1. Journey (PSS)

Journey (PSS)

Mijn vader komt thuis van zijn nachtdienst. Wanneer hij de deur achter zijn rug dichtdoet ziet hij een zandspoor op de grond liggen dat met sierlijke bewegingen naar boven lijdt via de trap. Bij elke stap die hij zet knarst het zand over de houten treden en de hoeveelheid begint te verminderen bij elke nieuwe trede. Hij bereikt mijn kamer en ziet onder de deur bewegingen komen van mijn televisie. Langzaam gaat de deurklink naar beneden en ziet mijn vader mij in het donker. Met een koptelefoon op mijn hoofd en bijna vastgeplakt aan de televisie. Een traan begint al over mijn wang te rollen, want mijn avontuur zit erop en het was kort, heel kort.

Dat Journey een unieke game is geworden, is geen verrassing als je kijkt naar de vorige releases van de ontwikkelaar thatgamecompany. De videogames doen veel mensen zichzelf afvragen of videogames daadwerkelijk kunst zijn. Is deze vorm van interactiviteit deze titel waardig? Zonder uitleg, score of doel was het tweede project van thatgamecompany: "Flower" een groot succes. Want het doel was niet zozeer om te vermaken, maar daarvoor in de plaats heeft thatgamecompany een groter doel voor ogen: games maken die emotioneel invloed hebben op de spelers.

Met Journey zijn ze hier wederom in geslaagd, het is misschien wel hun beste game tot nu toe. De ervaring is onvergetelijk en blijft voor altijd in de heugenis van videogame geschiedenis.

Je begint je avontuur met een rood gesluierd poppetje midden in de woestijn. Je krijgt een kleine uitleg over de besturing en daarna ben je in je eentje met om je heen niks anders dan miljoenen zandkorreltjes en vervallen mysterieuze ruïnes. Je kunt kiezen tussen de SIXASIS-besturing of de normale besturingsmode door middel van de analoge sticks. Daarnaast krijg je nog twee knoppen waarmee je de mysterieuze Ghibli-figuur mee kunt besturen en dat zijn de zogenaamde zing en vlieg- knoppen, die later grote rollen krijgen in de game.

Zonder verdere uitleg bestijger je de eerste grote berg met weinig moeite en begint de prachtige muziek te spelen. Wanneer het beeld zichzelf uitzoomd krijg je een moment waarbij je het uiteindelijke doel voor ogen krijgt: een enorme berg waar een grote lichtstraal uitkomt. Niet veel momenten later glijd je de berg af en begin je het nieuwe avontuur. Wat je meteen opvalt is de geïsoleerde omgeving en na een tijdje loop je langs plekken waar rode "sjawlen" rondvliegen die de zelfde kleur hebben als jouw poppetje, deze werken als batterijen. Met deze sjawlen kun je een eenmalige sprong maken met de eerdergenoemde springknop.

Dat de game een isolerend gevoel geeft aan de speler neemt niets weg van de algehele ervaring. Om een andere medespeler tegen te komen met de co-op mode word juist zo leuker en unieker om mee te maken. Ja, dat is correct, medespelers. Deze medespelers hebben geen naamkaartje boven hun hoofd hangen en de enige vorm van communicatie is elkaar signalen geven met de eerdergenoemde zingknop. Deze signalen kun je in verschillende situaties gebruiken, je kunt signalen geven om aandacht te vragen of om elkaars sjawl op te laden, waar je dus mee kunt springen. Deze vorm van samenwerking helpt mee aan een unieke en onvergetelijke co-op ervaring.

De visuele stijl van Journey is apart en supermooi. De visuals zijn adembenemend en vloeiend. De zon die op het zand straalt bij zonsopgang, opwaaiend sneeuw, windvlagen en golvend zand zijn allemaal prachtig gemaakt door thatgamecompany. En daarbij hoort ook de bijbehorende muziek (gecomposeerd door Austin Wintory) die gewoonweg prachtig is. De muziek is daarom ook niet onbelangrijk, als het muziek samenkomt met de bovengenoemde aspecten werkt het mee tot een geweldig eindproduct.

Hoewel ik geen beter einde kon bedenken voor Journey, is het spel wel heel kort voor de prijs die je ervoor betaalt, maar daarnaast is de prijs/kwaliteit wel beter dan de meeste videogames. Je kunt de speelduur negatief of positief opvatten. Als ik moest kiezen voor een langere versie zou ik toch voor de korte versie gaan, omdat de korte speelduur is gemaakt om de game in eén speelsessie uit te spelen en daarmee een unieke band te scheppen met je partner.

Conclusie en beoordeling

Toen ik gister voor de derde keer de credits voor mijn ogen zag rollen, ben ik tot de conclusie gekomen dat dit eén van mijn favoriete Playstation 3 spellen is geworden en in mijn ogen een must-have als je de console in huis hebt staan, deze ervaring mag niemand missen.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Muziek
  • Simpele gameplay
  • Adembenemde graphics
  • Unieke multiplayer
  • Onvergetelijke ervaring
  • Minpunten
  • Speelduur voor sommigen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Sweet. Die engine is echt goed dus dat wordt lekker knallen!

  • Meh…. quad core… Heb nog nooit het nut van een Quad core processor ingezien eigenlijk.

  • Dan moet je toch maar eens wat rond beginnen kijken, na GTA4 zijn er eigenlijk best wel veel games uitgekomen die gebruik maken van multicore. Onlangs dragon age nog, deze had 75% winst bij quad ofzo. En nu dirt 2 natuurlijk. Ik denk dat je vanaf nu bij bijna alle recommended specs quad-core zult zien staan.

    Terecht trouwens, dat ze maar eens wat performance uit de pc's beginnen te pompen. Met al die console-ports die grafisch 2 jaar achter lopen…



    Eigenlijk ben je een idioot als je nu nog een dual core zou kopen om te gamen.

    En persoonlijk vond ik dat een jaar geleden ook, hoewel de meeste tweakers het niet met mij eens waren.


  • Best pittig, nog niet zoveel games die voor aanbevolen hoger gaan dan 8800GT maar stilaan beginnen de systeemeisen ietsje zwaarder te worden nadat ze toch 2 jaar gestagneerd tot gedaald zijn na Crysis en Supreme Commander.



    Met W!mpix zijn uitleg ben ik het niet eens, twee jaar geleden was een Dual core qua kloksnelheid veel sneller dan quad core en die quad core's van twee jaar geleden, daar ben je in de toekomst ook niets meer mee en ze waren een pak duurder dan de E8400 die de ideale long term budget oplossing was. Tot nu toe draai ik nog altijd alles op max met een overclocked 8800GT en Dual Core 8400 inclusief Fallout 3 en Dragon Age Origins.

  • Meh…. quad core… Heb nog nooit het nut van een Quad core processor ingezien eigenlijk.



    eum mijn quad doet nogtans veel in mijn pc

  • snap alleen die aanbevolen spec van windows vista niet??



    OT: gaat er ook nog een beta komen voor de xbox360 of moeten we gewoon tot 4 maart 2010 wachten? Eerst Xbox360 exclusief en gaan ze de beta runnen op ps3 snap ik niet.

  • Sweet. Plaats mij maar bij de aanbevolen specs. =D



    @ Roimata: DirectX10/11 ondersteuning I guess. Het heeft sowieso met de nieuwere mogelijkheden van de huidige besturingsystemen te maken.

  • I Need Backup:

    "Meh…. quad core… Heb nog nooit het nut van een Quad core processor ingezien eigenlijk."



    Nutteloze opmerking hoor, voor multi cores was er voor een dual core ook nooit echt nut totdat games er gebruik van gingen maken. Voor onbetaalbare super grafische kaarten zal je ook wel niet veel nut zien. Al deze dingen gaan nut krijgen zodra er meer producten op de markt komen die er wel gebruik van maken. En zie! Weer een product erbij dat een quad-core aanbeveeld. Blij dat ik er gewoon een genomen heb paar maand terug.

  • geen probleem dus voor mijn i7-920 3,6Ghz, 6GB Dominator GT 1666mhz en GTX280 :P

  • Nice, ik run hem zowiezo op aanbevolen allebei, misschien iets hoger maar weet niet of mijn XFX4870XXX dat gaat trekken :)denk het wel. Het zal iig niet aan me processor en ram liggen :P.

  • Komt goed!

  • Aanbevolen Specs



    Processor: Quadcore (heb een dualcore maar wel 2.8 ghz)

    Geheugen: 2GB (2.5gb) net genoeg

    Videokaart: GeForce GTX 260 (Geforce 9600) red ik net denk ik

    Videokaart geheugen: 512MB (1,5gb) dus genoeg

    Besturingssysteem: Windows Vista or Windows 7 (gebruik nog steeds xp) =x

    Vrije hardeschijfruimte : 10GB voor de disc-versie (heb ik ook wel)



    Al met al denk ik wel dat ik het net tussen de minimum en aanbevolen specs kan draaien.







  • wOOt zelfs mijn computer trekt hem nog :P

  • Pittig

  • ik kan echt niet tegen mensen die hier een beetje neer gaan zetten wat voor specs en zooi ze allemaal hebben. stoer hoor

  • Mijn PC kan het niet aan.

  • Het is iig beter dan Modern Warfare 2 die op Quake3 engine draait van 10 jaar oud.

  • Het is iig beter dan Modern Warfare 2 die op Quake3 engine draait van 10 jaar oud.

    Daar gaan we weer *rolt met ogen*.. Niemand neemt MW2 ook maar in de mond en Mag staat er weer als eerste om hem af te kraken..



    @ Artikel: Mijn PC kan elk spel van nu tot en met de volgende 5 jaar wel trekken denk ik, dus no problem pour moi!

  • Nog best wel veeleisend



    Betekend veel goeds =D



    Alleen jammer dat de game bad company 2 heet. Het is geen waardige opvolger van BF 2, maar aangezien de game nieuw is op de pc had een andere naam ook wel leuk geweest :P


  • " en die quad core's van twee jaar geleden, daar ben je in de toekomst ook niets meer mee" (Debeul)



    …want? Wat ik van i7 gelezen heb is dat je voordeel boven de Core2Quad lijn maar minimaal is als je geen meerdere grafische kaarten gebruikt. De verbetering in i7 zit hem in bandbreedte, niet in rauwe snelheid of efficientie. Kwestie van bottlenecken en zo.



    Point being, met een van de oude C2Q's kan je prima vooruit, zolang je niet van plan was om 2x geforce 290's te gaan gebruiken (of meer). En het duurt nog LAAAAAANG voordat je zo'n soort setup nodig hebt om een game redelijk te draaien.



    *voorbeeldje voor de ongelovigen: Crysis helemaal voluit draaien legt 95-100% strain op m'n ATI 4870, terwijl de CPU nooit boven de 30-40% load uitkomt. Even versimpeld gezien zou je het verschil tussen een oude C2Q en een nieuwe I7 in die game dus pas zien als je videokaart minstens 3x zo snel wordt als wat er nu gangbaar is, of er een game komt waarvan de physics engine 3x zo zwaar is als die van crysis. Beiden gaan nog een tijdje niet gebeuren.;)*




Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren