1. Dead Space 2 (PC)

Dead Space 2 (PC)

Ontwikkelaars nemen in acht van de tien gevallen de speler bij de hand tijdens de eerste uren van hun games. Op die manier worden voorzichtig de eerste stappen gezet in een nieuwe spelwereld en op een comfortabele manier kennis gemaakt met de basis die door de game wordt aangeboden. Dead Space 2 doet daar niet aan. Visceral Games gooit juist de speler in het diepe en schreeuwt ze na: “Ah joh, maak je niet druk. Komt vast goed!” De woorden zijn goed bedoeld, maar tijdens de openingsminuten van Dead Space 2 zal menigeen denken dat ze bij Visceral Games niet helemaal sporen. Isaac Clarke, de protagonist uit het eerste deel is enkel gehuld in flodderige kleding en een dwangbuis. Strompelend, snakkend naar adem rent hij door een psychiatrische inrichting die gevuld is met angst, hysterie en Necromorphs. Dat moet geen probleem zijn natuurlijk.

Dead Space 2 windt er geen doekjes om. Het doel is om te overleven en dat is duidelijk te merken vanaf de eerste minuut. Isaac ontsnapt ternauwernood aan een nieuwe horde Necromorphs en probeert alles op een rijtje te zetten. Er zijn inmiddels drie jaar voorbij gegaan sinds de gebeurtenissen van de eerste Dead Space. Isaac kan zich niks herinneren van de afgelopen drie jaar, maar komt er al snel achter dat hij zich bevindt op een groots ruimtestation genaamd de Sprawl. Deze wordt bewoond door allerlei kolonisten die in een rap tempo veranderen in gevaarlijke ruimtezombies. Isaac ziet het als zijn morele plicht om wederom de Necromorphs te stoppen. Hij krijgt al gauw hulp aangeboden van een mysterieuze vrouw en een medepatiënt genaamd Stross, maar hij is sceptisch over de twee. Hij realiseert dat hij het niet in zijn eentje zal redden, dus vertrouwt hij voorlopig beiden op hun woord.

Het valt op dat Dead Space 2 zich meer probeert te concentreren op het verhaal door Isaac er actiever bij te betrekken. Isaac was in het eerste deel geen prater en had tijdens het gruwelijke avontuur op de Ishimura de hele tijd zijn helm op. Wat geen probleem is, aangezien helden zonder matige oneliners of zwakke dialogen ook een bepaalde charme bezitten. Dat is niet het geval in het vervolg. Isaac heeft nu een stem en eerlijk is eerlijk, de voice actor is prima gekozen. Het is alleen jammer dat Visceral Games er voor heeft gekozen om Isaac te voorzien van vrij platte dialogen. Dat komt mede door het verhaal waar niet alles uit wordt gehaald. Het universum van Dead Space is vrij interessant dankzij achtergrondinformatie die gedeeld wordt in games zoals Extraction, (strip)boeken en zelfs animatiefilms. De fictieve Unitology kerk bijvoorbeeld vormt een rode draad binnen de games en in Dead Space 2 wordt het alleen heel oppervlakkig behandeld. Er zijn wel tekst- en audio-logs te vinden die iets meer informatie geven, maar daar houdt het ook wel bij op. Voor de rest komt het verhaal vooral neer op “Hey Isaac jij vormt de sleutel voor een super geheim project en als jij dat in de war schopt, dan zwaait er wat hoor!”. Isaac zelf gooit er een keer een krachtterm tegenaan en verzekert hen dat ze er niet mee weg komen. En hij worstelt met verontrustende hallucinaties.

Nu zal het verhaal niet een groot struikelblok vormen, aangezien Dead Space 2 een heleboel dingen goed weet te doen. Het gaat op dezelfde voet verder als zijn voorganger met hier en daar wat aanpassingen. De belangrijkste verandering zijn de Zero Gravity momenten. Deze zijn in Dead Space 2 vele malen actievoller en spreken meer tot de verbeelding. Zo zijn de nieuwe pakken van Isaac uitgerust met eigenlijk iets heel simpels, namelijk een “thruster”. Hierdoor kan Isaac zich sneller voortbewegen in de ruimte waardoor de speler zich soms als een soort Iron Man in de ruimte waant. Het heeft niet dezelfde snelheid, maar het ziet er wel ontzettend cool uit. Isaac kan de ruimte in en heeft veel meer bewegingsvrijheid. Over bewegingsvrijheid gesproken, de Sprawl is een welkome afwisseling na de claustrofobische ruimtes op de Ishimura. Een klacht bij het origineel was dat de game op een gegeven moment te veel gangetjes had die op elkaar leken. Dead Space 2 toont wat meer diversiteitqua leveldesign. Zo doet Isaac op een gegeven moment een kleuterschool aan waar een ronduit verontrustende sfeer rondhangt. Of een Unitology kerk waar schietgebedjes niets zullen helpen. Uiteindelijk wordt dit weer afgewisseld met onheilspellende kleine ruimtes, maar daardoor zullen sommigen de game niet zo herhalend vinden als zijn voorganger.

Het is duidelijk dat Visceral Games de kritiek die geleverd werd op de eerste Dead Space serieus genomen heeft en op alle fronten probeert te verbeteren. En vooral tijdens de eerste uren van de game is dit duidelijk zichtbaar. Het is meer lineair geworden, al is dat geen probleem. Doordat het tempo hoger ligt dan in het origineel valt de lineariteit niet op doordat er altijd iets interessants gebeurt. Dat komt niet alleen door het tempo, maar vooral doordat de titel meer actie heeft gekregen. Er is nog steeds genoeg ruimte voor spanning met alle freaky Necromorphs die de Sprawl huisvest, maar Dead Space 2 is meer “in your face” geworden. Veel meer dan in het origineel is er nu meer aandacht voor een aantal spectaculaire scenes waarin Isaac voor een verrassende situatie komt te staan. Op een bepaald punt maakt hij gebruik van een tram die niet alleen op hol slaat, het zit ook nog eens vol met Necromorphs. Via een aantal sterke acties moet Isaac zich door de tram heen vechten.

Actie is het toverwoord in Dead Space 2 en het team achter de game weet dat uitstekend te presenteren. Het is daarom enigszins zonde om te constateren dat dankzij het concentreren op de actie van de game het spannende en naargeestige sfeertje in de latere hoofdstukken verdwijnt. Wat vooral knap was bij de eerste Dead Space is dat die game een stoere sfeer heeft die het best te omschrijven valt als Resident Evil meets Alien. Dat naargeestige sfeertje van een enge en verlaten ruimteschip weet the Sprawl niet te kopiëren omdat na ongeveer hoofdstuk acht Isaac om de haverklap aangevallen wordt door een Necromorph. Het spannende gevoel is er af en er is weinig mysterie meer te bekennen. Het is dan vooral wachten op de volgende Necromorph-aanval die er overduidelijk aan zit te komen. Het origineel deed dat beter. Daar was het soms moeilijker in te schatten wanneer Isaac echt in gevaar was, het was minder voorspelbaar. Dat neemt overigens niet weg dat het einde van Dead Space 2 niet bevredigend is te noemen. Het is een heerlijke actiegame met een prima singleplayer, een eigenschap die weinig games tegenwoordig meer lijken te bezitten. Hierdoor is deze opvolger een aanschaf meer dan waard.

Conclusie en beoordeling

Dead Space 2 gaat verder met de basis die is gelegd in het origineel en doet een aantal interessante dingen. Het is meer gericht op actie dan zijn voorganger en dat zien we terug in de verschillende spectaculaire momenten. Het speelt heerlijk weg, de Necomorphs blijven bizar en vooral de Zero Gravity momenten zijn er duidelijk op vooruit gegaan. Het is alleen wat slordig dat Visceral Games vooral in de laatste hoofdstukken zich iets te hard heeft geconcentreerd op de actie. Daardoor verdwijnt de coole sfeer van de reeks te veel naar de achtergrond. Daarnaast had er meer in het verhaal gezeten dan alleen wat platte dialogen. Desondanks is en blijft het een uitstekend vervolg.
8,5
Score
85
Score: 85
  • Pluspunten
  • Erg sterk begin
  • Meer variatie op verschillende fronten
  • Speelt heerlijk weg
  • Minpunten
  • Iets teveel focus op actie
  • Verhaal is wellicht iets te mager

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • We call this a sick person..

  • Vage sheit…

  • wtf ziek dit

  • Als je het toch speelt kan je het maar beter goed doen.

  • 'De speler heeft in totaal slechts 11 hugs uitgedeeld en "LOL'de" maar één keer. '



    Sterallures..

  • "How do you kill the one who has no life?" :-)

  • WTF verslaafde

  • Ga ganzeborden ofzo

  • Hahaha, ik speel deze shit niet maar alleen de laatste zin vond ik al hilarisch x'D

  • WTF… levenloos

  • Ik heb het al eerder gezegd, maar kunnen jullie stoppen met letterlijk nieuwsberichten vertalen? Voeg dan ten minste iets toe.





    Oh My, Taiwanese Player "Beats" World of Warcraft

  • Het is geen Taiwanner… Het is IK!

  • Kan iemand die iets van WoW weet een schatting geven van het aantal uur dat hij er in heeft gestoken? Ben wel benieuwd



    En Ldawg, goed punt, echt laag voor een grote site als IG vind ik om dat te doen

  • @Ldawg..

    please…. :')

    anyway, hij heeft duidelijk geen leven of is gewoon rijk. Aangezien hij het spel heeft "uitgespeeld" en maar 12 hugs heeft gegeven en keer LOL heeft gedaan, maakt hem een sick person O_o

    Maar dat is wel tenminste iemand die er echt voor gaat

  • Hij zoekt een leven in WoW, maar hij vind er geen.

  • Vind het wel jammer dat zo iemand meteen bestempeld word als "speler zonder leven".



    Ten eerste met de invoering van achievements (Patch 3.0.2) waren veel achievements al verkregen (Denk hier bij aan reputation achievements, quest achievements).



    Daarnaast zitten er ook aantal achievements in die iedereen kan halen in één dag (denk aan de pre-TBC instances).



    Iemand die gewoon 2 a 3 uur speelt door de weeks en 5 uur speelt in het weekend, kan dit ook wel halen in een jaar tijd. Sommige achievements zijn wel wat moeilijker (vooral de raid achievements, dan zul je toch echt een raid guild moeten hebben, of veel puggen).




  • @reactie van Ldawg;



    Stoor me hier echt ontzettend aan op internet maar had zoiets niet verwacht van IG.. beetje laag.

  • typisch een voorbeeld van een no-lifer….

  • als hij een wezen was zou ik hem als eerste vermoorden

    de verslaafde

  • misschien word dit wel overgenomen van een andere site ofzo. maar wat maakt het uit. Moet IG het zo veranderen dat het anders is? Ze moeten het nieuws online zetten. Ze moeten ons op de hoogte laten houden van het recente nieuws. Of het nou hetzelfde is of anders is als een site. Maakt niks uit. Als ik maar geïnformeerd raak.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren