1. Unit 13 (Vita)

Unit 13 (Vita)

Ik heb inmiddels de PlayStation Vita alweer een kleine 2 maanden in huis liggen. Tot nu toe gebruik ik dit kleine wonderapparaatje nog elke dag met veel plezier. Wat ik echter nog mis in mijn collectie is zowel een grootse RPG als ook een zeer vermakelijke en verslavende shooter. Met Unit 13 hoopt Zipper Interactive mij op dit laatste gedeelte te bekoren en de Vita te voorzien van een volwaardige tactic shooter uit huize SOCOM. Is dit een waardige titel voor Sony’s nieuwste telg? Of is 13 in dit geval toch echt een ongeluksgetal?

Eenheid nummertje 13

Unit 13 is een action stealth game die je eigenlijk goed kunt vergelijken met andere games van Zipper Interactive, zoals voornamelijk de SOCOM-franchise. Het is een shooter die je vanuit het schouderperspectief bestuurt. Missies kun je zowel actievol, als ook met stealth in het achterhoofd spelen. Daarbij kun je dekking zoeken, grote vuurwapens verwisselen met geniepige en stille moordwapens en kun je ook tools als mijnen, flitsgranaten en fragmentatiegranaten gebruiken tegen de meest gevreesde vijanden. Denk echter niet dat je met dertien verschillende vechtersbazen aan de slag kunt. In totaal kun je kiezen uit 6 variërende en bovenal stereotype videogame soldaten, elk gestijld naar hun eigen klasse. Zo is Alabama de sluipschutter met de zonnebril, en is Animal de bebaarde vechtersbaas van het team. Elke unit heeft zijn eigen unieke vaardigheden met wapens, maar dit kun je ook aanpassen.

Zo kun je jouw wapen customizen op twee slots, denk daarbij aan bijvoorbeeld een silencer en een ACOG scope, of juist een muzzler met een red dot sight. De customization opties zijn niet tergend diep, maar zijn wel diepgaand genoeg dat ze een missie een compleet andere wending kunnen laten nemen. Een goede zet van Zipper dus. Een minder goede, maar voorspellende zet van Zipper is echter het oppervlakkige verhaal. Personages worden amper uitgekiend, een echte emotionele waarde kun je niet aan het verhaal hechten en ook hangt de campaign niet echt als een samenhangend geheel samen. Dit komt omdat Zipper Unit 13 in gedachte had als een diepgaande shooter die in korte stukjes gespeeld kon worden, vandaar dus het missiesysteem en onsamenhangend verhaal. Enigszins begrijpelijk, maar de campaign had qua verhaal toch wel echt minder oppervlakkig kunnen worden gemaakt.

In Unit 13 krijg je gelijk vanuit het menu verschillende opties voor je kiezen. Allereerst zijn er 36 campagne missies die aardig wat variatie brengen. In totaal zijn er 5 soorten missies. Direct Action is de standaard missie, waarbij je regelmatig checkpoints passeert en naar eigen hartenlust het level kunt behalen. Dan is er nog Deadline, waarbij je binnen de aangegeven tijd objectives moet behalen en checkpoints moet zien te bereiken voordat de klok nul slaat. Dan heb je nog Covert, dit zijn missies voor echte sluipfanaten, je kunt deze missies namelijk alleen behalen als je het stil en snel uitvoert zonder de vijanden daarbij alert te maken van jouw aanwezigheid. Verder is er nog Elite, die het uiterste van je vergt. Ga je in dit soort missies dood, dan mag je van voor af aan beginnen en alles opnieuw proberen. Dan heb je nog Specialist, die te vergelijken met Elite is maar dan bepaalde vaardigheden zoals sluipvermogen van je vergen. De meeste laatste missies bestaan stuk voor stuk uit Specialist-missies. Het raster van missies is ook goed bedacht. Als je een missie uitspeelt worden de aanliggende vakjes met nieuwe missies vrijgespeeld. Je bent toch echt wel minimaal tien uurtjes bezig alvorens je met een tevreden gevoel de laatste, 36e missie weet af te ronden met klampende handen.

Co-op? Sign me up!

Nu heb je al 36 missies tot je beschikking, maar het feit dat je elke missie nog via online co-op kunt spelen, maakt het feest al helemaal compleet. Ik heb het maar eens geprobeerd met waarde collega Lars. Zonder al te hoge verwachtingen kwamen wij beiden voor een grote verrassing te staan. De kraakheldere speakers van mijn Vita deden de stem van Lars luid en duidelijk naar voren komen. Het was alsof je een prima headset op je hoofd had, maar dan zonder bedrading en al. Niet alleen was de voice-communication van bijzonder hoge kwaliteit, ook kende de game tijdens de co-opsessie amper vertragingen of lag. Een echt goede prestatie van Zipper Interactive. De ontwikkelaar heeft Unit 13 echt gevormd als een ware handheld game. Kort en krachtig, met veel herspeelwaarde en een reden om telkens terug te komen.

De eerste échte handheld shooter?

Eigenlijk is Unit 13 tussen neus en lippen door een baanbrekende titel, in die zin dat het eigenlijk de eerste handheld shooter is die twee pookjes gebruikt. Weliswaar is het genre ook al verschenen op de PlayStation Portable, Nintendo (3)DS en zelfs de GameBoy Advance. Hierbij ontbraken echter telkens een aantal besturingsmogelijkheden, daarmee met name de tweede analoge stick. Zo had de PSP als “oplossing” de D-pad als tweede joystick en was de DS uitgerust met een touchscreen. Al deze pogingen konden zich echter niet meten aan de besturing op de consoles, met twee pookjes, wat wij al zo gewend waren. Hoog tijd dus dat daar verandering in kwam. De PlayStation Vita is echter wel luxueus uitgerust met dit tweede pookje, wat ervoor zorgt dat de game heerlijk wegspeelt. Toegegeven, de kleine pookjes zijn even wennen als je de PlayStation 3 gewend bent, maar na enkele missies ben je al helemaal gewend aan de besturing van de PlayStation Vita. Op dit gebied is Unit 13 dus een baanbrekende titel die gelijk bewijst dat het shootergenre wel degelijk een geschikt genre is voor de handhelds van de toekomst. Unit 13 belooft in elk geval wat goeds.

Genoeg te doen

Zoals gezegd, Unit 13 bevat maar liefst 36 campagne missies die je zowel in je eentje als ook in co-op kunt spelen. Als je dacht dat dit het was, heb je het mis. Niet alleen kent de game near-ondersteuning, maar ook heb je de High Value Targets-modus. Hierin heb je tien extra missies tot je beschikking. Dit zijn missies waarin je een VIP moet vermoorden op de manier waarop jij dat wilt. Deze missies vergen het uiterste van je geduld en stressbestendigheid. De voldoening is echter wel groot, elke missie heeft namelijk een aparte Trophy voor je klaar liggen wanneer je hem gehaald hebt. Ook is er nog de Daily Challenge. Hierin krijgen spelers elke dag de kans om een willekeurig gekozen missie te spelen. Deze missie is op meerdere punten aangepast en moeilijker gemaakt. De resultaten hiervan worden, net als bij de andere missies, op de leaderboards van Unit 13 geplaatst. Als je dus denkt dat deze tactical shooter snel makkelijk wordt en gaat vervelen, heb je het goed mis.

Audiovisueel

Unit 13 is op grafisch gebied een game die ergens tussenin hangt. Het kan niet zozeer vergeleken worden met grafische krachtpatsers als Uncharted: Golden Abyss of WipeOut 2048, maar aan de andere kant is de game absoluut niet lelijk. Alle levels kennen veel variatie in omgevingen en kennen een mooi oog voor detail. Ook lichteffecten en schaduwen zijn erg mooi in de game geplaatst. Daarentegen kennen andere gedeeltes van de game juist weer vrij weinig details en hangt de game op sommige momenten aan tegen PSP graphics. De audio is ook allesbehalve baanbrekend. Terwijl Unit 13 geen irritante of saaie soundtrack heeft, is het juist wel een repetitieve soundtrack die we al in zoveel generieke shooters kunnen terughoren. Het klinkt allemaal erg gelijk en weet sowieso geen kippenvel te veroorzaken.Hierin had Zipper Interactive wellicht wat meer tijd en moeite in kunnen steken, iets wat ze niet hebben gedaan.

Wat overigens wel een groot minpunt is, is de prestatie van de game. Niet alleen weet de game soms wat vertraging op te lopen tijdens het spelen, maar bij mij liep de game ook nog eens regelmatig vast waardoor ik mijn Vita moest voorzien van een soft reset waardoor al mijn voortgang verloren ging. Dit is iets waar Zipper echt nog aan moet werken in een komende patch, want het is op den duur een echte stoorfactor die er voor zorgt dat je telkens maar hoopt dat hij net nu aan het einde van de missie niet vastloopt. Iets wat bij mij al vaker is gebeurt.

Conclusie en beoordeling

Unit 13 laat zien dat volwaardige shooters met diepgang en de mogelijkheid tot korte speelsessies wel degelijk mogelijk zijn op de PlayStation Vita. Het is de eerste echte shooter op de nieuwste telg van Sony en heeft al bij mij een goede indruk en een hoopvolle blik op de toekomst gegeven. De game heeft veel inhoud. Met 36 missies, 10 speciale missies, dagelijkse uitdagingen, leaderboards en co-op gameplay zal het allesbehalve saai worden. Daarnaast ziet de game er ook naar behoren uit en kent het ook een goede balans en diepgang. Jammer genoeg komen er bij pluspunten ook minpunten om de hoek kijken. Zo zijn zowel de campaign als ook de audio erg oppervlakkig, kent de game zo nu en dan vertraging en het vastlopen is al helemaal een boosdoener. Gelukkig kan Zipper enkele van deze minpunten nog wel in de toekomst verhelpen door middel van een patch. Vooralsnog hebben we het hier te maken met een aardig complete, verslavende, interessante en belonende tactical shooter voor de PlayStation Vita. Een prima primeur, om maar met de deur in huis te vallen zoals Animal dat altijd zo graag doet in zijn missies.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Veel content
  • Grafisch prima op orde
  • Uitstekende co-op
  • Online mogelijkheden
  • Genoeg variatie
  • Minpunten
  • Oppervlakkige campagne en audio
  • Beeldvertragingen
  • Regelmatig vastlopen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Guild of Wars 2?

  • God of War, Gears of War, Guild of Wars.

  • Haha, Guild of Wars :D. Gelijk een hele andere betekenis..

  • Heavenly Rain, Heavy Sword?

  • Star Wars?

  • umm dus we gaan weer het zelfde verhaal krijgen als deel 1 dat je niemand ziet lopen in de buiten wereld? of zijn het alleen de dungeons?

  • Star Wars?



    Treck Wars

  • Ben benieuwd :).

  • @Glennieboy



    Nou juist minder als deel 1

  • Ik begrijp het niet helemaal, is het nou gewoon hetzelfde met de instances als in deel 1? Ik vond het niet verbazingwekkend dat die online gratis was.

  • @CerandoX en hoeveel minder is dat dan precies?

    Als het alleen om de dungeons gaat vind ik het best, maar als het ook weer veel meer andere gebieden zijn sla ik deze game al over..

  • Nou ja ze zeggen dat het nou juist meer op een MMO gaat lijken, waar weinig instances voor één specifieke persoon aanwezig zijn. In Guild Wars 2 zal dat in de storyline nog wel zo zijn, maar dan als je bijvoorbeeld in je eentje een gebouw moet betreden om iemand uit te schakelen.



    Denk niet dat je het moet verwachten in grote open gebieden dus, maar we zullen het moeten afwachten.

  • Klinkt heel erg als Dungeons and Dragons online (wat overigens een aanrader is)



    Daar loop je gewoon door een open wereld wat eigenlijk niet meer is als steden en dorpen. Je accepteert er quests en gaat dan een instance/dungeon in.

  • Deze ga ik niet kopen. Ik heb deel 1 tot in den treure gespeeld en het was echt leuk. Echter, opnieuw al die uren in een soortgelijk spel stoppen ga ik niet doen.



    Weet niet.. Heb er gewoon geen enthousiasme meer voor over :P

  • zijn mensen hier nou zo achterlijk dat ze nog denken dat guildwars 1 een mmorpg is. Want het is een Corpg. en dus wordt je ook verwacht dat je in coörperatie naar buiten gaat anders overleef je het niet

  • het grote verschil is gewoon dat je bij deel 1 alleen in de steden iedereen zag en dat de rest alleen in een party kon … maar bij deel 2 zul je op veel meer stukken alle spelers kunnen zien



    - ik ga 'm zeker wel kopen als ie uitkomt (kwartaal 3/4 2010 als het goed is), maar eerst Monster Hunter 3 begin volgend jaar! :D

  • -.-' Lekker insidegamer jullie zijn weer lekker vaag met dit nieuws.. zoals jullie zien denken de meeste lezers meteen dat GW2 weer instanced wordt zoals GW1, wat dus totaal niet waar is.



    GW2 zal wel instancing gebruiken voor dungeons/raids en voor personal quests enzo maar dat moet je zien als kleine kamertjes zoals de commanding room die verandere door jouw keuzes in de verhaallijn.



    Behalve dit zal GW2 net zo open zijn als elke andere MMO.


  • @Aries dat vertelde CerandoX toch net =P



    maarja bedankt iedereen ^,^

  • Ik vond dat deel 1 juist een veel betere opzet had dan WoW en al die andere.



    geef mij maar Guild Wars :D

  • Will Guild Wars 2 be an MMO?

    Yes. Guild Wars 2 provides a massive, online persistent world.



    How is Guild Wars 2 different from other MMOs?

    While Guild Wars 2 adds a persistent-world experience, it retains the unique characteristics of the original game, including strong narrative, extensive instanced gameplay, anti-grind design philosophy, and strong support for competitive play.



    Tadaa, van de officiele GW site. :) Speel nu al zo'n 4 jaar GW en heb er nog geen genoeg van.^^ Kan dan ook zeker niet wachten op deel 2.




Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren