1. Fallout: New Vegas DLC Recensie - Lonesome Road

Fallout: New Vegas DLC Recensie - Lonesome Road

Hallo daar! Heb je mijn recensie van Fallout: New Vegas al gelezen? Zo niet, doe dat dan eerst.

---------------------------------------------------------------------

Hier is het dan, de laatste DLC van New Vegas. De DLC waar het allemaal om draaide. De DLC waar eindelijk het verhaal van de Courier wordt afgerond en we zien waarom hij uiteindelijk de platinum chip en een kogel in zijn brein kreeg. In deze uitbreiding neem je het eindelijk op tegen de oorspronkelijke Courier Six. Met een build-up als dit moet het uiteindelijke resultaat wel redelijk episch zijn. Of dit ook zo is, heb ik voor jullie aan de tand gevoeld. Tijd om de Lonesome Road te bewandelen.

Als je niet hebt opgelet tijdens het spel of het spel niet hebt gespeeld, zal je waarschijnlijk bij die introductie denken “Huh, wat voor build-up? Wat bedoelt die malle Limoenlichtje met ‘de DLC waar het allemaal om draaide’?” Het zit zo, in New Vegas blijkt dat het pakketje waardoor jij in je hoofd wordt geschoten aan het begin van de game oorspronkelijk helemaal niet voor jou bedoeld was, maar voor iemand anders, die wegliep nadat hij de naam zag van het spelerskarakter. Deze koerier wordt gedurende alle andere DLC’s genoemd. Hij heeft Christine (één van de companions uit Dead Money) ontmoet in de Big Empty, Joshua Graham verwachtte hem in Honest Hearts en de wetenschappers in Old World Blues hebben met hem gesproken. In deze uitbreiding nodigt hij jou uit naar DeDivide, een plek die compleet vernietigd is en jij hebt daar een rol in gespeeld die je ontdekt tijdens de uitbreiding.

Zoals je misschien wel hieruit kan ophalen, draait deze DLC compleet om verhaal en dialoog. Hier ligt ook de kracht van de uitbreiding. Ulysses (de oorspronkelijke koerier) is een zeer imponerend persoon die in zijn gesprekken met jou door DeDivide heen altijd dreigend klinkt. Het verhaal is zeer interessant voor degenen die nou eindelijk eens wilden weten hoe het zat met de Courier, zijn verleden en waarom hij juist degene was die opgezadeld werd met het item dat bijna tot zijn dood leidde aan het begin van New Vegas. Het is een soort verhaalvertelling die je eigenlijk nauwelijks ziet in games. In Oblivion kom je er bijvoorbeeld nooit achter waarom je in de gevangenis zit en in Skyrim kom je er nooit achter waarom je zo nodig naar Skyrim vluchtte voor het begin van het spel. Dit is nou typisch iets wat ik, als verhaal-geek, tof vind. Daarnaast krijg je ook heel veel background story over ED-E, de trouwe robot companion uit het oorspronkelijke spel.

Dat gezegd hebbende, de gameplay is in deze uitbreiding wel weer de dupe. Er zijn in DeDivide slechts weinig locaties te ontdekken (hoewel dat vooral komt doordat alles compleet is verwoest) en de quest is compleet lineair en mogelijk de kortste van alle DLC’s. Om duidelijk te maken hoe lineair het precies is; aan het begin van de uitbreiding vind je een laser detonator, die je kan gebruiken om rondslingerende kernkoppen te laten exploderen. Dit is volgens Ulysses bedoeld om wegen vrij te maken die anders verborgen zijn, maar je gebruikt het echter nooit voor echte exploration. In plaats daarvan gebruik je hem vooral wanneer je hem moet gebruiken (omdat je weg is geblokkeerd door een kernkop) of misschien als leuke val voor je vijanden. Wat wel weer een heel handig wapen is, is de flare gun. Dit wapen kan gebruikt worden om deathclaws en tunnelers (nieuwe wezens die er onschuldig uitzien, maar met de kracht van een drie deathclaws aanvallen) weg te jagen. Dit kan een redding zijn in gevechten die je anders zou verliezen. Wat overigens ook tof is, is de keuze die je aan het eind moet maken, maar dat mag je zelf ontdekken.

Conclusie

Lonesome Road is vooral bedoeld voor de mensen die echt kicken op verhaal, want de gameplay valt weer een beetje tegen. Er zijn weinig plekken om te ontdekken en het is heel eg lineair. Maar dat wilt niet zeggen dat het niet het geld waard is. Sowieso zit er weer flink wat uitdaging in in de vorm van de zeer dodelijke Tunnelers en is de hoeveelheid backstory die je krijgt, zeker als je de andere uitbreidingen ook hebt, onmisbaar. Daarom raad ik ook deze uitbreiding volhartig aan.

Cijfer

8

Pluspunten