1. BlazBlue: Continuum Shift Extend (Vita)

BlazBlue: Continuum Shift Extend (Vita)

Als je het mij vraagt is Blazblue: Continuum Shift Extend een beetje ondergesneeuwd geraakt bij de launch van de Vita. In de winkels die ik bezocht zag ik het spel niet liggen. Gelukkig was het wel te verkrijgen in verschillende webshops. Nadat ik uren aan mijn PS Vita gekluisterd zat, vond ik het tijd worden om een recensie te schrijven voor deze ruwe diamant. Want wat misschien voor sommigen op het eerste gezicht lijkt op Tekken for kids, blijkt uiteindelijk een zeer uitgebreide fighter met ongelofelijk veel diepgang te zijn.

Blazblue: Continuum Shift Extend is weer een uitbreiding op de vorige delen, maar wel een hele kleine. Er zitten twee nieuwe modi bij: Unlimited Mars en Abyss. Unlimited Mars is een modus waarin je het op moet nemen tegen extreem intelligente AI. Oftewel: maak je klaar om volledig afgeslacht te worden. Ik raad je aan deze modus pas te proberen wanneer je er al flink wat uurtjes op hebt zitten. De Abyss-modus is een interessantere toevoeging. Terwijl je je een weg baant door alle levels van Kagatsuchi (de stad waar het verhaal zich grotendeels afspeelt), verbeter je het personage dat je hebt gekozen met de punten die je na ieder gewonnen gevecht behaald hebt. Denk dan aan attack +2, of speed +1. Het is een vermakelijke kleine RPG-twist op het hele gebeuren.

Het meest opvallende aspect van Blazblue is de opmerkelijke animéstijl. Het is vooral een kwestie van smaak. Deze stijl is er één waarvan je moet houden. Als je van Japanse tekenfilms houdt, dan kan ik je garanderen dat het je zal liggen. Alles in animé is overdreven en zo ook hier: gigantische wapens, meer dan goed gevormde dames en uit de kluiten gewassen mannen. Het schitterende OLED-scherm van de Playstation Vita zorgt ervoor dat het aan kleuren niet te kort schiet. De kartelrandjes die je misschien af en toe op de PS3 of Xbox 360 zag, zijn hier nergens te bekennen. Met andere woorden: de graphics zijn fenomenaal.

De achtergrond van de stages waarin je speelt zijn vormgegeven in 3D en erg dynamisch, maar nooit zo dat ze afleiden. Je ziet bijvoorbeeld draaiende radars in een bibliotheek, dansende katachtige wezens op het stadsplein of een gigantisch kloppend hart. Je kan het zo gek nog niet bedenken of het zit er in. De soundtrack van Blazblue zorgt er soms voor dat je hart sneller gaat kloppen. Het is grotendeels rauwe Japanse rock dat uit je speakertjes zal blazen.

Het verhaal van Blazblue is niet echt memorabel te noemen, al is wel te merken dat de ontwikkelaars echt hebben geprobeerd ieder personage zijn of haar plek te geven in het grote geheel. Dat is ze overigens wel goed gelukt. Ieder personage heeft zijn eigen individuele verhaal waardoor je meer en meer betrokken raakt in het universum van Blazblue. Daarnaast heb je ook het hoofdverhaal dat vooral draait om Noel Vermillion en Ragna the Bloodedge. Noel is de schattige bad-ass chick met een allesvernietigende verborgen kracht en Ragna is de bad-ass antiheld met een duister verleden en bijbehorende opvliegendheid. Het wijkt niet heel veel af van de animéstandaarden. Het verhaal wordt verteld door middel van cutscenes en ingesproken tekst. Dat laatste komt helaas veel meer voor dan de mooi vormgegeven cutscenes. De animéfans onder ons mogen zich gelukkig prijzen: je kan namelijk kiezen voor de originele Japanse stemmen.

Wat absoluut wél memorabel is te noemen, zijn de negentien zeer verschillende personages. Dit klinkt misschien weinig, maar de diepgang die gestoken is in ieder personage is ongeëvenaard. Geen één lijkt op elkaar, in uiterlijk of speelwijze. Je hebt bijvoorbeeld de slome, logge robot genaamd Iron Tager. Hij kan maar één keer springen in plaats van de gangbare twee keer en niet dashen (snel sprinten). Hij slaat langzaam, maar zijn kracht compenseert zijn sloomheid meer dan genoeg. Als Iron Tager het bijvoorbeeld moet opnemen tegen de uiterst wendbare zwaardvechter Jin Kisaragi, hebben ze alle twee evenveel kans om te winnen. De personages zijn dus erg goed gebalanceerd en zijn niet overpowered. De aanvallen die je tot je beschikking hebt zijn erg tof om naar te kijken. Ieder personage heeft zijn eigen wapen of magie. De ene bezit ijskrachten en een zwaard, de ander een parasol en controle over de wind. Deze variatie maakt het erg leuk om de verschillende personages uit te proberen.

Maar waar blinkt dit spel nou in uit, is de grote vraag? Dat is de ongelofelijk competitieve online-multiplayer modus. Er is altijd wel iemand online en door het hoge niveau van de spelers, blijf je maar terug komen in een poging ze toch te kunnen verslaan. Door de goed uitgebalanceerde personages, heb je online geen last van het bekende fenomeen dat iedereen het personage kiest die het sterkst of het makkelijkst te gebruiken is. Na ieder gevecht word je beoordeeld op je vechtkunsten. Hierdoor verdien je PSR (ervaringspunten) waardoor je stijgt in rank. Eén van de categorieën waar je op beoordeeld wordt is bijvoorbeeld: maak een 20-hit combo. Dit sluimert dan in je achterhoofd wanneer je op je tegenstander inhakt en de teller ziet oplopen. De gevechten worden daardoor nog spannender omdat je wilt winnen met een zo hoog mogelijke score, als je een beetje competitief bent ingesteld tenminste.

Een leuke toevoeging hierop is dat je per personage kunt zien, hoe goed hij/zij het doet op de wereldranglijsten. Je ziet dus bijvoorbeeld dat je de beste Noel Vermillion van de wereld bent. Ook online verlopen de gevechten vloeiend en blijven ze hun constante framerate behouden, zolang jij en je tegenstander maar een goede internetconnectie hebben.

In de galerij kan je al je vrijgespeelde illustraties bekijken en de muziek nogmaals rustig beluisteren, zonder al het geschreeuw en geklaag erdoorheen. Ook de cutscenes die je al een keer eerder hebt gezien zijn hier te bezichtigen. Sommige illustraties kan je ook kopen met de punten die je on- of offline hebt verdiend. Een andere leuke optie is de mogelijkheid om je online gevechten in-game op te nemen, om ze vervolgens te bekijken in de zogenoemde replay theater.

Jammer genoeg kent dit spel ook een paar minpunten. Het grootste minpunt van deze game is dat de leercurve ontzettend hoog is. Het is absoluut geen "pick up and play"-game. Het kost veel tijd om een personage en bijbehorende combo's volledig te leren beheersen. Het is te doen, maar wees er op voorbereid veel tijd in het spel te willen steken. De ontwikkelaars zijn wel zo slim geweest om de "Stylish"-optie aan de game toe te voegen. Deze optie is voor de wat minder ervaren mensen onder ons. Als je deze optie kiest, is het minder moeilijk om combo's aan elkaar te rijgen. Oftewel: je schudt ze zo uit je mouw. Deze makkelijkere optie wordt je dan ook lichtjes afgeraden door de sarcastische vampier Rachel Alucard, wiens elegante stem je ook door de tutorials heen loodst.

Een ander minpunt is dat het spel (bijna) niet gebruik maakt van de speciale functies die de Playstation Vita te bieden heeft. Je kan er wel voor kiezen om de verschillende knoppen aan het rear touchpad te koppelen, maar het voegt niks nuttigs toe. Toch zijn deze minpunten absoluut geen reden om het spel links te laten liggen.

Conclusie en beoordeling

Blazblue: Continuum Shift Extend lijkt op het eerste gezicht misschien een makkelijke en simpele fighter, door de aparte en zeer kleurrijke stijl waarin het getekend is. Maar als je bereid bent om tijd (en moeite) in het spel te steken, dan vind je één van de meest uitgebreide en uitdagendste fighters die je in deze prachtige industrie kan tegenkomen.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Prachtige animéstijl
  • Negentien zeer verschillende personages
  • Toffe aanvallen
  • Ongelofelijk competitieve online gameplay
  • Minpunten
  • Hoge leercurve
  • Geen gebruik van de speciale opties van de PSVita

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • waarom "best international PC game" als alleen maar duitse games mee doen? dan is "best German PC game" meer op zn plaats toch?

  • Inderdaad Smelly, dat dacht ik ook al!



    Ze geven blijkbaar een andere betekenis aan international. Misschien bedoelen ze spellen die over de hele wereld ggedistribueerd of gespeeld worden?

  • Tja… Duitsers…

  • Het is een verkiezing voor Duitse Games. De categorie "Best International PC Game" geeft aan dat het gaat om duitse games die wereldwijd een succes zijn. Kom op, beetje logisch nadenken

  • Slechtste spel ever!

  • Anno 1404 en Risen waren imo veel beter - maar ja.. Duitsers…

  • niet mijn styl!!

    op wat slaag trouwen "international" als het enkel rond Duitse games draait?? Duitsers>

  • 2.5M spelers is zeker niet slecht, nooit gedacht dat zoveel dit spelen

  • Ik had geen idee dat Runes of magic zo populair was bij de moffen.

  • @Truegamer



    Ik denk dat ze de beste internationale game uit Duitsland bedoelen.

  • Runes of magic is door thaise ontwikkelaars gemaakt. Of is ie opgekocht door duitsers ofzo?

  • In Europa wordt het idd uitgegeven door Frogster… Dat is een Duits bedrijf.

  • Ik ga het spel even proberen, ben erg benieuwd waar die hype op de meeste free mmorpg-sites over is. Boeien dat het Duits/Thais/Neverneverland is. Het gaat me om het spel.

  • heb het gedownload. het is een goe spel maar mss hebben de makers iets te vee World of Warcraft gespeeld, dat was namelijk het spel waaraan het mij meteen deed denken. Om dat ik WoW een gewweldig spel vind en dit een kwalitatief toch iets mindere (kleinere map, minder classes, …) kopie van WoW is (met natuurlijk zijn kleine toevoegingen en aanpassingen) vind ik het wel leuk om te spelen. Het is een geweldig spel voor een gratis game en het kan WoW wel vervangen als je er niet voor wil betalen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren