1. YOFL: Een middagje Transformers Fall of Cybertron bij IG

YOFL: Een middagje Transformers Fall of Cybertron bij IG

Een ruimteschip ontsnapt aan de stervende planeet genaamd Cybertron; Optimus Prime, de leider van de Autobots verzekert Bumblebee dat het verlaten van hun gedoemde wereld het beste plan is. Het zal moeilijk worden, maar er zijn meer werelden in het universum waar de Autobots in vrede kunnen leven. Helaas zijn de Decepticons het daar niet mee eens. Megatron en zijn kornuiten vallen het schip van hun aartsvijanden aan met het idee om ze voor eens en altijd te vernietigen. Gelukkig is Bumblebee een type die het niet zo makkelijk op geeft.

Gistermiddag kon ik dankzij Insidegamer op mijn gemak Fall of Cybertron spelen in hun testhok/studio; de eerste drie hoofdstukken werden voltooid en een uiterst positief gevoel blijft achter. Nu is het wel zo dat ondergetekende deze game als sinds diens aankondiging al tof vind; Transformers is en blijft mijn jeugdliefde. Het is dan mooi om te zien dat High Moon Studios ook een soft spot heeft voor de Transformers die we in de eighties hebben leren kennen. Net zoals in zijn voorganger lijken de robots qua persoonlijkheid en design op de Transformers waar de eighties kinderen mee zijn opgegroeid. Die kinderen zijn inmiddels volwassen kerels en dames, maar die hoeven niet lang na te denken over een aanschaf. Op basis van nostalgie scoort Fall of Cybertron erg hoog.

Mocht je geen nostalgische gevoelens hebben jegens de transformerende robots uit de ruimte, is dat geen geldig excuus om de game in de winkelrekken te laten liggen. Vanaf het eerste moment is duidelijk dat High Moon Studios geluisterd heeft naar het commentaar op War for Cybertron. Het eerste hoofdstuk begint direct met een knal: de Autobots worden bij het verlaten van Cybertron aangevallen door de Decepticons. Het is aan Bumblebee om een aantal reperaties door te voeren om zo het schip operationeel te houden; het is vooral een hoofdstuk om de speler weer bekend te maken met de controls, maar een aantal kleine veranderingen worden al duidelijk gemaakt. Bumblebee werkt in zijn eentje in plaats van dat hij ondersteund wordt door twee collega Autobots. Daarnaast is het niet mogelijk om net zoals in War for Cybertron te kiezen uit meerdere robots voor een missie; de Autobot of Decepticon waar je mee speelt is van te voren vastgesteld. Daar staat tegenover dat High Moon Studios ervoor heeft gekozen om ieder personage meer unieke vaardigheden mee te geven. Bumblebee kan bijvoorbeeld sprinten en kan deze vaardigheid ook gebruiken in combinatie met een melee aanval om zich snel te ontdoen van een vijand.

Zoals gezegd is het eerste level puur bedoeld om aan te geven welke veranderingen er zijn doorgevoerd. In het tweede level waarin er met Optimus gespeeld moet worden worden de verschillen met War for Cybertron duidelijker. Omdat Optimus Prima als enige speelbaar is tijdens het level, is het level ook beter op hem afgesteld. Vooral tijdens de momenten waarin de Autobot leider een grote afstand moet overbruggen wordt er echt gebruik gemaakt van zijn voertuigmodus. In een groots strijdveld over het landschap racen geeft een enorme kick, zeker wanneer je een aantal Decepticons omver rijdt. Ondertussen kun je natuurlijk ook naar je robot vorm transformeren om even het “landschap” te bekijken. Er is veel meer diversiteit te ontdekken in de omgeving en de grootsheid van het strijdveld is indrukwekkend te noemen. Maar je bent er natuurlijk niet om naar een stervende planeet te kijken, maar om een oorlog in je voordeel te beslissen.

Er moet over gegaan worden op actie en laat dat nu een stuk beter uitgewerkt zijn in Fall of Cybertron. De game voelt dynamischer aan, heeft een veel beter tempo. En nee, het lijkt niet op de oorverdovende rommel die een zekere Michael B. maakt. Vijanden ogen sterker, bieden veel meer uitdaging. Op een normale moeilijkheidsgraad ben ik vrij vaak overhoop geschoten door de Decepticons, iets wat Jelle vrij geestig vond. Al komt dat niet alleen doordat vijanden een prima uitdaging aanbieden, maar omdat sommige wapens wel heel snel zonder ammunitie komen te zitten. Vooral de zwaardere wapens hebben maar een beperkt aantal patronen waar je over kunt beschikken en dat heeft een paar keer er voor gezorgd dat Optimus te vroeg stierf. Gelukkig bleek dit niet te liggen aan mijn slechte skills, aangezien mede IG’er Koennie3332 ook een aantal keer snel zonder kogels zat. Hoewel ik de optie niet zag staan, hoop ik dat ik de capaciteit van de wapens kan verhogen door middel van de upgrades die te koop zijn via supercomputer Teletran 1. Niet alleen wapens kunnen een upgrade ontvangen qua vuurkracht, maar ook speciale vaardigheden en de verdedigende mogelijkheden kunnen verbeterd worden door punten te verzamelen in de game. Die verkrijg je door vijanden neer te knallen. Het tweede level maakt een goede indruk, maar bij het derde level wordt er nog een schepje bovenop gedaan: dan doet de gigant Metroplex zijn intrede en om eerlijk te zijn... daar moet ik even de boel afkappen. Daarvoor moet je de game echt zelf spelen. Mocht Fall of Cybertron het niveau aanhouden van de eerste drie levels, dan heeft High Moon Studios zeer goed werk afgeleverd. Vooralsnog is de eerste indruk zeer positief te noemen.

Dit artikel delen

Over de auteur