1. Uncharted: Golden Abyss (Vita)

Uncharted: Golden Abyss (Vita)

Ondergetekende is man genoeg om onbeschaamd toe te geven dat ik met alle plezier onzettend veel geld verbras aan onze gezamelijke hobby. Dat neemt echter niet weg dat er titels zijn die ik pas na even wikken en wegen oppik en dat er titels zijn die ik bij het aankondigen al meteen wil hebben. Van die titels waarbij ik het geld al tegen mijn beeldscherm zit te gooien als er iemand op een podium staat en de naam ervan noemt. Dat ik blij was met de aankondiging van Uncharted: Golden Abyss hoef ik hopelijk niemand uit te leggen, maar toch waren er nog enige vraagtekens te stellen bij de nieuwste telg uit de immens populaire serie. Kan een handheld-systeem als de Vita zo’n grote game überhaupt wel aan? Belangrijker wellicht, kan een Uncharted die niet door Naughty Dog zelf, maar Sony’s Bend Studio, wordt ontwikkeld wel slagen?

Voor een uitleg van wat Uncharted precies is verwijs ik jullie naar mijn eerdere recensies, voor zover dat nog niet bij een ieder bekend is uiteraard. Wat belangrijk is om te weten is dat Uncharted Golden Abyss in alle opzichten op de PS3-varianten lijkt. De besturing van hoofdrolspeler Drake is bijna 1:1 overgenomen van de eerdere delen en dat heeft uiteraard als voordeel dat er voor de ervaren speler geen enkele leercurve is. Althans, als je voor de traditionele controls kiest. Ontwikkelaar Bend Studios heeft daarnaast namelijk uitgebreid gebruik gemaakt van de Vita-exclusieve input mogelijkheden, waarbij je touchscreen, trackpad en gyroscoop kunt gebruiken om Drake zijn bekende klauter- en klimwerk te laten uitvoeren.

Zo kun je door het drukken op cirkeltje en kruisje de nodige rotswanden trotseren, maar kun je ook Drake’s pad over het scherm uittekenen en aldus de rotsen trotseren. Of je klimt een touw omhoog door een paar zwiepende bewegingen over het trackpad op de achterkant van de Vita te klimmen in plaats van dit met je stick te doen. Als dat je voorkeur heeft tenminste. Prima dus, het is optioneel, dus het moet niet en als ondergetekende ergens van houdt bij alternatieve controls, dan is wel als het optioneel is en dus genegeerd kan worden. Want eerlijk is eerlijk, het werkt, maar het geniet niet de voorkeur over de controls zoals ze al bestaan.

Echter, Bend Studios had zoveel lol met de alternatieve controls, dat ze het niet konden laten ook enkele gameplay elementen te introduceren die ervan gebruik maakten, en daar gaat het enigzins mis. Zo heeft iemand er bedacht dat je als je balanceerd op een liggende boomstam, je in het echte leven met je armen zwaait om balans te houden. Prima gedachte, want dat is zo. Vervolgens heeft dezelfde ontwikkelaar de link gelegd met de Gyroscoop van de Vita, waarmee je ook kunt draaien alsof je met je armen beweegt. Op de een of andere wijze is dit in de game gekomen en vervolgens –en ik maak geen grap- op iedere mogelijke plek waar gebalanceerd kan worden geïmplementeerd. Waardoor je op enig moment weet dat als je een plank over een afgrond ziet liggen, je halverwege je balans gaat verliezen en een paar keer met je Vita moet gaan bewegen. Dat is één keer leuk, twee keer verrassend en na de derde keer iets dat je met één hand doet terwijl je nog een slok van je glas drinken neemt terwijl je wacht tot je weer verder mag lopen.

Maar gelukkig, zoals boven reeds gezegd, speel je het merendeel van de game met de traditionele controls door de traditionele gameplay. Daarnaast zijn er ook handige elementen, zo kun je snel zoomen met je sniperrifle door even over de achterkant van je Vita te bewegen. Een heerlijke manier van zoomen die ik nu al mis in console-games met conventionele controls. Bovendien, Uncharted: Golden Abyss zit vol met de inmiddels klassieke Uncharted momenten, van panische achtervolgingen tot shoot-outs en hele gebieden die voor je ogen in tweehonderd stukken opbreken: het is allemaal aanwezig. Een blik op de screenshots laat zien wat een adembenemde graphics de Vita produceert, waarbij het dankzij het prachtige scherm soms moeilijk is verschillen te zien tussen de PlayStation 3 versies en deze versie. Wel kun je merken dat de Vita, uiteraard, nog enkele kleine beperkingen legt op de game, waarbij met name de vergezichten nogal statisch overkomen ten opzichte van diezelfde vergezichten in Uncharted 2 en 3. Maar als men dan op hoge snelheid van een stroomversnelling afknalt, waarbij de watereffecten spectaculair van je beeld afspetteren of als de lichtinval de jungleomgeving prachtig oplicht is dat kleine verschil snel vergeten.

Waar het in Uncharted echter met name om gaat is het verhaal en de ervaring van het in controle zijn van avonturier Natan Drake. Daarmee zit het in Golden Abyss gelukkig gewoon helemaal snor. De game levert namelijk wat het belooft, een volledige verhaallijn die net als de overige Uncharted delen zo’n 10 uur in beslag neemt. De game heeft net als de eerdere delen complete voice-acting, motion-captured cinematics en wat men zo nog meer mag en kan verwachten van Uncharted. Het verhaal zelf is een prequel op de eerste drie delen en daarmee missen we karakters uit latere delen die Drake in dit tijdsbestek nog niet ontmoet had. Voor sommigen een gemis, maar ik heb me er persoonlijk niet aan gestoord. De nieuwe karakters zijn mijns inziens net zo entertainend te noemen, al moet je wellicht in het begin even aan ze wennen. Desalniettemin zit de game nog steeds vol met plottwists, verraad en actie, zoals dat zich betaamd.

Wat echter een veelgehoorde kritiek is op de serie, is het gebrek aan schatzoeken van onze schatzoeker Natan Drake. Tuurlijk, her en der door iedere game zaten een hondertal treasures verstopt die de speler mocht gaan zoeken, maar het gros van de game was men toch bezig met het rennen van A naar B en het schieten op tegenstanders. Waardoor sommigen nu niet bepaald het idee hadden met een schatzoeker te maken te hebben. Golden Abyss is daarin heel anders, de game zit werkelijk vol met schatten om te ontdekken en dingen om te doen in de gamewereld. Ten eerste verzamel je bepaalde objecten van dode vijanden, denken aan oude munten en meer van dat soort schatten. Daarnaast zijn er de conventionele treasures en ten slotte heeft iedere regio waarin Drake zich bevindt nog collectables die met het verhaal te maken hebben. Dat uit zich in een pagina in Natan’s dagboek waarin de items –na vondst uiteraard- zich verzamelen. Deze collectables bestaan uit schatten, foto’s van bepaalde objecten die zich in de gamewereld bevinden, posters van belangrijke personen of kaarten van omgevingen die je in het verhaal vindt. De game barst dus werkelijk van de schatten die je moet ontdekken, waardoor je hele levels iedere hoek afstruint naar schatten.

Uncharted biedt dus, uitgaande dat je een playthrough doet voor het verhaal en een tweede playthrough voor het schatzoeken, tenminste twintig uur dikke gameplay. Waarbij je al snel vergeten bent dat je niet op je grote HDTV aan het spelen bent. Het is onder de streep geen perfecte game, maar wel zeker een volledige Uncharted-ervaring. Die voor fans van de serie, maar ook nieuwelingen, een echte must-have is. Het is alleen jammer dat er af en toe overdreven is met het benutten van de mogelijkheden van de Vita, gelukkig maken de extra toevoegingen aan de game veel goed. Het is een prachtige game geworden die ervoor zorgde dat ik twee weekenden lang op de bank gebivakeerd heb en mijn Vita niet weg kon leggen. Als je dus een Vita gaat aanschaffen –of al hebt, maar deze game nog niet, for shame!- verzeker jezelf dan meteen van een exemplaar van deze titel.

Conclusie en beoordeling

Uncharted: Golden Abyss is in alle opzichten een volwaardige Uncharted geworden. De graphics zijn adembenemend, het gevoel voor avontuur is volledig intact gebleven en Natan Drake is voor het eerst in vier delen een echte schatzoeker. Dat neemt niet weg dat de game enkele kleine gebreken heeft. Zo wordt er net iets te geforceerd gebruik gemaakt van de alternatieve mogelijkheden voor besturing en zijn deze lang niet altijd optioneel geworden. Maar een kniesoor die daar op let, Uncharted: Golden Abyss is een titel die je als Vita-bezitter in huis MOET hebben, zo simpel kan het soms zijn.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Adembenemende graphics
  • Alles wat van Uncharted, Uncharted maakt is aanwezig.
  • Waaronder volledige voice-acting en motion-capture cutscenes.
  • Voor het eerst ben je met Drake, naast avonturier, een echte schatzoeker
  • Minpunten
  • Soms moet de speler iets te geforceerd alternatief besturen.
  • Ondergetekende had twee dagen lang last van zijn muisarm wegens iets te langdurig gamen zonder pauzes

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Maar deze game zal toch sowieso wel een 18+ rating hebben denk ik? Dat je dan als speler mag kiezen of je het wil zien of niet is voor mij een beetje overdreven…

  • Lol wist niet eens dat hij al een dag uit was, zal eens kijken maar denk niet dat ik hem direct koop.

  • Whatever. De game wordt een flop.

  • DLC code in de box, het nieuwste wapen tegen 2ehands doorverkoop.

  • Haha nice maar.. lame.. en die game wordt toch geen succes. Ook niet met tieten

  • Is die game al uit? Mooi, dan duurt het ook minder lang voordat hij in de budgetbak ligt.

  • Okee grappig maar niet perse een meerwaarde, alhoewel het is wel gratis natuurlijk =P

  • lol

  • Komt er eigenlijk nog een review van saboteur?

  • De game wordt een flop



    dat had ik eigenlijk ook verwacht…

    maar ik heb hem gespeeld, en hij is toch eigenlijk best wel erg vermakelijk



    het is absoluut geen AAA titel

    maar hij is wel vermakelijk




  • Het is inderdaad een beetje jammer dat ie niet zoveel aandacht heeft in de media.

    Prima game!

  • Dat ze eerst maar een goede game proberen af te leveren, alvorens DLC te plannen.

  • spel niet leuk?..

    dan maar tieten..

  • Ik ging de game toch niet halen en nu dus ook niet! :P

  • Iedereen zit te lullen hij zuigt enzo maar ze hebben het waarschijnlijk niet eens gespeeld…. ( hebben het te druk met MW2 )

  • lijkt me een leuke game komt deze kerst in m'n collectie

  • De hoofdgame begint met de eerste 20 seconden een boezem in vol ornaat te showen :9

  • @Metallica ja idd en als ze hem hebben gespeeld dan is het wss niet eens uitgespeeld :S Mij lijkt het een leuke game ben hem nu aan het krijgen.

  • De game was toch sowieso al erotisch getint? :P

  • Welke game?

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren