1. De 2 brieven

De 2 brieven

“Een deel van je zelfverwezenlijking bestaat uit reflectie. Ja, Decider, het kan gebeuren dat je beseft dat het, in jouw gedachten onmogelijke falen, tastbaar aanwezig is in het handelen van jou als individu binnen deze community. Schaam je er niet voor, accepteer je fouten en verbeter ze. Het maakt je uiteindelijk een beter mens.” Dit alles zei zenmeester Fré me terwijl ik de weg terug probeerde te vinden uit het land der ‘zwevenden’, de weg terug naar de aarde en de realiteit van zelfopgelegde deadlines. “Het spijt me Frelu.. ehh.. zenmeester, ik moet nu toch echt nog 2 brieven gaan schrijven”.

Beste That Mr. Awesome,

Vorige week hebben we het gehad over mijn persoonlijke houding ten opzichte van het onderwerp: “demo’s”. Het waren in mijn ogen verkapte reclame’s en deze gaven steeds minder een beeld van hetgeen wij daadwerkelijk kunnen verwachten. Slechts een enkele demo weet zich te onderscheiden door een verwachting te creeren die daadwerkelijk overeenkomt met de volwaardige game.

Voordat ik mijn wijzende vingertje tevoorschijn haal en de uitgever/ontwikkelaar de schuld geef, wil ik deze opmerking toch iets verzachten. Het is namenlijk ook vrij logisch dat een uitgever/ontwikkelaar een demo ontwikkeld die inspeelt op onze bijna dierlijke behoefte om alles wat lijkt te blinken, te willen bezitten. Men gaat nooit geld steken in een demo, als men weet dat het de aankoop niet ten goede komt. Dat is iets wat wij in ons achterhoofd dienen te houden.

De demo van ‘Dragonage II’ heeft me doen besluiten die game te kopen. In de demo kreeg ik 2 verschillende omgevingen voorgeschoteld. In de daadwerkelijke game worden deze omgevingen constant hergebruikt voor nieuwe missies. De grootsheid die de demo uitstraalt wordt teniet gedaan door het spel, maar toch kan ik de demo niet de schuld geven. Wat de demo aanbied is wat het spel geeft! Dat ik honderden verschillende omgevingen verwacht, is en blijf mijn persoonlijke verwachting. Als ik ook maar één recensie had gelezen voor ik het spel kocht, had ik dit kunnen weten. Mijn verkeerde verwachting zorgt ervoor dat ik het spel uiteindelijk minder waardeer dan de kwaliteit die het toch echt wel bevat.

De demo van Rayman Origins heeft me eveneens doen besluiten die game aan mijn collectie toe te voegen. Hier vind het omgekeerde plaats. Doordat de demo mij maar een beperkt aantal ‘levels’ gaf, heb ik het plezier van het herspelen en doorzoeken van de werelden ontdekt, ik wilde immers steeds meer uit diezelfde demo halen. In het daadwerkelijke spel neem ik nu deze ontdekdrang mee, waardoor, dankzij de demo, uren plezier aan het spel zijn toegevoegd.

Beide voorbeelden doen niks op of af aan het daadwerkelijke spel, wel veranderen ze onze verwachtingen. Dat is nu precies wat een reclamemiddel moet doen. Onze verwachting wijzigen zodat wij gaan kopen, massaal!

Dat men een demo aflevert die hogere verwachtingen neerlegt dan waargemaakt kan worden is dus iets waar wij als gebruikers rekening mee moeten houden. Een demo, in combinatie met een goede recensie van InsideGamer ;) levert een volledig beeld.

Ik sluit dit betoog af, beste ‘That Mr. Awesome’, met een diepe buiging voor je prikkelende vraag.

The Decider

Beste Zenmeester Fré, hierbij zeg ik mijn behandelingen op en deel ik u mede dat ik tevens afzie van verdere betalingen. Het eindproduct wat u me voorschotelde komt totaal niet overeen met de verwachtingen die u gecreeërd heeft. Ik dank u desondanks hartelijk voor de genomen tijd en moeite!

The Decider

Dit artikel delen

Over de auteur