1. Bastion (DL)

Bastion (DL)

In Bastion veegt een catastrofale gebeurtenis de bloeiende cultuur van het vredige Caelondia haast volledig van de kaart. Chaos maakt zich meester van de wereld, maar gelukkig blijkt niet de hele beschaving verloren gegaan te zijn. Ergens in een door de ramp vergeten uithoekje ontwaakt een jongen die rustig aan het pitten was en zich van geen kwaad bewust is. Al snel merkt hij dat er iets niet pluis is, er valt immers geen levende ziel te bespeuren en zijn stadsbuurt ligt in puin. Waar is iedereen en wat moet ik doen zijn dan ook de eerste vragen die in zijn hoofd opspringen. Op dat moment herinnert hij zich een wijze les uit het verleden: bij rampspoed ga naar The Bastion! Dit oord biedt steevast een veilige haven bij onheil. Als de weerga daarheen dus!

Eén van de opmerkelijke troeven van Bastion begeleidt je al van in den beginne. Een alziende, wijze verteller geeft doorheen het ganse spel snedige commentaar op de acties van The Kid. Zijn stem klinkt doorleefd en vaak droefgeestig wanneer hij mijmert over wat eens was, maar niet meer is. Hij reflecteert ook over de gedachten van The Kid en beoordeelt zijn handelingen, daarbij vaak gebruikmakend van droge humor. Soms krijg je een flauwe opmerking naar de oren gesmeten of neemt de stem je net wat te veel bij de hand, al kan dat ook verrekt handig zijn wanneer hij wijst op zaken in je directe omgeving die je dreigt te missen: “can’t leave without checking that Shrine, right?” Van dit soort in-game hints is niet iedereen fan, maar ik kon het wel appreciëren.

De camera volgt The Kid vanuit het voor Hack & Slash-spellen typerende bovenaanzicht (Diablo). De omgevingen waardoor The Kid zich een weg baant zijn kleurrijk en sfeervol. Bastion is een kunstzinnige uitspatting, vooral de zonderlinge mix van omgevingselementen springt in het oog. Oosterse elementen als waterpijpen, Djins en kussens met floshen worden naadloos gemengd met traditionele Fantasy en een vleugje middeleeuwen. In combinatie met de zwierige tekenstijl presenteert het hele plaatje zich als een overweldigend waterverfschilderij. Opvallend gebruik van scherpe contrasten tussen warme en felle kleuren en handgetekende, statische achtergronden maken de artistieke mix compleet. Weinig ontwikkelaars slagen erin om met zo’n divers kleurenpallet een smakelijke kleurenkakofonie te creëren. Enkel in Trine 2 moet Bastion op dat vlak zijn meerdere erkennen.

Ronddwalen in Caelondia is een genot voor het oog, het talent van de designers achter deze game druipt in dikke klodders verf van het scherm. Kunst met een grote K!

Via de Skyway zweef je naar de restanten van Caelondia om cores te zoeken die The Kid in staat stellen het Bastion uit te bouwen, misschien bevatten ze zelfs nog andere geheime krachten. Maar de cores liggen niet zomaar voor het grijpen en moeten gewapenderhand bemachtigd worden. Allerlei originele wezens liggen op de loer. De verteller voelt zich in zijn nopjes wanneer hij de achtergrond van wezens als Scumbags en Gasfellas verder kan toelichten. Voor The Kid is het zweten geblazen bij een confrontatie.

Aan wapens geen gebrek, regelmatig kom je op vaste plaatsen in bepaalde levels een nieuw exemplaar tegen. De wapens zijn erg uiteenlopend van een simpele boog tot een vlammenspuwende blaasbalg en ze zorgen ervoor dat de combat nooit gaat vervelen. Zo deel je met een hamer zware mokerslagen uit en vuur je met pistolen snelle salvo’s af terwijl je als een dartele vlinder rond de vijanden danst. De machete is dan weer handig om een drom vijanden met snelle hakken te decimeren. Het vechtsysteem is niet erg uitgebreid, je kan twee wapens en een special skill selecteren per level en daar moet je het dan mee doen. De special skills zijn wel vrij spectaculair en behoorlijk krachtig, denk daarbij aan een granaat die je kan werpen of een wervelwind die The Kid met een zwaard in zijn hand uitvoert, waarbij hij als een vlijmscherpe tol 360 graden in het rond draait.

De moeilijkheidsgraad is niet bijzonder hoog, niet alleen heeft The Kid een stevig schild om aanvallen af te blokken en ontwijkt hij vijanden met een sierlijke koprol, hij vindt ook drankjes om zijn levensbalk op te krikken. Het vechten is bewust eenvoudig gehouden en de soepele, volledig aanpasbare besturing helpt daar ook een handje bij. Voor elk wapen (iets meer dan tien) is er een proving ground gemaakt en daar word je vaak wel voor een stevige uitdaging geplaatst. Je gebruikt daarbij slechts een wapen en moet vaak tegen de klok een opdracht voltooien. Snelheid en behendigheid ten volle benutten werpt hier zijn vruchten af en levert als prijs leuke upgrades voor je wapens op. Gamers die graag tot het uiterste van hun kunnen gedreven worden, worden op hun wenken bediend; wanneer ze enkele god shrines activeren, stijgt de moeilijkheid aanzienlijk en krijg je als beloning meer fragments (munteenheid) voor je kills.

Door de constante stroom aan nieuwe wapens, special skills en upgrades, word je overladen met mogelijkheden. Met bepaalde wapens speel je op een hit & run-manier, terwijl je met een hamer voor het frontale beukwerk kiest. Tactisch wisselen tussen je twee geselecteerde wapens is ook een must, omdat elk wapen tegen bepaalde vijanden efficiënter is. En gelukkig maar dat het vechten niet saai wordt, want hoewel de levels er op grafisch vlak mogen wezen, zijn ze ook nogal lineair. Geen puzzels en amper enkele verborgen hoekjes dus. Dit zorgt er wel voor dat het speltempo hoog blijft en dat wordt ook op auditief vlak beklemtoont.

Over de prestaties van de verteller (Logan Cunningham) heb ik reeds gesproken, over het muzikale aspect van Bastion nog niet. De soundtrack die deze game begeleidt, getuigt van behoorlijk wat lef, de muziek is nadrukkelijk aanwezig en sfeerbepalend. Er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van experimentele geluiden en overlappende basistonen en er is af en toe ook ruimte voor enkele stukjes zang. Tijdens de gevechten en in snelle levels zijn er heel wat tracks met een stevig tempo, wanneer de vertelstem een en ander duidelijk maakt, hoor je meestal slechts rustige achtergrondmuziek.

Als klapper op de vuurpijl blijkt ook het verhaal van Bastion behoorlijk hoogstaand te zijn. Ontwikkelaar Supergiant Games slaagt er op subtiele manier in om mits enkele aanvullende levels en de continue stroom aan informatie van de verteller, een clever vertelsel uit te bouwen. Je blijft betrokken bij het verhaal tot op het einde, wat de ervaring zeker ten goede komt. Na het einde krijg je de New Game Plus-knop voorgeschoteld, waarbij je alles nog eens kan doorspelen met behoud van de upgrades en extra’s die je al hebt vrijgespeeld. Als je net zoals mij genoten hebt van dit charmante en licht verslavende spel, dan zal die knop zeer verleidelijk blijken te zijn.

Conclusie en beoordeling

Laat ik er maar geen doekjes om winden, Bastion is allesbehalve een doordeweekse game. De debuuttitel van Supergiant Games is gewoon een eigenzinnig toppertje geworden. Het is niet zozeer innovatief of diepgaand maar wel een spel dat op een originele manier voor de dag komt en geen seconde gaat vervelen. Over de gehele lijn scoort Bastion goed tot zeer goed, dit soort games mag je me elke dag voorschotelen.
8,5
Score
85
Score: 85
  • Pluspunten
  • Origineel en bijzonder geslaagd op audiovisueel vlak
  • Licht verslavende Hack & Slash gameplay
  • Vertelstijl en verhaal
  • Leuke RPG-elementen
  • Minpunten
  • Levels zijn nogal lineair, geen verborgen loot

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Is dat Jelle in de foto?

  • Ssst, niet doorvertellen.

  • Heeel erg vet, nu hopelijk WEL met trophy support!

  • Mega Man 9 was weer ouderwets leuk. Hopelijk is 10 ook zo goed.

  • Nice… deel 9 heb ik met veel plezier gespeeld op de Wii. Dat deel 10 ook op de PS3 komt is voor mij alleen maar beter…

  • Was te verwachten, omdat deel 9 er ook al op verscheen.

  • Ftw. Eindelijk een game om voor Platinum te gaan.

  • als het op een cd komt was het mischien wel leuker

  • OCh God dat wordt een ramp, vond deel 9 echt verschrikkelijk moeilijk.

  • Dat plaatje :')

    Lekker Jelle x]

  • Leuk,deel 9 moet ik ook nog eens downloaden

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren