1. Het drama 'DLC'

Het drama 'DLC'

Het idee en de invulling van mijn column was klaar. De woorden stonden op het punt om zich op het witte vel papier te verzamelen in overzichtelijke regels. Mijn visie over de ‘Downloadable Content’ van Mass Effect 3. Echter op het allerlaatste moment las ik nog enkele commentaren, waarna ik nog wat extra punten heb geschreven. Zodat ik nu pas echt een netjes afgewogen antwoord kan geven op de interessante vraag: ‘Kwaliteit of uitmelken?’

Mass Effect 3, met verbazing zie ik online een hele hoop discussies over de ‘DLC’ die tegelijk met de releasedatum ter beschikking is gesteld. Gamers kruipen massaal uit hun dichtgetimmerde holen en voelen zich oppermachtig zodra ze middels het toetsenbord hun onvrede kunnen uiten. Men is het er namenlijk absoluut niet mee eens dat ze extra dienen te betalen voor iets extra’s. Nu is het tijd dat ik me oppermachtig kan voelen middels dit weerwoord.

Je hebt gelijk als je nu tegen het beeldscherm begint te schreeuwen dat ik er niks van begrepen heb en achteloos mijn toetsaanslagen aaneenrijg tot niet-consistente zinnen. Ik was immers nog niet klaar!

Het gaat er de meesten waarschijnlijk voornamelijk om dat de ‘content’ wellicht al klaar was op de dag dat het hoofdspel gelanceerd werd. Inmiddels heb ik geleerd dat dit wereldschokkend is en dat je zoiets de fans niet aan kan doen. Ze hebben misschien nog wel gelijk ook. Tegenwoordig eis ik na elke film in de bioscoop direct de ‘deleted scenes’ te zien. De volgende keer dat ik ga paintballen in het evenementencentrum, eis ik direct een gratis rondje op de aangrenzende kartbaan, het materieel ligt daar toch al klaar.

Hoe vreemd de vergelijking ook klinkt, ergens is dit toch wat er gebeurt. De ‘DLC’ is kwalitatief in orde, het biedt een extra verdieping op het verhaal. Juist omdat we deze ‘DLC’ zo graag gratis willen hebben, zoeken we met zijn allen tal van redenen om dit onszelf ook toe te eigenen.

Het maakt denk ik namenlijk helemaal niet uit of deze extra content al wel of niet op de disc stond, het is namenlijk gewoon de keus van de ontwikkelaar om ons een bepaald pakket voor de adviesprijs aan te bieden en de rest tegen betaling speelbaar te maken. Zolang ik bij mijn aankoop waar voor mijn geld krijg, is er toch geen probleem. Jij kiest zelf wat je ervoor over hebt, wat je wel en niet wil kunnen spelen. Er wordt iets toegevoegd als je extra bijlegt, er wordt geen afbreuk aan de bestaande ervaring gedaan als je hier niet voor kiest.

Catwoman kwam Arkham City gratis in voor mensen die het pakket nieuw kochten. Gamers die tweedehands aan het spel kwamen moesten deze los aanschaffen zodat de ontwikkelaar toch nog iets aan het spel kon verdienen. Erg slim en een goede stimulans om de ontwikkelaar de waardering te geven die het verdient. Echter tegenwoordig verkiezen we het ‘boe-geroep’ boven die waardering. Terwijl zo’n beveiliging toch stukken beter werkt dan een willekeurige DRM, niet?

Shephard gaat een extra uitdaging aan voor mensen die bereid zijn meer te betalen voor het pakket. Een extra uitdaging die het verhaal verdiept. Die het verhaal meer kwaliteit geeft! Een soort eersteklaskaartje voor de ‘mass effect’-trein. Het zit net wat comfortabeler.

Zolang downloadable content kwalitatief zijn geld waard is, denk ik niet dat we als gebruiker moeten klagen. Als ik toch verkeerd zit, probeer het dan zo te verwoorden dat ik kan begrijpen waar mijn gedachten De extra content van deze column, die op het laatste moment is geschreven, bied ik hierbij tegen betaling van één ‘Nice’ (en een reactie zodat ik weet wie mij ge-'nice'ed heeft) aan via het vernieuwde PM systeem. Deze is al klaar ‘as we speak’, dus je zult er niet lang op hoeven te wachten.

Slecht einde? Helaas ga ik deze wel zo laten staan, want zo is mijn column bedoeld!

Dit artikel delen

Over de auteur