1. 007: Blood Stone (X360)

007: Blood Stone (X360)

Het is even stil geweest rond James Bond, maar dit jaar komt de geheim agent terug met maar liefst twee verhalen. Gek genoeg komt er geen film uit, maar Activision vond toch dat het tijd was voor een nieuw verhaal rond Mr. Bond. De uitgever nam het heft in eigen handen en zette ontwikkelaar Bizarre Creations aan het werk om een actievol verhaal in elkaar te knutselen dat zich zou kunnen meten met de vertellingen op het witte doek. Bizarre Creations heeft eerder de racing games Blur en Project Gotham Racing gecreëerd; benieuwd of ze ook talent hebben voor het maken van actiegerichte verhalen.

Iedere vertelling over de Britse topspion hoort goed aan te voelen, en het is Bizarre Creations gelukt om een degelijk verhaal uit zijn mouw te schudden. Het begint allemaal in Athene, waar James Bond de G20-top moet beschermen tegen een naderende bomaanslag. Om de aanval te stoppen, moet agent 007 een boot infiltreren en het meesterbrein uitschakelen. Det verloopt echter niet zoals gepland, en al snel moet je in een speedboot duiken en achter je verdachte aanzitten. Enkele explosies en een verhuis naar een Porsche verder heb je hem eindelijk te pakken, maar de man blijkt het echte brein niet te zijn. Wat volgt is een grote zoektocht naar verdachte nummer één. Op je speurtocht kom je enkele leuke locaties tegen zoals een casino in Monaco, de jungle van Myanmar en het hartje van Bangkok. De omgevingen zijn mooi opgemaakt en bevatten tal van voorwerpen om voor detail te zorgen; alleen jammer dat de personages niet van die gedetailleerde gezichten of lichamen hebben. Wat de figuren missen aan detail, maakt de ontwikkelaar wel goed in de stemmen. Niemand minder dan Daniel Craig heeft de rol aangenomen voor de stem van de geheim agent, en het verhaal wordt zo des te leuker. Het mag dan geen Oscar waard zijn, maar de vertelling ademt absoluut “Bond”.

Natuurlijk zou James Bond zichzelf niet zijn zonder enkele leuke gadgets, maar voor dit deel heeft hij duidelijk de verkeerde broek aangetrokken. Als speler beschik je enkel over James’ mobieltje, al is het wel een hypermodern ding waarmee je tal van objecten kan scannen en de juiste weg kan terugvinden. Verder is de gsm handig om vijanden te lokaliseren: ze zullen je dus niet snel een hartaanval bezorgen door vlak voor je neus op te duiken. Mocht er toch iemand het wagen jou te doen schrikken, dan kan je hem met een flinke rechtse knock-out slaan. Als je dit doet, krijg je overigens een speciale bonus die je kan gebruiken om met je schietgerei een automatische headshot te geven aan de vijand, dankzij een handige functie genaamd ‘Focus Aim’. Vaak zullen er echter te veel vijanden opdoemen en zal je gebruik moeten maken van het coversysteem dat in het spel zit. De vijanden zelf zijn niet al te slim, dus als je even snel dekking zoekt, komen ze alweer van achter hun schuilplaats en wandelen ze op hun gemakje richting doel, wat jou een gratis kill oplevert.

Als je niet bezig bent met de omgeving af te speuren naar aanwijzingen of het op te nemen tegen tal van domme bots, dan zijn er nog de speciale filmische events die het spel dat ietsje meer “James Bond” doen aanvoelen. Meestal komt het erop neer dat je je uit de voeten moet maken en dat er tal van explosies zijn of dingen breken rondom je, maar het is een leuk extraatje om de spanning erin te houden. Zoals je in de intro al las, zal je, net als in de films, ook vaak in een voertuig kruipen en aangezien Bizarre Creations aan het stuur zat van de ontwikkeling, geven die momenten zeker voldoening. De auto’s sturen allemaal naar behoren en de achtervolgingen spelen zich vaak af in de nauwere straatjes, waardoor verkeer en plotse bochten verraderlijk uit de hoek komen. Aan alle avonturen komt echter een eind, en net als het echt leuk begint te worden, is het alweer gedaan. Een film over James Bond duurt gewoonlijk zo’n twee uur en voor de game mag je het hoogstens maal drie doen. Gelukkig kan je ook online wat met de verschillende wapens spelen, al heeft Bizarre het daar wat simpel gehouden.

Het multiplayerluik steunt op drie modi die elk van de gebruikelijke vorm zijn. Je hebt ‘Team Deathmatch’ en ‘Elimination’ voor het normale knalwerk, en alleen ‘Objective’ zorgt voor wat meer variatie doordat je eens een bom moet planten of een deur hoort open te krijgen. Bizarre Creations heeft gezorgd voor een levelsysteem zoals we dat kennen van Call of Duty, waar je, naarmate je een hogere rang bereikt, ook beschikt over meerdere wapens om mee te knallen. De models van de personages vormen nog de grootste ergernis. Hier zie je echt dat de game op dat vlak een jaartje of twee achterop hinkt, want de bewegingen zijn niet op en top en daardoor zullen vijanden vaak in vreemde posities vallen. Speelplezier is natuurlijk belangrijker, maar het zou toch een leuk pluspunt geweest zijn.

Conclusie en beoordeling

Uiteindelijk hoort iedere ontwikkelaar datgene te maken waarin hij een kei is, en in dat opzicht zou Bizarre zich beter bezighouden met het maken van racing games. De achtervolgingen en locaties zijn een glimlach op het gezicht, maar het gedrag en verstand van de tegenstander laten te wensen over. Neem daarbij een niet zo bijzonder verhaal dat sneller af is dan je zou vermoeden, en je hebt een game die je best oppikt voor enkele tientjes minder.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Bond style achtervolgingen en scènes
  • Stemmen van de bovenste plank
  • Minpunten
  • AI kon beter
  • Grafisch hinkt het achterop
  • Simpel verhaal

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Mac gamers worden achtergesteld! >:(

  • Mac gamers hebben er voor gekozen een Mac te kopen. Dus ze moeten niet zagen imo…

  • Mac is in opkomst, yay! Ga nou niet roepen dat Mac geen gaming platform is, dat was in de tijd van PowerPC ja ;)

  • @ Vortex

    Ik wil niet ontkennen dat de Mac niet geslaagd is voor gamen, maar het gros van de gebruikers gebruikt de Mac voor andere doeleinden denk ik…

  • Nice, heb ik weer wat te doen in de trein na Spirit Tracks.. Om nou elke dag me Windows bakbeest naast me Macbook in de trein mee te sleuren.. xD

  • Leuk dat het onder PC staat :-)

  • Dit is heel goed te doen voor mij, en dat ga ik denk ik ook doen. Missa happy :-D

  • Goed dat mac af en toe ook eens ondersteuning krijgt.

  • Leuk voor de mensen die een mac hebben en af en toe een spelletje willen spelen. Alleen is het wel zo dat een hardcore computer gamer eerder een PC heeft dan een mac.

  • Blizzard maakt haar games voor tegelijk voor windows en mac, omdat ze de games creeren en vormgeven op macs. Het kost hun juist extra tijd om ze voor windows uit te brengen.

  • Leuk… behalve dat mijn Macbook (in 2008 nieuw) een enorm slechte grafische kaart heeft. Gelukkig hebben ze dat bij de nieuwe generatie Macbooks veranderd; alleen toch net iets te laat.

  • Dit spel is zeer leuk. Ik ben er nu een paar uurtjes mee bezig geweest en het is zeer verslavend.

  • @ pvtrasta

    cker

    ik ben ook wel benieuwd met welke origins jullie begonnen ik iig met een dikke warrior dwarf (dual wield) commoner

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren