1. Battlefield 3 (X360)

Battlefield 3 (X360)

Iedereen weet dat shooters vandaag de dag moeite hebben met een groot probleem, originaliteit. Want bij shooters gaat het er nou eenmaal om dat je wat lood afschiet in je vijand en zorgt dat hij/zij nooit meer opstaat. Originaliteit was nodig. Dice, de maker van de Battlefield serie beloofde met Battlefield 3 originaliteit te brengen in het slagveld, mede door het gebruik van de Frostbite 2 engine. Toch kwamen er zowel bij mij als bij andere shooter fanaten een aantal vragen naar boven drijven. Is de game origineel genoeg? Brengt het genoeg variatie met zich mee? Zal de singleplayer net zo boeiend zijn als de multiplayer?

Het antwoord op die laatste vraag is simpelweg nee. Dice is zoals velen weten vaak gericht en soms iets te veel bezig met de multiplayer van een game, waardoor de singleplayer net als in vorige games kort en soms wat inspiratieloos aanvoelt. Hiermee kraak ik natuurlijk niet de hele singleplayer. Duidelijk is te zien dat de makers het uiterste van de engine vragen. Met prachtige lichtinval, mooie gebieden en realistische vernietiging. Het verhaal van de game is een beetje standaard. Een groepering heeft een aantal nucleaire bommen gestolen aan jou natuurlijk de taak om deze te ontmantelen. Je bent dan ook vaak op verschillende locaties te vinden met bijna elke keer weer een andere persoon achter het wapen. De vuurgevechten zijn vaak erg intens, gelukkig wordt dit goed afgewisseld met hier en daar een rust moment zodat je eens even kan genieten van de prachtige omgevingen. Hierop volgt dan weer een gevecht waarbij ik heel erg vaak als een Rambo tekeer kon gaan, het was natuurlijk de bedoeling dat ik tactisch te werk zou gaan. Maar zelfs op de lastigste moeilijkheidsgraad voelt de singleplayer voor mij aan als een tutorial op het echte werk.

Met het echte werk bedoel ik natuurlijk de multiplayer van de game, het oogappeltje van Dice. Na, de in mijn ogen, geflopte Bèta van de Battlefield 3 was het duidelijk dat er nog veel aan gedaan moest worden. Toen de game uitkwam heb ik zo snel mogelijk de singleplayer uitgespeeld zodat ik zo snel mogelijk aan de multiplayer kon beginnen. Ik hoopte natuurlijk na de tegenvallende singleplayer wegblazen te worden. Gelukkig was dit het geval zowel letterlijk als figuurlijk. Ik werd van links naar rechts geblazen maar dat maakte mij allemaal niet uit, ik was aan het genieten. Genieten van de wapens, de voertuigen en het gevloek van gefrustreerde mensen over de headset, die raar genoeg niet mij maar hun team de schuld gaven van hun falen. Na een tijdje snapte ik de frustratie zelf ook, als ik voor de twintigste keer werd neergeschoten door een goed samenwerkend team van spelers. Dit is iets wat Dice vanaf het begin heeft gezegd, teamwork. Je moet niet in je eentje de eenzame held gaan uithangen want dit loopt vaak verkeerd af. Als je met je squad, opgebouwd uit vier personen, nauw samenwerkt en tactisch te werk gaat dan zou je een compleet team van twaalf personen de baas kunnen zijn.

Het samenwerken komt echt van pas in vier van de vijf modi van de multiplayer Rush, Squad-Rush, Conquest en Squad-Deathmatch. Bij Rush is het de bedoeling om met jou team de zogenaamde M-com’s moet vernietigen of beschermen. Persoonlijk is dit mijn favoriet elke ronde is anders met telkens nieuwe spelers is het soms even afwachten hoe goed ze met hun voertuig of wapen overweg kunnen gaan. Conquest is een andere naam voor Capture the Flag. Hier kan je echt het verschil merken qua map indeling. Je hebt normale maps die vaak gepaard gaan met erg veel actie en je echt probeert om die vlag te veroveren. Maar je hebt ook de grote maps zoals een Caspian Border. Begrijp me niet verkeerd de map is oogstrelend om te zien maar een hel om Conquest op te doen. De vlaggen liggen ver uit elkaar iedereen zit in een tank, helikopter of straaljager. En haast niemand ziet rondlopen. Je kan op dat soort momenten echt merken dat de map is gemaakt voor de pc, aangezien deze map op de pc een capaciteit heeft tot 64 personen per server en op de Xbox maar 24 personen per server. Dit is echt heel jammer dat ze sommige van deze maps niet hebben verkleind voor de Xbox en PS3.

Als je even genoeg hebt van Conquest of Rush dan is er nog Deathmatch. Dit spreekt voor zichzelf je moet zoveel mogelijk mensen vol pompen met lood totdat je wint of verliest. Het minpunt van deze modi is dat je vaak last hebt van campers. Gelukkig biedt de omgeving hulp. Als er iemand zich verstopt achter een muur kan je risico nemen en er op in rennen, of je schiet gewoon met je oude vertrouwde RPG op een gebouw waardoor de brokstukken op die persoon vallen. Het zijn dit soort kleine dingetjes die de multiplayer van Battlefield 3 interessant en leuk houden. Maar sommige dingen ook weer niet. Toen de game uitkwam in oktober was deze nog maar half af in mijn. Er zaten een hoop bugs en glitches, waar sommige leuk waren om te zien zoals met een med-pack een muur kapot slaan, daar kon ik bij andere wel mijn controller door het raam gooien. Ook waren veel wapens niet goed gebalanceerd. Gelukkig heeft Dice met de laatste patch eindelijk de boel eens opgepoetst, al moesten we hier een half jaar op wachten. Zo heeft Dice de suppression van de wapens eindelijk gemaakt. En zijn de Russische voertuigen wat makkelijker bestuurbaar, waar deze eerst ook een reden waren om te stoppen met de game uit frustratie.

Ook zijn de wapens compleet omgegooid en dan met name de terugslag. De terugslag van sommige wapens was zo erg dat niemand ze gebruikte en daarom overbodig aanvoelde in de game. Gelukkig is deze aanzienlijk gereduceerd bij al deze wapens. Deze patch heeft enorm geholpen en de game is nu daarom ook een stuk stabieler geworden. Gelukkig denkt Dice ook aan de toekomst, na de Back to Karkand mappack heeft Dice belooft elk kwartaal een nieuwe mappack uit te brengen. De eerst volgende heeft Close quarters en is vooral gericht op kleine maps zonder voertuigen. En daarna weer een mappack met grote maps en veel voertuigen. Dit is waar de Battlefield community om vraagt. En Dice luistert hier ook naar. Daarom blijft Battlefield 3 zo sterk in mijn ogen, wij vragen en Dice geeft.

Conclusie en beoordeling

Dice heeft met Battlefield 3 laten zien dat je shooters toch origineel kunt maken. Door de Frostbite 2 engine krijgt de game echt ballen met enorme omgevingen en prachtige kleuren en licht. Maar ook door de explosies en het brute geweld is deze game echt enorm sterk. De multiplayer straalt echt waardoor de singleplayer onnodig op de achtergrond wordt gezet. Natuurlijk zijn er nog wat kleine gebreken maar die vallen tegenover de enorme pluspunten in het niet. Als je variatie wilt en houdt van shooters met alle toeters en bellen en van een hechte community houdt haal dan Battlefield 3 zo snel mogelijk in huis!
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • De multiplayer
  • Frostbite 2
  • Battlefield community
  • Wapens en voertuigen
  • De actie
  • Minpunten
  • De singleplayer
  • Soms nog wat bigs en glitches

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • John Woo is vet, hij heeft een aantal goede films gemaakt.

  • Eindelijk, want hard-boiled was zo erg.

    Dat was zeg maar porno met geweren zo erg was die film….

  • Haha dat wordt lache, zo'n acteur die de hele film over balustrades heen glijdt xD

  • jw is mijn held. actie god!!

  • Stranglehold was vet, niet teveel nadenken en alles aan gort knallen. Het verhaal trok op niet veel maar dat soort films moeten het toch voornamelijk van de actie-scènes hebben.

  • Echt waar. Wat een onzin. Wordt weer Hard Boiled nr 20 :-)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren