1. Soulcalibur V (X360)

Soulcalibur V (X360)

"Welcome back to the stage of history! "Het is weer hakken, meppen, prikken, slopen, slashen en dropkicken geblazen! De nieuwe soulcalibur is nu net een paar maandjes uit en ik heb er genoeg mee kunnen stoeien om mijn idee over deze game op digitaal papier te zetten.

Wat als eerste opvalt is dat deze editie niet heel veel verschilt van de vorige delen, zelfde stijl menu, quotes die zo lame zijn dat ze stoer zijn ("The moon shines brightly on the ugly scars of men!"), en veel terugkerende of vergelijkbare personages. Toch hebben ze aardig wat, gelukkig positieve, gameplay veranderingen aangebracht.

Wijzigingen

Ik zal beginnen bij het meest belangrijke aspect van een fighting game; het vechtsysteem. Hier zijn een aantal veranderingen in aangebracht ten opzichte van het vorige deel. Degene die het meest opvalt is de zogenaamde Soul Gauge. Eigenlijk werkt deze meter ongeveer hetzelfde als de super/ultra meter bij de Street Fighter spellen. Deze meter vult zich naarmate de speler klappen uitdeeld of juist ontvangt. Wanneer deze meter vol is kan de speler een Brave Edge aanval uitvoeren, dit is een dikke aanval vergezeld met een stoer animatiefilmpje, waarmee je de tegenstander om zijn moeder kan laten roepen. Ook kan je een halve meter spenderen om een hardere versie van een standaard aanval uit te voeren of een kwart meter voor een Guard Impact (soort van counter move). Ik vind dit zelf een super toevoeging, deze speciale aanvallen voegen een hoop tactische toepassingen en spectakel toe!

Naast de Soul Gage, is er ook een snellere sidestep toegevoegd. Door snel twee keer naar boven of beneden te drukken kan je mooi verticale aanvallen ontwijken en je tegenstander terug pakken. Sowieso lijkt de algehele snelheid wat hoger te liggen dan bij de vorige delen, gevechten gaan soms razendsnel en zeer vloeiend. Ik vind wel dat je iets te snel het loodje legt, bij bepaalde personages hoef je maar 3-4 goeie tikken te krijgen en je ligt stof te happen (looking at you Nightmare!). Iets meer health had wellicht geen kwaad gekund.

Naast deze gameplay wijzigingen is er natuurlijk ook het een en ander veranderd aan het character rooster. Veel oude bekenden maar ook een hoop nieuwe gezichten. Van de 28 characters zijn er 13 nieuw. Hieronder vallen een paar die de vechtstijl van een character uit een vorig deel hebben overgenomen. Neem bijvoorbeeld Xiba, de leerling van Kilik. Xiba vecht met dezelfde lange stok als Kilik, maar heeft er wat andere moves en atitude bij gekregen. Hierdoor voelen de nieuwe characters vertrouwd maar toch fris aan. Wat ik zelf wel een beetje goedkoop vind, is dat er drie "mimic" characters tussen zitten. Je hebt Elysium (Sophitia in engel vorm), die een random vechtstijl van een vrouwelijk personage aan neemt. Kilik, die een random mannelijke vechtstijl voor je uitkiest. En Edge Master die een random vechtstijl uit het gehele rooster aanneemt. Ik vind dit wel een beetje gemakkelijk gedaan, had ze liever een eigen stijl gegeven..

Stages

Qua muziek en stages zit het helemaal snor. Lekker overdreven theatrale muziek, net als bij de vorige delen. En de levels zijn allemaal mooi vormgegeven en beschikken ook vaak over meerdere delen. Zo is er bijvoorbeeld een schip-stage, hier begin je het gevecht op het dek van een kapot geschoten middeleeuws schip. En om je heen vindt er een heuse kannon-battle tussen verschillende schepen plaats. Zodra je dan ook het laatste deel van het gevecht naderd, wordt het dek kapot geschoten en beland je een verdieping lager waar het gevecht vrolijk door gaat.

Game modes

Nu zal ik mij nog even wijden over de verschillende game modes en kom ik vanzelf terecht bij het grootste minpunt van deze game. Soulcalibur V beschikt over de standaard spel vormen zoals training, vs battle, arcade, story, online en (heel vermakelijk) creation. Ik ben zelf iemand die eigenlijk niet online speelt dus bij fighters het vooral moet hebben van de story mode en vrienden die langs komen. En laat deze editie van soulcalibur nou een uitermate teleurstellende slechte story mode hebben.. Het is een kort verhaal waarmee je met de irritante Patroklos een aantal vijanden moet verlaan zodat je je oneindig zeikerige zus Pyrrha kan redden. Hier doe je misschien 2-3 uur over en dan houd het op. Gelukkig hebben ze er wel een soort level systeem in gebracht waarmee je onderdelen voor de character creation modus kan vrijspelen. Hierdoor had ik wel altijd wat "nuttigs" te doen wanneer ik niemand had om mee te spelen. Ik weet dat je over het algemeen een fighting game niet voor het verhaal in huis haalt, maar ik vind het altijd wel leuk om bijvoorbeeld meerdere verhaallijnen uit te spelen om zo nieuwe spullen of characters te unlocken.

Online

Omdat er qua singelplayer weinig te beleven was ben ik deze keer wel online gaan spelen. Dit werkt naar behoren, ik had soms last van lag maar ik weet niet of dit aan mijn internet verbinding ligt of aan de servers van de game ofzo. Ik heb hier weinig over te zeggen omdat ik niet echt veel vergelijkingsmateriaal beschik aangezien ik normaal gesproken geen fighters online speel. Nu moet ik wel zeggen dat het erg leuk is om tegen de zelf gemaakte characters van andere spelers te spelen, er zitten af en toe echt bizarre goeie (of slechte!) tussen.

Creation

De character creation mode krijgt nog een eervolle vermelding van mij. Deze zat ook al in de voorgaande delen en hebben ze gelukkig er in gehouden. Je kan hier volledig je eigen character maken met behulp van verschillende soorten gear, waarvan een groot deel aanwezig is en een deel nog unlocked kan worden door te stijgen in level. Ook is er ondertussen downloadable content uit met extra onderdelen voor deze modus, helaas moet hier wel voor betaald worden.

Conclusie en beoordeling

Soulcalibur V is een heerlijke fighting game, hij ziet er gelikt uit en speelt lekker weg. Hij heeft zich goed verbeterd ten opzichte van zijn voorganger, en laat alleen steekjes vallen op het gebied van singleplayer content. Gelukkig is dit het minst belangrijke onderdeel van een fighting game.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Strakke graphics
  • Vechten verloop vloeiend en snel
  • Soul Gauge
  • Character creation is awesome
  • Leuke (interactieve) stages
  • Minpunten
  • Matige singelplayer content
  • Drie mimic characters

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • DICE is hard bezig alles wat mensen kut vonden dat het niet in MW2 zat allemaal in BFBC2 te stoppen

  • Beter slim gejat dan slecht verzonnen. Als ze dus hiermee op de gebreken van hun grootste concurrent inspelen kunnen ze misschien nog heel wat gamers wegsnoepen.

  • Concurrentie is altijd goed toch?

  • Eindelijk tegenvuur tegen dat arrogante gedraag van die mongolen van Cod :P Battlefield: Bad Company 2 koop ik gelijk damm deel 1 heb ik maanden gespeeld en gelukkig niet van die domme kill streaks.

  • @Kronos



    Interpunctie??

  • Ik heb zo mn twijfels.



    De games van DICE(1942/BF2) waren heel vet, op een paar nadelen na dan. De gameplay is heel goed naar mijn mening(integendeel tot cod series), alleen je had een netcode probleem. Je kogels registreren niet zo goed en nog andere bugs.



    Na BF2 blunder(11 patches en het spel bevat nog steeds tientallen bugs) had ik zo van, Nee…geen games meer halen van DICE.

    Alleen als ik filmpjes zo check, lijkt het me toch weer strak. Proberen waard at least.



    Ben benieuwd naar BC2 PC versie and BF3(kerst 2011 of zomer 2012)





  • Dice loopt alleen maar te bitchen naar mw2,

    eerst zien dat geloven, volgens mij gaan ze never cod verslaan.

  • @edje



    Denk dat CoD4 ook wel aan dat aantal zit hoor ;)

  • Who cares wie wie gaat verslaan, is toch geweldig voor ons Gamers als er meer te kiezen valt? Dit houdt beide bedrijven scherp en creatief.



    Als je van shooters houdt koop je toch beide lijkt me zo? En als je ze niet beide kunt betalen dan koop je eerst eentje en je wacht totdat de ander goedkoper wordt en dan koop je het dan.



    Anyway bring it on!


  • DICE is gewoon slim bezig… alle dingen die de concurrent niet (of niet goed doet) wel doen of verbeteren… zo verkoop je games



    en eindelijk iemand die de arrogantie van Infinty Ward is aanpakt…

    ik bedoel dit maar (uit een bericht een aantal maanden terug): 'we krijgen geen review versie omdat ze toch wel weten dat het verkoopt'

  • Na BF2 blunder(11 patches en het spel bevat nog steeds tientallen bugs)



    Wowsa, ik zal niet zeggen dat BF2 perfect was maar het was toch zeker een ontzettend goede game die ik toch 3 jaar lang met veel plezier gespeeld heb.

  • Jaapie



    ontopic?

  • Ach ja, als je de beta hebt weet je al lang dat dit een MW2 beater is.

    MW2 heeft gewoon hard gefaald, maar dat zien de fanboys natuurlijk niet.

  • chill, ik vond het al zo raar dat ze het hadden weggelaten in cod…

  • Lijkt me obvious. Alleen IW denkt dat Party Chat voor cheaters is. DICE weet tenminste waar ze het over hebben.

  • Het belooft een erg pittige strijd tussen de Battlefield en Call of Duty franchise te worden in de toekomst. Voordeel voor EA is dat Treyarch om het jaar met een minderwaardige CoD komt waardoor de franchise in zijn geheel wat pluimen verliest.



    Anyway Modern Warfare 2 is een erg goede shooter "maar dat zien de bashers natuurlijk niet". EA zal serieus aan de bak mogen om met Bad Company 2 een beter spel af te leveren. Bad Company kwam nauwelijks tot aan de schouders van CoD 4, ze zullen een serieuze inhaalbeweging moeten maken om de populairste franchise te worden op het vlak van FPS.



    Met dit soort uitspraken zullen ze ongetwijfeld hun game aan een hoop anti CoD losers verkopen die het spel alleen al door dit soort uitspraken op het hoogste schavotje plaatsen. Eerst maar eens afwachten of het niet gewoon Bad Company 1.5 gaat worden.


  • laat ze maar lekker concureren uiteindelijk zijn wij de gamers die winnnen want we spelen lekker beide games :)

  • Geweldig, ik vind het zo vervelend om al die stomme Amerikanen met piep stemmetjes aan te moeten horen, het doet gewoon pijn aan me oren, zoo hoog!

  • Nice. Je merkt dat DICE kijkt naar de wensen van spelers. Daar kan Infinity Ward soms ook nog wat van opsteken. :)

  • DICE probeert nu wel een beetje erg hard..

    Zijn ze zo bang dat men hun game niet zal kopen door MW2? -_-

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren