1. Tales of Vesperia (X360)

Tales of Vesperia (X360)

De Tales series staat sinds 1995 bekend voor zijn vitaliteit en inbreng in de RPG-genre. Destiny, Eternia, Abbys en de "blockbuster" Symphonia zijn maar een paar van de titels om op te noemen. Tales of Graces F komt over een paar maanden uit en daarom besloot ik een spel te spelen dat ik eerst over het hoofd zag, maar me achteraf zo bezig hield dat ik er buitengewoon onder de indruk van was: Tales of Vesperia!

Tales of Vesperia speelt zich af in de wereld van Terca Lumireis. De bevolking van Terca Lumireis vertrouwt op een eeuwenoude technologie genaamd "Blastia". Blastia zorgt ervoor dat de bevolking van water wordt voorzien, schepen de kracht hebben om te varen en barrières worden gevormd om zo de bevolking te beschermen tegen monsters die buiten zitten te lurken. Ook zijn er Bodhi Blastia's. Deze Bodhi Blastia's zorgen ervoor dat mensen meer krachten hebben in vechtsituaties. Al deze Blastia's krijgen de kracht van de een substantie genaamd "Aer". Bodhi Blastia's worden gereguleerd tussen de Imperial Knights en de Guilds. De Imperial Knights zijn in wezen de marionetten van de Empire, terwijl de Guilds juist bestaan uit tientallen Guilds die verenigd zijn in een Council.

Het verhaal begint in de achterstandswijk van Zaphias, thuisbasis van de Empire. Yuri Lowell, ex-ridder en veelpleger, spendeert zijn tijd samen met zijn hond, Repede. Terwijl hij zich zit te vervelen, is er een vreemde geleerde met de naam "Mordio" bezig om de fontein in de achterstandswijk te inspecteren. Onbekend voor iedereen is dat deze Mordio eigenlijk een dief is die uit is op de Blastia Cores. Hij steelt de core van de fontein en de fontein springt uit controle! Door deze actie dreigt er zelfs een overstroming in de achterstandswijk plaats te vinden als er niet adequaat wordt gereageerd! Yuri Lowell reageert en gaat op pad naar de residentie van Mordio, maar als hij daar binnenkomt, wordt hij in de val gelokt door Mordio en Mordio ontsnapt. Buiten wordt hij gearresteerd door de Knights en moet een week celstraf uitzitten in de gevangenis in the Castle.

In de gevangenis ontmoet hij een vreemd persoon genaamd 'The Old Man" van wie hij meer informatie krijgt over Mordio. Door een slimme truc van The Old Man krijgt Yuri de sleutel van zijn cel en is dus vrij om te ontsnappen. Terwijl hij om zich heen slaat en vecht om verder door the Castle te komen, loopt hij tegen Estellise op die zo te zien ook problemen heeft met de Knights. Yuri is natuurlijk doodnieuwsgierig om te weten te komen wie Estellise nou is; helemaal als zij begint over Flynn, Yuri's beste vriend die nog steeds een Knight is. Het verhaal begint dan echt vorm te krijgen met de twee doelen om Flynn te vinden en de dief de Aqua Blastia had gestolen van de fontein. Estelle, Yuri en Repede beginnen dan met hun tocht die zich over de hele wereld gaat afspelen.

Het Battle-systeem van Vesperia is ook weer sterk en plezierig aanwezig. Naast de normale aanvallen, zijn er nu ook Artes. Artes zijn speciale aanvallen die in combinatie met normale aanvallen, dodelijk kunnen zijn voor de vijand. Elke personage heeft weer zijn eigen specialiteiten in Artes. De ene kan magische aanvallen oproepen, terwijl de andere healing spells doet. Met een limiet van maar vier personages op het slagveld, is combineren met de zeven personages om een topteam te vormen een leuke uitdaging.

Ook zijn er nog skills voor elke personage die bijvoorbeeld bepaalde bevoegdheden zoals "Defense, Speed of Back step" kunnen activeren of versterken. Daarnaast is er ook nog Overlimit. Overlimit zorgt ervoor dat je voor een bepaalde tijd non-stop achter elkaar artes kan gebruiken wat je praktisch onkwetsbaar maakt. Dan heb je nog equipments en spullen die je kan kopen of synthesisen (Het mixen van 2 ingrediënten om zo een voorwerp te maken zoals een zwaard of een staf) Het battle-systeem in zijn geheel voelt verfrissend en in dat opzicht innovatief aan. De combinaties en de talloze opties die je heb met Artes en Skills maken dat jij zelf veel controle hebt over het battle-systeem. Daarbovenop komt nog dat je ook kan bepalen wat de andere 3 personages doen die jij zelf niet bestuurt.

Het plot van Tales of Vesperia is zeer interessant, maar voorspelbaar. Er zitten natuurlijk twists en turns in verwikkeld, maar het is niet bepaald innovatief te noemen. De side-quests zijn een leuke toevoeging en kunnen de tijd die je in het spel spendeert aanzienlijk vergroten. De personages zijn fantastisch. Grappige scènes en skits zijn volop aanwezig en maken de vordering van personages leuk om mee te maken. Daarbij komt wel dat bij het begin van Tales of Vesperia, het een tijdje gaat duren voordat er echt sprake is van een interessante plot en vordering in personages.

Grinden in dit spel is in principe niet nodig, behalve als je veel gevechten opzettelijk misloopt om zo sneller door het verhaal heen te komen. Je gaat dan op een geven moment vast komen te zitten doordat je under leveled bent. De monsters in dit spel hebben diversiteit, maar zijn ook in sommige opzichten generiek. Terwijl de bosses in dit spel "kick-ass" zijn, zijn sommige monsters hetzelfde. Ze hebben dan een ander kleurtje, ander naam en hoger level maar zien precies hetzelfde er uit en hebben iets sterke attacks.

Tales of Vesperia heeft zeker een plaats verdiend in de rij van succesvolle Tales games. De grote omvatting van het plot en de wereld waar het zich afspeelt, gekoppeld met een efficiënt battlesysteem en humoristische en charismatische personages, maken dit een winning formula voor een RPG-game. Toch is de vraag of Namco verder durft te gaan dan telkens deze winning formula uit te brengen in een nieuw Tales game zonder het te overtreffen. Een voorspelbare plot en gevallen van generieke monsters kunnen als een voorboden worden gezien van waar Namco mee aan het worstelen is: Originaliteit . Zal Namco met de winning formula die ze hebben, een vernieuwende vorm van originaliteit kunnen implementeren? Dat valt nog te zien. Tales of Vesperia is in ieder geval niet dat, maar wel een van uiterste hoge kwaliteit voor een RPG-game.

Conclusie en beoordeling

Tales of Vesperia is wederom een daverend succes in de Tales franchise. Een 25+ uur story(exclusief sidequests), een vernieuwende en verfrissende battle mechanica en leuke en charismatische personages maken dit zeker een mooie ervaring voor de RPG-fan. Toch speelde Nacmo veilig met wat ze hadden en hoewel er wel innovatie te vinden is, maakte het niet per se iets unieks. Ook een trage opbouw van het plot en de generieke monsters waren soms iets om te betreuren.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Grote wereld met genoeg settings
  • Verfrissend en vernieuwend battle-systeem.
  • Zeer leuke personages
  • Artes en Skills van de zeven personages waardoor manier van vechten verandert.
  • Zeer interessante plot als het op gang is gekomen
  • EX Game
  • Minpunten
  • Opbouw van plot begint traag
  • Sommige monsters zijn generiek
  • Innovatief, maar je kan zien dat Namco het "safe" speelde.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren