1. L.A. Noire (X360)

L.A. Noire (X360)

Rockstar bracht vorig jaar mei weer eens een nieuwe game uit. Compleet anders dan dat we gewend zijn van hun eerdere samenwerkingen met ontwikkelaar Team Bondi. Dit keer speel je niet als (ex-)badguy in een gangsterwereld, maar ben je de ultieme goederik; een politieman, in deze zelfde gangsterwereld. Je moet verschillende zaken oplossen en jezelf zo omhoog werken in de politiewereld, beginnend als simpele donutetende agent en eindigend als bekend en geciviliseerd detective met een gleufhoed schuin op je hoofd en een dikke sigaar in je hand.

De schietdelen zijn enigzins teleurstellend vergeleken met wat we gewend zijn na de GTA-serie en Red Dead Redemption. Ze komen vrij weinig voor en ze duren nooit erg lang. Net wanneer je je de controls weer kan herinneren zijn alle tegenstanders als gedood.

Het grootste deel van de game bestaat uit zogenaamde ‘detective gameplay’ , waarbij je mensen moet ondervragen en bewijzen moet vinden. Dit is wel gemakelijk, naar aanwijzingen zoeken en verdachten en getuigen ondervragen, maar je raakt er snel op uitgekeken. Alle zaken lijken op elkaar; meestal is er iemand vermoord dus je gaat vanuit het hoofdbureau der politie naar de plaats delict, daar zoek je naar de eerder genoemde aanwijzingen en de rest is duidelijk. Er is weinig variatie.

De ondervragingen zijn erg realistisch, vooral door de nieuwe MotionScantechnologie. Dit is een proces waarbij de acteur in een speciale studio wordt opgenomen. De vele 2D-beelden worden omgezet in een compleet natuurlijk bewegend 3D-model, dat dus niet handmatig geanimeerd hoeft te worden. Zo is er dus geen sprake van stemacteurs, maar kortweg van acteurs. Dit realisme ontwikkeld in samenwerking met het Australische Depth Analysis versterkt de ondervragingen. Je voelt je een ware Sherlock Holmes als je probeert een gezicht te ‘lezen’. De emoties en leugens zijn compleet geloofwaardig.

Het verhaal achter de gebeurtenissen is wel simpel maar de moeite waard. Het speelt zich volledig af in het Los Angeles van 1947, dat trouwens zeer mooi is opgebouwd. Je kruipt in de huid van Cole Phelps, een jongeman van een jaar of dertig, getrouwd en met kinderen. De stad en haar bevolking is nog maar net bekomen van de oorlog. Phelps is ex-militair, hij heeft gevochten in Japan, waarvan het hele spel door flashbacks verschijnen. De verschillende zaken die Phelps krijgt terwijl hij de cariëreladder beklimt lijken eerst niets met elkaar te maken te hebben, maar uiteindelijk ontstaat er wel een soort van rode draad met later ook een schokkend einde, maar daar zal ik verder niets over vertellen vanwege spoilers.

Je kunt ranken tot level 20, hoewel je hier alleen nieuwe strakke pakjes met bijpassend gleufhoedje mee verdient. Ook kun je punten verdienen welke te gebruiken zijn om tijdens een ondervraging een antwoord automatisch goed te beoordelen, een soort jokers dus. Verder kan je verschillende auto’s ‘verzamelen’, deze zijn te vinden in verborgen garages verspreid over de stad. Dit lijkt even leuk, maar persoonlijk raakte ik hier best snel op uitgekeken. Ook kan je promoveren, dit is wel gebaseerd op de verhaallijn, en daarmee op gescripte momenten.

Over scripts gesproken, het spel is sowieso erg gescript. Je zult veel minder rondlopen en willekeurig mensen overrijden en in het rond schieten met een pistool of bazooka. Sterker nog, je kunt je kleine handwapen niet eens tevoorschijn halen als dat niet op dat moment in de missie hoort. Dit was voor mij wel een dingetje, dit spel heeft gewoon veel minder dat ‘free-roaming’ (=in het vrij rondlopen) dat we van Rockstargames gewend zijn. Eigenlijk was ik zelf alleen de zaken aan het oplossen, verder geen open wereld waar veel te doen is. Er zijn nog wel willekeurige oproepen van de politie als je aan het rondrijden bent door de stad, maar zelfs deze worden saai.

Grafisch en thematisch is de game erg sterk. Er is goede onderzoek gedaan naar de kleding, architectuur en dergelijke, en het ontwerp is geweldig uitgevoerd. De technische Grafics zijn ook verbluffend, hoewel ik persoonlijk op mijn Xbox 360 een klein probleem had met de anti-aliasing. Het kleurenspectrum is precies goed. Deze is gebaseerd op de oude Film Noires en dit is goed uitgekomen. De voice overs en de dialogen samen met de filmische, contrastvolle belichting vormen een visueel sterk verhaal. Ook de vele cutscenes voegen toe aan dit thema. Ik heb hier veel over nagedacht en kwam tot de volgende conclusie: ‘Als L.A. Noire daadwerkelijk een film was dan was het echt een goede!’ De dialoogscènes en establishing shots wanneer je aankomt op een locatie zijn echt filmisch. Eigenlijk is L.A. Noire grotendeels een interactieve cutscene.

Conclusie en beoordeling

Samengevat een goed samengesteld verhaal en een goed ontwikkelde game. Visueel erg sterk, vanwege belichting en ontwerp. Weinig variatie in de gameplay en zaken, maar toch wel vermakelijk. Een tip: speel maximaal twee zaken per dag uit, om de spanning te behouden. Weer een mooie en vernieuwende voor in de Rockstarcollectie.
7,7
Score
77
Score: 75
  • Pluspunten
  • Lange storymode
  • Sterke visuele stijl
  • Realistische mimiek door MotionScantechnologie
  • Een zeer vernieuwende game
  • 'Detective gameplay'
  • Origineel verhaal
  • Minpunten
  • Na uitspelen van verhaal weinig te doen
  • Weinig variaties tussen de missies
  • Zeer gescript
  • Saaie shootouts
  • Erg makkelijke game

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Had ik ook wel verwacht. En het blijft jammer van die zombies…bah!

  • Ik hoop dat je kunt beginnen als Ultimate Agent want in deel 1 moest je eerst alles upgraden (wat helemaal niet verkeerd is) maar dan ben je eindelijk in perfect form en dan is er geen klote meer te beleven !!

  • Nog een game voor Q1 2010, doe maar dan hebben we later op het jaar weer wat om uit de budgetbak te plukken.

  • Over die zombies, dat kan wel een vervolg zijn op deel 1, want daar kwamen ook wat 'zombies' voor.

  • Godver, alles lijkt wel Q1/Q2 te worden. Just Cause 2, Crackdown 2, Skate 3, Pokémon HG/SS, MX vs ATV Reflex… Stuk voor stuk games die ik zeker wil gaan halen…

  • Mass Effect niet te vergeten in Q1, Splinter Cell…

  • De game kun je met vier spelers coöperatief spelen, of met zestien man in een competitieve multiplayer.

    Volgens mij klopt dit niet helemaal. De campaign is geloof ik met maximaal 2 spelers coöperatief te spelen, maar voor de rest is het gewoon multiplayer.

  • Nice! Hier kijk ik al lang naar uit^^

  • ik snap nog steeds niet waarom ze een vervolg maken op deze game…



    ja, deel 1 is dan miss wel heel vaak over de toonbank gegaan, maar misschien moeten ze eens kijken waarom die zo vaak over de toonbank is gegaan….



    (Halo 3 beta)


  • @ BJvW13



    Net zoals Halo 3: ODST



    (Halo: Reach beta)


  • zo geweldig vond ik deel 1 niet..

  • Laat maar komen :)

  • Ge-wel-dig -_-'

  • Heb er zin in. Ik hoop dat ie veel vernieuwing brengt ten opzichte van deel 1.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren