1. Resistance: Burning Skies (Vita)

Resistance: Burning Skies (Vita)

Aliens, gaan ze ooit vervelen? Er zijn zoveel verschillende Aliens; van kat-etende, maar bij familie wonende en vredelievende Aliens zoals uit de bekende TV-serie Alf, tot prachtige sexy Aliens zoals in de films Species, maar ook bloeddorstige Aliens zoals in Alien. De Aliens in Resistance behoren tot de laatste categorie. Hun doel; onze wereld veroveren en daarmee ons veranderen in soortgenoten En dat klinkt toch ook wel weer erg bekend. Hoe dan ook; ik ben de Aliens nog lang niet zat en daarom was ik verheugd om aan de slag te gaan met Resistance: Burning Skies!

De Resistance-serie start nadat er in de Eerste wereld-oorlog veel Europese-landen bondgenoten van elkaar geworden en de wereld een vredig geheel lijkt te zijn. De invasie van Europa door een buitenaards ras (Chimera) gooit roet in het eten en zodoende kunnen we alsnog spreken van een grote oorlog in Europa. De Verenigde Staten hebben zich al die tijd afzijdig kunnen houden, maar als Europa vrijwel geheel is ingenomen vallen ook de Amerikanen prooi aan het buitenaardse ras. Resistance: Burning Skies speelt zich af ten tijden van de Chimera-invasie in Amerika en de game loopt daarmee paralel met de gebeurtenissen van Nathan Hale in Resistance 2.

De game plaatst je in de persoon van Tom Riley, een brandweerman en alledaagse held op weg naar een brand in Staten Island, New York. Tijdens de reddingsactie kom je echter in aanraking met de Chimera en zul je je bijl al snel moeten inzetten voor andere doeleinden dan het creëren van doorgangen.

Nadat de eerste Chimera is gedood is krijg je je eerste geweer. Het valt gelijk op hoe goed en lekker deze game wegspeelt. Zoals ik in mijn recensie van Unit 13 ook al aanhaalde, hadden behoorlijk wat mensen last met het richten in Uncharted: Golden Abyss en vaak kregen de kleinere analog sticks hiervan de schuld. Unit 13, maar nu ook Resistance: Burning Skies bewijzen dat dit niet zo hoeft te zijn. De game speelt dan ook alsof je een Dual Shock 3 in je hadden hebt en je hebt het totale gevoel van controle over je personage.

Het gevoel van controle is echter minder aanwezig bij de secundairy fire mode bij één van de primaire wapens. Alle secundairy fire modes werken via het touchscreen en daardoor zul je dus regelmatig je hand van de knoppen af moeten halen om deze te gebruiken. Vooral bij de Bullseye kwam in hierdoor in de problemen. Met secundairy fire mode van de Bullsey kun je vijanden met een dart taggen en daardoor worden de afgevuurde kogels aangetrokken door de vijand, waardoor je bijvoorbeeld om hoeken kunt schieten. De Longleg-vijanden waren mij meestal te snel af en daardoor was dit wapen voor mij niet zo nuttig als in Resistance 3.

Bij andere wapens werkte de secundairy fire mode daarentegen wel goed. Sommige wapens hadden ook zonder het touchscreen gekund, maar bij bijvoorbeeld de S.W.A.R.M. zou ik niet weten hoe ik die sneller had kunnen gebruiken zonder touchscreen. Het touchscreen is daarnaast heel erg responsief, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Wat ook goed via het touchscreen werkt is het gebruiken van je bijl voor close range en het gooien van granaten. Het is een kwestie van je duim naar de bijl bewegen of met je wijsvinger de granaat slepen naar de plaats waar deze terecht moet komen.

De primairy fire mode van de primaire wapens werkt zoals je verwacht van een shooter, de wapens richten zoals eerder gezegd al heerlijk en de wapens schieten zoals ze horen te schieten. Daarnaast zijn de wapens, zoals je gewend bent van de Resistance-games, te upgraden met nieuwe toevoegingen via “Gray Tech” (Chimeran technology) in de vorm van twee specialisaties die bijvoorbeeld scopes of vuurkracht toevoegen. Dit is ook wel nodig, aangezien de game op de moeilijkheidsgraad “Hard” of “Superhuman” toch kunde vereist om de vijanden uit te schakelen.

De vijanden die je kunt verwachten zijn de bekende Chimera, met hier en daar een “nieuwe” variant die in principe dezelfde aanpak vereist. Dit is geen probleem omdat de wapens genoeg variatie bieden om de game interessant te houden. De game is dan in mijn opinie absoluut niet zo kort als sommige reviews doen vermoeden. Ik verwacht dat je op de moeilijkheidsgraad “Easy” of “Normaal” wel door de game heen loopt, als gevorderde gamer. Echter neem ik aan dat deze de moeilijkheidsgraad “Hard” kiezen en er wel een uurtje of 8 a 9 over doen om deze game tot een goed einde te brengen. Het is ook een game die je in één ruk wilt uitspelen, waardoor het misschien voor sommige aan de korte kant lijkt te zijn. De Platinum Trophy is wel op relatief eenvoudige wijze te halen en daarmee is Resistance: Burning Skies de perfecte game voor Trophy Hunters!

De game is prachtig en ik heb niets vernomen van de zogenoemde framerate problemen die mensen hebben opgemerkt in de trailers. Ik moet zeggen dat de trailers inderdaad de game niet goed doen, want het ziet er nog wel schokkerig uit. Onthoudt dus alleen de vette beelden uit de trailer en neem van mij aan dat deze game op een stabiele framerate te spelen is. De textures van de wapens en lichteffecten zijn toch wel een pluspunt, je vergeet gewoon dat je op een handheld aan het spelen bent en door het vijf inch scherm van de PSVita wordt je in de game gezogen.

De unieke Resistance-sfeer komt door de prachtige graphics ook goed naar voren, een Sci-Fi game in het verleden zorgt toch voor het nostalgische gevoel dat je ook wel in bepaalde films krijgt. Daarnaast draagt de muziek ook een behoorlijk steentje bij aan de sfeer en dat in combinatie met de introfilmpjes voor de acts zorgt voor een goed geheel. Ook zijn er hier ook weer wat schrikmomenten, hoewel deze na een tijd al snel te herkennen zijn.

De replay waarde van het spel zit in het verzamelen van intel, waardoor je je kennis van het verhaal kunt uitbreiden, en het upgraden van de wapens tot een maximum niveau. Dit kun je te doen door een “New game +” te selecteren en de game op een hogere moeilijkdsgraad te spelen, het voordeel is echter dat je wel alle upgrades mee kan nemen. Daarnaast is Resistance de eerste Vita-shootergame met een online competitive multiplayer. Hoewel de game het moet doen met drie modi in de vorm van; Team Deathmatch, Deathmatch en Survival. Dit is naar mijn inziens geen probleem, aangezien ik mij toch meestal op één mode richt, maar kan mij voorstellen dat dit wat karig is. Survival is de enige mode die we als niet-standaard kunnen zien. Het is een variant op de bekende infected mode, die we wel kennen van de verschillende Shooter-games. Het aantal mensen is hierin groter dan het aantal Chimera, maar gedode mensen gaan naar het Chimera-team, waardoor er uiteindelijk maar één mens overblijft.

Conclusie en beoordeling

Resistance: Burning Skies is de eerste first person shooter op de Vita en een fantastische game. De bekende Resistance-sfeer weer goed aanwezig dankzij de mooie graphics, audio en tussenfilmpjes. Ook bestuurt de game hoe hij moet sturen, op mijn onhandigheid met de Bullseye na dan. De vijanden zijn niet echt veranderd en vereisen vrijwel altijd dezelfde aanpak, maar dankzij de wapens en de upgrades biedt de keuze hoe je de vijand uitschakelt wel genoeg variatie. De multiplayer kent drie spelmodi, wat sommige mensen karig zullen vinden, echter zijn Team Deathmatch en Deathmatch de meest gespeelde modi in first person shooters, waardoor er op den duur minder versplintering ontstaat.
8,5
Score
85
Score: 85
  • Pluspunten
  • Graphics
  • Geluid
  • Sfeer
  • Besturing
  • Wapens
  • Minpunten
  • Bepaalde secundairy fire modes
  • Variatie in vijanden

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Zo beter dat die 1887 aangepakt wordt!

  • is idd wat te sterk

  • als nog word hij geklaart op erge manieren

  • online ook oneindige ammo?

  • Terrecht die gun was echt te goed. en met een shotgun is dat ook een beetje onrealistisch.

  • @Optimus



    Jep, dat is een hack.

  • gelukkig die oneindige ammo ook weg

  • Wel betere die 1887 Shotgun.. loop zelf nog wel is met de Ranger Akimbo maar die wordt hard gepwned door de 1887 =p

  • Was wel een beetje nep klopt, maar als je die Model 1887 zelf had, dan was die echt meesterlijk :)

  • Lekker boeiend. Ik ben standaard slecht in deze game.. 1.30 ratio… *zucht* Ben nu net 70 geworden. En vind het wel mooi geweest.

  • @FlipmanNL



    1.30 is toch niet slecht? Je ziet idd veel mensen met hoge K/D's, maar boven de 1.00 vind ik niet slecht.

  • Is dat filmpje skills? Of is dat de hack?

  • Die shotgun zag ik vaak voorbij komen in akimbo. heb ze zelf niet, maar 1x zo een rat met een throwing knife kunnen aanpakken en zijn dubbele shotgun gejat. het is inderdaad veeeeeeeeeeeel te sterk. sniper is minder accuraat :P



    Ook wel erg blij dat die unlimited ammo eruit gaat. Werd er niet goed van. Kom een game binnen… het regent n00btubes… en 2 minuten later tactical nuke op je kop. Toen was de show afgelopen.



    Hopelijk kunnen we binnenkort weer gewoon ongestoord spelen.



    Care packages zijn ook goed dodelijk…. Ik gooi van de week mijn smoke neer, ik sta flink ver vanaf nog, maar uiteraard ook niet te ver… krijg ik hem op mijn harsus. Morsdood… *zucht*




  • En op de pc word de lvl 70 hack niet aangepakt?:S

  • Van die shotty gaat me'n bloeddruk zwaaaar omhoog !!

    Dus IW ga er idd.eens wat aan doen !!

  • Eindelijk van die hackers verlost!

  • Wat dacht je van die -Marathon, Lightweight, Commando- Noobs. Dat is even erg als die Akimbo.

  • @-.Timm W.-

    Die shotguns zijn zwaar overpowered, dus skills zou ik het niet noemen, maar het is niet met een hack gedaan, als je dat bedoelt.

  • Veelste sterk, mooi dat het wordt aangepakt :)

    verder mag er idd wat gebeuren met packages, ze belanden te vaak naast het level of op een dak, of ze rollen nog even tegen je aan terwijl je 10m verderop staat :/

    Verder liever nog een filter.. Ik haat het om een match in te komen die na 5 seconden afgelopen is..

  • Ik zat laatst ook in een game, waarbij ik oneindig ammo had. Iedereen liep te knallen met grenade launchers en liep granaten te gooien. Vond persoonlijk niks aan.. haha



    EN van die shotgun vind ik prima! : )

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren