1. Escape Plan (Vita)

Escape Plan (Vita)

Voor PS Vita memberrecensie challenge

Puzzel games zijn in alle soorten, maten en kleuren. Maar niemand zei dat een game kleur moet hebben. Escape Plan voor de Playstation Vita probeert in zijn zwart-wit jasje vele puzzel fans hun harten te veroveren en samen met Lil en Laarg op avontuur te gaan.

Door dik en dun

Escape plan gaat over het duo Lil en Laarg, hun doel is om te ontsnappen uit de instelling van de slechte Bakuki en het is jouw taak om hen door heel wat levels vol met valstrikken heen te loodsen. Want bij iedere kamer die je voltooid breng je Lil en Laarg weer wat dichter bij hun vrijheid. Hier is Bakuki niet blij mee dus moet je goed opletten, want hij zal alles proberen om je te doden maar dit kan jij voorkomen door met je vingers te tikken, te wrijven of te draaien en ervoor te zorgen dat Lil en Laarg de gemene Bakuki te slim af zijn.

Lil en Laarg zijn alleen niet zo slim. Dit merk je als er bijvoorbeeld een baksteen op Lil’s pad ligt. Hij zal er dan nietsvermoedend over struikelen en keihard met zijn gezicht in de grond slaan. Lil en Laarg zijn ook heel breekbaar, ze sterven al als ze van één meter hoog vallen. Dit zorgt ervoor dat je de levels heel goed moet observeren en je ogen moet openhouden voor dreigend gevaar. Bakuki wordt geholpen door zijn persoonlijk leger van hulpjes. Deze niet zo snuggere ventjes lijken ongevaarlijk, maar vanaf je in de buurt komt halen ze hun blaaspijp tevoorschijn en schieten ze je dood. Deze hulpjes kom in verschillende levels tegen, maar je kunt hun afleiden door te tikken op de achterste touch screen en ze zo in een val te lokken.

Ze zien vliegen

Buiten wandelen kun jij je ook op andere manieren voortbewegen. Lil heeft namelijk een opblaasbaar lichaam. Dus als je in een level een gasfles ziet of een gaslek kan je Lil bevelen om zich op te blazen. Eenmaal in de lucht kan je op hem knijpen om er wat lucht uit te laten, dit gaat gepaard met een scheetgeluidje. Lil houd ook van koffie. In sommige levels staat er een koffiezet apparaat. Als Lil hier een kopje van drinkt, krijgt hij veel energie en dan kan je hem een sprintje laten zetten. Laarg kan door zijn gewicht zich door houten muren heen rollen of door een klein sprongetje te maken de houten vloer onder hem breken.

Weinig knopjes

Escape Plan wordt volledig bestuurd met de touch screen, met uitzondering van de camera. De touch controles van de Vita’s voorste en achterste touch screen en de Saxaxis zorgen voor een leuke ervaring. Door over Lil of Laarg te wrijven kan je hun naar links of rechts laten lopen en je kan ze laten stoppen door een simpel tikje op hun buik. De touch controles werken goed en helpen je om de besturing van de Playstation Vita onder de knie te krijgen.

Vele kleine kamertjes

Als je een level kent zul je er waarschijnlijk een klein minuutje overdoen om het te voltooien. De levels zijn meestal kort ,maar dit is goed omdat je het gemakkelijk in de bus of in de trein kan spelen. Toch zal de gemiddelde gamer er toch maar een paar uur voor nodig hebben om de game uit te spelen. De levels zijn ook niet zo moeilijk. Sommige puzzels kunnen een uitdaging zijn, maar die vormen toch de minderheid. Nadat je een level hebt voltooid krijg je te zien hoelang je erover hebt gedaan. Vroeger voor de patch 1.01 werd je ook beoordelend op het aantal zwepen dat je deed, maar dit is verwijderd. Dit is een goed, want dit maak het veel makkelijker om drie sterren te halen dat hiervoor zeer moeilijk was omdat men soms per ongeluk de achterste touch screen aanraakte.

Zelfs als je alle levels hebt uitgespeeld en overall drie sterren hebt gehaald is het plezier nog niet gedaan. Doorheen de levels liggen namelijk 30 verkeersbordjes verstopt en nog vier in de uitbreiding. Deze kun je ook bezichtigen in een galerij. Als je dit hebt gedaan kun je nog een speciale challenge proberen namelijk de ‘(on)mogelijke missie’. Hier is het de bedoeling dat je het spel uitspeelt met maximum 20 levens te verliezen. Ook zijn er wekelijkse uitdagingen maar dat is nu nog niet beschikbaar.

Escape plan is een mooie game. Het gebrek aan kleur geeft het een charme die samen met de klassieke muziek een prachtige ervaring geeft. Van de bewegingen van de karakters tot de ontploffing van Lil of Laarg, alles heeft zijn charme. Het is wel niet de mooiste game die voor de Playstation Vita beschikbaar is, omdat sommige de levels nogal wat leeg aanvoelen, maar dat is zeker niet nodig.

Beter laat dan nooit

Escape plan had te kampen met onnauwkeurige besturing en het was lastig om drie sterren te halen op sommige levels. Dit waren ook de grootse minpunten. Gelukkig luisterde de mensen van ‘Fun Bits Interactive’ naar het publiek en voegden ze er een leuke extra aan toe. Op tien april gaven ze de patch 1.01 uit. Deze zorgde ervoor dat het aantal zwepen werd verwijdert bij de beoordeling van een level. Het zorgde ook voor een iets betere besturing, maar het meest opvallende is de gratis dlc die erbij kwam. Bakuki’s schuilplaats is een uitbreiding die het spel van 19 nieuwe puzzels voorziet die zich afspelen in een worstenfabriek. Deze puzzels zijn goed gemaakt en zijn geen slap afkooksel van de standaard puzzels. Sommige lijken wel zwaar op een puzzel uit de verhaallijn maar er zitten ook zeer originele puzzels bij.

Conclusie en beoordeling

Klassieke muziek, een mooie zwart-wit stijl en de touch besturing van de Playstation Vita maakt dit een zeer sterke en memorabele game, die je een uitzonderlijke uitbraak laat meemaken. Escape plan is een zeer goed spel, zeker voor op de bus of trein omdat de levels kort zijn. Voor mensen die van het puzzel genre houden is Escape Plan zeker een aanrader.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Zeer mooi en charmerend
  • Zeer goede puzzels
  • Klassieke muziek is leuk
  • Minpunten
  • Te makkelijk

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Driver _O_

  • Driver.. Good ol' days ..

    Die besturing lijkt me wel lache

  • Damm ziet er best wel mooi uit :P

  • nóg moeilijker? die eerste trainingsmissie was al belachelijk moeilijk :|

  • ziet er leuk uit,

    en er staat een typfoutje in de 2de zin: PlaySation => PlayStation

  • Ben benieuwd naar de besturing… Hogere moeilijkheidsgraad en een slechte besturing is funest voor een spel als dit.

  • Kun je nu ook uit de auto?

  • Leuk! Ga ik in het oog houden^^

  • driver vond k echt een vet spel op ps1.. maar nog moeilijker met de besturing van de Iphone.. :O

  • Het is echt een ziek moeilijk spel, gewoon niet leuk meer… De graphics vallen ook best tegen, hevige pop-in en zware framedrops op mijn iPod Touch 2G.

  • Driver is leuk maar op de iPhone lijkt het me minder.

  • Werkt die besturing met accelerometer beetje goed?

    Lijkt me wel briljante manier.

  • dat eerste level kwam ik al niet voorbij (trainings missie)

  • whaha als je weet wat je moet doen is die trainings missie niet zo moeilijk.



    Maar die missies werden op het laats in LA en New york belachelijk moeilijk, dus ik kan me niet voorstellen dat ze het nog moeilijker gemaakt hebben.

  • klopt ja die 1e missie in die garage was kapot moeilijk :|

  • Heb het origineel nooit gespeeld,maar ik ga dit toch is proberen. Maar dan toch niet met de accelerometer, dat is zo'n gedoe! Anyway, het ziet er veelbelovend uit vind ik.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren