1. Unit 13 (Vita)

Unit 13 (Vita)

Zo ‘he he’ wat hebben we hier lang op moeten wachten, maar eindelijk is het zover; een volwaardige shooter op een handheld. Hoewel Uncharted: Golden Abyss al aardig in de buurt kwam - voor een adventure-game - is het met Unit 13 echt zover. Ok, het is nog niet de eerste handheld ‘First Person Shooter’, waar we allemaal op wachten - Resistance: Burning Skies? - ,maar ontwikkelaar Zipper Interactive ademt wel ‘Third Person Shooter’, dus dat moet goed komen toch?

Nadat ik de game van PSN gedownload had ben ik gelijk begonnen met de tutorial-missie. Er wordt in deze tutorial vooral duidelijk gemaakt wat er op gameplay gebied mogelijk is en gedeeltelijk uitgelegd hoe de besturing werkt. Het touchscreen is vrijwel direct onderdeel van de ervaring en wordt ook veelvuldig gebruikt. Mijn wapen was bijvoorbeeld vrijwel leeg en met één tap op het wapen-icoontje werd deze bijgevuld. Daarnaast wilde ik de map vergroten en met één tap kon ik ook de volledige map tevoorschijn toveren. Het is alsof het nooit anders is geweest en ik heb dan ook helemaal niet gezocht naar de fysieke varianten van die functies.

De besturing via het touchscreen werkt dus erg goed en dit kan ook gezegd worden van de fysieke manier van besturen. Hoewel het richten in Uncharted: Golden Abyss door sommige mensen als lastig wordt ervaren, kan dit totaal niet gezegd worden van deze game. Het bewegen van je personage en het richten van je wapen gaat heerlijk soepel en heb geen moment het gevoel gehad dat de Vita niet deed wat ik wilde. Het gevoel van controle is tijdens het spelen zeker aanwezig, mede doordat je ook de keuze hebt om dit op twee manieren te doen; fysiek of via touch.

Een console ervaring op zakformaat hebben we eerder gehoord van handheld games, maar ondanks dat dit aanlokkelijk klinkt zijn er ook een hoop tegenstanders van dit principe. De PSVita blijft tenslotte een handheld en je wilt het apparaat dus ook tijdens korte treinritjes of de kwartiertjes in de wachtkamer bij de tandarts kunnen gebruiken. Gelukkig verliest Zipper Interactive met deze game niet uit het oog dat het hier om een handheld-game gaat en wordt de game onderverdeeld in kleine missies die gemakkelijk tussendoor gespeeld kunnen worden, mits je niet elke keer dood gaat natuurlijk. ;)

De game is ondanks dat de missies kort zijn niet in totaliteit kort. De game bevat 36 missies - met verschillende doelen - die ongeveer een kwartier duren, wat dus uitkomt op ongeveer een speelduur van ongeveer negen uur. Daarnaast wordt je voor je prestaties in de missies beoordeeld in sterren die van één tot vijf kunnen variëren. Ik als perfectionist zal dus ook niet stoppen voordat ik alle missies op vijf sterren heb voltooid. Als ik dan nog niet genoeg heb van de game, kan ik ook nog eens deze missies coöperatief gaan spelen, meedoen met de dagelijkse uitdagingen - die net wat pittiger zijn dan de normale missies - en kun je met zes verschillende personages in tien levels stijgen en diverse wapens en equipement vrijspelen. Genoeg te doen dus!

Een ‘Eye-catcher’ van deze game is natuurlijk de coöperatieve-modus. Persoonlijk ben ik geen co-op-fanaat en deel ik liever een headshot uit, dan dat ik samenwerk. Het is erg jammer dat dit laatste niet in de game aanwezig is, maar ik moet zeggen dat de co-op modus in deze game erg vermakelijk is. Je kunt op deze manier lekker flanken en elkaar helpen door je maat te reviven of te dekken wanneer deze een bom plaatst/iemand bevrijd. Daarnaast zijn alle 36 missies te spelen in co-op, dus als je ze niet alleen wilt doorlopen, kun je dit altijd gezellig met een vriend doen. Ga je toch voor competitie met vrienden, dan hoef je ook niet te treuren, je kunt met je vrienden de strijd aangaan door meer punten te scoren per missie.

De graphics van deze game zijn niet van het niveau Uncharted: Golden Abyss, maar ondanks dat zijn ze nog steeds behoorlijk indrukwekkend. Ik heb geen moment gevonden dat de game lelijk was of dat de graphics in de weg stonden van de sfeer of de gameplay. Daarnaast is het HUD goed vormgegeven en zijn de menu’s ook duidelijk en op een goede passende manier vormgegeven. Grafisch valt de game dus ook zeker niet tegen!

Conclusie en beoordeling

Unit 13 is de eerste echte shooter op een handheld en als je je Vita hebt gekocht omdat je graag shooters op zakformaat wilt kopen dan is dit echt een ‘must buy’! De touchscreen-functionaliteiten sluiten perfect aan op de game en de fysieke besturing werkt alsof je een DualShock 3 in je handen hebt. Daarnaast biedt de game toch ook de handheld-ervaring van korte missies die je even snel onderweg zou kunnen spelen, maar is de game in totaal wel lang genoeg voor een Third Person Shooter. De coöperatieve-modus valt daarnaast zeer in de smaak en de game is grafisch in orde, evenals de vormgeving van de menu’s.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Shooter op zakformaat
  • De duur van de missies
  • Touchscreenbesturing
  • Minpunten
  • Grafisch minder dan Uncharted: Golden Abyss
  • Ik kan aan mijn vrienden geen headshot uitdelen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren