1. Ninja Gaiden: Dragon Sword (NDS)

Ninja Gaiden: Dragon Sword (NDS)

Games toegankelijk maken voor een groot publiek is ontzettend lastig. Iedere ontwikkelaar neemt de woorden “pick up and play” wel een keer in de mond, maar in de praktijk heeft de gemiddelde speler even tijd nodig om de game te snappen. Een titel die zeker niet in de categorie “pick up and play” valt is Ninja Gaiden, die op de originele Xbox vooral bekend stond als één van de moeilijkste games verkrijgbaar. De tegenstand in Ninja Gaiden was ongekend en dankzij de moeilijkheidsgraad zorgde het vooral voor gefrustreerde spelers. Het is daarom extra grappig om te zien dat Tomonobu Itagaki, de man achter de Xbox game een paar jaar later Ninja Gaiden Dragon Sword uitbrengt. Het is misschien één van de meest toegankelijk DS games ooit gemaakt.

Voor liefhebbers van de reeks klinkt dat juist als iets walgelijks, aangezien Ninja Gaiden zich juist profileert als een game die spelers graag uitdaagt. Gelukkig hoeft toegankelijk niet te betekenen dat het makkelijk is. Dit lijkt wel het geval te zijn tijdens de eerste kennismaking, waaruit blijkt dat alles bestuurd wordt met de stylus. Om het af te maken, de DS wordt tijdens het spelen vastgehouden als een boek. Dat is een bijzondere insteek voor een snelle actiegame en dat zal ongetwijfeld zorgen voor een gefronste wenkbrauwen. Dat is totaal niet nodig, aangezien het uitstekend werkt. Hoofdrolspeler Ryu Hayabusa kan op soepele wijze worden bestuurd door met de stylus aan te wijzen waar hij naar toe moet. Wanneer er met de stylus een snelle horizontale beweging gemaakt wordt, dan maakt Ryu een sprong. En door horizontale of verticale lijnen te tekenen op de vijand kan Ryu deze aanvallen. Eerlijk gezegd raad ik een schermbeschermer voordat je aan de slag gaat, aangezien er veelvuldig gebruik gemaakt wordt van de touchscreen. Dat is wellicht het enige nadeel van deze speelwijze; zonder schermbeschermer is de kans groot dat de touchscreen vol komt te zitten met krassen.

De besturing werkt dus, maar deze lijkt op papier eentonig en niet uitdagend. Het tegenovergestelde blijkt echter waar te zijn. Wat Dragon Sword erg knap doet is dat de game constant vijanden op de speler afstuurt en de game moeilijker weet te maken. Omdat de game het qua besturing niet al te moeilijk maakt, is het heel makkelijk om de standaard aanvallen te leren. Voordat iemand het doorheeft hebben ze de basis van de besturing in de vingers. Die basis zal echter niet genoeg zijn voor latere delen in de game: de vijanden worden sterker en dankzij verschillende upgrades kan Ryu nog meer acties uitvoeren. Deze zijn op hun beurt ook vrij makkelijk te leren, zodat Dragon Sword niet afwijkt van zijn toegankelijke aanpak. Die nieuwe upgrades voor Ryu zijn trouwens te verdienen met orbs die worden achtergelaten door verslagen vijanden. Die vijanden gaan niet makkelijk neer en dwingen de speler als het ware om zo goed mogelijk aan te vallen. Het is dan de bedoeling om zoveel mogelijk aanvallen aan elkaar te reigen via combo’s. Lukt de speler dat, dan kan deze ook meer orbs verzamelen.

Er valt dus veel plezier te halen uit Dragon Sword, daarom is het extra zonde om te zien dat de game eigenlijk vrij gauw voorbij is. Zelfs met een aantal lastige eindbazen zal de gemiddelde speler er ongeveer zes uur over doen om het uit te spelen. Dat is ontzettend snel en na het einde bereikt te hebben is het gewoon ontzettend jammer dat er niet meer is. Vanwege het heerlijke tempo en de speelbaarheid zal deze titel wel makkelijk opnieuw gespeeld worden, maar dat is een schrale troost voor de mensen onder ons die naar meer hunkeren. Niet alleen op het gebied van de besturing maakt deze Ninja Gaiden indruk, maar ook op het technische vlak stelt het absoluut niet teleur. De DS is normaliter een platform die vooral fantastisch ogende 2D games weet te produceren, maar Dragon Sword gooit het wederom over een andere boeg: het biedt prachtig vorm gegeven achtergronden in combinatie met 3D modellen van hoofdrolspelers Ryu en de vele vijanden die tegenover hem staan. Vooral de verschillende boss fights komen dankzij de 3D modellen goed uit de verf. Het mag dan een handheld titel zijn, maar op deze manier krijgt Dragon Sword net dat kleine beetje extra waardoor het zich onderscheidt van andere DS titels.

Dat is de voornaamste reden om deze handzame Ninja Gaiden te spelen: omdat het vooral anders is vergeleken met andere titels die verkrijgbaar zijn op Nintendo’s handheld. Team Ninja heeft net zoals Nintendo dat heeft gedaan met de DS “out of the box gedacht” bij de ontwikkeling van Dragon Sword. Ze hebben vooral geëxperimenteerd en dat is op vele fronten goed afgelopen. Alleen op het gebied van het verhaal is er niks nieuws gedaan, aangezien die ondanks de mooie presentatie een lekker excuus vormt om demonen en draken in elkaar te rammen. Laten we eerlijk wezen, niemand zit natuurlijk te wachten op een ninja die uitgebreid een dialoog zal aangaan met zijn tegenstanders.

Conclusie en beoordeling

Ninja Gaiden Dragon Sword is een bijzondere DS titel: op het eerste gezicht komt het vrij oppervlakkig en eentonig over, maar zodra de game een kans wordt gegeven is het gauw duidelijk dat de DS wederom een toffe titel erbij heeft gekregen. Iedereen kan de game spelen, maar dat wil niet zeggen dat het makkelijk uit te spelen valt. Het is wel jammer dat het avontuur maar zo’n zes uur duurt, aangezien dat er na het uitspelen van Dragon Sword weinig extra’s vrij gespeeld kunnen worden. Toch moet dat niet de pret drukken: zolang het duurt is het genieten geblazen.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Toegankelijk
  • Grafisch sterk
  • Lekker tempo
  • Minpunten
  • Na zes uur voorbij
  • Schermbeschermer voor als je geen krassen wil hebben

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Heerlijk, gewoonweg heerlijk!



    Laat maar komen die hap!

  • Omg… Ben benieuwd hoe die multiplayer uitwerkt en of de dialogen wat zijn. In Dead Space vond ik het juist zo goed dat Isaac stil bleef, want ja, echt voer voor dialoog was er ook niet echt. Ik hoop niet cheesy uitspraken van 'shit that's nasty' te horen oid… Maar ja, dat moet zich nog uitwijzen :-D

  • Nice

  • Jules….. je hoeft maar één berichtje te posten hoor xD

    Lijkt me leuk spel. Tot nu toe klinkt het als een copy paste deel, behalve dde multiplayer dan…

    Moet deel een nog eens uit budgetbak vissen, kijken hoe ver ik kom

  • Nice

  • Ik heb er alvast zin in :D

  • Dialogen hé.. nou, lijkt me interessant!



    Isaac Clarke: You're gonna die, ugly monster!

    Monster: Raagghhhh

    Isaac Clarke: Don't speak to me at that tone!


  • Dead Space 1 is de beste horrorgame die ik heb gespeeld _0_

  • Keivet gewoon! Echt veel zin in, heel veel ;)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren