1. Golden Sun: Dark Dawn (NDS)

Golden Sun: Dark Dawn (NDS)

Voor de liefhebbers van het genre zal het onderhand de strot uitkomen, maar dit lapje tekst zal gaan over een standaard Japans rollenspel. De afgelopen jaren zijn er genoeg artikelen verschenen rond het genre en wat er allemaal precies mis mee is. Te voorspelbaar, personages die wel heel doorzichtig zijn, random encounters en ga zo maar door. Sommige RPG’s willen ook niet wijken van die oude en vertrouwde formule. Sommige titels willen juist niets liever dan traditioneel zijn. In sommige gevallen is het echter zo dat bepaalde RPG’s wellicht een tikkeltje teveel vasthoudt aan de tradities van het genre. Jullie kunnen het al raden, Golden Sun Dark Dawn hoort in die categorie thuis.

Is de titel in kwestie slecht dan? Dat is zeker niet het geval. Mocht je als nieuwkomer in het genre starten met deze game dan is er weinig mis mee. Het is vooral een oerdegelijke game die alles heeft wat je van een standaard RPG verwacht, maar dat is gelijk diens grootste zwakte: het overtreft nergens de standaard of onderscheidt zich als een unieke ervaring. Ervaren spelers zullen vooral rollen met hun ogen wanneer ze bedolven worden onder allerlei clichés binnen het genre. Dark Dawn is gewoon zo “standaard” dat zelfs liefhebbers van het genre moeite kunnen hebben met het spelen van de game. Er is niet zozeer veel mis met de gameplay of de basis van de game, maar alles erom heen heeft een hoog dejavu gehalte.

Het is allemaal bekende koek: Matthew gaat net zoals zijn vader Isaac op reis om zo de wereld te beschermen tegen een nieuwe vijand. Nou ja, de reis begint in eerste instantie omdat zijn maatje Tyrell (de zoon van Garet) een apparaat beschadigd. Daarom besluiten Isaac en Garet dat hun kinderen een onderdeel moeten halen om het te repareren. Matthew en Tyrell gaan vervolgens op reis, vergezeld door hun goede vriendin Karis. Tijdens de reis krijgen ze echter te maken met nieuwe gevaren. Het is een verhaal dat we in principe al zo vaak gezien hebben, maar dat hoeft niet erg te zijn als het leuk gebracht wordt. Laat dat nou niet het geval zijn. De dialogen bijvoorbeeld zijn onnodig lang. Gesprekken worden uitgerekt omdat Matthew en zijn vrienden veel moeten herhalen voordat ze begrijpen wat er allemaal gezegd wordt. Daar komt ook nog eens bij dat de gesprekken ook niet leuk zijn om te lezen. Van humor is er weinig sprake en doordat de dialogen zo lang zijn voelt het volgen van het verhaal als iets plichtmatigs aan. Een behoorlijke misser, aangezien een RPG het in de meeste gevallen het moet hebben van een leuk verhaal.

Wat maakt Dark Dawn dan wel de moeite waard om het een keer te doorlopen? Het tempo van de game ligt ondanks de langdurige gesprekken hoog. Nieuwe gebieden worden vrij snel bereikt en gevechten verlopen snel. Vooral dat laatste is misschien een van de betere onderdelen aan de titel. Net zoals bij zijn voorgangers maakt het gebruik van een “ouderwets” turnbased systeem. In tegenstelling tot andere games waarin het om beurten aanvallen nogal wat tijd in beslag neemt, gaat het hier behoorlijk snel. Dark Dawn mag dan te traditioneel zijn, maar het het heeft wel het turnbased gevechtssysteem geperfectioneerd. Geen nare laadtijden, het oproepen van djins/summons kunnen weg gedrukt worden en het belangrijkste: random encounters zijn niet vervelend in deze RPG. In tegenstelling tot andere genregenoten wordt de speler niet om de haverklap belaagd door monsters. Het is mooi gedoseerd en maakt het onderzoeken van de verscheidene gebieden of de wereldkaart geen nare klus.

Een andere reden om Dark Dawn leuk te vinden zijn de djins, kleine wezentjes die opgeroepen kunnen worden tijdens de strijd. Er zijn iets meer dan 70 van deze bijzondere diertjes te vinden in de game die allemaal een bijzondere vaardigheid bezitten op het strijdveld en erbuiten. Wanneer er eentje wordt gevonden kan deze gekoppeld worden aan een personage, waardoor deze op zijn of haar beurt over nieuwe vaardigheden kan beschikken of tactieken kan toepassen. Djins zijn daarnaast ook handig wanneer ze zijn opgeroepen; wanneer ze zijn opgeroepen zullen ze in een standby-mode vervallen. Heb je een aantal djin opgeroepen van het type Mars? Dan kan er een Mars-summon worden opgeroepen die enorm krachtig is. Dit soort aanvallen veroorzaken veel schade bij vijanden en zijn ook spectaculair om te zien. Vechten in Dark Dawn is dus zeer plezierig, maar dat kan ook gedeeltelijk komen doordat de vijanden het je niet moeilijk maken. Het is te éénvoudig; zelfs tegen eindbazen is de game echt een eitje. Het zal niet iedereen storen, maar meer uitdaging had deze game wel leuker gemaakt.

Aan de andere kant, de echt uitdagingen zijn te vinden met behulp van psyenergy. Dit zijn de speciale krachten die buiten het strijdveld te gebruiken zijn dankzij de djin. Het is ook het onderdeel in Dark Dawn wat het beste is uitgewerkt. In andere RPG’s worden speciale krachten sporadisch gebruikt voor oppervlakkige puzzels. De psyenergy puzzels in Golden Sun komen echter vaker terug en ze worden steeds beter. In het begin komt het nog neer op “verplaats de rots” of “verdamp het water”, maar naarmate je verder komt komen er steeds meer puzzels waarbij iets meer denkwerk is vereist. Deze puzzels worden nooit te moeilijk, maar zijn zeker een welkome afwisseling.

Qua speelbaarheid en afwisseling is het allemaal uiterst degelijk, hoe zit het met het grafische aspect van de game? Die is prima te noemen. De animaties zijn goed, het kleurgebruik is uitstekend en de vele omgevingen die Matthew en co. mogen bezoeken zijn prachtig vormgegeven. Kijkend naar de laatste allinea’s is het voor sommigen misschien niet echt begrijpelijk waarom er zo negatief is begonnen aan de recensie. Ondanks de pluspunten die genoemd worden blijft er een knagend gevoel achter. Tijdens het spelen valt er zoals eerder gezegd niks te klagen over de basis van de game, maar het lijkt wel alsof ontwikkelaar Camelot op de automatische piloot deze game in elkaar heeft gedraaid. De game doet wat het moet doen, maar verder dan dat gaat het ook niet. Er zijn geen echte verrassingen te bekennen. In andere RPG’s krijgt de speler op den duur met iets te maken waardoor de game net dat kleine beetje extra weet te geven. Daar is in deze Golden Sun geen sprake van.

Conclusie en beoordeling

Komt het doordat Dark Dawn een abrupt einde kent? Dat het verhaal eigenlijk vrij saai is? Of is het gewoon het feit dat ontwikkelaar Camelot gewoon een hele typische RPG gemaakt die we al vaker gespeeld hebben? Het is moeilijk om te omschrijven, maar tijdens het spelen had ik gewoon het gevoel dat ik deze game al een keer eerder had gespeeld. Vergis je niet, in principe is er niks mis met Dark Dawn. Doordat het tempo hoog ligt, de gevechten tof zijn en het er mooi uitziet is het een prima RPG voor beginners. Voor veteranen binnen het genre zal het waarschijnlijk allemaal iets te bekend voorkomen.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Tof vechtsysteem
  • Grafisch uitstekend
  • Psyenergy puzzels leuk
  • Minpunten
  • Verhaal en dialogen zijn slecht
  • Weinig uitdaging
  • Te standaard RPG avontuur

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • resident evil 4, uncharted 2, gta 3, metroid prime, shadow of the collosus, metal gear solid 3, soul calibur, call of duty 4 en world of warcraft half life 2….deze zullen wel in de top 10 staan.

    persoonlijk had ik mario galaxy daar ook graag gezien, maar tot nu toe is het wel een mooie lijst

  • Ico

  • Okami en Mario! :D

    Ik had Mario wel in de top 10 verwacht, maar dat is natuurlijk alleen mijn waardeoordeel. (:

    Mooie lijst weer, IG. (:

  • ICO staat op een mooie plek :)

  • Zelda, Mario, Okami en natuurlijk ICO! Mooie lijst.

  • Shenmue en ICO, nooit van gehoord. Shenmue lijkt me nog wel lachen btw.. xD

  • ROME TOTAL WAR?? :P



    Wat een k*tspel vond ik dat zeg. Ik heb dat 2 uur gespeeld en daarna nooit meer gespeeld.

  • jij bent niet goed man :P

  • Counter-Strike staat echt veels en veels te laag.

    De game is meest populaire online game OOIT!

  • Okami ik wachtte met spanning of wel in de top 100 zou komen:p Geweldige game was dat echt voor mij 1 van de beste games;)

  • Het blijft maar jeuken als ik super mario galaxy zie, toch nog nooit gespeeld…



    Binnenkort maar eens een Wii lenen :)

  • mmm hier kan ik wel mee leven.



    Ow en IG denken jullie nog wel aan het game nieuws?

  • moh allied assault

    mijn eerste( na doom en wolvenstein) FPS

    heel lang mee gespeelt :D

  • ICO en Okami zijn natuurlijk hele bijzondere titels! : )

  • Bioshock en Shenmue zijn toffe games :)

    Ben benieuwd naar de top 10

  • Dus staat gta in de top 10

  • Jammer van Counter strike voor de rest alleen maar toppers vooral Zelda en Ico

  • die eerste medal of honors waren echt meester, als meerdere zelfde spellen mochten had frontlines er ook tussen gestaan.

  • Heb alleen Mario gespeeld.

  • Had niet verwacht dat zelfs Shenmue erin zou zitten.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren