1. Sine Mora (XBLA)

Sine Mora (XBLA)

Normaal ben ik niet zo van de shoot ‘em ups. Veelal zijn deze zó eentonig dat ik na een half uurtje al helemaal geen zin meer heb om te spelen. Toch sprak Sine Mora mij aan door de mooie omgevingen en dan met name door de creatieve stijl. Dankzij ontwikkelstudio's Digital Reality en Grasshopper Manufacture kon ik aan de slag met deze titel. Ik kan je nu al vertellen dat het mijn verwachtingen zeker heeft waargemaakt.

Wat ik vooral heel mooi vind is dat het geluid in Sine Mora echt heel mooi is gedaan. Tijdens de gevechten trekt de muziek je echt in het spel. Bij de uitleg van de ene naar het andere hoofdstuk is voor een hele andere aanpak gekozen. Je krijgt hier hele lappen tekst te lezen terwijl deze ondertussen voorgelezen worden in een hele andere taal. Welke taal dat was had ik geen idee van totdat ik wat research had gedaan. Het bleek Hongaars te zijn, wat uitermate leuk klinkt en waarmee Sine Mora zich onderscheidt van de rest.

Ook op grafisch gebied is Sine Mora een heel apart geval. Het spel speelt namelijk in 2D maar er zitten regelmatig 3D invloeden in. Vooral de achtergronden zijn ontzettend mooi gedaan, wolken zien er gewoonweg prachtig uit. De tussenfilmpjes die je te zien krijgt zijn ook van goede kwaliteit, ook kan je deze doorspoelen als je ze liever niet bekijkt. Hierbij vind ik het trouwens fantastisch dat ze op pauze gezet worden in plaats van te worden geskipt bij het drukken op de startknop. Zo druk je de filmpjes dus niet per ongeluk weg.

Zoals de naam al doet vermoeden is dit een schietspel, maar geen gewone. Je hebt namelijk geen directe levensbalk. Deze is samengevoegd met de tijdbalk. Deze loopt leeg per seconde, maar ook als je geraakt wordt door vijanden. Dit is heel erg leuk gedaan, maar het kan soms ook letterlijk net het verschil betekenen tussen leven of dood in de laatste seconden. Let dus goed op met ontwijken! Ook kan je tijd ‘’bijverdienen’’ door vijanden neer te halen. Als je deze afschiet dan laten zij soms dingen liggen die zorgen voor meer tijd, bonuspunten of upgrades voor je wapens. Je kunt het dus zo makkelijk of zo moeilijk maken als je zelf wilt. Bij het ontwijken verlies je tijd, maar je wordt niet geraakt. Of je neemt het risico om geraakt te worden en kan je er zelfs tijd bijverdienen. Ook kan de tijd juist in je voordeel werken. Je hebt namelijk de mogelijkheid om de tijd te manipuleren. Zo kan je met de rechter trigger de tijd vertragen waardoor het ontwijken van een serie aanvallen wat gemakkelijker wordt. Dit zal je niet zo snel nodig hebben bij gewone vijanden, maar de eindbazen kunnen toch behoorlijk pittig zijn! Bedenk dus goed wanneer je het wil gaan gebruiken.

Ook zijn er heel wat verschillende opties in Sine Mora. Zo heb je naast de story mode ook nog: arcade, time attack en boss battle. Dit verlengt de speelduur aanzienlijk aangezien je met de story mode ongeveer drie uurtjes zoet bent. Wel is de arcade mode een heel stuk pittiger dan de story mode. Veel zal ik deze modus dus niet spelen, maar voor de échte shoot ‘em up fans zal dit een hele verademing zijn!

Deze recensie staat ook op Truly Interesting Media, maar hij is wel door mij geschreven.

Conclusie en beoordeling

Het is een tactisch schietspel geworden door de levens- en tijdbalk met elkaar te combineren. Visueel is het al helemaal een feest ondersteund door epische muziek. De story mode is met een uur of drie aan de korte kant, maar de arcade en time trial mode maken hier een hoop goed. Hier zouden ze wel een vervolg op mogen maken!
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Levensbalk
  • Muziek
  • Gratis lessen Hongaars
  • Minpunten
  • Moeilijk

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Van mij mag het ook gewoon ''ps3 motion controller'' heten

  • Vind de controller er echt niet uit zien.

  • Gem klinkt afschuwelijk! Ik hoor veel liever Playstation Wand!

  • Gem klinkt echt niet lekker.

  • Ziet er wel behoorlijk fragiel en klein uit, ben benieuwd of het voor Japanse handjes is gemaakt en Europeanen met kolenschoppen er ook mee overweg gaan kunnen.

  • Vind hem er niet mooi uitzien en Gem klinkt ook niet echt.. Van mij hoefen al die sensor dingetjes niet :p

  • duidelijk gaar!

    NATAL > GEM

  • Stop de na-aper van de Wii!

  • Dan noem je hem toch gewoon anders en als je hem niet wil kopen, dan koop je hem niet. Het leven is zo fucking simpel (maar je kunt ook als zeikerd door het leven gaan).



    Anyways, kun je die ronde dop eraf halen er bijvoorbeeld een zwaard opzetten? Dat zou wel grappig zijn (alhoewel je er waarschijnlijk dan weer flink voor moet dokken).

  • Ik weet dus echt niet of die motioncontroller wat wordt…

  • Gem is wel lekker op de tong.

  • Gem ligt beter in de mond dan Wand, maar…



    Dat ding kan beter DILDO heten, want het ligt wel lekker in de hand.

  • Ik noem 'm dildo.

  • Gemiddeld, iets wat wel bij de hele playstation franchise past.

  • Vind de naam wel ok.

    Beter dan ps3 motion controller of magic wand.

  • Het is inderdaad beter dan Wand, dat klinkt zo harry potter achtig :P

  • Ach, Gem Rem Rekezem, het maakt allemaal niet uit. Zolang het maar werkt zou ik zeggen.

  • @00stan7



    Als dit de na-aper van de Wii is, is de N64 toch ook een na-aper van de Sega? En De Xbox toch ook een na-aper van de Playstation..?



    OnTopic:

    Gem.. Klinkt wel geinig, alleen jammer dat 't design waarschijnlijk niet erg meer veranderd gaat worden.



  • duidelijk gaar!

    NATAL > GEM

    Gemiddeld, iets wat wel bij de hele playstation franchise past.



    Zijn er nu nog steeds 'mensen' die zelfs na de prijsverlaging geen PS3 kunnen betalen en 'm daarom maar af gaan kraken…? Zinvolle reacties, echt!



    OT: Niet slecht; gem. Maar het zal uiteindelijk toch zo gaan van: "He schat, geef die zwaai-staaf 's effe"




  • Lol een dildo waar 1 bal mist :D

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren