1. Age of Mythology (PC)

Age of Mythology (PC)

Age of Mythology (AoM) is het vervolg op het succesvolle Age of Empires. In plaats van dat het zich afspeelt in een historisch tijdsvak, speelt AoM zich af in de mythische wereld van de Grieken, Egyptenaren en de Noren, Age of Empires met een mythische twist. Is het een goed idee of maakt deze twist de goden boos?

AoM volgt het verhaal van een held uit Atlantis (de Griekse fractie) genaamd Arkantos. Atlantis is een van de volken die de god Poseidon eert. Alles is heel rustig en kalm op het eiland maar op een dag word Atlantis overvallen door een bende piraten die de trident van Poseidon stelen. Arkantos gaat achter de piraten aan om de trident terug te halen. Hij heeft hem al snel terug maar de dief loopt nog vrij rond, hij moet worden gevangen. Dit lijdt tot een grootste zoektocht waaruit blijkt dat de dief die de trident had gestolen slechts een pion is in het veel grotere complot van de hoofdvijand Gargarensis. Het verhaal kent veel goede twists, is zeer onvoorspelbaar en wordt op een goede wijze verteld.

Het verhaal brengt de speler van de muren van Troje door de onderwereld naar de Egyptische woestijn waarna je via de boot naar het hoge noorden afreist. De omgevingen zijn zeer goed uitgewerkt, alle omgevingen geven het gevoel alsof je er echt bent. De wind waait door de woestijnen en de lava stroomt in de onderwereld. Ook de levels zelf zijn zeer gevarieerd. Geen een level is het zelfde. Dit geeft je een goed gevoel van progressie in het spel en zorgt niet voor déjà-vu momenten.

In all deze omgevingen (los van de onderwereld) is een fractie de baas. Deze fracties zijn de Grieken, Egyptenaren en de Noren. Al deze fracties spelen compleet anders. Zo hebben de Noren een wagen om hun goederen in op te slaan terwijl de Egyptenaren en Grieken er een gebouw voor moeten plaatsen. Er zijn nog veel meer van dit soort verschillen die iedere fractie uniek maakt. Maar wat de fracties vooral onderscheit zijn de goden die de volken aanbidden.

Goden spelen een grote rol in AoM. Ging je in Age of Empires nog vooruit in de eeuwen, in AoM gaat dit om steeds machtigere goden. Er zijn drie hoofdgoden per fractie. Met de Grieken zijn dit Zeus, Poseidon en Hades. Iedere god komt met zijn eigen zes goden die niet per se uniek zijn per hoofdgod. De speler moet, wanneer hij genoeg grondstoffen heeft, zijn hoofdgebouw upgraden door middel van een god te kiezen. Deze god brengt dan standaard betere soldaten met zich mee maar ook een aantal unieke krachten en mythische wezens. De krachten kan de speler (meestal) een keer gebruiken. De krachten kunnen er voor zorgen dat je meer eten binnenhaalt van je boerderijen of je kunt een dodelijke komeet aanval loslaten op de vijand. Een zeer leuk uniek gameplay element.

Dit is echter een van de weinige echt vernieuwende dingen in het spel. AoM doet veel wat zijn voorganger AoE ook al deed. Nog steeds grondstoffen verzamelen, troepen trainen en de vijand aanvallen. De gameplay is ook nagenoeg hetzelfde. Dit is niet perse een slecht ding omdat AoE alles al zeer goed deed. Maar iets meer vernieuwing in het genre zou hebben geholpen.

Veel van de oude (voornamelijk Griekse) helden zitten in het spel en zijn allemaal te besturen. Deze helden hebben allemaal hun eigen krachten en zwakheden. Naast de helden zijn er ook normale soldaten en paardrijders maar ook mythische beesten. Alle personages zijn goed tegen een type vijand maar slecht tegen een andere. Zo is een phoenix goed tegen gebouwen en licht bepanserde personages maar zodra hij het op moet nemen tegen boogschutters is het snel met hem gedaan. Het is niet een standaard “rock, paper, scissors” spel maar meer een “rock paper scissors lizard spock”. Alle soldaten zijn ook te verbeteren in de plaatsellijke smid of voor de mythische wezens in de tempel.

Naast de hoofcampagne is er ook nog een skirmish en een multiplayer. Deze zijn nagenoeg hetzelfde alleen kan je met de multiplayer tegen andere spelers opnemen. De modussen brengen dezelfde gameplay elementen met zich mee die het spel zo uniek maken. Je kunt een map kiezen, hoofdgod en vervolgens aan de slag gaan. Er zijn veel verschillende mappen die je kunt kiezen dus er zit voor iedereen wel iets tussen.

Wanneer je nog steeds niet tevreden bent over de mappen die je kunt kiezen in de skirmish, dan kan je altijd nog je eigen maken. AoM komt nog uit een tijd dat de map ediotor niet extreem moeilijk was om te gebruiken. Het is heel makkelijk om een mooie map te maken met simpele tools die net zo toegankelijk zijn als Microsoft Paint. Heel simpel maar je kunt er zeer veel mee doen.

Conclusie en beoordeling

Age of Mythology doet wat hij moet doen. De zeer gevarieerde gameplay zorgt ervoor dat je het spel van het begin tot het einde wilt blijven spelen. De setting waarin AoM zich afspeeld is zeer goed uitgewerkt. Het brengt niet zozeer veel vernieuwing met zich mee in het genre maar blijft bij zijn roots. Al met al een hele goede RTS.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Zeer goed verhaal
  • Mooie omgeving
  • Goede gameplay
  • Toegankelijke map-editor
  • Minpunten
  • Te weinig vernieuwing in het genre

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Geen Wii games?? :O

  • Moeilijk zat zelf erg te twijfelen tussen Shellshock 2 en Rogue Warrior.

    Uiteindelijk toch Rogue Warrior gekozen omdat deze als grote game werd aangekondigd.

  • Ik had voor Rogue Warrior gekozen.

    Heb gameplay beelden gezien, ze staan allemaal met de rug naar je toe!

  • @maglev, nee joh, daar heb je een aparte site voor nodig ;)

  • Damnation. Het had zoveel beter kunnen zijn…

  • Shellshock 2

  • Best wel opvallend dat er veel xbox 360 games tussen staat. Is dit vanwege het feit dat er zoveel games uitkomen op xbox 360 (want hoe meer games hoe groter de kans dat je een bagger game hebt op die console)?

  • Gelukkig geen op de PS3 :P

  • shellshock 2 was wel egt een drama:P U got my vote!

  • Best wel opvallend dat er veel xbox 360 games tussen staat. Is dit vanwege het feit dat er zoveel games uitkomen op xbox 360 (want hoe meer games hoe groter de kans dat je een bagger game hebt op die console)?

    Gelukkig geen op de PS3 :P

    Wat een falers! xD

    Dat zijn gewoon de hoesjes van de 360. Maar ze zijn ook op de PS3 uitgekomen (behalve Infernal)…

  • Rogue Warrior en Shellshock is gelijkspel tot nu toe!



    Rogue Warrior is echt een schijtgame

  • en ik heb geen van alle games gespeeld gelukkig , en dat zal ik naar alle waarschijnlijkheid ook nooit gaan doen !

  • Gelukkig geen op de PS3 :P

    Want geen enkele game op deze lijst is multiplatform :rolleyes:

  • Ik heb geen enkele van deze games gespeeld (gelukkig dus maar) dus kan ik niet kiezen welke het slechts is :D



    Valt btw wel op dat het, op History Great empires na, allemaal shooters zijn.



    Overigens vond ik 2009 juist een heel vet jaar voor games. Bijvoorbeeld: X-men origins Wolverine, Resident Evil 5, Assasin's creed 2, Batman Arkham Asylum en ga zo nog maar ff door.


  • nintendo DS is slecht op zich :D

  • Bagger-games speel ik niet, dus oordelen gaat moeilijk in dit geval.

  • Ik moet nog steeds lachen van Shellshock _O-

  • @Limelight en DvT



    Nooit van die PS3 games gehoord dan, en gelukkig ook ;)

  • Shellshock 2.. mooie herinneringen

  • hmmm… ik heb rogue warrior wel eens in de winkel zien liggen, maar van de rest heb ik eigenlijk nooit gehoord :S

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren