1. Grondstaarders

Grondstaarders

Vooraf:

De eerder vandaag verschenen column '(gewelddadige games)' en deze column zijn tesaam 2 inzendingen geweest voor het 'lezerscolumn' - item op IG 3. Mijn eerste column over gameverslaving is destijds geplaatst. Mijn andere 2 columns hoop ik op deze manier hier alsnog te plaatsen. Ik zou het leuk vinden om structureel te blijven posten (52 keer in het jaar) en mezelf op die wijze te trainen in het schrijven van leuke columns en artikelen.

Onderstaande column geschreven op dinsdag 8 November, toen Skyrim eerder opgehaald mocht worden dan zijn releasedatum.

--------------

'Als een kind zo blij', zo reageerde ik op het bericht dat Skyrim enkele dagen eerder in het winkelschap op me lag te wachten. Het voelde een beetje bevreemdend en bevrijdend tegelijkertijd. Het lange wachten was eindelijk over. De magie van 3 maal 11 echter voorgoed verloren.

Als een pelgrim op bedevaart stond ik te wachten in een gamestore.

Althans, zo zou het moeten voelen.

Ik voelde me lichtelijk ongemakkelijk worden toen ik om me heen keek. Uiteraard had ik niet verwacht dat ik daar de enige was, toch verbaasde de drukte me wel. Het ene gezicht was nog witter dan het andere. De zweetlucht die dit beeld extra kracht bijzette had ik eigenlijk niet nodig gehad om een conclusie te trekken. Deze kreeg ik er desondanks gratis bij. Ik hoefde overigens absoluut niet bang te zijn dat de rest doorhad dat ik ze in de gaten hield, alle hoofden waren strak en mompelend naar de grond gericht.

'Ongemakkelijk', ik weet niet of jullie dat ook wel eens hebben?

Het ongemakkelijke gevoel dat je er niet bij wil horen maar ergens weet dat je er ook één van bent. De drang om op dat moment iets te doen, waardoor je jezelf erg duidelijk kan distantiëren van al die hardcoregamers groeit.

Het wordt ze ook niet makkelijk gemaakt om te socialiseren de laatste tijd.

Toptitels volgen elkaar op in het seizoen waarin binnen zitten sowieso een vereiste is. Spellen worden volgestouwd met achievements en trophy's. Op deze manier wordt het gemis aan gevoel van voldoening wat een relatie of vriendschap met zich mee kan brengen opgevangen. Het gemis aan de sociale contacten zelf wordt opgevuld door een overvolle friendlist op xbox-live of PSN. Het tekort aan beweging wordt weggenomen door Kinect , Move en de Wii-mote .

De planning van de overgebleven echte sociale activiteiten wordt om zeep geholpen door te vroege releases. Die op hun beurt weer voortkomen uit de huidige kopersmarkt. Doordat er zo’n overvloed aan kwaliteit en aanbod is, hebben de kopers meer macht. Als zij iets eerder willen hebben, wint de retailer die brutaal durft te zijn. De retailer die dit niet doet, verliest bij voorbaat al. Tenzij een ieder elkaar weer durft te vertrouwen op het eerlijk navolgen van de regels.

Ik dwaal af!

Ik stond daar dus ongemakkelijk te zijn in de gamestore. Bezig met ongelooflijk hard nadenken over hoe ik me kon onderscheiden.

De aanwezige verkoper keek me aan toen het mijn beurt was, bewoog zijn mond, tikte me aan, schudde me door elkaar en sloeg me met zijn zwaard waarna ik eindelijk mijn hoofd ophief. Toen ik aangaf dat ik mijn pre-order kwam ophalen, voelde ik een vreemd gevoel zich steeds sterker in me opkomen. Ik kon me niet meer verzetten toen een warme golf zich rond mijn hoofd strak trok. Mijn gezicht bewoog zich, langzaam maar steeds bleker naar de grond en al mompelend liep ik met een te vroeg exemplaar van Skyrim de winkel uit.

Dit artikel delen

Over de auteur