1. Nostalgia Rush: 20 jaar Wolfenstein 3D

Nostalgia Rush: 20 jaar Wolfenstein 3D

Eind jaren 80 en begin jaren 90 was het populair om als computerbedrijf nieuwe grafische mogelijkheden te ontwikkelen. Zelfs de game-industrie kon niet achterblijven. Rond diezelfde tijd bracht id Software een game uit, waarmee we voor het eerst kennis maakten met de 3D shooter.

Vroeger kenden we alleen maar 2D shooters als Contra en Metroid, waarin je een stel aliens neerschieten en van A naar B kon lopen. Ja, simpel waren we toentertijd. Maar wat als je in het kasteel van de vijand infiltreert, in een 3 dimensionale omgeving? Verwacht een stel doolhoven, die je ook als voorbeeld ziet op je ouwe Windows als jij je muis en toetsenbord een lange tijd niet hebt gebruikt. Wat een plezier had ik met de ouwe Windows 98.

Maar voordat weer ik verder ga met nostalgie over ouwe schermbeveiligingen moeten we weer terug naar het kasteel. Wolfenstein 3D bracht zeker vernieuwing in het shootergenre. Voor het eerst bewoog je meerdere kanten op in verschillende doolhofachtige levels vol munitie, schatten, geheimen achter diverse muren, swastika’s en nazi’s. En soms was je urenlang bezig om alle geheime deuren te openen voor een medicijndoos of munitie. Dan was je vast en zeker gefrustreerd als er niks te vinden was.

Wolfenstein 3D werd door critici en fans vernoemd tot The Godfather of the 3D shooters. Populariteit had de game, maar ook beruchtheid. In Duitsland werd de game na 2 jaar uit de handel genomen wegens ‘gevoelige’ inhoud, met name de swastika’s en het Horst-Wessel-Lied, dat als soundtrack werd gebruikt. Voor de SNES versie werd de game, onder dwang van Nintendo of America, flink gecensureerd. Zelfs toen was Nintendo bang om te worden aangeklaagd door typisch onverantwoordelijke ouders (die niet op hun kind letten welke game ze spelen en daar pas achter komen als hun kind de acties nadoet).

Na Wolfenstein 3D werd de 3D shooter formule keer op keer geperfectioneerd. Id Software bracht een jaar later Doom uit. Een van de eerste 3D shooters waar je met behulp van een map editor je eigen levels kon maken en publiceren via het net. Daarna maakten we kennis met Duke Nukem 3D en de multiplayerhit GoldenEye 007.

Id Software, bedankt voor de toen moderne shooter die de First-person shooter formule populair maakte. En gefeliciteerd Wolfenstein 3D met je 20 ste jubileum en 20 jaar nazi’s bestrijden.

Dit artikel delen

Over de auteur