via creditcard kunt aanmelden. Waarom kan het niet via paspoort of pinpas of iets dergelijks? Kijk, misschien heeft iedereen in de VS een creditcard of iets dergelijks, maar in de rest van de wereld is dit toch echt niet zo. Met andere woorden: Microsoft loopt een lading potentiële Live-klanten mis. Het is/was de bedoeling dat Microsoft met een vervangende mogelijkheid kwam om je voor Live aan te melden, maar daar heb ik nog weinig over gehoord/gelezen.

De vijfde blunder van Microsoft met betrekking van hun Xbox is hun zogenaamde exclusiviteit. Iedere console heeft zijn/haar exclusieve games, behalve Microsoft. Als Microsoft een exclusieve game uitbrengt, bijvoorbeeld Halo of Splinter Cell, dan kan je er gif op innemen dat diezelfde game binnen een jaar óf op de PC uitkomt óf op één van de andere consoles. Het woord exclusief heeft blijkbaar bij Microsoft niet echt veel waarde, terwijl het juist de exclusieve games zijn die een gamer beweegt om een console te kopen. Waarom zou je een Xbox kopen als de game die je wilt 9 van de 10 keer ook op de PC of PlayStation 2 komt?

Hun zesde en volgens mij grootste fout is dat ze niet zelf met innovatie komen, maar teren op uitvindingen van anderen en die dan half afleveren. Op Live na hebben we weinig tot niets innovatiefs van Microsoft gezien op de Xbox. Het lijkt alsof zij als filosofie hebben: "Beter goed gestolen dan slecht gemaakt.” Op zich is daar weinig mis mee als je ook met kwaliteit komt, wat niet altijd het geval is bij de Xbox. Microsoft laat anderen het vuile werk doen maar vangt zelf de eer, hebben ze eigenlijk altijd gedaan.

Ze komen wel met geweldige games uit op de Xbox, maar hebben er zelf eigenlijk niks voor gedaan behalve alles opkopen en geld er tegenaan smijten. Wanneer ze die uitvindingen/games uitbrengen, dan leveren ze het maar semi- afgemaakt, net als Windows, waardoor je via Live weer updates en patches moet downloaden, soms tegen een prijs.

Zullen de grote drie van hun fouten leren?

Zo zie je dat iedereen wel fouten heeft gemaakt, maar de ene lijdt er meer onder dan de andere. Persoonlijk vind ik dat Nintendo degene is die deze console war aan het kortste eind heeft getrokken door hun fouten en houdingen. Ik heb het idee dat ze de GameCube nu maar een beetje aan zijn lot overlaten en zich alweer op de volgende "innovatieve” apparaten gaan richten; Dual Screen en de Revolution. Hopelijk leren ze van hun fouten met de volgende generatie.

Sony heeft gewoon geluk gehad dat de andere concurrenten later uitkwamen, want anders was het een ander verhaal geworden denk ik. Door die voorsprong en de lading topgames die uitkomen, weten zij nog steeds hun positie te behouden. (En verdiend ook).

Microsoft heeft gewoon fabelachtig veel geld, waardoor zij die fouten kunnen opvangen, gelukkig heeft de Xbox zijn draai gevonden en kan het de andere twee redelijk bijbenen en zelfs met de GameCube goed concurreren.

Zoals we weten zijn de drie al bezig met de volgende generatie consoles. Nu is het de vraag of zij ook van hun fouten zullen leren.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • overal worden blunders gemaakt, hier dus ook, maar wat boeit het dat de xbox groot is hij is ook degelijk en de vorm is juist goed lekker saven op de harde schijf!

  • sommige blunders vind ik niet echt storende blunders, bijv.



    De grootte van de Xbox: Vind ik niet echt belangrijk, het gaat om de kwaliteit van het apparaat, de echte gamer beslist niet welke console hij gaat kopen door alleen naar het uiterlijk te kijken



    De lading crapgames van PS2: Valt reuze mee, Tekken en Tomb Raider zijn/waren echte hits en dat kan je dan net zo goed vergelijken met de Zelda's, Mario's, Donkey Kong's, enz. Bij Zelda, Mario en DK wordt er ook haast niks vernieuwends toegevoegd.



    Het uitmelken van bekende Nintendo-figuren: Is niet storend, want al zijn Zelda, Mario en DK zo veel uitgemolken ze blijven leuk, al is het more of the same. Net zoals de fans van Tomb Raider en Tekken.



    Voor de rest is het een coole column ;)







  • ben het met een aantal punten eens maar Tekken en Fighting Force waren toch erg leuke spellen die ik vele uren met plezier heb gespeeld. daarnaast is xbox live fantastisch en was dat reden genoeg voor mij om een xbox te kopen. aan de andere kant, als sony en nintendo beter hun best hadden gedaan wat de betreft het online gebeuren, had ik dat ding misschien wel niet aangeschaft….

  • Tja… Idd.. De PS2 waar ik bij de release 1149,- gulden voor betaalde had niet echt veel spellen.. SSX en International Super nog wat (voetbalspel) waren m'n eerste 2 spellen. Voor de rest lag er nog niet echt iets bijzonders….

  • @Neptunes en edooo: Tekken was dus echt wel dikke bagger.

  • Nintendo is niet begonnen met de games.

  • Leuk stukkie weer, veel terechte kritiek op alledrie ook. Al vind ik wel dat sommige fouten nogal minder storend voor sommige mensen zijn dan anderen, bijv het uiterlijk van de Xbox, franchises van Nintendo etc. Dat soort dingen blijven natuurlijk subjectief (alhoewel ik het met het Xbox-uiterlijk kritiek wel eens ben).

  • @Marcel: Parappa The Rapper brak? Excuse me? Dat is hetzelfde als zeggen dat Mario Bros 3 bagger is.



    Thrill Kill is nooit uitgebracht, dus ik vraag me af waarom je dan je uren terug wilt van Sony. Blundertje? ;)



    Online van de PS2 is inderdaad niet 100%, maar dit komt door de online games die uitgebracht worden. Een game als SOCOM 2 is gewoon zo goed online (werkt echt prima! duizenden spelers online in Europa, om over Amerika nog maar niet te spreken, daar spelen meer mensen SOCOM 2 tegelijkertijd dan alle spelers van XBox Live games bijelkaar), dat de andere games een beetje in het niets vallen. Gelukkig komen Gran Turismo 4 en Killzone eraan.



    Grotendeels ben ik het wel met je eens Marcel :D





  • @Remco je haalt de woorden uit me mond, Parappa The Rapper is gewoon Dope SJIT een vette game. maar Marcel op dat na heb jij HE-LE-MAAL gelijk.

  • @ Hayase volgens mij bedoelt Marcel dat nintendo diegene was samen met Sega die de gamewereld veroverden wereldwijd(dus automatisch de grondleggers van het succes op dit moment).

  • Ik heb het over de reactie van shhhhhhhhhhh niet over het stukje van Marcel.

  • zoals altijd weer een geweldig stukje tekst van mortal marcel een complimentje mag ook op zijn tijd. echt een mooi stuk!!



    maar over xbox beter goed gestolen als slecht gemaakt dit is ook bij sony van toepassing (100%) zie de sega saturn: 32 bits eerste console met cd drive even later komt sony met hun verpletterende ps1 32 bits en cd drive



    sega is en blijft het meest inovatieve bedrijf ooit voor mij dan.



    1ste 32 bit console (sega 32 X)32 bit en cd drive@ snes generatie nog wel

    1ste console met cd drive (sega cd)

    1ste console met 128 bits (dreamcast)

    als ik gamegear zeg begrijpen jullie het wel.



    oja dat van 1149,- klopt helemaal niet ik kocht em @ de lauchdate voor 1100 gulden heb zelfs het bonnetje nog.










  • 1149 klopt wel, dat was lanceerprijs en wat hij mij heeft gekost… inmiddels aan mijn 3e ps2 :)

  • Ik begrijp nintendo wel over dat online je kan niet zeggen dat xboxlive een succes is





    mij maakt het niet uit of nintendo steeds terug valt als de games maar goed zijn



    en ze mogen ook wat meer games uitbrengen ja maar de meeste exclusieve games op de gc zijn beter dan die van de xbox




  • Reactie van grandmasterflash geplaatst op 5 augustus 2004 23:22

    Ik begrijp nintendo wel over dat online je kan niet zeggen dat xboxlive een succes is





    …zegt iemand die zelf geen live heeft. Als je zelf live zou hebben zou je weten dat het onzin is dat live geen succes is. Live is het beste wat me de laatste paar jaar op gamesgebied is overkomen.



  • Nintendo is innovatiever dan sega



    1ste 64bit console

    1ste 3d adventure volgens mij

    1ste console met standaard 4 controller poorten

    1ste handheld met 2 schermen

    1ste 8bit console

    en dan kan je nog lang doorgaan






  • hij vergeet er 1 :P



    dat nintendo gewoon met cd's moest werken toen sony klaar was met die add-on voor de snes..:P



    want dan zou sony helemaal niet bestaan, want ik had ergens gelezen omdat de sega cd ding geflopt was (deels geflopt) nintendo het project terug had gehaald waarmee sony bezig was… cd addon was dat …..



    toen werd sony boos en hadden ze er maar een eigen console van gemaakt ps1



    als dit niet waar is staat er in me werkstuk een bull crap :P ,maakt toch niet uit want die leraar zal vast denken van het zal wel :P



    kvind het ook kut van die creditcard dinges voor xbox joh… hoeso ka je niet van die speciaale kaartjes kopen met serials?



    SEGA is ckr wel de beste geweest…

    eerste console online met een coole memcard…:P



    kmis wel bust a move…:P voor de ps2 mischien maken ze die nog wel



    en kvind dat ninty niet kiddy is :P omdat de games zoals suprnmonkey ball 2 egt wel moeilijk zijn :P of veel moeite kosten…

    maar als je naar de lay out kijkt okay…:P dan wel

















  • xbox is niet groot…..mijn pc neemt veel meer ruimte in beslag.

  • ik ben het met de meeste dinge wel eens, al heeft de PS2 ook heel veel randapparatuur om aan te schaffen wil je er optimaal gebruik van kunnen maken, en niet alleen de Xbox… Ik vind het zo belachelijk dat je maandelijks moet dokken voor dat console online gedoe, daarom begin ik er ook nog niet aan



    ik hoop dat de volgende generatie consoles bijna optimaal afgeleverd worden, dus met ingebouwde modem/adapter voor online etc., ook hoop ik dat de PS3 eindelijk eens 4 controllerslots heeft i.p.v. die magere 2!!



    het is idd ook triest dat eigenlijk bijna alleen de games van Nintendo zelf erg goed zijn op hun console, de rest is gewoon shit bijna… daar is gelukkig een beetje verandering in aan het komen…



    en tja, Xbox fan ben ik nooit geweest, ze jatten alles van een ander, en investeren alleen maar gigantisch in dingen om er mee aan de top te komen, die Bill heeft toch teveel geld, dus hij kan het wel lijden…

    en eigenlijk zijn het de spellen van Rare die de Xbox nu exclusieve games gaat verschaffen, erg jammer dat ze niet Nintendo trouw bleven…



    ik heb ook altijd in mijn achterhoofd gehouden dat die 'half-exclusieve' games op de Xbox gewoon niet exclusief zijn, omdat bijna ALLES wel op de pc of een andere console terug te vinden is… erg dom eigenlijk, maar dat krijg je als je zowat al het werke qua games aan anderen overlaat



    ik hoop wel dat Nintendo wat goeds gaat doen met het online-gebeuren in de toekomst, als ben ik bang dat Sony en Microsoft nu van de eventuele misstappen geleerd hebben op dat gebied en dus alleen maar sterker er in worden… ik ben benieuwd



    alleen waarom zijn de TombRaider games vanaf 3 schijt? Ik vind ze vanaf 3 (als fan zijnde :P) juist de betere Tomb Raiders en het zijn zeker geen schijtgames, al vind ik ze op de pc wel beter, en heb ik alleen de saaie deel 5 (moet ik toegeven) op de PS



    en uh… de pc is geen console hoor, in een pc zit wel ff wat meer ingebouwd… en het moet allemaal 'vervangbaar' zijn, vandaar zo'n grote kast.. logisch dat de pc groter is? of heb je daar niet aan gedacht…














  • Herinnert zich dan niemand ATARI? Die waren vroeger ook wel vrij vernieuwend hoor met hun 2600. Ik denk dat zij trouwens de eerste 64 bit hadden met de: JAGUAR.



    En die GameGear???



    Sorry, de LYNX was eerst dacht ik.



    Maar je hoort niet meer van hen nu op console vlak, teveel fuckups denk ik :-)



    "In December 1993, the Atari Jaguar became the first 64-bit game system distributed in the world. It had come out a full two and a half years before the more famous Nintendo 64 was released. The Jaguar made its debut with high- resolution polygonal graphics, CD-quality stereo sound and a modem port."



    http://www.emulationstation.com/systemlist.asp?ID=28









Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren