1. MotorStorm RC (Vita)

MotorStorm RC (Vita)

Deze recensie is geschreven voor de Vita challenge

De PlayStation Vita is nu dan toch eindelijk in ons kikkerlandje verkrijgbaar. Terwijl grote franchises als Uncharted en WipeOut in de schijnwerpers staan, was ik persoonlijk vooral geïntrigeerd door de goedkopere downloadbare PSN-games die vanaf de launch voor de Vita beschikbaar zouden zijn. Een daarvan was MotorStorm RC van Evolution Studios. Het was voor me een verrassing om te horen dat de game nog niet eens een tientje kost. Nóg groter was echter de verrassing toen ik zag hoeveel content deze game wel niet te bieden heeft.

MotorStorm in een nieuw jasje

Terwijl ik persoonlijk altijd plezier heb gehad met de vorige MotorStorm games, was RC toch echt een compleet ander verhaal. Ditmaal bestuur je geen gigantische trucks, rallywagens, crossmotoren of sneeuwscooters, maar juist de schaalmodellen van veel van deze autosoorten: radiografisch bestuurbare auto’s welteverstaan. Ook het perspectief is veranderd van een derdepersoons-camerastandpunt naar een bovenaanzicht, wat voor meer overzicht zorgt tijdens het rijden. Ondanks dat je daardoor even aan de besturing moet wennen, is dit een regelrechte verademing. Er zijn verscheidene besturingsmogelijkheden die elk een lage instapdrempel kennen, maar toch moeilijk zijn om werkelijk onder controle te krijgen. Ook voelt elk soort wagen, zelfs elke wagen op zich, anders aan wat ervoor zorgt dat je bij elk nieuwe voertuig wel eventjes moet wennen, wat naar mijn mening een goed teken is.

Hit the road, Jack!

Het mooiste aan MotorStorm RC is dat je altijd actief bent. Dit wordt nog eens beter als je een PS Vita Wi-Fi + 3G model op zak hebt. Je begint het spel telkens in jouw hub, namelijk de playground. Hierin kun je lekker rondklooien met auto’s op een voetbalveldje, een klein circuitje of een skatebaan. Linksbovenin het scherm krijg je telkens heugelijke of tegenvallende berichtjes. Zo was het voor mij telkens een waarlijk festijn om te zien dat ik collega’s Patrick, Levi en Lars qua rondetijd heb vernederd, dan wel verpletterd. Dit kan echter ook andersom zijn, wanneer een vriend of onbekende jouw tijd heeft gebroken. Om wraak te nemen, houd je simpelweg de X-knop in wanneer het pop-up bericht verschijnt. Een kind kan de was doen, om het maar zo te brengen. Het is zo simplistisch en toch ongelooflijk verslavend. Dan heb je nog de worldwide leaderboards in het menu, de auto die je al hebt vrijgespeeld en natuurlijk de events die je kunt spelen. In totaal zijn er 144 medailles te winnen als racefanaat. Deze zijn onderverdeeld in de 4 werelden die hun inspiratie halen uit de 4 voorafgaande MotorStorm-games. Zo heb je Monument Valley, die gevormd is naar de eerste MotorStorm. Dan zijn er nog Pacific Rift, Arctic Edge en Apocalypse, stuk voor stuk geïnspireerd door hun gelijknamige sequels van het origineel. In elke wereld kun je dus 12 evenementen, 48 in totaal, bijwonen om de medailles te winnen waarmee je trophies, nieuwe wagens, nieuwe onderdelen voor je playground en nieuwe evenementen kunt vrijspelen. Voor PlayStation 3-bezitters is er ook nog een extraatje bij. Koop je de game voor een van beide consoles, krijg je de game op de andere gratis. 2 vliegen in 1 klap, om het maar op zijn oud Hollandsch te zeggen.

Duurt lang!

Je bent, ondanks het lage prijskaartje, wel even bezig om alle medailles te halen. Vooral in latere circuits is het cruciaal om elke bocht foutloos te nemen om als eerste over de finishlijn te komen. Niet alleen zijn er standaard races om je mee te vermaken, ook heb je races waarin je binnen de gegeven tijd een x aantal tegenspelers moet hebben ingehaald, zijn er drift challenges en natuurlijk nog time trials. De spanning heerst dan ook wanneer een gele pijl jou voorbij schiet in de time trial met de wetenschap dat als je die pijl niet meer inhaalt, je dan naar die derde medaille van het evenement kunt fluiten. Het is dan ook een kwestie van geduld voordat je trophies kunt binnenhalen waarbij alle medailles een vereiste zijn. Als je het dan ook nog aan de stok wilt hebben met toppers van de leaderboards of vrienden uit je vriendenlijst, is de eindeloze pret al helemaal compleet.

Ben je overigens bang dat je niets meer te doen hebt na de events? Wees niet gevreesd, er zijn al 2 uitbreidingen uitgebracht die respectievelijk 24 en 36 nieuwe events met zich meebrengen. Deze 2 downbloadbare pakketten heten Pro-Am Festival en Carnival Festival. Ook zijn er al DLC-pakketten in de Store aanwezig, waarmee je nieuwe voertuigen kunt aanschaffen, alle content kunt vrijspelen of medailles kunt opkopen.

Meer zielen, meer vreugde

MotorStorm is altijd al een franchise geweest waarbij multiplayer een belangrijk en plezierig aspect is. In MotorStorm RC is dat een ander verhaal. Je kunt racen tegen ghosts van onbekenden of vrienden, je kunt de leaderboards in de gaten houden of er een mooi plaatsje op vergaren en je wordt, vooral met 3G, constant op de hoogte gehouden wie je hebt ingemaakt en vice versa. Daarmee is de multiplayer echter ook afgelopen. Er is allereerst geen splitscreen, iets wat voor de Vita versie begrijpelijk is maar bij de PS3-versie goed geïmplementeerd had kunnen worden. Daarnaast had men er ook ad-hoc in kunnen verwerken, dan wel een volledige online modus waarin 8 spelers het via het PlayStation Network tegen elkaar op hadden kunnen nemen, ongeacht op welke console te spelen. Jammer genoeg heeft Evolution Studios niet de tijd of moeite ervoor genomen, of werd ze deze tijd simpelweg niet gegund door de opkomende launch van de Vita. Dat wil echter niet zeggen dat de multiplayer slecht is. Internet is een belangrijk onderdeel van MotorStorm RC. 3G is een groot voordeel bij deze game, leaderboards zijn gelukkig aanwezig als ook ghosts en natuurlijk de verweving van Facebook. Heb je een high score van een vriend ingemaakt? Plaats dit dan zonder moeite gelijk op je Facebook-profiel. Een overwinning aan honderden vrienden mededelen is nog nooit zo makkelijk en snel geweest.

Modder op je 5 inch

MotorStorm RC weet op het gebied van gameplay zonder twijfel te overtuigen. Grafisch wil ik niet zeggen dat de game matig is, maar het is niet de mooiste Vita game die ik tot nu toe heb gezien. Effecten zoals stof en physics wanneer je tegen tonnen of kratten aanrijdt is realistisch. Ook schaduwen en de aankleding van de circuits zijn goed uitgevoerd. Daarentegen kent de game niet veel details, maar is absoluut geen lelijk eendje. Het spel loopt lekker snel, de laadtijden vallen over het algemeen erg mee, in tegenstelling tot bijvoorbeeld WipeOut 2048, en ook is er een grote verscheidenheid in circuits. Niet alleen onderscheiden zich deze qua lay-out, maar ook qua uiterlijk. Wat betreft verscheidenheid in circuits is RC de beste in de franchise, aangezien het alle elementen van voorafgaande delen gebruikt. Hoewel ook de muziek naar behoren is en ook heerlijk klinkt, zijn sommige geluidseffecten soms wel irritant. Toegegeven, het zijn radiografisch bestuurbare auto’s, maar met een koptelefoon op klinkt het als een orkest van krijtborden als je het volume hoog hebt staan. Het is geen groot stoorpunt, aangezien de game audiovisueel voor de rest op orde is.

Motorstorm RC is een game waar je uren mee door kunt gaan, maar die je ook even in de bushalte kunt gaan spelen. Daarnaast is het bijzonder schappelijke prijsje ook een meevaller. De grootste klapper is echter de content. Maar liefst 4 locaties, 8 autosoorten, 16 tracks, 144 medals en een goed uitgewerkte multiplayer vormen een geweldige game die je als racefanaat geheid niet mag missen. Ondanks het ontbreken van een directe multiplayer en ietwat irriterende geluidseffecten hebben we het hier te maken met wellicht een van de beste, sowieso goedkoopste Vita-launchtitels.
8
80
  • Vertrouwd en verfrissend