1. The Elder Scrolls V: Skyrim (PS3)

The Elder Scrolls V: Skyrim (PS3)

Vrijheid, sommige zeggen dat het een illusie is, andere vinden het het mooiste dat er bestaat. voor die mensen is er sinds 11-11-11 iets heel speciaals op de markt. Iets waar je je helemaal in kunt verliezen en je sociale leven mee overhoop kan gooien. Iets dat je nog nooit hebt gezien en dat je (game)leven voor altijd kan veranderen. Dit stukje magie is The Elder Scrolls V: Skyrim.

The Elder Scrolls V: Skyrim is het vijfde deel uit de legendarische The Elder Scrolls-serie(TES). Skyrim is de meest Noordelijk gelegen provincie van Tamriël, het land waar de TES-serie zich op afspeelt. 200 jaar na de Oblivion-crisis is er een burgeroorlog aan de gang in Skyrim. En alsof dat nog niet erg genoeg is, keren de draken, waarvan men dacht dat ze voor eeuwig weg waren, terug. Jij als dragonborn kan met deze draken communiceren doormiddel van shouts. Aan jou de taak om de om de kwade genius achter deze drakenterugkeer te vermoorden en zo alle problemen voor eens en voor altijd op te lossen.

In Skyrim is echter veel meer te doen dan alleen met deze draken te vechten. Dit gaat tot het brouwen van je eigen potions, tot het elimineren van die vervelende trollen. Er is wel een hoofdverhaallijn maar die is tot mijn geluk niet zo prominent aanwezig als in Oblivion. Daar werd je om het halfuur, als je bezig was naar het zoeken van ingrediënten voor je drankjes, weer herinnerd aan de mainstory, wanneer je weer eens zo'n enge poort tegenkwam. Dit is fijn omdat de verschillende sidequets misschien nog wel boeiender zijn dan de mainstory. Nog een pluspunt ten opzichte van de voorganger van Skyrim, is dat je altijd wel weer wat interessants tegenkomt. Hierdoor zal je je nooit gaan vervelen. Skyrim is dus een gigantische game. Hierdoor zijn bugs en glitches ook onvermijdelijk. Als je Skyrim gaat spelen moet je ook niet gek opkijken wanneer een paard horizontaal in een berg verdwijnt om er vervolgens aan de andere kant weer uit te komen. Deze bugs zorgen er overigens niet voor dat je uit de game gehaald wordt, alleen de pop-up kan daar soms voor zorgen. Vooral op de PS3 is dit goed te merken. De grootsheid van deze game(en de beperkingen van de huidige generatie consoles) neemt nog een groot nadeel met zich mee: de laadtijden. In het begin valt dit nog mee omdat je dan nog niet veel hebt ontdekt, en dus ook niet veel gebruik maakt van de fast-travelling. Maar als je op zo'n 70 uur zit en je wil snel heen en weer reizen, wordt dit uiterst irritant.

Als je je console aanzet, en je hebt de beelden van verschillende conferenties nog vers in je geheugen, dan schrik je (op de console) in eerste instantie even van de graphics. Het is namelijk allemaal niet zo gedetailleerd als op die beelden getoond was. Maar zodra je je eerste dungeon binnen stapt, is dit gevoel volledig weg. En als je Oblivion even opnieuw gaat spelen, besef je dat Bethesda een geweldige prestatie heeft geleverd. De huidige generatie consoles kunnen waarschijnlijk ook niet meer aan dan dat Skyrim presteert. Heel knap dus van Bethesda.

Skyrim is een RPG. Het kent dus een level-systeem. Het goede hieraan is is dat je beter wordt in wat je doet. Ben jij een sneaky assassin, dan level je vooral in sneaking. Ben jij een brute soldaat, dan level je je one handed-skills. Deze skills kunnen verbeterd worden met purks. Purks zijn een soort upgrades voor je skills. Zo kan je bijvoorbeeld je pijlen 20% sterker maken, en je armor 10% lichter. Je hebt hier heel veel keuze in en soms ook wat te veel. De meeste purks kan je namelijk ook nog eens upgraden. Hierdoor zie je soms door de bomen het bos niet meer. Gelukkig levelen je vijanden niet meer met je mee, zoals in Oblivion het geval was. Hierdoor is levelen niet meer overbodig. In tegenstelling tot Oblivion, kies je in Skyrim geen class. Je kiest aan het begin van de game enkel je ras. Het ene ras heeft dan weer kleine voordelen ten opzichte van het andere. Als jij een elf bent begin jij bijvoorbeeld met iets betere statistieken voor archery. Hierdoor hoef je niet helemaal opnieuw te beginnen als jij toch een sneaky assasin wilt zijn in plaats van een brute imperial.

Er valt altijd wel wat te doen in Skyrim. Je zou je bijvoorbeeld zelfs een hele dag kunnen vermaken met alleen het zoeken naar de juiste ingrediënten voor een drankje, die je vervolgens weer kan gebruiken om beter te kunnen smitten, en dus betere armor en wapens te maken. En dat is ook precies wat Skyrim onderscheidt van andere games: alles staat met elkaar in verbinding. Als je iets doet heeft dat gevolgen voor iets anders. Ik zit nu op zo'n 80 uur, zonder ook maar iets aan de hoofdverhaallijn te hebben gedaan, en als ik eerlijk ben denk ik ook niet dat ik daar nog aan ga beginnen. En het feit dat ik keuze heb in alles wat ik doe, dat is volgens mij pas echte vrijheid.

Conclusie en beoordeling

Skyrim is nou echt zo'n game waar je je helemaal in kunt verliezen. Zo'n game waar je om 9 uur 's ochtends mee begint en 11 uur 's avonds mee stopt. Ondanks de bugs, laadtijden en pop-up zou iedere gamer dit geweldige avontuur in huis moeten halen. En bovenal genieten van de vrijheid.
9,5
Score
95
Score: 95
  • Pluspunten
  • Vijanden levelen niet mee.
  • Veel keuze in purks...
  • Altijd wat te doen.
  • Vele (boeiende)sidequests.
  • VRIJHEID!
  • Minpunten
  • Laadtijden
  • ...waarbij je soms het overzicht kwijtraakt
  • Pop-up

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Steeft? Wat is dat?

  • +alle Steam-aankopen wordt het een stuk meer.

  • Nice hoor!!

  • Nice!

    En nu wat langer doen over een nieuwe game. :)

  • Maar hoe waren de verkoopcijfers van deel 1 op Steam? Jammer dat ze nooit met deze informatie naar buiten mee komen. In ieder geval hulde voor de goede verkopen. Ik heb me ook prima vermaakt met de demo :)

  • Dat meer mensen deze game kopen is duidelijk, er waren maar weinigen die deel 1 hadden in mijn friendslist. Nu dit deel populairder is kan ik gelukkig weer met bekenden spelen.

  • mooie cijfers!



    Nu al bezig aan een DLC. Ben benieuwd.

  • "Ze beloven binnenkort uit te komen met nieuwe DLC. "



    Dat zeiden ze ook met deel 1.



    Oftwel, L4D3 in najaar 2010.


  • Ik hoop dat de DLC weer nieuwe uncommen infected mee brengt want die brengen toch net dat ietsjes meer sfeer :)

  • Haha, tjaah, het is dan toch een succes! En velen maar klagen :-)

  • was te verwachten :)

  • Ik vind mezelf zo raar he. Heb deeltje 1 gespeeld op een LAN-party afgelopen zomer. Vind het wel ok, maar echt vet? Nee eigenlijk niet. Waarom iedereen er dan zo lyrisch over is, ontgaat me dus volledig. Begrijp het echt niet.

  • na deze game gaan ze denk ik bezig met hl2 episode 3

  • WtF, dat is behoorlijk netjes! :O

  • NICE

  • Doen ze goed voor een expansion pack.

  • Nice gedaan hoor, ben benieuwd naar de DLC.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren