1. Sluimerende gedachten

Sluimerende gedachten

Iedereen heeft wel eens last van onzinnige gedachten die zomaar in je hoofd komen, even blijven hangen en dan weer verdwijnen. Heel wat vervelender wordt het wanneer deze gedachten steeds terugkeren alsof ze je iets duidelijk willen maken. Het blijft dus sluimeren in je onderbewustzijn en wat doen je dan uiteindelijk? Neerpennen die handel!

Iets wat me steeds meer verbijstert, is de onkunde van uitgevers om potentieel succesvolle franchises niet op te merken. In de wanhopige zoektocht naar lucratieve merknamen voor games zien de grote gamebedrijven heel wat evidente franchises over het hoofd. Zo vraag ik me al enige tijd af waarom er nog steeds geen AAA Zorro game ontwikkeld is deze generatie.

Zorro is een iconische figuur die bij veel mensen in positieve zin herkenning en nostalgie oproept. Het is dus een gekende naam, wat al een grote troef is voor een game, het wordt namelijk wat makkelijker om je game in de publiciteit te brengen en je spreekt sowieso een breder publiek aan.

Er is fantastisch bronmateriaal: boeken, comics films, muziek, series en coole personages te over. Een Rockstar om maar wat te zeggen moet daar zeker wat mee kunnen doen, zeker gezien het recente succes van Red Dead Redemption. Zorro zou een perfecte game kunnen zijn voor krachtige personages en een groot aantal kwalitatief vrij hoogstaande cinematics, iets waarvoor pakweg Rockstar toch wel gekend is.

Er kan gekozen worden voor een lineaire ervaring of een (half) open wereld. Qua gameplay kan het alle kanten op: stealth, gevarieerde combat (zweep, degens, eventueel vuurwapens), slingeren aan lusters, klauteren over daken, paardrijden, postkoetsen overvallen, ondervragingen in L.A. Noire-style, etcetera...

Net als in Assassin's Creed games kan Zorro nieuwe kledij en wapens kopen of zelfs een sneller paard en handlangers. Ubisoft zou misschien best als eerste op de kar springen want voor EA en Activision ligt zo'n franchise voor het grijpen en dan kunnen ze wel eens een geducht alternatief afleveren voor de Assassin's Creed games. Ook Rocksteady acht ik zeker in staat om een geweldige Zorro-ervaring te bieden, gezien hun werk met die andere zwart verkleedde held.

Wie bezit de rechten op Zorro eigenlijk? Ik zou het niet weten, maar waarom pikken de grote spelers Zorro niet op, hebben ze soms schrik van een commerciële flop? Onterecht dan, of ligt de reden bij bijgeloof; in het woord Zorro staan namelijk enkel letters uit het tweede deel van het alfabet, dat zint hun misschien niet.

Mijns inziens zijn er fantastische zaken mogelijk en wordt het geheid een kassucces, mits een getalenteerde ontwikkelaar ermee aan de slag gaat. Voorlopig wordt Zorro echter straal voorbij gelopen door de uitgevers. Stelletje amateurs ook, de poen ligt voor het rapen op slechts een licentiepapiertje van hun neus.

Hier nog enkele sluimerende gedachten die de selectie ditmaal niet overleefden:

- Nintendo, bedrijf der gemiste kansen (1)

- Nintendo, bedrijf der gemiste kansen (2)

- Er was nog iets maar dat ben ik even vergeten, zo gaat dat nu eenmaal met gedachten die rondsluimeren.

onzin- en sensatierubriek:

- Waarom IG leden verliest, getuigenis van een ex-lid over het dictatoriale bewind van de gevestigde waarden in de Slowchat!

- De echte reden waarom het Fototopic verboden werd, een verbannen moderator spreekt uit de biecht!

Dit artikel delen

Over de auteur