1. Mass Effect (X360)

Mass Effect (X360)

Johan Cruyff heeft al gewaarschuwd: “Elk voordeel heb zo z’n nadeel”. Gelijk had hij, want al direct bij het opstarten van Mass Effect kom je daarachter. Mass Effect betekent kiezen. Kies je voor het een, dan sluit je de andere keuzes uit. Elk voordeel heb zo z’n nadeel. Poeh, ga er maar eens aan staan, want je keuzes blijven ook verder in het verhaal meewegen. En dat betekent, ieder gesprek weer, de keuzes tegen elkaar afwegen. Maar houd het lot in eigen hand, want als “jij aan de bal bent, dan kan de vijand niet scoren”. Die Cruyff, wat een wijs man!

Combat houdt in dat je op pad gaat met een viertal wapens, een handgranaat en goede bepantsering. Je bent goed in zowel close-combat als met het verre afstandsgeschut.

Als een Technician kun je onder andere veiligheidssystemen uitzetten en vijandelijke wapens verzwakken. Op deze manier ben je meer de tactische speler uit het team.

Als Biotic kun je met hersenimpulsen de wereld fysiek beïnvloeden. Zo kun je vijanden liften, omvergooien of zorgen dat ze een tijd niet langer kunnen bewegen en vechten

Ter illustratie hoe belangrijk keuzevrijheid voor Mass Effect is: direct al bij de start – nog voordat je ook maar een knop hebt aangeraakt – van de game moet je een aantal keuzes maken die niet alleen de loop van het spel maar ook de gameplay bepaalt. Je moet bijvoorbeeld kiezen voor een van de zes klassen vechtersbazen. Eigenlijk kies je hierbij voor een combinatie uit drie vaardigheden, te weten “Combat”, “Tech” en “Biotics”. Iedere klasse bezit één of een combinatie van deze vaardigheden en dit maakt of je de game op een tactische wijze moet aanpakken of je missies meer recht toe recht aan middels het nodige knalwerk zult uitvoeren.

Deze keuzevrijheid geeft je tot op zekere hoogte ook de leidsels over het verhaal. In grote lijnen ligt het verhaal vast, maar via soms subtiele en dan weer grote keuzes bepaal jij toch voor een belangrijk deel hoe het verhaal loopt. Dit maakt dat het toch al boeiende verhaal van Mass Effect persoonlijk wordt en dat je jezelf soms echt midden in de strijd zelf waant. Helaas komt het beeld dat jij over een keuze optie hebt niet altijd een op een overeen met de werkelijkheid, omdat keuzeantwoorden kort en niet altijd doeltreffend worden omschreven. Dit komt gelukkig maar sporadisch voor en kan zodoende als een futiliteit worden beschouwd.

Mass Effect speelt zich af in het jaar 2183. Je speelt als, een eventueel door jezelf ontworpen, Commander Shepard, een elitesoldaat op het schip “Normandy”. De mensheid heeft ontdekt dat zij absoluut niet alleen is in dit heelal, sterker nog: ze maakt deel uit van een Galactische gemeenschap. Deze gemeenschap wordt geleid door de Council in de Citadel en de mens wil daar maar wat graag onderdeel van gaan uitmaken. Een van de stappen daartoe is om een mens in de groep elitesoldaten, genaamd de Spectres, te krijgen. Shepard is, mede door zijn heldhaftige geschiedenis, de perfecte kandidaat. Tijdens de eerste missie, waarbij Shepard zich waardig moet tonen om toegang tot de Spectres te krijgen, gaat echter een hoop mis. Zo wordt er ontdekt dat een van de bestaande Spectres, namelijk Saren, zijn positie heeft misbruikt en een oeroude vijand probeert terug te halen. Shepard is de aangewezen persoon om de Council te overtuigen van Saren’s schuld en om Saren’s plannen te achterhalen en te dwarsbomen.

Maar Mass Effect is meer dan een verhaal met wat keuzes. Zo zul je regelmatig een team moeten samenstellen, waarbij je twee maatjes kunt kiezen uit – uiteindelijk – zes verschillende personen, die weer uit zes verschillende klassen komen. Met deze twee zul je het gedurende een missie opnemen tegen vijanden, die met name bestaan uit zogenaamde Geth. Geth zijn intelligente artificiële producten die door de eerder genoemde Saren worden aangestuurd. Tijdens je missie zul je ook de nodige ervaring opdoen en hierdoor in level stijgen. Zo kun je – niet alleen bij jezelf, maar ook bij je teamleden – punten verdelen onder bepaalde vaardigheden en zo ook nieuwe vaardigheden vrij spelen. Dat is erg handig, want om te overleven zul je al jouw vaardigheden, en die van je teamgenoten, in moeten zetten.

Voor deze missies zul je verschillende locaties (lees: verschillende melkwegen en planeten) aandoen. Ook kun je desgewenst zelf op onderzoek uitgaan en locaties onderzoeken waar geen missies plaats vinden. Elke planeet ziet er weer net iets anders uit, ze verschillen van ijshompen tot vlakke en bloedhete planeten. Soms vergeet je wel eens om je heen te kijken, wat een doodzonde is, want het ziet er allemaal toch wel heel erg mooi uit. Wel moet worden gesteld dat er, buiten de hoofdmissie om, niet heel veel te doen is op een planeet en dat de zijmissies ook niet overlopen van spanning. Ook is het verschil in gravitatie niet altijd even goed merkbaar.

Om op een planeet van A naar B te komen is soms nog wel een hele dobber. Gelukkig kun je op gepaste momenten gebruik maken van je Mako. Dit is een rover, een soort all-terrain-vehicle met wapens aan boord. Dit verzacht de gigantisch grote afstanden die je moet afleggen enigszins. Helaas doet het save-systeem dat niet. Dat je het spel tijdens gevechten niet kunt opslaan begrijp ik, maar ook op andere hele gekke momenten kun je ineens niet opslaan. Als je dan weer een heel stuk opnieuw moet afleggen om tot het punt te komen waar je dood bent gegaan, leidt dit er wel eens toe dat je jezelf paars ergert. Maar ook als je niet doodgaat, kom je soms rare “glitches” tegen – zo komt het voor dat je letterlijk door de grond zakt of op een bepaalde plaats in een keer dood gaat.

Nu wil ik hier geen scheldkanonnade van gaan maken, maar ook het feit dat je teamgenoten nogal eens Oost-Indisch doof zijn wat commando’s betreft – met het D-pad kun je teamleden naar een plek sturen, dekking laten zoeken of ergens laten wachten – maakte dat ik wel eens tenenkrommend op de bank zat. Ditzelfde geldt voor het aantal upgrades die beschikbaar zijn. Zo hebben verschillende fabrikanten, verschillende versies van hetzelfde wapen. Tel daarbij op dat er ook weer latere versies zijn van diezelfde wapens en bepaalde upgrades en armor alleen voor bepaalde rassen beschikbaar zijn en het wordt helemaal een grote warboel. Ook laten de upgrades zich vrij moeilijk beheren. Zo kun je ofwel alle upgrades tegelijk oppakken en in je inventaris meenemen of je zult ze een voor een weg moeten doen, niet oppakken is hierbij geen optie. Upgrades krijg je als je in boxes en crates kijkt, maar zelfs ook als je vijanden doodt, dus dit maakt dat je maximale capaciteit van 150 nog wel eens gehaald wordt. Maar, – hoewel dit logischerwijs niet hoeft te kloppen – “ieder nadeel heb z’n voordeel”, de upgrades kunnen ook wel heel handig zijn. Echter, het voorgaande geldt alleen tot halverwege de game, want al vrij vroeg bezit je goede armor en wapens.

Dan is er nog de gameplay zelf. In sommige games voelt het verhaal als een aanhangsel, een manier om de gameplay aan elkaar te rijgen. Het gevaar schuilt er dan ook in dat bij Mass Effect precies het omgekeerde het geval is, dat de maker niet alleen met een verhaal durfde aan te komen en ook nog met een stukje minderwaardige gameplay komt. Maar dit gaat gelukkig absoluut niet op. De gameplay staat geheel op zichzelf en voelt nergens ondermaats of tweedehands.

Met ruim 15 uur aan hoofdverhaal zit het met de speelduur ook gewoon goed. Hoewel een deel hiervan uit cutscenes en gesprekken bestaat, valt er nog genoeg te schieten. Dekking zoeken gaat vrij makkelijk, loop op een object af en je gaat er vanzelf tegenaan staan. Wapens wisselen doe je met je rechterbumper en skills zet je in met je linkerbumper. Beide kun je ook voor je teamgenoten doen. Door slim te wisselen tussen skills en wapens, blijft het niet alleen interessant, maar kun je in principe ook elk type vijand aan. Vijanden zijn intelligent genoeg om boeiend te zijn, maar hadden een tikkeltje meer mogen anticiperen op jouw acties. Op je hoeveelheid kogels hoef je niet te letten, want je hebt een oneindige hoeveelheid daarvan, maar je wapen kan daarentegen oververhit raken waardoor je een poos niet kunt schieten. Linksonder in het scherm staat hoe gezond jij en je teamgenoten nog zijn en met een klik op de knop kun je iedereen tegelijkertijd – middels medi-gel – genezen. Verder kan iedereen, door de aanwezigheid van de zes klassen, zijn eigen speelstijl ontwikkelen. Oftewel: net als het verhaal, gewoon erg goed!

Conclusie en beoordeling

Er zijn van die games die je eigenlijk wel gespeeld zou moeten hebben en Mass Effect is daar een van. De ene zijde van de medaille, de positieve kant, heeft gelukkig de overhand. De keuzes die je zult maken zijn tof en verhogen het “mijn verhaal”-gevoel waar Mass Effect toch al van overloopt. Ook is de gameplay divers, gaat het vechten soepel en is de game met 15 uur aan hoofdmissie gewoon goed van lengte. Maar “ieder voordeel heb z’n nadeel” en Mass Effect ontkomt niet aan enkele storende factoren. Zo zijn er echt veel te veel wapens en upgrades, die ook nog eens moeilijk te beheren zijn. Het saven gaat niet altijd vlekkeloos en wanneer je dood gaat, niet zelden door de vele “glitches”, frustreert dit wel eens. Dus, is het glas half leeg of vol? Wat mij betreft is het glas voor iets meer dan acht tiende vol!
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Een persoonlijk verhaal
  • Keuzevrijheid en het conversatiesysteem
  • Skills en wapens makkelijk in gebruik
  • Gameplay goed in orde
  • Diverse en mooi ontworpen gebieden
  • Teamleden ook aan te sturen...
  • Minpunten
  • ... Maar, helaas schiet luisteren er wel eens bij in
  • Teveel upgrades en wapens
  • Saven wil niet altijd
  • Rare "glitches"

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Hoeveel kosten die mini's?

  • meer dan de iphone apps :P





    ==================

    meestal verschillend


  • En?

  • Ldwag, zeg dan niks. Kleuter.



    Minis lijken mij best vermakelijk eerlijk gezegd.

  • "en maakt het delen van bestanden sneller via een LAN-kabel"



    Mooi! Had af en toe nog wel is last van 'lag' bij het streamen van 1080p… hoop dat dit hiermee verholpen is!

  • Ik heb een paar weken niet op de PS3 gezeten maar nu is hij weer helemaal up-to-date ;)

  • kosten 4,99 per stuk

  • 5 euro toch?



    ik vind het een goed idee. Als Amiga fan zie je wel eens wat dignen terug die je hart sneller laten kloppen. Bijvoorbeeld Pinball Fantasies en Dreams!

  • Ik kom me profiel niet meer in via de friendslist…dat al opgelost??

  • Mini's kosten 3-10 euro oid, meestal 5. Tis maar 'n extratje voor PS3-bezitters, een goede bonus voor PSP+PS3 bezitters, en een opsteker voor developers.

  • ga hier echt niet voor betalen weet je,,

    minis spreken mij niet aan en het maakt me niet veel uit of alles nu 5s sneller gaat of niet hoor!!

    °)

  • Al gedownload :)

  • Lol @ Trotsert zijn reactie.



    OT: Volgens mij een niet al te interessante update.

  • Sneller downloaden met LAN, downloaden dus…

  • @ EOS



    Heb ik ook last van ,zijn er mog meer mensen met dit probleem?

  • @bandito

    Ga nou maar wiet halen.

  • @ EOS & E.Bandito



    Ik dacht dat het al opgelost was, heb er al volgens mij alweer een week of drie geen last meer van… Mooi klote.

    En ga nou maar 's wiet hale ja. ;P

  • Vooralsnog Sync probleem opgelost met 3.15…. Hopen dat het zo blijft.

  • Ik heb geen problemen, ik zie m'n profiel nog.

  • /me wacht nog steeds op de update, waarmee je CUSTOM MUSIC kan luisteren terwijl je gamed(elke game/demo).



    Serious…dat je gewoon simpel weg je eige muziek niet kan afspelen tijdens het gamen op dat ding, maakt de xbox 360 gewoon een betere console.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren