1. Red Dead Redemption (X360)

Red Dead Redemption (X360)

Met een ruige baard op je paard rijden door een al even ruig gebied, woest schietend op alles wat los en vast zit. Met je hoed op je hoofd en druppels zweet op je borst de zon tegemoet rijden. Ja, dat was de tijd waarin mannen nog echt mannen waren. Helaas, of misschien wel gelukkig, voor de moderne metroman is de intrigerende tijd van het wilde westen al lang voorbij. Om deze nu nog te beleven zul je jezelf de kost moeten geven aan werken van fictie. Westernfilms en ook -boeken zijn er al in overvloed, maar echt goede Cowboy games lieten nog op zich wachten. Er waren er wel enkele, maar games als Call of Juarez en Gun lieten toch nog wat steekjes vallen. Gelukkig kwamen de helden van Rockstar toen in actie. Zij brachten ons dé game bij uitstek over het wilde westen. Te weten: Red Dead Redemption.

John Marston, de man die jij middels je controller bestuurd, heeft een niet zo’n braaf verleden en doet er alles aan om deze geschiedenis achter zich te laten. Helaas wil dit nu net niet lukken. Tot zover klinkt het net als het typische verhaal waar Rockstar, bijvoorbeeld ook met Grand Theft Auto, patent op lijkt te hebben, vermomd met een sausje van de typische sfeer uit het wilde westen. Toch is het verhaal redelijk diep en wordt het echt fantastisch verteld. De cinematics zijn uitstekend en komen vooral in de eerste momenten van de game ook heel erg artistiek en rustgevend over. In het begin zit Marston bijvoorbeeld in een trein en krijgt hij de gesprekken van de mensen voor en achter hem mee. Deze verhalen vertellen wat over de sfeer, tijd en de belangrijke gebeurtenissen en personen uit de game.

Wat dan ook direct opvalt is hoe strak de game grafisch is. Zo zijn bijvoorbeeld uitdrukkingen op het gezicht en zelfs bewegingen van de ogen opmerkelijk goed uitgewerkt. Ook lijkt ieder persoon die je op straat tegenkomt apart te zijn vormgegeven, want geen enkel personage lijkt qua uiterlijk op een ander. Heel indrukwekkend, zeker omdat de game toch al geen kleintje is. Zoals vrijwel iedere Rockstar game bestaat ook Red Dead Redemption uit een gigantische open wereld. In dit geval valt een bepaald gedeelte onder Mexico en een ander onder New Austin Amerika. Elk stuk van de reusachtige kaart, die overigens van top tot teen te verkennen is, heeft zo zijn eigen eigenschappen. Zo zijn er bijvoorbeeld woestijnachtige vlaktes, maar ook een uitgebreid bos met sneeuw.

In dat bos en op die steppe zijn er dan ook veel verschillende dieren te vinden. Dieren lopen uiteen van konijntjes tot beren en katachtigen. Ze zijn bijzonder goed uitgewerkt en lopen, reageren en gedragen zich heel natuurlijk. Vrijwel ieder beest heeft ook zijn eigen geluid. Alle dieren lopen vrij rond en sommigen vallen je, als je even niet oplet, in je rug aan. Maar vrees niet, in die tijd waren de grizzly en de puma nog niet beschermd. Word je dus aangevallen, twijfel dan niet om een geweer te pakken en het beest dood te schieten.

Dat schieten kan met een heel arsenaal aan wapens. Doordat de game zich afspeelt in de eind dagen van het wilde westen zijn er bijvoorbeeld heel veel verschillende revolvers, rifles en shotguns, maar ben je ook in het bezit van dynamiet en een molotov cocktail. Een groot voordeel hiervan is dat iedereen zijn favoriete wapen heeft en als je daarop uitgekeken bent dan neem je gewoon een ander. Keerzijde daarvan is dat je op den duur bijvoorbeeld zoveel verschillende revolvers hebt, dat je de een van de ander niet zult onderscheiden en toch altijd dezelfde zult gebruiken. Zelf ben ik erg gecharmeerd van het feit dat je - dat verschrikkelijke - auto-aim uit kunt zetten, iets wat bijvoorbeeld bij broertje GTA weer niet kan. Dit maakt dat je geheel zelfstandig over het wapen kunt heersen en verhoogt de moeilijkheid van de game in positieve zin. Zodra je iets of iemand doodschiet vervaagt het scherm even, zodat je op deze manier weet wanneer iemand echt dood is of dat hij of zij er alleen met kledingscheuren vanaf komt. Ook kun je gebruik maken van het Dead Eye systeem. Je kunt de tijd vertragen en meerdere doelen tegelijk selecteren, waarna Marston vliegensvlug een lading kogels op zijn vijanden lost. Dit systeem werkt goed en is een grappige vinding, hoewel Call of Juarez eerder al met een soortgelijk systeem kwam.

Ook grappig is dat er al een zogenaamde moderne beschaving aan het ontstaan is. Zo zul je wat mee krijgen van de eerste auto’s en vliegtuigen, maar beginnen ook de normen en waarden te veranderen. En laat op dat laatste nu net het verhaal zijn gebaseerd. John Marston begon namelijk, samen met zijn vrouw, als een bendelid. Nu wil het dat zowel John als zijn vrouw een betere toekomst voor hun kind wilden. Zij begonnen een nieuw leven met een ranch, wat paarden en koeien. Echter, zodra de nieuwe heren van het pas opgerichte BOI (Bureau of Investigation, het voormalige FBI) hier lucht van krijgen, zien zij hun kans. Zij ontvoeren de vrouw en het kind van Marston en dwingen hem om voor hun te werken. Zij eisen van John dat hij zijn voormalige medebendeleden dood schiet of achter tralies doet verdwijnen. Voordat dat is gebeurd, zal John zijn vrouw en kind niet terug zien.

Het verhaal van Red Dead Redemption is heel leuk. De wrok die Marston voor de zogenaamde geciviliseerde mensen (lees: de agenten van het BOI) voelt is heel begrijpelijk. Hij is ook niet heel trots op wat hij vroeger heeft gedaan, maar vindt nu niet per se dat hij degene is die zijn oude vrienden uit de bende achter tralies moet stoppen. Het verhaal duurt ook vrij lang, doordat Marston allerlei nieuwe personen ontmoet waar hij een en ander voor moet doen, maar het verveelt nooit. En net als je denkt dat het bijna is afgelopen komt er weer een plotwending die het allemaal heel spannend doet maken.

Wat ook nooit verveelt en wat de lengte van de game gerechtvaardigd maakt zijn de intrigerende personages die je op je queeste ontmoet. De een is nog gekker dan de ander. Toch voelt het nooit over de top aan en leef je als speler ook met die gekken mee. Doordat ze regelmatig een en ander gedaan willen hebben, hoef je jezelf, ook qua missies, niet te vervelen. De missies brengen echt wat je verwacht en wilt van een Cowboy game. Zo moet je niet alleen de nodige paarden temmen, maar zul je ook de nodige bad guys neer moeten schieten en schatten moeten zoeken. Die schatten worden aangeduid door heuse schatkaarten. De antwoorden op deze puzzels zijn op zich niet heel moeilijk, maar om tot die oplossing te komen wordt je af en toe wel behoorlijk uitgedaagd. Daarnaast heb je nog tal van andere uitdagingen, zoals het goed leren schieten, planten verzamelen, jagen op allerlei dieren en niet te vergeten ook “bounty hunten” (oftewel het jagen op een crimineel). Helaas zitten hier, zeker als je het spel herspeelt, naast epische missies ook minder spannende missies en uitdagingen bij, bijvoorbeeld het planten zoeken dat vrij snel als werk aanvoelt.

Hetgeen je het meest zult doen zijn dus die klusjes uitvoeren. Hiernaast zitten er enkele spectaculaire shoot-outs in deze game. Het zal niet verbazen welke van de voorgaande bezigheden de voorkeur geniet, namelijk dat laatste, maar er is gelukkig genoeg variatie in het “boodschappen voor je handlangers doen”. Wel wordt dit tegen het einde wat minder en is de glans er dan ook een beetje af. Verder blijf je in beginsel een “Koejongen” en moet je af en toe een kudde koeien verplaatsen, zul je de nodige paarden vangen en kun je jezelf bezig houden met de eerder genoemde uitdagingen. De gevangen paarden zadelmak maken is daarbij niet zo heel ingewikkeld. Met je linkerstick moet je Marston in evenwicht houden, terwijl die klophengst onder je allerlei trucjes uithaalt. Heb je dit eenmaal door, dan val je er eigenlijk nooit af. Ook zul je, als je regelmatig door het veld rijdt, af en toe door iemand worden aangesproken die je hulp ergens voor nodig heeft, bijvoorbeeld als zijn vrouw wordt opgehangen door wat dieven. Dit maakt dat je de situatie snel moet inschatten en ernaar moet handelen, want voor je het weet leeft het slachtoffer niet meer. Dit, en het feit dat dieren zich elk moment op je paard kunnen storten en jou als hun volgend hapje zien, maakt dat je continu op je hoede moet zijn. Kortom, ook qua gameplay is dit spel erg gevarieerd en veel vaker wel dan niet erg interessant.

Echter, beduidend minder interessant is het “Honor / Fame”-systeem. Dit systeem suggereert op voorhand dat er bepaalde keuzemogelijkheden zijn, maar dit valt behoorlijk tegen. Het komt er namelijk op neer dat je door bepaalde daden, bijvoorbeeld het redden of juist beroven van iemand, een bepaalde hoeveelheid Honor kunt winnen of verliezen. Het braafste jongetje van de klas spelen levert gewin aan Honor op en dit leidt er op den duur alleen toe dat, wanneer je een willekeurig iemand op straat groet dit op een vriendelijke manier gebeurt en je een vriendelijke reactie terugkrijgt. Ben je juist heel bad-ass en staat je Honor in het negatief, dan gebeurt dus het omgekeerde. Om überhaupt iets te merken van je Honor moet je dus eerst al iemand aanspreken en op main characters heeft het zelfs helemaal geen invloed.

Parallel hieraan loopt Fame. Bij vrijwel dezelfde daden, alleen dan zowel goed als fout, neemt je Fame ook toe en dit resulteert in een iets hoger loon bij baantjes (als het zijn van een nachtwacht) of een net wat lagere prijs bij de General Store. Al met al hebben beide metingen weinig toegevoegde waarde aan de Cowboy ervaring. Het is nu gewoon meer een bevestiging van je daden dan een echt systeem die de omgang tussen jou en andere personages bepaalt. Jammer, want hier had Rockstar veel meer uit kunnen halen. En anders hadden ze het wat mij betreft ook gewoon weg kunnen laten!

Wat Rockstar dan weer absoluut niet weg had kunnen laten zijn alle transportmiddelen. Zo kun je op je trouwe ros door de woestenij rijden. Ben je het paard even kwijt, dan fluit je het dier gemakkelijk weer terug. Dit fluitsysteem werkt goed. Zo lang ik heb gespeeld reageerde het paard goed en liep het eigenlijk nooit de verkeerde kant op. Ook heb je bepaalde één-paards-karretjes en echte koetsen, waarbij je die laatste zelf kunt besturen of als taxi kunt gebruiken. Daarnaast kom je ook de nodige ezels tegen waar je op kunt rijden en heb je een trein die je van A naar B brengt. Deze laatste is niet heel handig, omdat er maar twee treinen rijden (een in Amerika en een in Mexico) zul je namelijk eerst helemaal naar het station moeten rijden waar de trein op dat moment is. Neem je toch die moeite, dan kun je net zo goed eventjes door rijden en van het landschap genieten. Auto’s die al sporadisch voorkomen zijn niet te rijden en ik heb daar absoluut geen moeite mee. Het blijft immers een Western.

En wat voor een Western. Als je gek bent van dit genre, dan is dit absoluut een game die je niet mag missen. Sterker, houd je niet zo van het wilde westen dan is dit eigenlijk nog steeds een game die je zou moeten kopen, al is het alleen maar vanwege de prachtige omgevingen die je kunt doorkruisen en de gigantische hoeveelheid moeite en geld die Rockstar heeft besteed aan het maken van de game. Er wordt wel eens gevraagd wat iemands favoriete en beste game is. Wel nu, stellen dat Red Dead Redemption de beste game ooit is gaat een stap te ver, daarvoor moet je ook echt heel veel games hebben gespeeld. Maar wat wel duidelijk moge zijn is dat Red Dead een heel eind komt. De game nadert op sommige vlakken de perfectie en heeft mijns inziens bepaalde grenzen geherdefinieerd. Helaas doet geen enkele game alles goed en hadden sommige missies en uitdagingen iets interessanter gekund. Daarnaast heeft Rockstar lichtelijk geblunderd met het “Honor / Fame”-systeem. Echter, een vlieg in de soep maakt de soep nog niet tot vergif en deze kleine minpunten kunnen bij een game als deze haast vergeten worden. Kortom, een super goede Western en een hele toffe game!

Conclusie en beoordeling

Houd je van dit genre, dan is dit een must buy. Maar ook als je niet zo van Westerns houdt is dit eigenlijk nog steeds een hele goede en vermakelijke game. Jammer van de kleine schoonheidsfoutjes met het "Honor/Fame"-systeem en de enkele missies en uitdagingen die weinig interessant zijn. Maar dat is een klein vlekje op een verder smetteloos blazoen. De gameplay is gevarieerd, het verhaal is interessant en de cinematics zijn geweldig. Kortom: een verdraaid goede game!
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Het verhaal en de setting
  • Grote en geheel verkenbare kaart
  • Grappige karakters
  • Graphics en cinematics
  • Gevarieerde en interessante gameplay
  • Dieren
  • Dead Eye
  • Minpunten
  • Soms minder interessante missies en uitdagingen
  • "Honor/Fame"-systeem

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • DRAGON AGE!

  • Dragon AGE Origins , is ook GOTY voor mij

  • Ik ga voor mario & luigi aangezien ik Dragon Age niet heb gespeeld. Veel vermakelijke game weer in ieder geval en een stuk beter dan het vorige deel. Het ziet er weer mooi uit, zit genoeg tempo in, leuke humor en het heeft de diepgang om volwaardig RPG genoemd te worden.

  • Dragon Age: Origins

  • Dragon Age Origins, hoewel Star Ocean 4 ook erg tof was

  • Nog niets hiervan gespeeld. Wacht op Star Ocean.

  • ja en waar is zelda spirit tracks in dit rijtje IG?? beetje jammer weer

  • Ik wacht met smart op Star Ocean 4 voor de Ps3 =O

  • Dragon Age

  • Mario & Luigi: Bowser’s Inside Story. Voor mij is het een vernieuwende Mario & Luigi-game, die geslaagd RPG-elementen toevoegd.

  • Dragon Age: Origins, ofcourse!

  • Dragonage Origins for the win!

  • Dragon Age!

  • Dragon Age Origins, respect voor bioware om zo'n goeie RPG te maken

    _O_

  • Dragon Age: Origins, duidelijk…

  • @ metroid007



    Sinds wanneer is Zelda een RPG…?????



    Oh kut, zwengel ik dié discussie weer aan. *rolt met ogen*


  • Geen RPG-fan maar ontzettend genoten van M&L browsers inside story! Geniaal!! :D

  • Dragon Age… heb het spel nog niet in bezit, maar deze gaat er zeker nog komen.

  • waar is demon souls? beste rpg van 2009 naar mijn mening

  • Dragon Age: Orgins

    hands down

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren