1. Renegade Ops (PC)

Renegade Ops (PC)

*In deze recensie wordt ook het DLC-pakket Coldstrike besproken.

Tussen de soep (Just Cause 2) en de patatten (Just Cause 3) nam een vijftiental medewerkers van Avalanche Studios even de tijd om de arcadegame Renegade Ops te maken. De inspiratie voor deze game kwam er nadat Epic Games met Shadow Complex een klassieke gameplay-formule (Metroid) in een nieuw jasje stak. Ouderwetse gameplay is terug hip, dus laten we ook een op klassiekers uit de oude doos gebaseerde game maken. Gamers die bekend zijn met het werk van de Zweedse studio staan er wellicht niet van versteld dat Renegade Ops een met buskruit beladen titel geworden is.

De aanleiding voor het geweld in Renegade Ops is één of andere volslagen gek die zich Inferno noemt. Deze Dr. Evil is uit op werelddominantie en kan maar moeilijk met zijn vinger van de knop blijven. Twijfel en paniek slaan toe en politici willen onderhandelingen starten met de maniak. Maar de stoere generaal Bryant wil niets horen van deze slappe praat, hij gooit zijn militaire decoraties op de grond en besluit dat het tijd is voor actie.

Renegade Ops is een twin-stick shooter die vanuit een isometrisch standpunt gespeeld wordt. Je kruipt als Renegade in dienst van Bryant achter het stuur van een gepantserd voertuig naar keuze en knalt alles wat op je pad komt aan gort. De besturing is daarbij kinderlijk eenvoudig, rijden doe je met de linkerpook en schieten met de rechterpook. De voertuigen zijn erg wendbaar en je voelt aan de besturing dat ze een stevig gewicht in de schaal leggen. Wanneer je op volle snelheid bochten neemt, beschrijft je voertuig een brede cirkel en is het best mogelijk dat je wagen een koprol maakt. Het voelt allemaal heel natuurlijk aan en je geeft dan ook constant plankgas.

Veel denkwerk is er niet vereist, het verhaal is flinterdun en de actie recht voor de raap. Onderweg leidt een pijl je naar de primaire en secundaire doelen, waar je steevast een zo groot mogelijke ravage aanricht. Elk voertuig beschikt over een standaard machinegeweer en een uniek wapen zoals een EMP of een luchtbombardement. Deze unieke wapens zijn behoorlijk krachtig en hebben een cooldown, even kijken wanneer je ze gebruikt dus. En route kan je op elke map tijdelijke upgrades vinden voor je machinegeweer, alsook secundaire wapens zoals een vlammenwerper en raketlanceerder. In enkele korte passages neem je ook plaats achter de besturingsknuppel van een helikopter, wat voor een welkome afwisseling zorgt.

Hoe werkt een toetsenbord ook alweer?

Kortweg kan gesteld worden dat de vaste toetsenbordinstellingen garant staat om je vingers in de knoop te draaien. Wellicht beseffen ze dat zelf ook, want bij het opstarten verschijnt een boodschap dat je best met een controller speelt. Jammer genoeg worden er slechts een beperkt aantal modellen ondersteund, alvast geen van de drie Logitech controllers die ik in huis heb… Na uren gepruts met emulatoren heb ik dan toch maar twee Xbox 360 controllers voor Windows gekocht. Kostelijk hoor zo’n arcadegame.

Het zware geschut is broodnodig om de vele mortierkanonnen en tanks het zwijgen op te leggen. Op normal krijg je als solospeler immers een uitdagend (let wel niet frustrerend) parcours voorgeschoteld en heb je niet altijd de tijd om secundaire objectieven af te ronden. Na enkele minuten start er immers een timer en moet je tegen de klok de primaire doelwitten vernietigen. Renegade Ops is echt zo’n game waar je pas alles uithaalt wanneer je met twee man in splitscreen, of met 4 man in online co-op speelt. Het gaat er dan vaak lekker competitief aan toe wanneer er plots een vlammenwerper of extra leven verschijnt. Met meerdere personen is het ook mogelijk om missies op hard uit te spelen mits enige vorm van samenwerking. Wie op easy speelt, heeft oneindig veel levens, maar moet er wel mee leven dat hij niet kan levellen en geen blijvende upgrades kan verwerven. Als je besluit een mietje te zijn, val je dus een klein beetje uit de boot in Renegade Ops.

Renegade Ops biedt negen levels aan waarmee je in totaal een viertal uur zoet bent. Het DLC-pakket Coldstrike doet daar nog een dik uur vermaak bovenop. Coldstrike is een uitbreiding die gewoon meer van hetzelfde levert, verwacht je dus niet aan nieuwe vijanden of frisse ideeën. Maar wie maalt daarom als de loeiharde actie gewoon van het scherm druipt. Na elk level is er de mogelijkheid om upgrades te kopen met de vergaarde punten. Afhankelijk van je level kan je maximaal vier actieve upgrades selecteren voor de volgende missie. De upgrades zijn niet meteen wereldschokkend (extra levens, meer gunpower,…) , maar het is goed dat er toch enige vorm van beloning is.

Aan een razende vaart vlam je over de map om vernieling te zaaien. Qua omgevingen is het aanbod enigszins beperkt en krijg je savanne’s, jungle en industriële gebieden voorgeschoteld. In Coldstrike krijg je ook gewoon drie sneeuw- en ijslevels gepresenteerd. Dit stoort echter niet, want de game is kort van stuk en op grafisch vlak is het smullen geblazen. Niet toevallig, want de grafische motor achter Just Cause 2 levert ook voor Renegade Ops knappe beelden op. Eveneens vermeldenswaardig zijn de leuke physics. Stofwolken laaien op, Brokstukken vliegen in het rond wanneer je een gebouw platwalst en voertuigen flippen om hun as bij roekeloos rijgedrag. Voeg daar nog een overmatige hoeveelheid explosies aan toe en je snapt wel dat het visuele plaatje dik in orde is.

Het flinterdunne verhaal wordt in beeld gebracht door kleurrijke striptekeningen en is niet meer dan een verplicht nummertje. De stemacteurs komen niet bepaald realistisch over, maar dat vormt geen probleem omdat de game sowieso erg luchtig is. De simpele achtergrondmuziek stoort nooit en past bij het intense karakter van de game. Renegade Ops mag dan constant in herhaling vallen, de heerlijk ongecompliceerde gameplay en de verschillende unieke wapens die elk personage heeft, krikken de herspeelbaarheid gevoelig op. Heel wat PC gamers zullen wellicht eerst aan de slag gaan met Gordon (Half-Life), die als uniek wapen enkele Antlions aan zijn zijde krijgt, om daarna aan de slag te gaan met andere personages.

Nog eens zin in zo'n heerlijk met actie gevulde dual-stick shooter? Twijfel dan niet tijdens de volgende Steam sale en haal dit explosieve tussendoortje in huis. Renegade Ops is zo'n game die het best tot zijn recht komt wanneer je met twee (splitscreen) of meer (online co-op) mensen speelt.
7,7
77
Score: 75