1. Transformers: War for Cybertron (PC)

Transformers: War for Cybertron (PC)

Oh wat zou mijn vijf-jarige ik uit zijn dak gaan wanneer hij Transformers War for Cybertron voor het eerst zou zien. Misschien dat hij het echte speelgoed nog steeds een stuk stoerder zou vinden, maar deze game zou natuurlijk zijn favoriete game ooit zijn. De tijden van spelen met transformerend speelgoed zijn al jaren voorbij, maar de inmiddels volwassen versie van dat jochie kan niet ontkennen dat zijn innerlijke kind zeer content is met deze Transformers titel. Meer dan content zelfs aangezien het gebasseerd is op G1, de serie/strips die in 1984 voor het eerst verschenen. Voor iemand die er niet mee is opgegroeid is de serie hopeloos verouderd, maar High Moon Studios heeft de “robots in disguise” een fantastische update gegeven. Eentje die de misbaksels van ene Michael B. met gemak doen vergeten.

War for Cybertron is gewoon een rechttoe rechtaan third person shooter met vehicle combat elementen. Vooral het third person shooter gedeelte is al vaak genoeg gedaan, maar High Moon Studios gaat ook niet voor een originele benadering van het genre; zij hebben hun zinnen gezet om een echte Transformers ervaring te bieden. Robots die wanneer ze maar willen kunnen switchen naar hun voertuig modus en weer terug. Grootse gevechten op de planeet Cybertron. Misschien wel het belangrijkste, ze willen de burgeroorlog tonen die Megatron ontketende voordat de robots naar de aarde kwamen. Nu is het doel van Megatron vrij simplistisch, maar het ontstaan van de oorlog en de gevechten die volgen zijn maar weinig in beeld geweest. Vreemd eigenlijk aangezien Cybertron met zijn grootse bouwwerken en infrastructuur een interessant strijdveld vormen.

De setting is dus qua vormgeving boeiend, maar dat bracht ook een ander voordeel met zich mee: High Moon Studios heeft de kans gekregen om bekende personages opnieuw te ontwerpen, omdat ze nu in voertuigen veranderen die alleen op Cybertron te vinden zijn. Het is een frisse kijk op de Transformers die menigeen zal waarderen. Al is de ontwikkelaar wel trouw gebleven aan de roots van de robots: fans gaan absoluut smullen van alle oude bekenden die ze tegenkomen. Natuurlijk zijn Optimus, Megatron, Bumblebee en Starscream van de partij, maar ook figuren zoals Brawl, Silverbolt en Warpath maken hun opwachting. Om de fans nog meer te plezieren zit de game vol met quotes en verwijzingen naar de originele serie en de bioscoopfilm uit 1986 die voor een glimlach zal zorgen. Voor de giga-nerds onder ons: zelfs Stan Bush is te vinden in deze game.

Nostalgie is leuk, maar alleen daarmee red je het niet. Het is daarom prettig om te constateren dat War for Cybertron een aantal onderdelen goed weet uit te werken. Zoals gezegd lijkt het in eerste instantie op een generieke third person shooter, maar de game onderscheidt zich duidelijk dankzij het transformatie aspect. Doordat de Transformers kunnen veranderen in futuristische tanks, jets, trucks en auto’s is de gameplay vooral snel en vol met actie te noemen. Het is gewoon gaaf om als Optimus in zijn truck vorm door een groepje Decepticons heen te rammen, om vervolgens te transformeren en deze neer te schieten. Vervolgens transformeer je weer in een truck om zo van een ander groepje slechterikken schroot te maken. Het verloopt allemaal ontzettend soepel. Dat is natuurlijk een meer directe aanpak, er zijn natuurlijk ook andere manieren om tegenstanders dwars te zitten. Als een jet is het mogelijk om een veilig plekje te zoeken en op die positie tegenstanders neer te schieten met een sniperrifle.

Voor de rest is het bekende koek. Er kan gekozen worden uit vier verschillende classes die onderverdeeld zijn in leader, soldier, scout en scientist. Iedere categorie beschikt over zijn eigen speciale vaardigheden en vuurwapens. Klinkt vrij standaard, maar dankzij het hele transformatie aspect is het juist leuker om uit te vogelen hoe deze classes werken. Zowel robot als voertuig-modus hebben verschillende vaardigheden en wapens. De basis is daarom ontzettend interessant, maar tijdens de campaign-mode is het wel vreemd dat High Moon Studios niet optimaal gebruikt maakt van die basis. Dit is een probleem die vaak opvalt tijdens de Decepticon missies: hoewel het gebakkelei tussen Megatron en zijn kornuiten eigenlijk best grappig is, is de missie structuur best saai te noemen. De Decepticons verkennen vooral vijandelijke basissen, tunnels en andere vrij grauwe omgevingen. Ondertussen wordt er veel geknald en is er weinig variatie. Het is niet slecht, maar het wordt nergens echt bijzonder goed. Behalve de laatste missie, waarin de Decepticons geconfronteerd worden met een heel groot probleem.

Wanneer de Autobot missies aan bod komen, is de situatie heel anders: die zijn vele malen bombastischer, diverser en bovendien leuker om te spelen. Levels lijken nu veel meer toegespitst op de mogelijkheden van de voertuigen en is ook gedurfder, niet alle gebieden lijken op elkaar. Er is in de Autobot missies opeens veel meer ruimte voor gevechten met eindbazen zoals Starscream. Daardoor voelen de Autobot missies meer doelgerichter en tegelijk leuker aan. Het is vreemd om opeens dit verschil te zien; hierdoor lijkt het net of de Decepticon en Autobot missies twee losse gedeeltes zijn in plaats van één geheel. Beiden campaigns bezitten nog een probleem: er is maar ruimte voor twee missies waarin de luchtmachten van beide groeperingen worden bestuurd. Hoewel de grondmissies prima zijn, dogfights in de ruimte zijn stiekem ontzettend cool. Na twee missies is het echter voorbij en je vraagt je af waarom er met dit onderdeel niet meer is gedaan. Ontzettend jammer.

Daarnaast is de campaign mode maar tien hoofdstukken lang: na dik acht uur is het avontuur op Cybertron voorbij. Wat er over blijft is een vermakelijke multiplayer. Het is net zoals het hoofdavontuur geen multiplayer die nieuwe elementen introduceert, maar dankzij het hele transformatie onderdeel is het misschien leuk om het te gaan spelen. Spelers kunnen daarnaast ook nog hun eigen transformer in elkaar knutselen, al zijn de opties wat beperkt. Ze zijn wel uit te rusten met allerlei wapens en vaardigheiden die ontgrendelt worden wanneer personages via een level systeem sterker worden. Niks nieuws onder de zon, maar stiekem best leuk. Dat geldt ook voor de horde mode in de game, die hier Escalation wordt genoemd. Dat is een beetje het sleutelwoord tijdens het spelen van de multiplayer, leuk. Maar nergens echt bijzonder.

Conclusie en beoordeling

War for Cybertron mag er dan niet bovenuit springen op het eerste gezicht, maar het is gelukkig een gevalletje “more than meets the eye”. Het is tot op de heden de leukste Transformers game ooit gemaakt, die fans en non-fans kunnen waarderen. Het is een boven gemiddelde game die nog beter had kunnen uitpakken als High Moon Studios op bepaalde punten doortastender was geweest. Nu is het vooral een leuke game die hier en daar een steekje laat vallen. We zullen zien of High Moon Studios heeft geleerd van zijn foutjes wanneer het vervolg Fall of Cybertron in de winkelschappen ligt.
7,7
Score
77
Score: 75
  • Pluspunten
  • De echte Transformers
  • Transformatie aspect
  • Autobot campaign
  • Minpunten
  • Te weinig jet missies
  • Decepticon campaign wat sober
  • Level design soms een tikkeltje te grauw

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Cool! Ook al in de meeste recente Star Trek film!

  • Vet, dit spel begint beter en beter te klinken. Hopelijk wordt het eindelijk weer eens een game van het kaliber Bridge Commander.

  • Fuck, ik dacht al die stem te herkennen… Shame on me!

  • Ha, lol. :)

  • Afscheid nemen van Leonard Nimoy ??? Hij is en blijft de enige "echte" Spock. Ook al zet Quinto een goede rol neer als Spock, Nimoy kun je nooit vervangen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren