1. Batman: Arkham Asylum (PC)

Batman: Arkham Asylum (PC)

Holy competent developers Batman! Is het waar? Is er eindelijk een ontwikkelaar opgestaan die weet hoe het de superheld op een uitstekende manier neer moet zetten? Het is wellicht een cynische manier om van start te gaan, maar Batman heeft de hoofdrol mogen spelen in vooral slechte games. Al viel er in de laatste jaren een stijgende lijn te ontdekken: Lego Batman werd positief ontvangen, maar dat is voor de liefhebbers niet genoeg. Waar blijft die game die hem portretteert als de stoere wreker van de nacht? Het duurde eventjes, maar eindelijk is die titel gekomen. Arkham Asylum is de game waar velen op gewacht hebben.

De eerste goede stap die men heeft genomen is de plek waar de game zich afspeelt: Arkham Asylum. De meest beruchte gevangenis in de stripboekwereld heeft vele schrijvers geïnspireerd om bizarre verhalen te schrijven over de criminelen die er huizen en de mensen die er werken. De bewakers en psychologen bijvoorbeeld, die het inmiddels zien als een macabere speeltuin die tegelijkertijd ook weer interessant is. Wie zijn deze schurken en waarom zijn ze wie ze zijn? Interessant voer voor een stripboek, maar deze videogame concentreert zich op een ander concept: wat nou als Arkham Asylum nu een speeltuin wordt voor de criminelen in plaats van voor de medewerkers? The Joker vindt dit een zeer puik plan en laat zich met gemak oppakken door Batman. Eenmaal binnen zorgen hij en zijn partner in crime Harley Quinn voor anarchie door alle gevangen los te laten. Dat is niet het enige probleem: niemand mag Arkham Ayslum binnenkomen of anders laat hij een aantal bommen exploderen die hij in Gotham City heeft verstopt. Tenminste, dat beweert the Joker.

Het verhaal is wederom een kat-en-muis-spel tussen de twee eeuwige vijanden, maar de game waarin het gebeurt is ronduit verrassend te noemen. Om Gotham te redden en de rust te laten wederkeren in Arkham, gaat Batman vanuit een derde persoons perspectief Arkham Asylum verkennen om the Joker te stoppen. Daarbij heeft het elementen uit andere games genomen en is er een ervaring ontstaan die ergens anders niet te vinden valt. Het concentreert zich op het ontdekken van Arkham, het gebruikmaken van stealth acties en de gevechtsmogelijkheden van Batman. Laten we het simpel houden: dit is de game waar Batman fans al jaren op wachten. Voor het eerst in de historie van videogames rond de Dark Knight overheerst er daadwerkelijk het gevoel dat de speler zichzelf als Batman waant. Alleen al voor dat feitje verdient ontwikkelaar Rocksteady Studios een lintje. De vraag is echter, hoe wordt dat gevoel in leven geroepen?

Zoals gezegd werkt de setting enorm mee. Arkham Asylum is een naargeestige plek om in rond te dwalen, maar dat is de juist de charme van de omgeving: het kan niet anders of Rocksteady heeft zich meerdere malen verdiept in de strips die de roemruchte gevangenis annex instelling beschrijven. Er is veel tijd en liefde gestoken in het tot leven brengen van Arkham en dankzij de uitstekende graphics is er veel ruimte voor detail. Het is niet alleen de omgeving die zijn steentje bijdraagt aan de ervaring, maar de gameplay laat een goede indruk achter: het is een mix van actie, stealth en speurwerk. Vooral dat laatste onderdeel leunt hevig op het gebruik van de detective mode, een apparaat die voor Batman de omgeving analyseert. Hij kan daarmee op het spoor komen van belangrijke aanwijzingen en kan hij objecten of doorgangen ontdekken die in eerste instantie niet zichtbaar zijn. Er is dus maar weinig kans dat je vast komt te zitten tijdens het spelen. Sterker nog, een andere handige mogelijkheid van de detective mode is dat Batman vijanden kan analyseren en hun fysieke gesteldheid kan zien...

Hoewel Batman in de ogen van velen een superheld is, vergeten we soms dat hij eigenlijk maar een mens is van vlees en bloed. In tegenstelling tot andere collega’s uit het DC comics universum moet hij de misdaad bestrijden met gadgets, zijn gevechtstraining en wat ouderwetse intimidatie. Dat heeft hij zeker nodig wanneer vijanden zich in grote groepen bevinden of in het bezit zijn van (een)vuurwapen(s). In dat soort situaties is het dan ook verstandiger om de vijanden eerst wat angst aan te jagen of hun wapens af te pakken. Het is ronduit heerlijk om als Batman één vijand van een groep uit te schakelen om vervolgens diens collega’s horen te jammeren dat “hij” er is. Er valt enorm veel plezier te beleven om op uitgekiende wijze boeventuig buiten westen te slaan. Zeker wanneer het laatste lid van een groepje boeven langzaam begint te bibberen van angst. Er is natuurlijk ook de meer directe aanpak die net zo cool is. De handlangers van the Joker kunnen ontdaan worden van hun wapens met een goed geplaatste Batarang bijvoorbeeld. Of zelfs beter, Batman kan van grote hoogte geruisloos komen aanzweven en zich direct in het gevecht mengen. Via het freeflow gevechtssysteem kan de speler op een vrij soepele manier vijanden bevechten. In eerste instantie lijkt het systeem zeer toegankelijk, maar om het volledig te kunnen beheersen is er wel enige oefening nodig. Het is op het gebied van counter aanvallen oefenen geblazen qua timing. Zodra je dat echter onder de knie hebt, is het een grandioos systeem. Het geeft veel voldoening wanneer je als Batman in één vloeiende combo een groepje schurken kan uitschakelen. En het mooiste van alles? Deze mogelijkheden zijn gaandeweg allemaal uit te breiden.

Maar Arkham Asylum moet toch meer bieden dan alleen het gevoel dat de speler Batman is? Dat is het ook. Arkham Asylum is een feite een wereld die telkens naadloos in elkaar overloopt en bovendien een les over de wereld van Bruce Wayne’s alterego. Tijdens de vele dwaaltochten in het gesticht annex gevangenis komen er talloze referenties voorbij over andere schurken van de superheld. Behalve Joker is er nog een crimineel die vaak genoeg voorbij komt, namelijk the Riddler. Die heeft overal en nergens in Arkham vraagteken-trophies verstopt en heeft talloze raadsels voor Batman om ze op te lossen. Om ze allemaal te vinden en op te lossen moet Batman alles in Arkham onderzoeken. Soms leidt dit tot zoektochten in ventilatieschachten of moet Batman zelfs de omgeving scannen met zijn detective mode optie. In dat opzicht doet de game hier en daar denken aan Metroid Prime, inclusief het backtracken. Het doet het net zo goed en dat is een groot compliment.

Is er dan alleen maar lof voor deze titel? Nou, nee. Waar de game toch wat steekjes laat vallen zijn vreemd genoeg de bossfights in de game. Deze voelen zeer... gewoontjes aan. Met schurken zoals the Joker, Bane en Killer Croc is dat een vreemde constatering. Het is heel lastig uit te leggen, maar de gevechten met eindbazen zijn in tegenstelling van de rest van de game een stuk minder spectaculair te noemen. Het zijn hele simpele één op één confrontaties die eigenlijk te verwachten vielen, dat terwijl de game juist alles behalve een standaard superhelden game is. Het is wel zo dat de “gevechten” met the Scarecrow een uitzondering daarop zijn, maar die kunnen niet alle confrontaties redden. Een gemiste kans, zeker met de geflipte personages die er rondlopen in Arkham Asylum. Het is daarom weer een pluspunt te noemen dat de verschillende personages op een overtuigende wijze zijn ingesproken. Mark Hamill schittert zoals hij dat vele malen deed in de Batman Animated Series als the Joker en neemt Kevin Conroy weer de rol aan van Batman. Op dat punt valt het minpunt van de wat teleurstellende bossfights weer weg en neemt de positiviteit weer over. De posiviteit regeert en er kan maar een conclusie getrokken worden: Batman Arkham Asylum is de beste superheld game ooit gemaakt.

Conclusie en beoordeling

Rocksteady heeft een wereldprestatie neergezet: ze hebben niet alleen goed gebruik gemaakt van de Batman licentie, ze hebben een game geschapen die op bijna alle fronten overtuigd. Focus overigens niet te veel op het woord “bijna”, aangezien de wat zwakke bossfights overschaduwd worden door alle pluspunten die die titel biedt. Op alle andere punten laat Arkham Asylum zien waarom de titel de ultieme Batman ervaring is. Nog nooit heeft een game zo goed het gevoel weten over te brengen van the Dark Knight. Een aanrader.
9,5
Score
95
Score: 95
  • Pluspunten
  • Speelt heerlijk weg
  • Fantastische setting
  • Ultieme Batman ervaring
  • Minpunten
  • Bossbattles vallen tegen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • leuk

  • zag jak3 nog liggen in een budgetbak. verder GH4 en zelda spirit tracks.

  • GTA 4 zal t gaan worden.



    en iedereen lekker gamen btw

  • duidelijk Beatles: Rockband spelen!

    en nog fifa en football manager uiteraard.

  • Alhoewel het weekend bijna is afgelopen, heb ik doorgedaan met Assasins Creed II. Dit is ook de laatste week waar ik het langzaam doe, volgende week (na de examens en in de vakantie) wil ik nog paar games uitspelen om klaar te zijn voor het nieuwe jaar!

  • Guild Wars. =)

  • voor mij zal het wow zijn (patch 3.3 eeh)

    en zelda spirit tracks =)

  • ik heb net de demo van geometry wars2 voor de XBOX 360 gekocht, vooral leuk met vrienden, en de rest MW2 en prince of persia 3D, dat spel is uit de jaren 2000 (volgens mij de eerste Prince of Persia), maar wat is dat een goed spel.

  • Grand Chase en S4 League :D

  • Mw2 en dirt 2

  • het weekend is al afgelopen:( maar heb fifa 10 gespeeld R&C a crack in time is voor de vakantie :)

  • weekend afgelopen aleen maar WOW gedaan (A)

  • voor mij was het AC & ACII

  • Ik ben Burnout Paradise verder aan het spelen. Oblivion is EINDELIJK uitgespeeld en ik ben begonnen met Bioshock. Die klassieker moet ik ook nog even uitspelen :-)

  • Druk bezig met Fable 2 (H)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren